Gå til innhold

Vil bagasje alltid være et problem i et forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bagasje for meg er erfaringer fra tidligere forhold som skaper utfordringer i fremtidige forhold. Han har hatt forhold hvor de aldri snakket om følelser, og forhold hvor han ble tvunget til å snakke om følelser. Det fikk konsekvenser for tidligere forhold, og dermed ble det å snakke om følelser skummel bagasje inn i vår forhold. 

Anonymkode: 3b94d...57c

Bagasje er tidligere erfaringer som man fortsatt bærer uavklart med seg, og som skaper følelsesmessige mønstre eller reaksjoner som påvirker nye relasjoner.

Det du beskriver handler derimot ikke om bagasje, men om kommunikasjonsferdigheter – hvordan man uttrykker og håndterer følelser i et forhold. Hvis dette har preget alle tidligere forhold, så handler det ikke om fortiden i seg selv, men om et mønster som naturlig også vil prege dette forholdet. 

Anonymkode: 474fd...0bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror at om man har "bagasje" så er det et rødt flagg i seg selv.

Oppegående mennesker har ryddige forhold, og ryddige brudd, og godt samarbeid dersom det er barn inne i bildet. 

Har man et rydig forhold med godt sammarbeid så blir det jo ikke brud.... Det at man ikke paset med en person, trenger ikke å være et rødt flag sammen med en annen person.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oppegående mennesker har ryddige forhold, og ryddige brudd, og godt samarbeid dersom det er barn inne i bildet. 

Er du helt ute å kjører? La oss si at en dame er sammen med en mann, hun er grei ,men mannen er en narssist som trykker henne ned på alle mulige måter, kontrollerende og stygg. Fysisk og/eller psykisk.. Skal hun aldri få gå videre i nytt forhold pga bagasjen? Ville jobbet med meg selv først og fått hjelp før jeg evt gikk videre. Men syns ikke damen fortjener å bli danket pga bagasjen sin, syns du? Så lenge de har jobbet med seg selv, uansett ksn traumer komme og gå! Å være åpen og ærlig med sånne ting når man skal inn i ett nytt forhold er lurt! 

Anonymkode: 94259...6fb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vår bagasje. Altså min og min mann sin snakket vi mye om når vi ble sammen. Det ble at vi ble enig om hvordan vi ville ha det i vårt forhold. Så for oss så ble det positivt. Vi kom veldig sterkt ut av det

Anonymkode: ddf40...f34

• Liker 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Har man et rydig forhold med godt sammarbeid så blir det jo ikke brud.... Det at man ikke paset med en person, trenger ikke å være et rødt flag sammen med en annen person.

Jo. Alle mine brudd før jeg traff mannen var en anerkjennelse av at det ikke var rett. Mye læring, ingen vonde følelser. Og kun positivt inn i neste forhold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er du helt ute å kjører? La oss si at en dame er sammen med en mann, hun er grei ,men mannen er en narssist som trykker henne ned på alle mulige måter, kontrollerende og stygg. Fysisk og/eller psykisk.. Skal hun aldri få gå videre i nytt forhold pga bagasjen? Ville jobbet med meg selv først og fått hjelp før jeg evt gikk videre. Men syns ikke damen fortjener å bli danket pga bagasjen sin, syns du? Så lenge de har jobbet med seg selv, uansett ksn traumer komme og gå! Å være åpen og ærlig med sånne ting når man skal inn i ett nytt forhold er lurt! 

Hun går inn i forhold uten å se tydelige røde flagg. Hun bryter ikke tidlig nok. Hun har skader inn i nytt forhold. 

Baggasje er et enormt, rødt, flagg. På mange måter. 

Man kan gå videre, selvfølgelig - men jeg ville aldri valgt en slik partner. 

• Nyttig 1
Skrevet

Alle mennesker har bagasje i form av en serie negative eller positive livshendelser. Ulik oppvekst gir typisk ulike meninger om barneoppdragelse. At vi er ulike og har ulike erfaringer er jo bare noe vi må håndtere fortløpende.

Anonymkode: ab5ce...0fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle mennesker har bagasje i form av en serie negative eller positive livshendelser. Ulik oppvekst gir typisk ulike meninger om barneoppdragelse. At vi er ulike og har ulike erfaringer er jo bare noe vi må håndtere fortløpende.

Anonymkode: ab5ce...0fe

Det er livserfaring.

Baggasje er å dra med seg noe negativt - sår og uavklarte forhold. Noe som ikke er lukket. Som påvirker ny relasjon negativt, uten en rasjonell grunn.  Noe man må jobbe med før mang går inn i en ny relasjon. 

Merkelig så mange i tråden som ikke forstår begrepet en gang, da blir diskusjonen ganske meningsløs. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hun går inn i forhold uten å se tydelige røde flagg. Hun bryter ikke tidlig nok. Hun har skader inn i nytt forhold. 

Du leste hva jeg skrev? Hun JOBBER MED SEG SELV FØRST.

Skrevet

Ts her. 

Når jeg tenker på bagasje, tenker jeg på noe så "enkelt" som at man kan ha lettere dårlig psyke, f.eks. 

Vil den personen komme like dårlig ut hvis hun/han blir sammen med a) en sprudlende person, masse gode kvaliteter, de klaffer som hånd i hanske på alle områder, kontra med b) de har flere av kvaliteten de ser etter i en annen person, men noe er off på enkelte punkter = ikke like god match som med a). 

Jeg snakker ikke om at den man blir sammen med skal fungere som psykolog. Jeg lurer på om livet generelt blir lettere å takle for den psykisk syke om den får inne "den riktige". Forklarer sykt dårlig nå. 

Personen som sliter litt psykisk er altså ikke inne i en dyp depresjon, men har litt psykiske sår, som fungerer ganske ok når personen har levd som singel (etablert gode rutiner, steller pent med seg selv etc). 

Anonymkode: b0046...208

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du leste hva jeg skrev? Hun JOBBER MED SEG SELV FØRST.

Ja. Og når man har jobbet seg gjennom "baggasjen", da er man klar for nytt forhold. 

For man drar ikke med seg baggasje inn i et forhold. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en del annen bagasje, men jeg har også den at jeg ikke har vært sammen med noen i det hele tatt. Eller jeg har faktisk minus i den bagasjen og det kan jo kanskje skape trøbbel i et forhold, hva vet jeg. Men jeg er også veldig innstilt på at uansett bagasjer vi begge!! har, så kan vi jobbe gjennom det sammen. Hvis ikke, er han ikke rette mannen for meg og jeg ikke rette damen for ham.

Anonymkode: eeca9...d77

Skrevet

Begges røde flagg kan bli hverandres grønne flagg. Det viktigste er at man er villig til å prøve og forstå hverandre på godt og vondt. Skjønner man ikke det, så er det ingen flagg som hjelper 😂 Hvitt flagg må være det eneste 😆

Baggasje trenger ikke å være negativt. Vil heller innlede en relasjon til en mann som er reflektert, og som har forutsetninger for å forstå. Det kalles visdom og da er man klok. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Alle har bagasje av ulik vekt og størrelser. 

Spesialbagasje er mer utfordrende.. 

• Liker 2
Skrevet

Det er i hvert fall ikke så svart-hvitt som en annen bruker i tråden forsøker å fremstille det.

Jeg har en del bagasje, har hatt min del av tøffe tak i livet. Det aller meste er bearbeidet, og mye av det ligger nå heller som en ballast i meg, som gir stabilitet. Men å ha opplevd mye tøft kan også gjøre at man blir mer sårbar på enkeltområder i livet, og det kan prege når det dukker opp. Men slik vil det også være for de aller fleste, for ingen kan gå gjennom livet uten også vonde opplevelser og erfaringer.

Det viktigste tror jeg er å forstå seg selv best mulig, være åpen der det er nødvendig. 

Når det gjelder et forhold, så tror jeg det blir helt avgjørende at begge to er like investert i forholdet emosjonelt, at kjemien er på plass, og også viljen til å virkelig dele livet sammen. Og så må man ha evnen til å kommunisere godt med hverandre. Det er nok også en stor fordel, tror jeg, at man har litt ulike sider som man er trygge og mer sårbare - da er det lettere å kunne støtte hverandre når den andre trenger det, uten at de samme tingene kanskje trigger vanskelige følelser i en selv. Finner man riktig partner og får match også på dette, så tror jeg forholdet kan bli veldig godt og sterkt - for begge to.

Bagasje kan være både en stor ulempe og noen ganger en fordel. Det viktigste er at følgene av ev. bagasje/tidligere ikke får bli overstyrende over en selv, egne tanker, følelser og handlinger, samt eget liv. Blir det overstyrende så tror jeg det kan bli for mye for en partner. Da må man i det minste selv ta ansvar for å gå i behandling slik at man kan komme dit igjen at gammel bagasje ikke lenger er overstyrende i eget liv.

Anonymkode: 42347...8b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Å herregud. Dette er fantasi.

Alle har vel erfaringer fra ting og tang som de drar med seg inn i et forhold.

Det trenger nødvendigvis ikke være bagasje fra tidligere forhold, men bagasje i form av overgrep eller andre traumer som påvirker eller kan påvirke framtidige forhold

Om man kommer sammen med en dame eller mann som har barn med en eks, så må vel barna også å regnes som bagasje ? Eller er det bare ryddig og lett som en plett ?

Anonymkode: 29758...ff0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er i 40-årene med et ganske stort nettverk. Har selv vært gift i 20 år. 

Har du opplevd samlivsbrudd etter langvarig forhold som gikk lett som bare det ? I så fall er du heldig. Lykkelige samlivsbrudd tar jeg med en klype salt, det var kanskje ryddig på din side,men kanskje ikke så ryddig på den andre. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vår bagasje. Altså min og min mann sin snakket vi mye om når vi ble sammen. Det ble at vi ble enig om hvordan vi ville ha det i vårt forhold. Så for oss så ble det positivt. Vi kom veldig sterkt ut av det

Anonymkode: ddf40...f34

Samme her. Vi er tydelige på at enhver antydning til dårlig stemning, så skal vi ta det opp med en gang og vi skal snakke det ferdig. Bagasje har vi begge to,men det er fortid, vi ser fremover, sammen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så alle som har et "rulleblad" er dømt for livet i dine øyne ? 

Stakkars de som møter deg på veien. 

• Liker 1
Skrevet

Alle har bagasje.

Men hvis det er overvekt blir det kanskje et problem.

Anonymkode: 6367d...220

Alle har erfaringer, men ikke bagasje i denne konteksten. Bagasje er noe negativt som henger ved vedkommende.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...