Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om jeg orker å reise. Tragiske omstendigheter har gjort at jeg er aleine. Så usikker på om en ferie gir meg noe. Men kollegaer er begynt å lure på hvorfor jeg aldri finner på noe lenger. 

Anonymkode: 493b8...885

Å si at man reiser alene (hvis noen spør, ikke noe du trenger å utbasunere uoppfordret) fordi man liker friheten det gir, er jo en sannhet du lett kan stå for. Vi liker jo alle frihet, ikke sant, og å bestemme selv? Så da blir det ikke å lyve, fordi det er sannheten innerst inne. Du trenger ikke legge til at du synes det er flaut å innrømme at du reiser alene. Det er sikkert bare første gangen du reiser du føler sånn. 

Jobbet sammen med en dame i mange år og hun reiste alltid alene, hvert år, en lang sommerferie. Jorden rundt. Safarier til Afrika og sånne ting. Brukte flere måneder på å planlegge skikkelige feriereiser med masse innhold. Hun koste seg med det og fikk minner for livet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere som har liv fulle av relasjoner som synes det er befriende å reise aleine i blant for å få en pause fra andres mas skjønner ikke.

Jeg har ikke noen å reise med og vurderer å lyge å si jeg reiser med en venn.

Bare tøft å tørre å reise alene. Ikke noe galt i det. Ikke alle har fri til å reise. Eller penger. Eller venner. 

Anonymkode: 3a77c...3e1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (38 minutter siden):

Men folk har jo stort sett et liv, en jobb de må søke om ferie fra, osv.? 

Gjør mye greier alene, har aldri opplevd at folk har invitert seg selv med på ferietur. 

Men jeg har kanskje ikke markedsført slikt god tid i forveien heller. 

Det er mer sånn "si fra neste gang", og så blir de sure når man ikke sier fra neste gang. 

Anonymkode: 294f8...edd

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det er et privilegie å ha anledning til å reise i det hele tatt.

Reis og opplev noe du ønsker å se, gled deg over det. Skap deg minner og erfaringer uten å være avhengig av andre. Kos deg masse på tur! Jeg gleder meg masse til det min tur å reise! 

Anonymkode: 76977...461

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For pr år siden tok jeg to uker alene til Hellas . Det var så fint. Gjorde akkurat hva jeg ville. Det frister å gjøre igjen . Topp å dra bort alene.

Anonymkode: 3f877...d56

• Nyttig 1
Skrevet

Det er DEILIG å reise alene.

Skrevet

Det er da mange som reiser alene! Reis og kos deg, du. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert ulikt hvordan noen reagerer. Har selv aldri reist alene, men hørt andre gjør det. De har fått ulike kommentarer som "så tøft, jeg hadde aldri turt det" eller "hæææææ???? Hvorfor reiser du alene?". 

Jeg ville nok svart utifra hvem jeg snakket med. Du kan si alt fra at du foretrekker å reise alene eller at ingen kunne reise samtidig som deg. Når det gjelder andre ting tilpasser jeg hva jeg svarer. Noen vil aldri forstå og jeg orker ikke å føle at jeg må forsvare noe, til folk som bare sier "hæææ". Det er jo lov å tenke. Ikke alle har familie eller venner. Eller de av ulike grunner ikke kan bli med pga egne barn, alder, jobb osv.

Anonymkode: dd2a7...c52

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener - selv er jeg blitt så vant med å reise alene at jeg foretrekker det, vanligvis. Har ikke masse venner å reise med, så i starten var det gjerne mest fordi jeg "måtte".....

... det er mye bedre å reise alene enn å ikke reise. Kjenner et par enslige som aldri kommer seg bort - flere er veldig godt voksne etter hvert, og jeg synes det er mer "stakkarslig" at de ikke får ut fingeren og kommer seg en tur. 

Anonymkode: 97d1a...64f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær så høy på deg selv, Ts. Folk driter faktisk i det. Særlig om du ikke er i noen relasjoner med folk, slik du skriver. Hva har du å tape?

Anonymkode: ea004...e22

AnonymBruker
Skrevet
homber skrev (2 timer siden):

Utfordringen din er at du legger vekt på andres meninger om deg. Hvis noen forteller deg at de skal på ferie alene og du synes det virker rart, synes du det skal påvirke vedkommende på noen som helst måte? Nei din mening er din og er høyst irrelevant for alle andre. 

Dette. Folk flest bryr seg ikke så mye om hva andre gjør, og om de gjør det er det bare å ignorere. Jeg reiser mye alene og det er fordi jeg har lyst til det. Jeg reiser også noen ganger sammen med venner eller barna mine, Jeg synes faktisk aleneturene er de beste. Jeg får av og til kommentarer på hvorfor jeg reiser alene, om det ikke er ensomt, kjedelig, skummelt…. Jeg sier bare at jeg liker det så bryr jeg meg ikke om andre tenker og mener. Vil du dra alene på ferie, så dra.

Anonymkode: 14ed0...981

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reist mye alene, og virker ikke som noen synes det er rart lenger. Jeg har vært singel stort sett hele livet, og etter hvert som venner og slektninger fikk egne familier har jeg ikke så mange å reise med. Da jeg først begynte å reise alene på begynnelsen av 2000-tallet var det nok ikke så vanlig, og mange som syntes det var rart. Nå er jo soloreiser noe det virkelige snakkes om der ute, og stadig flere aktører markedsfører seg mot alenereisende. Det er trendy, og virkelig ikke rart lenger.

Når jeg ikke reiser helt alene, blir jeg med på organiserte gruppeturer. Og jeg har aldri vært den eneste i gruppen som har reist alene. Det har alltid vært minst en annen, og det kan være både menn og kvinner i stort sett alle aldre. Noen har familie hjemme og bare ønsker en tur alene, eller vil gjøre noe resten av familien ikke vil. Andre er i samme båt som oss. Så om du virkelig vil reise, så bare gjør du det. Ingen kommer til å synes det er rart. Om du begynner å lyve derimot, det er ganske rart.

Anonymkode: 0aeec...7df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forresten - om noe, får jeg langt mer positive kommentarer rundt soloreiser enn negative eller skeptiske. Ingen har spurt om jeg blir ensom, og ingen har spurt hvorfor jeg drar alene. De sier ting som "så modig gjort!" Eller lignende. 

Tror du vil boi overrasket TS. 

Anonymkode: 1dea7...6b0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som har liv fulle av relasjoner som synes det er befriende å reise aleine i blant for å få en pause fra andres mas skjønner ikke.

Venninnen min reiste til utlandet 3 uker alene å det var frivillig, hun har mange relasjoner. En annen jeg kjenner har alltid en 14 dagers valgt aleneferie. Jeg skulle ønske jeg turte det, men er for pysete🫣 bare si du synes det er godt å reise på en alenetur eller noe. 

Anonymkode: 37e5f...a56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ikke vær så høy på deg selv, Ts. Folk driter faktisk i det. Særlig om du ikke er i noen relasjoner med folk, slik du skriver. Hva har du å tape?

Jøss hvorfor skrive slik.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi folk bryr seg om seg selv. Ikke om et menneske drar på ferie uten følge. Hadde ts hatt relasjoner det var naturlig å reise med, så var de kanskje blitt fornærmet for ikke å bli spurt- men det er ikke tilfelle her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi folk bryr seg om seg selv. Ikke om et menneske drar på ferie uten følge. Hadde ts hatt relasjoner det var naturlig å reise med, så var de kanskje blitt fornærmet for ikke å bli spurt- men det er ikke tilfelle her. 

Det er utrolig hva folk bryr seg om jo. Jeg har hørt noen snakke nedsettende om ei jeg kjenner som drar på turer, konserter o.l. alene. Jeg hørte også noen snakke om at de syntes så innmari synd på en de så som var alene på kino. Så kunsten er vel heller å 💩 i hva andre mener, og gjøre det man har lyst til…

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Venninnen min reiste til utlandet 3 uker alene å det var frivillig, hun har mange relasjoner. En annen jeg kjenner har alltid en 14 dagers valgt aleneferie. Jeg skulle ønske jeg turte det, men er for pysete🫣 bare si du synes det er godt å reise på en alenetur eller noe. 

Anonymkode: 37e5f...a56

Samme her! Jeg skulle nok ha klart å ikke bry meg om hva andre mener, men er for pysete til å reise alene. Er så redd for det skal skje noe, også må jeg ordne opp alt alene. Blir heller hjemme alene… 😅

Anonymkode: 83aee...815

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det måten du reagerer på? Det er i hvert fall sant at ingen bryr seg de bryr seg om seg selv. 

Anonymkode: 1735e...4b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er utrolig hva folk bryr seg om jo. Jeg har hørt noen snakke nedsettende om ei jeg kjenner som drar på turer, konserter o.l. alene. Jeg hørte også noen snakke om at de syntes så innmari synd på en de så som var alene på kino. Så kunsten er vel heller å 💩 i hva andre mener, og gjøre det man har lyst til…

Samme her! Jeg skulle nok ha klart å ikke bry meg om hva andre mener, men er for pysete til å reise alene. Er så redd for det skal skje noe, også må jeg ordne opp alt alene. Blir heller hjemme alene… 😅

Jeg forstår deg godt. Jeg som skrev før her. Aldri reist alene og synes det virker trist. En annen ting er om man ønsker det. 

Anonymkode: 1735e...4b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det finnes en god del sånne folk dessverre, Men det sier mest om dem selv, tenk så usikker man må være på seg selv og hva andre tenker hvis man ikke en gang tør å gå på kino alene, langt mindre reise. Hvis det er noen jeg synes synd på, må det være de som virkelig har lyst til noe, men som ikke tør uten følge.

Anonymkode: 294f8...edd

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...