Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre med en veninne som har suicidale tanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun går til psykolog, men ikke sagt helt hvor ille hun kjenner seg.

Det kom frem i helgen, da gråt hun og fortalte meg alt. 

Hva kan jeg som veninne gjøre?

Anonymkode: 997ce...497

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre ikke så mye annet enn å snakke med henne om det som plager henne og oppfordre henne til å være ærlig med psykologen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får ikke gjort noe annet enn å lytte, og kanskje ta initiativ til noe hyggelig å gjøre sammen. Og eventuelt oppfordre til å være ærlig hos psykologen.

Anonymkode: 1f9b2...943

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør vanlige venninneting, slik at hun kan se at der er grunner til å ikke begå selvmord.... Ikke fokuser på det negative. Ikke reduser henne til den suicidale.

Anonymkode: 34901...0f2

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil hun ikke være ærlig med psykologen tror du? Kanskje du kan spørre henne om det? Det er ikke farlig å fortelle psykolog om selvmordstanker. Noen tror at de vil bli sperret inne på lukket avdeling hvis de er ærlige, men det stemmer ikke.

Anonymkode: 8d904...ac3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er hun? Si ifra til foreldre? 

Anonymkode: f090f...8ec

AnonymBruker
Skrevet

Si ifra til fastlegen? 

Anonymkode: f090f...8ec

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig modig og viktig at du vil hjelpe en venninne som har suicidale tanker. Slik situasjoner kan være utfordrende, men det er ting du kan gjøre for å støtte henne på en trygg og omsorgsfull måte. Her er noen praktiske råd:

1. Lytt og Vær Til Stede

Vær en trygg person: La henne få snakke uten å dømme. Still åpne spørsmål som “Hvordan føler du deg akkurat nå?” eller “Vil du fortelle meg mer om hva som har vært vanskelig?”

Bekreft følelsene hennes: Si noe som “Jeg er glad du deler dette med meg, og det er helt greit å føle seg sånn.”

Unngå å tvinge løsninger: Ikke si ting som “Du må bare tenke positivt” – det kan få henne til å føle seg misforstått.

2. Vis at Du Bryr Deg

Vær til stede fysisk eller digitalt: Tilby å være sammen med henne, enten i person eller via en samtale, hvis det passer.

Gi håp på en forsiktig måte: Si noe som “Jeg er her for deg, og vi kan finne hjelp sammen – du er ikke alene i dette.”

3. Oppfordre til Profesjonell Hjelp

Kontakt helsetjenester: Oppfordre henne til å snakke med en lege, psykolog eller legevakt. I Norge kan du ringe Legevakten (116 117) eller Krisetelefonen (852 44 000) for umiddelbar støtte.

Tilby å hjelpe: Spør om hun vil at du skal kontakte noen sammen med henne, eller finn kontaktinformasjon til en hjelpeinstans som Mental Helse (www.mentalhelse.no).

Akutt situasjon: Hvis du tror hun er i umiddelbar fare (f.eks. har en plan eller midler), ring 112 eller ta henne til legevakten med én gang.

4. Ta Vare på Deg Selv

Sett grenser: Det er viktig å støtte henne, men du må også passe på din egen mentale helse. Snakk med en voksen eller en annen venn hvis det blir for tungt.

Søk støtte: Du kan kontakte en rådgiver, lærer eller helsesøster for råd om hvordan du kan håndtere situasjonen.

Viktige Ting å Huske

Du er ikke alene om å håndtere dette – det finnes folk som kan hjelpe profesjonelt.

Selv små handlinger, som å lytte og vise at du bryr deg, kan gjøre en stor forskjell.

Anonymkode: c3253...355

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er veldig modig og viktig at du vil hjelpe en venninne som har suicidale tanker. Slik situasjoner kan være utfordrende, men det er ting du kan gjøre for å støtte henne på en trygg og omsorgsfull måte. Her er noen praktiske råd:

1. Lytt og Vær Til Stede

Vær en trygg person: La henne få snakke uten å dømme. Still åpne spørsmål som “Hvordan føler du deg akkurat nå?” eller “Vil du fortelle meg mer om hva som har vært vanskelig?”

Bekreft følelsene hennes: Si noe som “Jeg er glad du deler dette med meg, og det er helt greit å føle seg sånn.”

Unngå å tvinge løsninger: Ikke si ting som “Du må bare tenke positivt” – det kan få henne til å føle seg misforstått.

2. Vis at Du Bryr Deg

Vær til stede fysisk eller digitalt: Tilby å være sammen med henne, enten i person eller via en samtale, hvis det passer.

Gi håp på en forsiktig måte: Si noe som “Jeg er her for deg, og vi kan finne hjelp sammen – du er ikke alene i dette.”

3. Oppfordre til Profesjonell Hjelp

Kontakt helsetjenester: Oppfordre henne til å snakke med en lege, psykolog eller legevakt. I Norge kan du ringe Legevakten (116 117) eller Krisetelefonen (852 44 000) for umiddelbar støtte.

Tilby å hjelpe: Spør om hun vil at du skal kontakte noen sammen med henne, eller finn kontaktinformasjon til en hjelpeinstans som Mental Helse (www.mentalhelse.no).

Akutt situasjon: Hvis du tror hun er i umiddelbar fare (f.eks. har en plan eller midler), ring 112 eller ta henne til legevakten med én gang.

4. Ta Vare på Deg Selv

Sett grenser: Det er viktig å støtte henne, men du må også passe på din egen mentale helse. Snakk med en voksen eller en annen venn hvis det blir for tungt.

Søk støtte: Du kan kontakte en rådgiver, lærer eller helsesøster for råd om hvordan du kan håndtere situasjonen.

Viktige Ting å Huske

Du er ikke alene om å håndtere dette – det finnes folk som kan hjelpe profesjonelt.

Selv små handlinger, som å lytte og vise at du bryr deg, kan gjøre en stor forskjell.

Hva er greia med AI svar? Jeg regner med at ts helt fint kan spørre chatgpt selv hvis det var der fra hun ville ha råd...

Anonymkode: 5b48e...33d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er greia med AI svar? Jeg regner med at ts helt fint kan spørre chatgpt selv hvis det var der fra hun ville ha råd...

Anonymkode: 5b48e...33d

Bedre enn amatør-svar fra anonyme. 

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, gjør hyggelige ting sammen med henne! Om du så må dra henne ut av huset…

Jeg har vært der selv. 

Anonymkode: 31a4c...b8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bedre enn amatør-svar fra anonyme. 

man kommer ikke til kg for å få svar fra ai. 

Anonymkode: 588da...668

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Da hadde jeg sagt at jeg kom til å sende bekymringsmelding til fastlegen og psykologens hennes, og følge henne til innleggelse om hun opplever at hun også legger planer.

Og lagt til at du heller får tåle at hun eventuelt blir skuffet eller sint, enn at hun dør og du ikke gjorde noe. 

Utover det kan du ikke gjøre så mye annet enn å være venninne. Du skal ikke være hennes psykolog, så kanskje din rolle er å ta initiativ til noe hyggelig som ikke er så mørkt og tungt. 

Spasere en tur, lage mat sammen eller liknende. 

Ting hun liker å gjøre vanligvis som ikle krever så mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...