AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #1 Skrevet 13. oktober 2025 Så ble jeg veldig bekymret etter første time. Jeg er sykemeldt og har vært det noen mnd nå. Jeg har masse traumer som har gått ut over jobb og privat og det er det jeg skal «rydde opp i» nå. Har selv gjort mye jobb med megselv i tiden som sykemeldt. Og det er mye jeg klarer å ta tak i nå når jeg faktisk bare har min egen helse å fokusere på. Jeg er også veldig stolt over de rutinene jeg har klar å lage meg. Og såklart er dette bare en dråpe i havet ift hva jeg trenger hjelp for. Og at jeg er bare glad for at jeg er i stand til å gjøre noen gode «tiltak» for megselv. På første time hos dps var jeg veldig glad og positiv, endelig var jo dagen her, jeg har jo sett frem til å starte behandling. Forklarte hva jeg trengte hjelp til og fortalte også om hva jeg har brukt tiden som sykemeldt på. Så avslutter behandler med å gi meg ett skriv med noen opplysninger på og noen behandlingsalternativer og spørr om jeg er interessert i gruppeterapi. Jeg svarer jo ja, uten å skjønne helt, siden det var det eneste hun foreslo. Og så sa h*n at neste time (som da var to uker til) at da skulle vi ta kartlegging for å se om jeg i det hele tatt har noen diagnose (noe i den duren sa hun) og på en måte som at hun sa det at du klarer no deg nå greit, så spørs om vi skal bruke tid på deg. Kan hende det bare var jeg som følte det sånn. Ble rimelig stresset etter den timen, for følte hun allerede da etter bare den timen vurderte meg utifra bare den timen. Skrev til legen min om min bekymring og at jeg ønsket en time hos han før jeg skulle til dps igjen pga jeg ble veldig bekymret og urolig for om jeg kom til å få den hjelpen jeg trenger Fikk til svar som ikke egentlig hjalp fra eller til. Så ringte jeg legekontoret i dag og de sa at de ikke kunne gi meg hastetime, for andre måtte prioriteres. Jeg skjønner det at det er høysesong nå for alle mulige infeksjoner og o tillegg andre som trenger mer akutt hjelp, men samtidig føler jeg meg enda værre og til bry for at jeg har problemer i det hele tatt. Jeg er ingen person som renner ned dørene akkurat. Så kom tårene på tlf til h*n jeg snakket med på legekontoret. Jeg klarte ikke stoppe tårene og klarte ikke forklare godt nok, og følte meg helt rævva. Jeg pleier sjelden å gråte. Så fikk jeg legetime i morgen. Men nå føler jeg meg skikkelig dritt. Jeg vil jo seg ikke ta opp plassen til noen, men jeg har det ikke bra nå. Så hva skal jeg gjøre da? Legen har jo sakt at jeg må ta kontakt hvis det er noe. Og jeg gjør det kun når jeg virkelig har behov, nettopp fordi jeg hater problemene mine og vil ikke være til bry. Jeg skulle ønske jeg ikke trengte å snakke med legen, men jeg trenger jo det. Men hvordan skal jeg vurdere om det er gale nok eller ikke? Det går utover søvn og har det vondt, men jeg klarer å spise, trene gå tur. Noen med lignende problemer som skjønner hva jeg mener? Anonymkode: 80cc5...466 10
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #2 Skrevet 13. oktober 2025 Det er ikke din jobb å vurdere om du er syk nok til å få hjelp, det gjør de på DPS. Anonymkode: d694b...62e 16 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #3 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke din jobb å vurdere om du er syk nok til å få hjelp, det gjør de på DPS. Anonymkode: d694b...62e … og DPS kan vurdere feil, spesielt når ts virker så glad og positiv på timen. Det er så fucka det systemet. Men klart du ikke prioriteres når det virker som det går bra og du har energi og overskudd. Anonymkode: 483b1...397 7 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #4 Skrevet 13. oktober 2025 Du må bare gjennom denne kartleggingen hos DPS for at de skal kunne vite hva og hvordan de skal hjelpe deg. Du kan ikke styre og ha kontroll over alle ledd på dette stadiet. Du må tørre å åpne opp og investere i deg sjøl om du skal komme videre. Fastlegen har ingen rolle i hvordan DPS legger opp behandlingen Anonymkode: 33d9f...1f8 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #5 Skrevet 13. oktober 2025 Ok jeg går bare avlyse den timen Anonymkode: 80cc5...466 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #6 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke din jobb å vurdere om du er syk nok til å få hjelp, det gjør de på DPS. Anonymkode: d694b...62e DPS er så fucka. Og de kan vurdere feil. Jeg hadde i utgangspunktet plass hos dps, helt til min behandler sluttet. Ventet et halvt år på ny behandler (jeg måtte purre). FIkk en ny behandler, hun var mye syk og viste seg hun var gravid, så hun tok permisjon. Jeg ble lovet en ny behandler, men tok fire måneder før jeg hørte noe. På den tiden ble jeg utsatt for vold (noe jeg meldte i fra i purringen). Hørte ikke noe mer. Så kom tiden jeg skulle flytte og ble lovet plass i det fylket jeg flyttet. Kom inn på utredning. Men fungerte for godt til jeg kunne få hjelp. Selvom jeg er ufør og vil ut i arbeid igjen på sikt. Jeg tåler svært lite stress, og får ofte traumesymptomer etter voldhendelser og andre ting, Noe også psykologen mente, men de hadde ikke noe å tilby meg. Jeg klarer jo å lage mat, gå turer, dusje og alt som følger med. Men jeg er for syk til å jobbe. Er jo derfor jeg ble ufør. Men jeg fungerer for godt likevel tydeligvis. Anonymkode: a7e3e...d00 2 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #7 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): DPS er så fucka. Og de kan vurdere feil. Jeg hadde i utgangspunktet plass hos dps, helt til min behandler sluttet. Ventet et halvt år på ny behandler (jeg måtte purre). FIkk en ny behandler, hun var mye syk og viste seg hun var gravid, så hun tok permisjon. Jeg ble lovet en ny behandler, men tok fire måneder før jeg hørte noe. På den tiden ble jeg utsatt for vold (noe jeg meldte i fra i purringen). Hørte ikke noe mer. Så kom tiden jeg skulle flytte og ble lovet plass i det fylket jeg flyttet. Kom inn på utredning. Men fungerte for godt til jeg kunne få hjelp. Selvom jeg er ufør og vil ut i arbeid igjen på sikt. Jeg tåler svært lite stress, og får ofte traumesymptomer etter voldhendelser og andre ting, Noe også psykologen mente, men de hadde ikke noe å tilby meg. Jeg klarer jo å lage mat, gå turer, dusje og alt som følger med. Men jeg er for syk til å jobbe. Er jo derfor jeg ble ufør. Men jeg fungerer for godt likevel tydeligvis. Anonymkode: a7e3e...d00 Det er helt merkelig! Disse spesialistene studerer jo i mange år, syns det er rart at det ikke står noe om i lærebøkene om hvordan det å leve med traumer utarter seg. Sef sier jo det segselv at når man bare har segselv å ta hensyn til som når man er ufør eller sykemeldt, så har man ro til å kunne klare å mestre ting i EGET tempo. Det er i jobb man må forholde seg til mye man ellers kan vege å unngå om man er ufør eller sykemeldt. Som det å jobbe tett sammen med noen, menn og kvinner og hva det kan trigge, arbeidsoppgaver i ulike mengder og intensitet og hva det kan trigge. Hadde man ikke blitt trigget og hvis man hadde full kontroll, så hadde ingen trengt dps og behandling. Men slik er det ikke og man kan dessverre ikke velge det seg om man skal fungere i jobb eller ikke, men hadde man fått den hjelpen man TRENGER så hadde flere sluppet p uføre seg og kunne fortsatt vært i arbeidslivet. Og det er det jeg kjemper for. Jeg ønsker seg ikke å bli ufør fordi jeg ikke skal få riktig hjelp slik at jeg kan komme meg i jobb igjen. Det er jo ingen som ønsker å stå utenfor arbeidslivet. ts Anonymkode: 80cc5...466 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #8 Skrevet 13. oktober 2025 Ikke krisemaksimer her. Dps starter alltid med utredning og kartlegging av vansker, det er ren rutine. Gruppebehandling kan være bedre enn individuelt. Du kan ikke etter én time vite om dette blir dårlig eller bra, du må bare vente og se. Og puste med magen Anonymkode: 49d79...4ec 9 3 2
Kålrota Skrevet 13. oktober 2025 #9 Skrevet 13. oktober 2025 Til brukeren som mener DPS er «fucka»: Innser du hvor farlig en slik rant kan være? At du har hatt en dårlig opplevelse på DPS er jo fælt, men det betyr ikke at det ikke kan være til uvurderlig hjelp for andre? Å nærmest oppfordre psykisk syke mennesker til å ikke ta imot et viktig tilbud, er et farlig spill. 15 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #10 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke krisemaksimer her. Dps starter alltid med utredning og kartlegging av vansker, det er ren rutine. Gruppebehandling kan være bedre enn individuelt. Du kan ikke etter én time vite om dette blir dårlig eller bra, du må bare vente og se. Og puste med magen Anonymkode: 49d79...4ec Spoiler Krisemaksimering er en del av problemet, men ja skal ta rådet ditt og puste med magen ❤️ Har avbestilt timen også Anonymkode: 80cc5...466 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #11 Skrevet 13. oktober 2025 Kålrota skrev (2 minutter siden): Til brukeren som mener DPS er «fucka»: Innser du hvor farlig en slik rant kan være? At du har hatt en dårlig opplevelse på DPS er jo fælt, men det betyr ikke at det ikke kan være til uvurderlig hjelp for andre? Å nærmest oppfordre psykisk syke mennesker til å ikke ta imot et viktig tilbud, er et farlig spill. Hvis det er mitt innlegg du henviser til her, har du tydeligvis IKKE lest det jeg skrev etterpå. Jeg har ikke en dårlig erfaring med DPS. Jeg har IKKE sagt at ts ikke skal ta til seg et viktig tilbud, tvert I MOT har jeg forsvart ts mot brukeren som sa at hun ikke skal belaste DPS. Anonymkode: 483b1...397
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #12 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vis skjult innhold Krisemaksimering er en del av problemet, men ja skal ta rådet ditt og puste med magen ❤️ Har avbestilt timen også Anonymkode: 80cc5...466 Gjør det. En time hos legen hadde neppe skadet, men ingen kan jo spå fremtiden og vite hvordan dette blir for deg. Jeg ville vært forsiktig å høre for mye på dem fucka erfaring. Alle er forskjellige, både pasienter og behandlere. At noen har elendig erfaring (eller fantastisk) endrer ikke din kommende erfaring. Kanskje det bare øker skepsisen din å lese slikt Håper du får god nytte. Anonymkode: 49d79...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #13 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Og så sa h*n at neste time (som da var to uker til) at da skulle vi ta kartlegging for å se om jeg i det hele tatt har noen diagnose (noe i den duren sa hun) og på en måte som at hun sa det at du klarer no deg nå greit, så spørs om vi skal bruke tid på deg. Kan hende det bare var jeg som følte det sånn. Ble rimelig stresset etter den timen, for følte hun allerede da etter bare den timen vurderte meg utifra bare den timen. Anonymkode: 80cc5...466 Det var nok bare du som følte det litt sånn og ble redd. Det ser for meg ut som du gjør en tolkning her som er fanget av frykt. Tenker at dette er en fin ting du kan nevne på neste time. At du fikk sterke plager fordi du ble så redd for å ikke få hjelp. Anonymkode: c7d3b...270
Kålrota Skrevet 13. oktober 2025 #14 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det er mitt innlegg du henviser til her, har du tydeligvis IKKE lest det jeg skrev etterpå. Jeg har ikke en dårlig erfaring med DPS. Jeg har IKKE sagt at ts ikke skal ta til seg et viktig tilbud, tvert I MOT har jeg forsvart ts mot brukeren som sa at hun ikke skal belaste DPS. Anonymkode: 483b1...397 Ikke ditt innlegg, en anonym med kode a7e3e...d00. Innlegget starter med «DPS er få fucka». Hvorfor skulle det være ditt innlegg?
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #15 Skrevet 13. oktober 2025 Farget av frykt, skulle det stå. Gikk litt fort i svingene! Anonymkode: c7d3b...270
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #16 Skrevet 13. oktober 2025 Kålrota skrev (Akkurat nå): Ikke ditt innlegg, en anonym med kode a7e3e...d00. Innlegget starter med «DPS er få fucka». Hvorfor skulle det være ditt innlegg? Fordi mitt innlegg også sier at DPS er fucka. Anonymkode: 483b1...397 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #17 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg klarer jo å lage mat, gå turer, dusje og alt som følger med. Men jeg er for syk til å jobbe. Er jo derfor jeg ble ufør. Men jeg fungerer for godt likevel tydeligvis. Anonymkode: a7e3e...d00 Problemet er ikke DPS, men at de har for få ressurser. Derfor må de prioritere knallhardt og har kun plass til de sykeste. Skal man kritisere noen så er det regjeringen som bør bevilge flere midler til DPS. Anonymkode: d694b...62e 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #18 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja. Anonymkode: 483b1...397 Ok. Sikkert litt ulikt fra kommune til kommune. Her ( Oslo ) hadde jeg for det første ikke fått hurtigtime, men vi har flere tilbud som er bedre uansett. Hvis time hos fastlegen er den beste og riktige for og ha noen og snakke med i kommunen er jo det trist. Anonymkode: 67128...6a3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #19 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er helt merkelig! Disse spesialistene studerer jo i mange år, syns det er rart at det ikke står noe om i lærebøkene om hvordan det å leve med traumer utarter seg. Sef sier jo det segselv at når man bare har segselv å ta hensyn til som når man er ufør eller sykemeldt, så har man ro til å kunne klare å mestre ting i EGET tempo. Det er i jobb man må forholde seg til mye man ellers kan vege å unngå om man er ufør eller sykemeldt. Som det å jobbe tett sammen med noen, menn og kvinner og hva det kan trigge, arbeidsoppgaver i ulike mengder og intensitet og hva det kan trigge. Hadde man ikke blitt trigget og hvis man hadde full kontroll, så hadde ingen trengt dps og behandling. Men slik er det ikke og man kan dessverre ikke velge det seg om man skal fungere i jobb eller ikke, men hadde man fått den hjelpen man TRENGER så hadde flere sluppet p uføre seg og kunne fortsatt vært i arbeidslivet. Og det er det jeg kjemper for. Jeg ønsker seg ikke å bli ufør fordi jeg ikke skal få riktig hjelp slik at jeg kan komme meg i jobb igjen. Det er jo ingen som ønsker å stå utenfor arbeidslivet. ts Anonymkode: 80cc5...466 Det er ikke DPS og spesialistene du skal rette pekefingeren i mot, men derimot politikerne. DPS får føringer fra høyere hold, og må forholde seg til prioriteringsveilederen - som avgjør om man har rett til helsehjelp eller ikke. Prioriteringsveilederen, akutt helsehjelp og nødvendig helsehjelp har blitt nevnt ørten ganger på KG. Anonymkode: 9c5e8...70e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #20 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Problemet er ikke DPS, men at de har for få ressurser. Derfor må de prioritere knallhardt og har kun plass til de sykeste. Skal man kritisere noen så er det regjeringen som bør bevilge flere midler til DPS. Anonymkode: d694b...62e Og kompetansen dems. Jeg kom med ulike grunner til hvorfor jeg tror jeg har adhd. (Det kryr av adhd folk i familien). Så sier psykologen "dette er ikke symptomer på adhd" Snakket deretter med en lege om de samme symptomene uten at jeg nevnte adhd. Og hun sa "Kanskje du burde utrede deg for adhd?" Så det gjorde jeg og jeg fikk diagnosen adhd og bipolar lidelse. Men det er den poliklinkken jeg gikk til. Men dette er min erfaring. Jeg vil ikke skryte dps opp i skyene heller fordi da juger jeg. Men man bør kanskje være forberedt på at man burde bli henvist til spesialisthelsetjenesten eller noe. Og noen ganger kan legen være en god hjelp også. Anonymkode: a7e3e...d00 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå