Seny Skrevet mandag kl. 13:20 #1 Skrevet mandag kl. 13:20 For en måned siden så kastet mitt og andre barn stein. Dei traff en bil og mitt barn innrømmet at det var han som traff den(dette skjedde i barnehagen). Fekk beskjed om at dette var noe barnehagen sin forsikring dekket, men fekk i dag beskjed om at det blei avslått av kommunen. Noen med erfaring?
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:21 #2 Skrevet mandag kl. 13:21 Alt ble avslått her uansett hva det gjaldt. Anonymkode: dd023...0c3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:33 #3 Skrevet mandag kl. 13:33 Da må vel dekke dekkes av bileiers forsikring? Anonymkode: 5a03e...c2d 1
Seny Skrevet mandag kl. 13:37 Forfatter #4 Skrevet mandag kl. 13:37 Barnehagen mener at det er vi som skal dekke dette, men usikker på om vi kan ta dette via noen av våre forsikringer 🤔
Gaia Skrevet mandag kl. 13:44 #5 Skrevet mandag kl. 13:44 Er bileier informert om at det er deres barn som har kastet stein? Tilby vedkommende å betale egenandelen for å få det fikset?
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:44 #6 Skrevet mandag kl. 13:44 Du kan ikke regne med at deres forsikring betaler det, men det er bare å bla opp. https://www.personskadeadvokater.no/lover/skadeserstatningsloven/skadeerstatningsloven-1-2/ I skadeserstatningsloven § 1-2 nr. 2 er det bestemt at uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil kr. 5.000,-for hver enkelt skadevolding. Det betyr at foreldre selv om de ikke kan klandres for barnas skadevolding blir ansvarlig for skader som deres barn volder. Det objektive erstatningsansvaret omfatter den som etter barneloven anses som barnets mor eller far. Det objektive foreldreansvaret etter skadeserstatningsloven § 1-2 nr. 2 har et tak på 5000 kroner per skadehending. Det betyr at for at foreldrene skal bli erstatningsansvarlig for tap utover 5000 kroner forutsetter det at det finnes et annet ansvarsgrunnlag. Anonymkode: 86ff0...b58
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:49 #7 Skrevet mandag kl. 13:49 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da må vel dekke dekkes av bileiers forsikring? Anonymkode: 5a03e...c2d Nei. Ikke nødvendigvis. En kan som foreldre bli krevd opp til 5000 kr for skadeverk som våres barn gjør Anonymkode: 1ac9d...137 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:55 #8 Skrevet mandag kl. 13:55 Jeg bruker ikke være vanskelig altså, men jeg forventer at de som jobber i barnehagen skal passe på at barna bl.a ikke kaster stein på biler.. Anonymkode: 4a31c...050 6 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:59 #9 Skrevet mandag kl. 13:59 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg bruker ikke være vanskelig altså, men jeg forventer at de som jobber i barnehagen skal passe på at barna bl.a ikke kaster stein på biler.. Anonymkode: 4a31c...050 Samtidig kan barnehagen forvente at foreldre har lært barna sine at de ikke kaster stein. Anonymkode: edd4d...6d8 4 11
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:03 #10 Skrevet mandag kl. 14:03 Ta en telefon til forsikringsselskapet ditt. De vil vite hva du skal gjøre. Barnehagens forsikring dekker det ikke iallefall. Til sammenligning kan jeg si at da min fireåring smalt døra si inn i nabobilen på en parkeringsplass var det vår forsikring som dekket det. Uten bonustap, siden han som lagde skaden var såpass ung at han ikke kunne klandres. Jeg vil tro det er det samme for steinkastende barnehagebarn. Anonymkode: 52a00...f3f
Seny Skrevet mandag kl. 14:21 Forfatter #11 Skrevet mandag kl. 14:21 Gaia skrev (35 minutter siden): Er bileier informert om at det er deres barn som har kastet stein? Tilby vedkommende å betale egenandelen for å få det fikset? Barnehagen holdt det anonymt til i dag. Har fått kontaktinformasjon fra dei, har ringt uten å få svar. Sendte en melding men ikke hørt noe enda.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:28 #12 Skrevet mandag kl. 14:28 Jeg synes ikke du skal betale erstatning basert på at ditt barn har "innrømmet" noe. Barnet er maks fem år? Var det voksne vitner? Det er ikke mulig å si hvilket barn som traff bilen med mindre en voksen så det. Anonymkode: 96da7...3fb 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:30 #13 Skrevet mandag kl. 14:30 Seny skrev (1 time siden): For en måned siden så kastet mitt og andre barn stein. Dei traff en bil og mitt barn innrømmet at det var han som traff den(dette skjedde i barnehagen). Fekk beskjed om at dette var noe barnehagen sin forsikring dekket, men fekk i dag beskjed om at det blei avslått av kommunen. Noen med erfaring? Skjedde det i barnehagen mens barna var under ivaretakelse av de ansatte der? Hvor gamle er barna? Hvis dette var mens barna ble ivaretatt av de ansatte så er det jævlig sløvt av dem å ikke passe på ungene. Anonymkode: 0682d...0f2 1
Seny Skrevet mandag kl. 14:35 Forfatter #14 Skrevet mandag kl. 14:35 Ingen vitner, og dette var i barnehage tiden ja. Er 4 og 5 åringer.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:36 #15 Skrevet mandag kl. 14:36 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Samtidig kan barnehagen forvente at foreldre har lært barna sine at de ikke kaster stein. Anonymkode: edd4d...6d8 Det lærer man de fleste barn. Men de fleste barn er jo i barnehagen fordi de trenger tilsyn. Mine kunne tidlig smøre seg en skive, tørke seg når de var på to etc, men de kunne jo ikke være hjemme alene uten tilsyn. De fleste lærer barna at de ikke skal slå andre.. allikevel skjer jo dette. Eller at de ikke skal dytte, at de skal plukke opp etter seg om de mister noe på bakken etc. Men det er små barn man snakker om her. Når jeg overlot mine barn til barnehagen så gikk jeg ut i fra at de ble passet på. (nå har jeg heldigvis store tenåringer, som ikke trenger så mye tilsyn lenger). Anonymkode: 4a31c...050 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:43 #16 Skrevet mandag kl. 14:43 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det lærer man de fleste barn. Men de fleste barn er jo i barnehagen fordi de trenger tilsyn. Mine kunne tidlig smøre seg en skive, tørke seg når de var på to etc, men de kunne jo ikke være hjemme alene uten tilsyn. De fleste lærer barna at de ikke skal slå andre.. allikevel skjer jo dette. Eller at de ikke skal dytte, at de skal plukke opp etter seg om de mister noe på bakken etc. Men det er små barn man snakker om her. Når jeg overlot mine barn til barnehagen så gikk jeg ut i fra at de ble passet på. (nå har jeg heldigvis store tenåringer, som ikke trenger så mye tilsyn lenger). Anonymkode: 4a31c...050 Senest i dag opplevde skolebarnet mitt at to andre barn (to ulike anledninger) brøt vanlige regler for oppførsel. Lugging og slag. På en skole skjer det vel ca hver eneste dag at noen enten slår, lugger, klyper, sparker, erter, mobber, ødelegger noe andre eier eller kaller noen noe stygt. At en femåring kaster stein er ikke bra, men det er ikke akkurat sjokkerende. Anonymkode: 0682d...0f2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:46 #17 Skrevet mandag kl. 14:46 Seny skrev (8 minutter siden): Ingen vitner, og dette var i barnehage tiden ja. Er 4 og 5 åringer. 😂😂😂😂 så de mener du skal dekke utgiften samtidig son de innrømmer å ha for dårlig oppsyn med barna? Du kan jo kanskje nevne det? Tenkbom de hadde kastet stein på hverandre og en eller begge hadde fått varig mén? Opplever du generelt at det er god nok bemanning? At det er trygt der? Anonymkode: 0682d...0f2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:48 #18 Skrevet mandag kl. 14:48 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det lærer man de fleste barn. Men de fleste barn er jo i barnehagen fordi de trenger tilsyn. Mine kunne tidlig smøre seg en skive, tørke seg når de var på to etc, men de kunne jo ikke være hjemme alene uten tilsyn. De fleste lærer barna at de ikke skal slå andre.. allikevel skjer jo dette. Eller at de ikke skal dytte, at de skal plukke opp etter seg om de mister noe på bakken etc. Men det er små barn man snakker om her. Når jeg overlot mine barn til barnehagen så gikk jeg ut i fra at de ble passet på. (nå har jeg heldigvis store tenåringer, som ikke trenger så mye tilsyn lenger). Anonymkode: 4a31c...050 Ja barn er i barnehagen fordi de trenger tilsyn når foreldrene er på jobb, men om du forventer at barna skal være et sted hvor de blir fotfulgt hele dagen for å hindre at de gjør ting de ikke skal gjøre så får du bruke en dagmamma i stedet. Anonymkode: 674b2...48a 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:50 #19 Skrevet mandag kl. 14:50 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Skjedde det i barnehagen mens barna var under ivaretakelse av de ansatte der? Hvor gamle er barna? Hvis dette var mens barna ble ivaretatt av de ansatte så er det jævlig sløvt av dem å ikke passe på ungene. Anonymkode: 0682d...0f2 Passe på ungene? Hvor lang tid tar det å kaste en stein? Det er gjort på noen sekunder. Mener du at de ansatte skal stå og hauke over hvert eneste barn? Anonymkode: b0afc...df6 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:52 #20 Skrevet mandag kl. 14:52 Seny skrev (1 time siden): For en måned siden så kastet mitt og andre barn stein. Dei traff en bil og mitt barn innrømmet at det var han som traff den(dette skjedde i barnehagen). Fekk beskjed om at dette var noe barnehagen sin forsikring dekket, men fekk i dag beskjed om at det blei avslått av kommunen. Noen med erfaring? Du skal ikke bare tilby å betale inntil 5000 og deretter ta en selvransakelse på hvordan dette kunne skje? Anonymkode: a753d...e9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå