Gå til innhold

Vil bagasje alltid være et problem i et forhold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sittet og tenkt litt. 

Det er jo mange som har med seg litt (eller mye) bagasje fra tidligere inn i nytt forhold. Det jeg lurer på er; "vil alltid denne bagasjen kunne bli et problem?", "vil bagasjen bli et problem/vise seg i alle forhold man trer inn i, eller vil den faktisk kunne bli liggende "uåpnet" i skapet avhengig av hvilke person man innleder et forhold til?".  

Jeg føler dette er ganske interessant å tenke på, og lurer på om noen av dere har tenkt på dette / har erfaringer selv eller tanker om dette? 

Anonymkode: b0046...208

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at om man har "bagasje" så er det et rødt flagg i seg selv.

Oppegående mennesker har ryddige forhold, og ryddige brudd, og godt samarbeid dersom det er barn inne i bildet. 

Anonymkode: 474fd...0bb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oppegående mennesker har ryddige forhold, og ryddige brudd, og godt samarbeid dersom det er barn inne i bildet. 

Og hvor mange oppegående mennesker kjenner du, med disse kravene dine? 😂🙄 

Anonymkode: 6dd64...674

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Det kommer an på hva bagasjen består i, hvordan eieren av bagasjen håndterer det og også evt ny partner kan håndtere det... noe som ofte avgjøres av ny partners evt bagasje. 

Anonymkode: 5b4ed...d8c

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har sittet og tenkt litt. 

Det er jo mange som har med seg litt (eller mye) bagasje fra tidligere inn i nytt forhold. Det jeg lurer på er; "vil alltid denne bagasjen kunne bli et problem?", "vil bagasjen bli et problem/vise seg i alle forhold man trer inn i, eller vil den faktisk kunne bli liggende "uåpnet" i skapet avhengig av hvilke person man innleder et forhold til?".  

Jeg føler dette er ganske interessant å tenke på, og lurer på om noen av dere har tenkt på dette / har erfaringer selv eller tanker om dette? 

" Det jeg lurer på er; "vil alltid denne bagasjen kunne bli et problem" spør du...

Svaret er 1. Hvis det er et problem så har du ikke funnet ekte kjærlighet 

2. Ekte kjærlighet løser ,støtter, elsker deg, heier på deg, involverer seg hele tiden,vil du skal fortjene og ha et godt siden du har en vondt bagasje.

Ekte kjærlighet går veien med DET, ikke motsatt vei.

Jeg har både ptsd,borderline, angst,migrene,depresjon,uføretrygdet og meget dårlig psykisk. Min kjæreste forteller meg hver DAG at jeg er hans sjelevenn, bestevenn, at han er min store trygghet i livet og at han elsker meg uendelig høyt. Å være 2 sjeler som passer bare sammen er virkelig størst av ..kjærligheten er størst av ALT🥰 

Anonymkode: 38a76...a1b

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så oppegående mennesker opplever ikke å ble feks enke(menn) eller annet traumatisk?

Det har inderlig godt å høre. Da karakterkortet og tilbakemeldinger i livet ellers, tilsier at jeg er oppgående, har jeg null bagasje. 

Det var godt å vite. 

Bagasje kan være så mangt. Så handler det om at alle har levd et liv, og noen har bearbeidet det som tidligere har kommet deres vei.

Anonymkode: d67a4...b71

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er den jeg elsker den viktigste personen i livet mitt, derfor legger jeg mye i et forhold. Jeg kan gå 20 år før jeg er klar for et nytt forhold. Men jeg er ikke som 99.999999% av alle andre som hopper fra det ene til det andre. Her får man hele meg 100% når jeg er klar. Det er dette jeg skulle ønske var mer normalen.

Anonymkode: 16f5a...d6e

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For å ta meg selv: Jeg ble sammen med min nåværende samboer etter endt forhold med en psykisk voldelig mann, han gamblet dessuten vekk alle pengene våre, hus og heim. Da jeg gikk inn i nytt forhold, fortalte jeg om dette sånn at han skulle være klar over det, og samtidig bestemte jeg meg for at dette ikke skulle påvirke mitt nye forhold. Dette har ikke noe med min samboer å gjøre. Jeg kunne ikke tillate meg selv å legge dette på ham, for ingenting av dette er hans feil. Jeg hadde triggere som gjorde meg usikker, og ved at jeg fortalte om dette, hjalp han meg å gjøre meg trygg, og det bidro til at jeg klarte å legge det bak meg. Nå, etter 8 år, har jeg ikke de triggerne lengre. De var kun der i starten. Og jeg måtte jobbe med meg selv uten at det skulle gå så mye utover ham. Samtidig er han voksen og forståelsesfull, og skjønte at her kunne han hjelpe hvis ting ble overveldende. Ved å være en rolig og balansert type, klarte jeg å omstille hjernen. Så i mitt tilfelle var det aldri et stort problem, fordi vi begge gikk inn i dette med en forståelse om at ting måtte jobbes med i starten. 

Anonymkode: ecd46...aa8

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle har bagasje.

Men hvis det er overvekt blir det kanskje et problem.

Anonymkode: 6367d...220

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ingen klarer å gå gjennom sine første 20 år av sitt liv uten en form for bagasje.

Hva nest-beste løsningen er, er å se hvordan vedkommende takler sin bagasje. 

Har han/hun forsonet seg med sin fortid?
Har han/hun lært av sin erfaring?
Har han/hun anerkjent sin bagasje?
Har han/hun kontroll på sin bagasje, eller er det bagasjen som kontrolleren dem?

Enten om man spør seg selv eller ser på noen for romantisk involvering, så er det svært risikabelt å bli dratt inn eller dra andre inn i sitt personlige bagasje. 

Om man drømmer om en bedre verden, så starter det med et personlig ansvar i å fikse seg selv og sin bagasje  - og ja, det er lov til å lene seg på andre for hjelp i den prosessen. Man må ikke gjøre alt alene, men det et personlig ansvar.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Alle mennesker har bagasje. Hva man har i den bagasjen, er selvfølgelig individuelt, og har sammenheng med erfaringer man har fått igjennom livet. Så lenge man ikke lever hele sitt liv i koma, så opparbeider man seg bagasje. 

Anonymkode: 03dc1...585

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For min del handler det om at det kommer an på to ting. Hva er bagasjen, og hvordan forholder vedkommende seg til det. Kan sikkert gi masse eksempel på "liten" bagasje med stort problem og "stor" bagasje som er lite problem. 

Selv er jeg en person med mye bagasje, men det er traumer fra barndommen. Ikke noe som handler om forhold jeg har vært i. Men én gang måtte jeg til slutt bryte ut av et forhold pga hennes bagasje. Hun var utsatt for vold av en tidligere partner. Hun taklet det på en måte som jeg ikke klarte å se forbi. Det gikk direkte utover meg, på flere måter. Det ble for mye for meg. Utrolig trist egentlig, men jeg kunne ikke leve i et forhold der hun var redd meg, på generelt grunnlag. 

Anonymkode: d0ba5...900

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Og hvor mange oppegående mennesker kjenner du, med disse kravene dine? 😂🙄 

Anonymkode: 6dd64...674

Jeg er i 40-årene med et ganske stort nettverk. Har selv vært gift i 20 år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Alle mennesker har bagasje. Hva man har i den bagasjen, er selvfølgelig individuelt, og har sammenheng med erfaringer man har fått igjennom livet. Så lenge man ikke lever hele sitt liv i koma, så opparbeider man seg bagasje. 

Anonymkode: 03dc1...585

Man har en fortid og historie. 

Det er ganske annerledes enn å bære med seg utfordringer og uløste ting (det vil si bagasje). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

It takes two to tango. Jeg har et mindre bra samarbeid med min eks, han er sur og bitter over bruddet selv flere år i etterkant uavhengig av hvor ryddig jeg selv forsøker å være. 

Min nye kjæreste har ryddige brudd bak seg men nettopp det er hans bagasje; manglende evne til å snakke om og forholde seg til egne følelser. Noe som går ut over meg og vårt forhold, selv om han ikke ser det helt selv. 

Anonymkode: 3b94d...57c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

It takes two to tango. Jeg har et mindre bra samarbeid med min eks, han er sur og bitter over bruddet selv flere år i etterkant uavhengig av hvor ryddig jeg selv forsøker å være. 

Min nye kjæreste har ryddige brudd bak seg men nettopp det er hans bagasje; manglende evne til å snakke om og forholde seg til egne følelser. Noe som går ut over meg og vårt forhold, selv om han ikke ser det helt selv. 

Det er ikke bagasje. Men et personlighetstrekk. Som også vil føre til at dette raskt blir brudd som følge av dårlig kommunikasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det vektbegrensning på bagasje i nye forhold, Max 23kg liksom? 

Anonymkode: be663...20b

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Alle har bagasje.

Men hvis det er overvekt blir det kanskje et problem.

Anonymkode: 6367d...220

Morsom beskrivelse :D

Noen klarer å betale seg ut av overvekten, andre ikke. Noen klarer å kle på seg såpass mye at de unngår overvekten også. Det finnes metoder for å unngå overvekten ;) 

Anonymkode: 178e8...018

Skrevet

Litt usikker på hva du legger i «bagasje»?

Alle har jo med seg alle erfaringer i livet. For hver dag som går, så har du med deg nye erfaringer.

Om du med «bagasje» mener negative ting? Ting som kan prege et nytt forhold negativt, så er svaret selvfølgelig nei.

Selv har jeg ingen «bagasje» i den forstand. Jeg har ingen forhold i livet med drama eller andre negative hendelser. Men jeg har jo masse erfaring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er ikke bagasje. Men et personlighetstrekk. Som også vil føre til at dette raskt blir brudd som følge av dårlig kommunikasjon. 

Bagasje for meg er erfaringer fra tidligere forhold som skaper utfordringer i fremtidige forhold. Han har hatt forhold hvor de aldri snakket om følelser, og forhold hvor han ble tvunget til å snakke om følelser. Det fikk konsekvenser for tidligere forhold, og dermed ble det å snakke om følelser skummel bagasje inn i vår forhold. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...