AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Skrevet 2 timer siden Jeg har ikke en veldig god forståelse av økonomi, men har liksom hatt inntrykk av at om man bare kommer seg inn på boligmarkedet, så kan man oppgradere til en dyrere bolig etterhvert. Men kanskje det ikke stemmet? Vi kjøpte leilighet i 2022 og har derfor ikke opplevd hverken høy prisvekst eller lave renter. Vi hadde akkurat 15% EK da vi kjøpte. Vi har betalt ned kanskje maks 100 000 kr på lånet. Siden lånet var så stort, sparer vi ikke så mye penger hver måned heller. Litt, men ikke nok til at vi har veldig mye mer EK enn vi starta med. Har jeg rett i at sjansene våre for å kjøpe noe større og bedre egentlig er ganske små, eller er det noen mekanismer her jeg ikke har forstått? Anonymkode: 6b8a8...efd
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Det har vært sånn tidligere. Da jeg kjøpte min første leilighet i Oslo i 2013 doblet den seg i verdi i løpet av de første årene. Og siden en liten leilighet har mye høyere kvadratmeterpris enn en stor, kunne jeg oppgradere fra ettroms til treroms i samme område etter ca 5. Da hadde jo lånet krympet, boligprisene økt og jeg hadde gått opp i lønn. Men det er jo ikke en naturlov at det alltid vil være sånn. Ofte vil folk som har hatt flaks (sånn som meg) tro at dette er enkelt, og noe alle kan få til. Men de glemmer ofte at de rett og slett var heldige med timing og rente og sånt. Anonymkode: 6bb90...b87 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden Vi kjøpte i et sentrumsnært område i Oslo, og den steg over 2 millioner på 5 år (vi gjorde ingen oppgraderinger eller oppussing). På de 5 årene betalte vi en del ekstra på boliglånet og da hadde vi ganske god EK til neste bolig, ca 3 millioner i EK fra rundt 600 k da vi kjøpte. Men vi var nok heldige med at området vi hadde kjøpt i økte i popularitet, og vi hadde fått leiligheten for en ganske god pris. Pluss at pandemien gjorde at vi brukte lite penger og kunne betale ned ganske mye ekstra på boliglånet. Anonymkode: 3d5fb...b88
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Dere har jo antageligvis ikke kjøpt på et gunstig tidspunkt for deres landsdel/by/bydel, min bolig har til sammenligning steget over 15% siste 3 årene. Dessuten er 3 år altfor kort tid til å vurdere å selge hvis tanken var investering. Jeg kjøpte i 05. Solgt i 07 og tjente 700000 og kunne naturligvis oppgradere. Dette har jeg gjort et par ganger til. Kjøpte siste bolig i 2014 til 3.1, fikk takst nå på 5.5. Timing. Og tid i markedet har vært avgjørende. Mye flaks med andre ord. Anonymkode: 01894...460
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har ikke en veldig god forståelse av økonomi, men har liksom hatt inntrykk av at om man bare kommer seg inn på boligmarkedet, så kan man oppgradere til en dyrere bolig etterhvert. Men kanskje det ikke stemmet? Vi kjøpte leilighet i 2022 og har derfor ikke opplevd hverken høy prisvekst eller lave renter. Vi hadde akkurat 15% EK da vi kjøpte. Vi har betalt ned kanskje maks 100 000 kr på lånet. Siden lånet var så stort, sparer vi ikke så mye penger hver måned heller. Litt, men ikke nok til at vi har veldig mye mer EK enn vi starta med. Har jeg rett i at sjansene våre for å kjøpe noe større og bedre egentlig er ganske små, eller er det noen mekanismer her jeg ikke har forstått? Anonymkode: 6b8a8...efd Det er avhengig av prisvekst og å få betalt ned på lånet for å kjøpe seg opp, Det tar jo tid som oftest. Noen har vært heldigere enn andre med timingen. Men så lenge du betaler på lånet så mye det går/eller sparer ved sidenav, så vil du få mer EK etterhvert. Du har også normalt sett med deg EK du gikk inn med første gangen (med mindre verditap på boligen), så sånn samler det seg opp stadig mer egenkapital. MEN, de større boligene øker også mer i pris, så ofte ender man da opp mer mer lån igjen for å ha en større bolig. Eks oss: Kjøpte leilighet "i gokk" 90 kvm i januar 2011 for 950.000 Solgte i august 2016 for 1 675 000 (Og hadde i mellomtiden betalt ned det "lille" vi hadde av boliglån fordi vi låne så lite penger vi kunne for å få kjøpt omtrent) Kjøpte da i januar 2016 (før vi solgte) enebolig på 120 kvm et mye mer sentralt sted for kr 3 950 000 Så da måtte vi jo låne opp ca 2,5 millioner igjen for å oppgradere. Her bor vi fortsatt, bare 1,4 mill igjen på lånet og huset er nå verdt 6 mill. Vi KUNNE oppgradert til større enebolig, eks en flott i nabolaget til 8 mill - men da måtte vi jo lånt 2 millioner igjen, så fått 3,4 i lån. Det frister ikke. Selv om vi kunne gjort det. Så ja, man KAN oppgradere etterhvert som oftest, men vanligvis blir det også mer lån av det. Med mindre man arver f.eks, mange benytter jo den anledningen til å oppgradere bolig. Uansett tar disse tingene tid. Tålmodighet og sparing er nøkkelen til økonomisk suksess. Anonymkode: fa439...332
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden Du tjener egentlig ikke så mye, med mindre du har flaks eller nedskalerer i beliggenhet eller standard/størrelse. De fleste kjøper ny eiendom når de flytter og den nye eiendommen vil ha steget omtrent tilsvarende så lenge det er i samme område. Det å eie lønner seg litt mer enn det å leie fordi vi betaler ned på eget boliglån og får skattefradrag på renter. Har du lang tidshorisont vil det nok lønne seg økonomisk Anonymkode: 718cb...67c
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden Man må kjøpe i et område der folk faktisk ønsker å bo, et ettertraktet område med en viss popularitet. Jo mer populært, jo større prisstigning pleier det å bli. Bor man i et område der folk ikke akkurat kjemper om å få seg et sted å bo, vil prisen være deretter. Den stiger saktere, mye saktere, enn det de populære stedene gjør. For eksempel stiger prisene mye saktere om enn noe i det hele tatt enkelte år når man har bolig "ute på bygda" eller litt mer avsides områder. Der kan man i blant slite med å få solgt overhodet, og må kanskje ta til takke med nærmest skambud om man MÅ selge. Anonymkode: 7b954...3df
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden Er jo gjerne økt egenkapital i bolig pga prisvekst og eventuelt lønnsøkning som man kan få mer lån vil hjelpe. Siden dere ikke har noe prisvekst i boligen hittil, så har dere heller ikke noe særlig mer egenkapital i boligen nå enn da dere kjøpte. Så for deres del bør dere eie lengre og fortsette å nedbetale på boliglånet. Vår "reise" var som følger: 2014: Kjøpte første bolig til 3.650.000,- 2018: Solgte til 5.400.000,- (1.750.000,- i prisøkning) 2018: Kjøpte for 7.100.000,- (større leilighet) 2022: Solgte for 9.600.000,- (2.500.000,- i prisøkning) 2022: Kjøpte enebolig til 14.000.000,- Anonymkode: b78e5...9fa
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er jo gjerne økt egenkapital i bolig pga prisvekst og eventuelt lønnsøkning som man kan få mer lån vil hjelpe. Siden dere ikke har noe prisvekst i boligen hittil, så har dere heller ikke noe særlig mer egenkapital i boligen nå enn da dere kjøpte. Så for deres del bør dere eie lengre og fortsette å nedbetale på boliglånet. Vår "reise" var som følger: 2014: Kjøpte første bolig til 3.650.000,- 2018: Solgte til 5.400.000,- (1.750.000,- i prisøkning) 2018: Kjøpte for 7.100.000,- (større leilighet) 2022: Solgte for 9.600.000,- (2.500.000,- i prisøkning) 2022: Kjøpte enebolig til 14.000.000,- Anonymkode: b78e5...9fa Ja det man egentlig for det mest opparbeider seg er muligheten til å låner mer og mer penger... Hvor mye har dere i lån nå? Med mindre man arver eller har veldig gode sparemuligheter ved sidenav lånet så har det kanskje økt på litt gjennom denne historien? Anonymkode: fa439...332
AnonymBruker Skrevet 31 minutter siden #10 Skrevet 31 minutter siden Det er ikke så enkelt som at hvis man er inne på boligmarkedet så kan man kjøpe større. De som kjøper seg oppover gjør grep i boligen som øker verdien, betaler ned hardt på lån, eller skaffer mer egenkapital på andre måter. Eller er tålmodig. Hvis man betaler ned kun ett minimum på lånet, og heller ikke spare ved siden av, så tar det lang tid kjøpe seg oppover. Anonymkode: ce3b6...5be
AnonymBruker Skrevet 20 minutter siden #11 Skrevet 20 minutter siden Du må nesten fixe tinge selv. Male etc. og gjøre det fint og pent for å tjene penger og "flippe". Neste gang kan du kjøpe en bedre bolig og gjøre det en gang til. Anonymkode: c66de...e36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå