Gå til innhold

Det at mange menn vil ha yngre partnere. Hvorfor det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan du si...Kan ikke fatte og begripe at de vil seg selv så vondt. 

De må jo omtrent hoppe etter hennes pipe hele tiden. Da er det faktisk bedre å være alene.

Anonymkode: ce1b4...db1

Jeg har også erfaring med å bo sammen med en mye eldre mann da jeg var 20. Jeg var naiv, lite attraktiv ansiktsmessig og aldri hatt kjæreste, så jeg trodde det var normalen, slik han var. Gjennomgangsproblemet var at han forventet at jeg som var 20 år, oppførte meg som 40-åring: fulgte med på nyhetene, så Nytt på Nytt, var interessert i husarbeid, hadde "gamlinginteresser" og resonnerte som et godt voksent menneske. Han kunne ikke begripe hvorfor jeg ikke var slik. Jeg hadde også ei filippinsk venninne som opplevde noe lignende, så jeg tror disse mennene fortsatt vil ha damer som oppfører seg voksent, men som ser ut som jentunger. 

Anonymkode: 84c43...28f

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Foretrekker yngre kvinner fordi jeg får mer interesse fra de enn eldre kvinner. I tillegg til hundre andre grunner.

Eldre kvinner mister jo sexlysten etter hvert, noe yngre kvinner fortsatt har.  Hvorfor skal vi IKKE gå for yngre kvinner?

Anonymkode: b6cb7...6bb

Det finnes mange "eldre" kvinner som blir nesten bare kåtere og kåtere med alderen. Jeg vil ikke bli valgt på bakgrunn av min lyst. Et slikt overfladisk forhold vil ikke jeg ha. Det er ikke verdt noen verdens ting! 

Anonymkode: ce1b4...db1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har også erfaring med å bo sammen med en mye eldre mann da jeg var 20. Jeg var naiv, lite attraktiv ansiktsmessig og aldri hatt kjæreste, så jeg trodde det var normalen, slik han var. Gjennomgangsproblemet var at han forventet at jeg som var 20 år, oppførte meg som 40-åring: fulgte med på nyhetene, så Nytt på Nytt, var interessert i husarbeid, hadde "gamlinginteresser" og resonnerte som et godt voksent menneske. Han kunne ikke begripe hvorfor jeg ikke var slik. Jeg hadde også ei filippinsk venninne som opplevde noe lignende, så jeg tror disse mennene fortsatt vil ha damer som oppfører seg voksent, men som ser ut som jentunger. 

Vel jeg driver med en del aktiviteter som en del vel vil klassifisere som "ekstremsport", og det er en stor overvekt av menn fra slutten av 30 åra og oppi 50 årene der. Yngre menn har ikke penger til å drive med disse aktivitetene, og kvinner har ikke noe interesse for det. Det er generelt veldig få kvinner som har morsomme interesser, og det blir enda skjeldenere desto eldre de blir. Standard interessene kvinner svarer at de har er å henge med venner, henge på kafe, lese bøker, og trene. Og interessene de ikke sier høyt er vel å lese og se på kjendis sladder, søppel, og drama på serier, blogger og ticktok. Ingen ting jeg vil annse som noe morsomme interesser.

Anonymkode: 6fc60...a93

AnonymBruker
Skrevet

De er mer tiltrekkende på flere forskjellige måter. Har ærlig talt ikke tenkt så mye over hvorfor. Det er ikke så dypt.

Vakkert utseende og lite bagasje er nok de to viktigste faktorene.

Anonymkode: 0f861...a75

• Liker 1
Skrevet
Fjellmannover190 skrev (På 13.10.2025 den 16.39):

Jeg er mann som søkte kvinner fra min egen alder, og 10-12 år yngre, og er i et forhold med ei som er 8 år yngre nå. Har vært gift med en kvinne som var litt eldre en meg tidligere.  

Grunnen til at jeg søker etter dette, er at jeg føler jeg har mer til felles med kvinner som er litt yngre en meg da jeg har mer til felles med den noen år yngre generasjonen på grunn av min jobb, utdannelse og interesser. Også virker det som om jeg har blitt kjekkere med alderen, og jeg holder meg i form og har nok for mange en ganske selvstendig stil og er fornøyd med livet og meg selv, og jeg har ikke hatt noen problem med å møte yngre, flotte kvinner. Og da har jeg valgt å bruke denne muligheten. Jeg har også hatt flotte kvinner(jenter) i 20 årene som har vært interessert i meg, men synes det er litt ungt, selv om det er litt vanskelig å si det som mann. Jeg er mellom 45 og 50. 

Jeg tror mange menn velger yngre kvinner fordi de er mer tiltrekkende i alt 

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (1 time siden):

Som AB...28f påpeker, så er det også mange kvinner som er ufrivillig single, men man er jo ofte seg selv nærmest og ser det man vil se. Statistikk eller ikke, så er nok situasjonen mer kompleks enn "bare" det at menn velges bort. Om du faktisk ser deg rundt, tipper jeg dessuten at du vil oppdage at de aller fleste som er i parforhold, er helt vanlige mennesker, verken spesielt vakre eller vellykkede. For mange, både menn og kvinner, er det gjerne slik at det er andre ting enn slike ytre faktorer som viser seg å være viktigere når det kommer til stykket.

Så, ettersom  du hevder å vite mye om statistikk, så vet du også at statistikk først og fremst sier noe om utbredelsen av et fenomen, og ikke så mye om årsakene til fenomenet, som jo er det som er interessant her (etter min mening, da). For det første fødes det flere gutte- enn jentebarn, og slik har det vært i flere tiår. For det andre har innvandring ført til et mannsoverskudd i Norge, og for det tredje så er det et økende antall kvinner som velger singeltilværelsen, også yngre kvinner i fruktbar alder. Alle disse faktorene er med å bidra til at flere menn er single, men det betyr likevel ikke at økningen i antall ufrivillig single menn er kvinners "skyld" eller ansvar.

Jeg tror kanskje også at en del menn opplever det vanskelig å møte forventningene fra kvinner i dagens samfunn, muligens fordi de ennå henger litt fast i mer tradisjonelle kjønnsroller? Mange kvinner er økonomisk uavhengige og ønsker en likestilt partner som kan dele på ansvaret både hjemme og ute, har likestilte verdier, deler på ansvaret for hjem og barn og respekterer og støtter kvinnenes egne ambisjoner og mål, og som er villig til å kompromisse og tilpasse seg. 

Hva har noe av dette med noe som helst å gjøre…?

Det er rekordmange ufrivillig single menn i Norge, og ekstremt få av dem er utpreget fysisk og sosioøkonomisk attraktive (altså gode "ytre egenskaper").

Du finner slike attraktive menn som er frivillig single. Joda, det gjør du absolutt. Men ufrivillig? Nei, der sliter du stort.

Du sliter derimot ikke med å finne snille menn som er ufrivillig single. De er det haugevis av i singel-kurven. Lojale menn også. Til og med intelligente menn velges bort av kvinner.

Og det er hele poenget: Det datamassen viser er at utseende og status har jævla mye å si.

Det finnes ingen retorisk akrobatikk du kan utføre for å sope dette inn under teppet.

Anonymkode: 708c2...04a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel jeg driver med en del aktiviteter som en del vel vil klassifisere som "ekstremsport", og det er en stor overvekt av menn fra slutten av 30 åra og oppi 50 årene der. Yngre menn har ikke penger til å drive med disse aktivitetene, og kvinner har ikke noe interesse for det. Det er generelt veldig få kvinner som har morsomme interesser, og det blir enda skjeldenere desto eldre de blir. Standard interessene kvinner svarer at de har er å henge med venner, henge på kafe, lese bøker, og trene. Og interessene de ikke sier høyt er vel å lese og se på kjendis sladder, søppel, og drama på serier, blogger og ticktok. Ingen ting jeg vil annse som noe morsomme interesser.

Vel, jeg har interesser som utfordrende fjellklatring, hundekjøring og spiller i et band. Ikke for ekstremt, men OK nok. Når det gjelder sladder, kjendiser og Tiktok, så er nok de unge jentene overrepresentert der.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva har noe av dette med noe som helst å gjøre…?

Det er rekordmange ufrivillig single menn i Norge, og ekstremt få av dem er utpreget fysisk og sosioøkonomisk attraktive (altså gode "ytre egenskaper").

Du finner slike attraktive menn som er frivillig single. Joda, det gjør du absolutt. Men ufrivillig? Nei, der sliter du stort.

Du sliter derimot ikke med å finne snille menn som er ufrivillig single. De er det haugevis av i singel-kurven. Lojale menn også. Til og med intelligente menn velges bort av kvinner.

Og det er hele poenget: Det datamassen viser er at utseende og status har jævla mye å si.

Det finnes ingen retorisk akrobatikk du kan utføre for å sope dette inn under teppet.

Det er rekordmange single menn i Norge, men ikke kvinner? Mener du at de fleste kvinner er lesbiske? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De er mer tiltrekkende på flere forskjellige måter. Har ærlig talt ikke tenkt så mye over hvorfor. Det er ikke så dypt.

Vakkert utseende og lite bagasje er nok de to viktigste faktorene.

Anonymkode: 0f861...a75

Ikke alle unge kvinner er vakre. Jeg har aldri vært det, for eksempel. Mens ei venninne har alltid vært kjempevakker, og opplever masse interesse fra menn enda, hun er 45. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i hva datamassen sier, men det de fleste kan se med egne øyne når man løftet blikket fra tallmaterialet, er som sagt likevel at majoriteten av mennesker i  parforhold er helt gjennomsnittlige. Hvorfor mener du man skal se bort fra det?

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg har to tenåringsdøtre og tenker "stakkars menn". Daglige utbrudd, hormonsvingninger, egosentrisk oppførsel og impulsivitet er nok så "bra" for et forhold med en voksen mann. 

Tenker jeg også. Som kvinne selv, og til og med en kvinne som ble mor som 20 åring, og derfor tidlig måtte bli svært moden og ansvarlig, er det utvilsomt likevel slik at alder gir en følelsesmessig stabilitet og modenhet som ikke kommer i tenårene eller begynnelsen av 20 årene, men først i slutten av 20 årene. 

Vi var egentlig ikke riktig kloke før vi var minst 25 år pleier vi venninner å erkjenne. Innen det var det en slags følelsesmessig berg- og dalbane innvendig, som så definitivt ga utslag utover også. Både oss mellom og ovenfor menn vi hadde forhold til. Det selv om vi var såkalte flinke piker, som var veldig opptatt av å være voksne, ansvarlige og å oppføre oss skikkelig. 

For å si det slik, med 21 årig datter i huset (også egentlig veloppdragen, ansvarlig og moden for alderen, men unektelig sin alder likevel) hadde det forsåvidt vært gunstig at en voksen mann overtok hennes følelsesmessige berg- og dalbaner. De er ganske slitsomme å forholde seg til. Hun er ikke modnet til å regulere seg behagelig, med stabilitet. Det er fanden ikke lett å vite hvordan man skal takle det bestandig. Eller noen fasit på hvilken humør man møter. Greit ene dagen, eller tidligere på dagen, er ikke nødvendigvis greit senere på dagen/neste dag. Jeg blir ganske oppgitt, ofte. Kan ikke nekte for at jeg gleder meg litt til hun modnes og liksom lander i seg selv. Nå hopper det stadig fra verdens søteste, til alt mulig annet, og følelser ligger utenpå, og er vekslende og brå i skiftet. 

Nå kom hun akkurat hjem, i supert humør. Sier man/spør man om noe "feil" (Noe som varierer. Det kan være like feil å ikke si/spørre om noe som å si/spørre.) slår det kjapt over. Hun er en helt normal ung kvinne i dette. Hun er nok til og med i gruppen som er minst vanskelig. Veldig søt og snill... egentlig. Det er aldri noen virkelig store utfordringer og konflikter. Veldig ansvarlig. Likevel er dette slitsomt å forholde seg til. Ustabilt. Ingen fasit. Følelser opp og ned styrer nuet. 

Dette påstår altså en del menn at er mer behagelig å leve med enn en voksen kvinne. Det er det absolutt ingen logikk i, utover at det antagelig er enklere å manipulere en ung kvinne på en del måter. Men da må man nesten være bossy og ugrei, og følelseskaos slipper man nok ikke unna. Ikke uten å dominere en så ung kvinne såpass at hun ikke våger å gi uttrykk for slikt. Det vil være der likevel, og ikke kunne gi en stabil og god relasjon. 

Unge menn er i samme kaos, så slike tåler nok slikt bedre. Kan følge og krasje i det, fordi det er samme umodenhet i begge. Naturlig for begge med opp og ned etter følelser i nuet, på måter dette ikke er for faktisk voksne. Vi har lagt slikt bak oss. Fått kontroll over oss selv. Landet i oss selv. Klarer å regulere oss bedre. (Med mindre noe er/gikk galt.)

Det er derfor ingen annen logikk i å velge svært unge kvinner enn ønske om å kunne dominere ugreit, eller at dette kun er seksuelt betinget. Ingenting av dette er noe bra eller tilstrekkelig for å kunne ha og bevare et stabilt og godt samliv. Det gir ikke grunnlag for det. Det mangler de faktorer et godt forhold bør være grunnlagt på. 

Så er jeg heller ikke redd for at min datter velger en betydelig eldre mann. Hun har det grunnlag hun trenger angående mental, økonomisk, praktisk og emosjonell støtte i familien, så hun søker ikke slikt i en voksen mann, slik unge kvinner uten slikt kan finne på å gjøre. Iallefall en stund. Menn er i hennes øyne for gamle allerede mot slutten av tyveårene, siden det er kjæreste og ikke mentor, "sjef" og støtte hun vil ha/trenger. 

Noen unge kvinner trenger dette. Ønsker det. Det gjør det likevel ikke logisk at voksne menn påstår at unge kvinner er enklere å forholde seg til. Ikke av gode årsaker iallefall. Kvinner er best partnere fra vi er minimum 25 år gamle, og/eller med jevnaldrende menn. Vi blir bare bedre og mer stabile partnere med alderen. (Med mindre forholdet går galt.)

Betydelig eldre menn som går for langt yngre kvinner har heller ikke de verdier et stabilt og godt forhold bør grunnlegges på. Total kompabilitet, kjærlighet, respekt og forståelse for hverandre. De viser i selve valget og hva de prioriterer at de er dårlig egnet som livspartner. 

Det sagt, hadde ikke slikt vært et så dårlig grunnlag å begynne et godt forhold og samliv på, men jevnt over likevel vært bra for den unge kvinnen, med god kompabilitet, forståelse og gjensidig respekt, så skulle gjerne en mer voksen mann fått overta stormende topper og daler, om hverandre. At han orker det er likevel ikke logisk, så når menn påstår at unge kvinner er enklere er det bare tvilsomt i seg selv. Da går de for å bestemme over og manipulere, og hva de prioriterer i en partner er ikke verdier som holder seg sterke.

Det kan jeg selvfølgelig ikke ønske for min datter, eller for andre unge kvinner. Å tenne maks på fordi noen er ung er ingen varig verdi, og en god livspartner bør ha bedre og mer holdbare verdier enn som så. Være bedre og klokere enn å ha dette som pri 1 for valg av partner. For slikt varer ikke. 

Igjen, jeg benekter ikke at unge kvinner er vakre og sexy. Jeg argumenterer mot at å vektlegge det mest er noe positivt, og et grunnlag for et godt forhold. Det er det verken for den eldre mannen eller for den unge kvinnen. Hvilket statestikken også viser tydelig. Menn oppgir selv mindre lykke i forhold med stor aldersforskjell, og slike forhold har det med å gå galt. Så ideen er nok mer tiltalende for menn enn det praksis vil være. 

At en mann ikke har slått seg til ro før han er 40+ er heller ikke noe kvalitetsstempel. 

Som ung og pen kvinne er faktisk det mest vesentlige man må klare å styre unna akkurat menn som velger deg av utseende og ren seksuell tenning. Uten mer personlig match enn det, uten dypere, oppriktig og kjærlig interesse for deg utover dette, så vil det bli bare dritt og fortvilelse ut av relasjonen for kvinnen. Menn som elsker personlig og oppriktig er oftere gode og lojale partnere på måter menn som ikke elsker deg ekte og oppriktig ikke kan klare å fake engang over tid. Selv om du skulle være veldig ung og pen. Noen år. 

Jeg ønsker en mann med bedre og mer varige verdier for min datter, og for unge kvinner generelt. 

Menn bør ha det for egen del også. Slikt pleier å ende opp med mer ulykke for mannen enn for kvinnen når slikt ryker. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 9.56):

Mye gode tanker her, og uten å ta for meg alt så syntes jeg du er inne på noe svært viktig her. Helt riktig, de fleste ser på seg som en "god" mann eller kvinne, det er overraskende få som har evnen til å se på seg selv nøytralt utenfra, og betyr derfor faktisk ikke så mye i datingsammenheng. Hva som er "god" handler også om hva mottakeren syntes er viktig, en "god" mann eller kvinne, så det er ikke sånn at alle legger vekt på det samme. 

Anonymkode: aa320...67d

Enig - En virkelig ubehagelig tanke som få er villig til å innse er at når nazismen florerte på 1940 tallet i Tyskland, så var det omtrent halvparten av befolkningen som synes at det var en god ide og støttet dette. I etterpåklokens navn vet vi alle hvor dårlig idee dette var - men med datidens kunnskap og omstendighet, så var det altså annenhver person man møtte på gaten som støttet dette og det var helt greit, de var tross alt gode personer, med selvsagt gode intensjoner. Dette er vanskelig å forstå i dag, og man må påminnes om at prosessen til ha gode intensjoner, til millioner av døde mennesker skjedde veldig gradvis.

Takk og pris er tiden annerledes nå, men la oss ikke glemme at selve mennesket er den samme. Vi kan faktisk gjenta samme feil, men i moderne drakter. Roten til gode intensjoner er grunnet i naivitet, og det er lite som er mer naivt enn å tro at man ikke har kapasitet til å gjøre noe feil eller skade.
Historien har vist seg at vi kan, og mest sannsynlig vil (igjen), om vi lar naivitet og naiv frykt styre oss.

Sitat

Det å være "klassisk god" kommer også overraskende langt ned på prioriteringslisten for veldig mange. Ikke det at man aktivt velger seg ut personer som ikke er "gode", men det skjer ofte på tross av der man vurderer et sett av kriterier. Man kan være så "god" man bare vil, men har man ikke andre viktige markører som sterkhet/tøffhet osv. så faller det på stengrunn. 

Korrekt, i min tankeflyt så er det mange tegn som peker på at en bedre verdi enn godhet, er modighet og visdom. Modig til å stå i mot urett, og visdom til å skille rett fra urett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er rekordmange single menn i Norge, men ikke kvinner? Mener du at de fleste kvinner er lesbiske? 

Hva har antall single kvinner å gjøre med hvilke egenskaper det er som holder menn single?

Har du vansker med å fokusere? 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva har antall single kvinner å gjøre med hvilke egenskaper det er som holder menn single?

Har du vansker med å fokusere? 😂

Det er som regel en singel kvinne per en singel mann. Ikke lat som det er bare menn som blir valgt bort. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er som regel en singel kvinne per en singel mann. Ikke lat som det er bare menn som blir valgt bort. 

Forskjellen ligger i at kvinner ofte gjenbruker de samme mennene. Altså noen få menn som går på rundgang så de fleste kvinnene får være i forhold med disse en liten periode, mens resten av mennene er ensomme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Folk må altså slutte med mannosfære-piss. Er du aldri ute blant folk? Ser du aldri helt vanlige, lave, overvektige, skallete menn med kone og barn? Aldri? Jeg har minst 10 ikke-konvensjonelt attraktive menn med solid ekteskap og barn i min omgangskrets. Både menn med alvorlig fedme, en mann med kunstig øye og halve ansiktet lamt etter hjerneslag i tjueårene, en spinkel mann med store brilleglass og -8 i syn, en mann med alopecia. I nord er det en del menn som er under 170 cm, en kollega er under 160 cm og har nettopp blitt pappa. Grunnen til at du som mann ikke får oppmerksomhet fra damer, har ingenting med utseendet ditt å gjøre. Det har med andre kvaliteter å gjøre, eventuelt at du kun går etter de yngste og peneste som kan velge og vrake i hundrevis av menn. 

Har du møkk i øya? Jeg skrev ikke om kroppsform her, men om sterkhet/tøffhet. Det er noe helt annet. 

Anonymkode: aa320...67d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel nok forskjell på menn der som på alt annet. Jeg har null interesse av alt som kan klassifiseres som "ekstremsport", men liker absolutt trening, lese bøker, se på TV-serier og henge med venner. 

Damer som er interessert i ekstremsport, motorsykkel og lignende aktiviteter sveipes kontant til venstre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi det er enklere å få barn sammen med en 25 åring enn en 35 åring

AnonymBruker
Skrevet
hocane skrev (1 minutt siden):

Fordi det er enklere å få barn sammen med en 25 åring enn en 35 åring

Hvor var du da du var 25 år? 

• Nyttig 1
Skrevet
Nowayback skrev (På 19.10.2025 den 23.04):

Jeg får en positiv energi av å snakke med unge kvinner. Uten at jeg nødvendigvis verken håper eller tror det skal skje noe mer. Jeg får bare positiv energi og blir sjarmert når de smiler og ler.

Hvem får ikke det av unge mennesker som smiler og ler? Det får jeg også det, av både unge menn og unge kvinner som smiler og ler. Det er jo hyggelig. 

Tror nok det gjelder alle som ikke er såpass negative surpomper at de blir negativt provosert av at andre (generelt gjerne) er smilende og positive. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...