AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:10 #1 Skrevet mandag kl. 07:10 Ok, bare sånn først; jeg vet mange vil si jeg vil velge 24/7 jobb med ekstremt dårlig betalt. Det er ikke pengene i seg selv som er motivasjonen her. Jeg har nå jobbet hele mitt yrkesaktive liv innen salg, markedsføring og jus-preget arbeid. Jeg har høyere utdanning og hatt hovedsakelig kontorarbeid. Og jeg er så drittlei... Drittlei av folk, byråkrati, overfladiske holdninger og meningsløst arbeid. Føler jeg kaster bort tiden min rett og slett, og det er ikke verdt pengene. Men samtidig med dagens sinnsyke kostnadsnivå på både renter, matpriser og strøm, så må jeg jo ha inntekt. På fritiden driver jeg småbruk og jeg skulle virkelig ønske at dette kunne være en heltidsjobb. Jeg har det siste året undersøkt hva det er som kan lønne seg nok til at det går an å leve av, der jeg har sett på en kombinasjon av turisme og gårdsbruk. Jeg bryr meg nada nix om dyre biler, maskiner eller ferietur. Jeg ønsker et beskjedent liv der jeg kan styre min egen hverdag, med begrenset kontakt med folk, og heller holde på med dyr. Noen som har innspill på hva slags næring jeg kan se på? Jeg er mest interessert i hest og storfe. Anonymkode: fcc42...10e 2 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:38 #2 Skrevet mandag kl. 07:38 Her kan jeg svare deg! For jeg bor på et stort og moderne melkebruk. Dette er en inntektskilde, et selskap og en arbeidsplass. Det er strenge krav til hygiene, smittevern ( sikkerhet pga stort bruk), avlsoppfølging mtp inseminering og teknologi mtp frittgående fjøs. Fordeler: -Styrer i stor grad egen arbeidshverdag grunnleggende. -Mye kontakt med dyr og om du trives i eget selskap er det topp Andre faktorer: Som nevnt er det mye å sette seg inn i. Det er strenge krav for å være et profesjonelt bruk og levere førsteklasses melk. Melka blir nøye analysert, fôret blir nøye analysert, dyra har egen veterinær og personlig oppfølging/helse journal ( bedre oppfølging enn folk ) da er det jevnlig samarbeid med Tine, avlsoppfølging, Landbruksdirektoratet. Du må tidlig opp om morgenen, du må gå over hvert dyr, det er kostbart når dyrlege kommer, du taper penger på nødslakt mtp kjøttet. Ting går av og til ikke helt som man ønsket, fordi det er en risiko med å ha dyr. Så er det denne våronna da! For å ikke snakke om slåtten! Her vil jeg si at man har jævlig mye arbeid på jævlig liten tid. Travelt, travelt!! Du må jobbe etter været, og er du for sein, så får du svi. Er du heldig kan du kanskje få hjelp av gode naboer, for samarbeid er viktig for bøndene ❤️ Utstyr; det er mye utstyr som skal til for å forbedre marka til dyrking. Og det går over flere vendinger. Det koster mye om du vil ha bra utstyr som du kan stole på, og du vil gjerne ha traktor og utstyr du kan stole på når du har det travelt. Hvis du skal tjene penger/inntekt på produkter må du være sertifisert og for å ha lov til å drive profesjonelt med dyr må du ha kurset deg eller utdanning innenfor agronomi. Som teksten sier, så drives det stort hos oss, og det betyr ikke at alt jeg skriver er like stort hos deg, men du VIL innom alt dette, og det er intet valg om du driver med sau, geit, storfe etc Hvordan man skal tjene penger på hest vet jeg ikke. Avl? Berider? Hest er en ren utgiftspost for meg. (Som jeg sa til jenta mi som ønsker seg en.) Anonymkode: 1844d...5eb 4 2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:49 #3 Skrevet mandag kl. 07:49 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her kan jeg svare deg! For jeg bor på et stort og moderne melkebruk. Dette er en inntektskilde, et selskap og en arbeidsplass. Det er strenge krav til hygiene, smittevern ( sikkerhet pga stort bruk), avlsoppfølging mtp inseminering og teknologi mtp frittgående fjøs. Fordeler: -Styrer i stor grad egen arbeidshverdag grunnleggende. -Mye kontakt med dyr og om du trives i eget selskap er det topp Andre faktorer: Som nevnt er det mye å sette seg inn i. Det er strenge krav for å være et profesjonelt bruk og levere førsteklasses melk. Melka blir nøye analysert, fôret blir nøye analysert, dyra har egen veterinær og personlig oppfølging/helse journal ( bedre oppfølging enn folk ) da er det jevnlig samarbeid med Tine, avlsoppfølging, Landbruksdirektoratet. Du må tidlig opp om morgenen, du må gå over hvert dyr, det er kostbart når dyrlege kommer, du taper penger på nødslakt mtp kjøttet. Ting går av og til ikke helt som man ønsket, fordi det er en risiko med å ha dyr. Så er det denne våronna da! For å ikke snakke om slåtten! Her vil jeg si at man har jævlig mye arbeid på jævlig liten tid. Travelt, travelt!! Du må jobbe etter været, og er du for sein, så får du svi. Er du heldig kan du kanskje få hjelp av gode naboer, for samarbeid er viktig for bøndene ❤️ Utstyr; det er mye utstyr som skal til for å forbedre marka til dyrking. Og det går over flere vendinger. Det koster mye om du vil ha bra utstyr som du kan stole på, og du vil gjerne ha traktor og utstyr du kan stole på når du har det travelt. Hvis du skal tjene penger/inntekt på produkter må du være sertifisert og for å ha lov til å drive profesjonelt med dyr må du ha kurset deg eller utdanning innenfor agronomi. Som teksten sier, så drives det stort hos oss, og det betyr ikke at alt jeg skriver er like stort hos deg, men du VIL innom alt dette, og det er intet valg om du driver med sau, geit, storfe etc Hvordan man skal tjene penger på hest vet jeg ikke. Avl? Berider? Hest er en ren utgiftspost for meg. (Som jeg sa til jenta mi som ønsker seg en.) Anonymkode: 1844d...5eb Takk for svar og innspill 😊 Jeg ser for meg å selge kjøtt gjennom Reko-ringen om jeg skal drive med storfe. Jeg er ikke interessert i melkeproduksjon. Og jeg ønsker å holde meg utenom Tine mtp. metanhemmere med mindre galskapen snur. Så jeg må definitivt være kreativ. Forbrukerne vil heldigvis ha rent kjøtt - om jeg så må selge det til noe høyere pris for å forsvare inntekt. Har mulighet for mye tilskudd til utmarksbeite både for hest og storfe. Og ønsker økologisk bruk med mest mulig naturlig dyrehold med fokus på dyrevelferd. Jeg tenkte dette kan gjøres i kombinasjon med turisme, rideturer eller avl, evt. tilskudd for arbeidstiltak for vanskeligstilte folk via NAV 😊 Ts Anonymkode: fcc42...10e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:19 #4 Skrevet mandag kl. 08:19 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar og innspill 😊 Jeg ser for meg å selge kjøtt gjennom Reko-ringen om jeg skal drive med storfe. Jeg er ikke interessert i melkeproduksjon. Og jeg ønsker å holde meg utenom Tine mtp. metanhemmere med mindre galskapen snur. Så jeg må definitivt være kreativ. Forbrukerne vil heldigvis ha rent kjøtt - om jeg så må selge det til noe høyere pris for å forsvare inntekt. Har mulighet for mye tilskudd til utmarksbeite både for hest og storfe. Og ønsker økologisk bruk med mest mulig naturlig dyrehold med fokus på dyrevelferd. Jeg tenkte dette kan gjøres i kombinasjon med turisme, rideturer eller avl, evt. tilskudd for arbeidstiltak for vanskeligstilte folk via NAV 😊 Ts Anonymkode: fcc42...10e Lykke til! Jeg skal ikke si at du ikke får det til, men jeg leser om en person med veldig mange " baller i lufta". Det høres ut som mange planer, men realiteten vil vise seg mtp økonomi og tiden. Leser om folk fra byen som har en bondegårdsdrøm osv. Sånn type " jakten på kjærligheten", og realiteten er ofte ikke slik. Det er neste så jeg faktisk blir "kvalm" av naiviteten. Folk prater om økologisk bruk. Da vet de ikke helt hva som ligger bak i å ikke gå i minus. For å få godt kjøttvolum må du ha godt grasfôr, og det får de ikke av å beite i kratt og sti. Lite fôr per mål til produksjon. Det er hardt å være bonde i de dårlige tidene vi er i. Hvis jeg var deg, men dette er bare tips: Begrens deg i starten og jobb deg opp. Ha èn primært inntektskilde ( om du ikke har en fast jobb utenom som de aller fleste bønder må ha) som i ditt tilfelle kan være kjøttproduksjon. Jeg ville IKKE satset økologisk hvis du vil holde hodet over vannet. Økologisk er ikke synonymt med god dyrevelferd, nødvendigvis. Og nei, det brukes IKKE antibiotika som forebygging. Det blir kun brukt om dyret selvfølgelig trenger det, og kan ikke slaktes før antibiotika er ute av kroppen. Primært Kjøttproduksjon ville jeg startet med og hatt en jobb på siden. Feks hjemmekontor. Du vil ha veldig dårleg råd i oppstartsfasen. Du trenger all inntekt du kan få. Når du kan begynne å sende dyr til slakt, når jordareal er under kontroll og du har oversikt over drift på alle plan kan man begynne med 🐴? Det var jeg som skrev svar over 😊 Anonymkode: 1844d...5eb 7 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:31 #5 Skrevet mandag kl. 08:31 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Takk for svar og innspill 😊 Jeg ser for meg å selge kjøtt gjennom Reko-ringen om jeg skal drive med storfe. Jeg er ikke interessert i melkeproduksjon. Og jeg ønsker å holde meg utenom Tine mtp. metanhemmere med mindre galskapen snur. Så jeg må definitivt være kreativ. Forbrukerne vil heldigvis ha rent kjøtt - om jeg så må selge det til noe høyere pris for å forsvare inntekt. Har mulighet for mye tilskudd til utmarksbeite både for hest og storfe. Og ønsker økologisk bruk med mest mulig naturlig dyrehold med fokus på dyrevelferd. Jeg tenkte dette kan gjøres i kombinasjon med turisme, rideturer eller avl, evt. tilskudd for arbeidstiltak for vanskeligstilte folk via NAV 😊 Ts Anonymkode: fcc42...10e Mye tilskudd er det ikke.. ikke i det hele tatt, faktisk når du justerer for utgifter. Å være en bedrift som har arbeidstiltak kan også slå begge veier, og kan ende med å koste mer enn det smaker. Vanskelig å markedsføre for turisme. Selv om folk vil ha rebt kjøtt, er ikke det ensbetydende med at folk er villige til å betale så veldig mye mer for det, i hvert fall ikke mange nok til å veie opp for kostnadene av 'økologisk produksjon', som igjen koster mye mer. En bonde her ute endte med å gå konkurs etter omgjøring til økologisk. Å kun selge gjennom rekoringen tror jeg du kan legge fra deg hvis du skal tjene nok til å faktisk ha råd til å leve. Husk at kostnader for transport og alt slikt skal med. Det høres ut som du ikke helt vet hva du begir deg ut på, og har et litt for romantisk syn på dette. Anonymkode: c337d...5b8 7
Flintis Skrevet mandag kl. 08:31 #6 Skrevet mandag kl. 08:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, bare sånn først; jeg vet mange vil si jeg vil velge 24/7 jobb med ekstremt dårlig betalt. Det er ikke pengene i seg selv som er motivasjonen her. Jeg har nå jobbet hele mitt yrkesaktive liv innen salg, markedsføring og jus-preget arbeid. Jeg har høyere utdanning og hatt hovedsakelig kontorarbeid. Og jeg er så drittlei... Drittlei av folk, byråkrati, overfladiske holdninger og meningsløst arbeid. Føler jeg kaster bort tiden min rett og slett, og det er ikke verdt pengene. Men samtidig med dagens sinnsyke kostnadsnivå på både renter, matpriser og strøm, så må jeg jo ha inntekt. På fritiden driver jeg småbruk og jeg skulle virkelig ønske at dette kunne være en heltidsjobb. Jeg har det siste året undersøkt hva det er som kan lønne seg nok til at det går an å leve av, der jeg har sett på en kombinasjon av turisme og gårdsbruk. Jeg bryr meg nada nix om dyre biler, maskiner eller ferietur. Jeg ønsker et beskjedent liv der jeg kan styre min egen hverdag, med begrenset kontakt med folk, og heller holde på med dyr. Noen som har innspill på hva slags næring jeg kan se på? Jeg er mest interessert i hest og storfe. Anonymkode: fcc42...10e Hva driver du med på småbruket i dag, og hvilke ressurser er det, størrelser, skog , beite hus? 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:53 #7 Skrevet mandag kl. 09:53 Flintis skrev (1 time siden): Hva driver du med på småbruket i dag, og hvilke ressurser er det, størrelser, skog , beite hus? Det lurer jeg også på. TS skriver «småbruk», og da skal det litt til å klare å leve av det… Enig i det som har blitt skrevet tidligere her. 1) Leve av å selge kjøtt i Reko-ringen, det kan du nesten bare legge fra deg. Det er mange her som selger varer der, og flere slutter fordi det er for mye jobb/tar for mye tid. Du må også bygge opp din egne «merkevare», og det er ikke enkelt! 2) Skal du drive med hest - og leve av det - trenger du mange hester, og det er veldig mye jobb. For de fleste er dette kun en utgiftspost. 3) Turisme: Har gården noe unikt å tilby, da? Husk at turister gjerne stiller ganske store krav til komfort og standard. Et tilfeldig småbruk har ikke noe å tilby. Hvordan er beliggenheten? 4) Skal du ha aktiviteter av typen «Inn på tunet» stiller det en god del krav mtp godkjenning og utdanning. 5) Turisme og reko-ringen og annen type lokalt salg krever MYE kontakt med folk, ikke begrenset kontakt med folk. Sorry, men her tror jeg du vil slite. Du kan starte med å lage en forretningsplan og et budsjett. Så vil du fort se hvor landet ligger. Anonymkode: 0eed0...389 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:10 #9 Skrevet mandag kl. 10:10 Huff, ble ikke mer motivert av disse tilbakemeldingene 😂 Men helt greit det altså - jeg liker også realitet og sier heller ikke at jeg tror noe er enkelt med dette. Jeg har definitivt IKKE et romantisk syn på det å drive gård. Jeg er vokst opp på gård og vet veldig godt hva jeg går til. Dvs 0 fritid sånn egentlig - 24 timers jobb der mye kan gå skeis, og dårlig betalt. Men jeg er ikke ute etter å tjene penger. Jeg er ute etter å betale regninger med en hverdag og jobb jeg trives i... Samtidig; hva slags alternativer har jeg egentlig? Har vurdert å bli avløser på deltid, og beholde kontorjobb for ren inntekt og kanskje hadde jeg holdt ut med kun 50%. Jeg bare er så sinnsykt lei av folk. Lei av å tvinge meg selv til å være hyggelig og sosial for å "bidra til godt arbeidsmiljø". Jeg vil bare gjøre jobben min uten alt det sosiale... Alle jobber som innebærer hjemmekontor på heltid er salgsjobber på provisjon. Jeg har jobbet mye sånn tidligere, og gjort det bra, men blir sliten av å tenke på å jobbe sånn nå. Jeg føler jeg har brukt opp hele den sosiale kvoten min, når jeg har jobbet så tett opp mot folk i så mange år. Ts Anonymkode: fcc42...10e 3
Flintis Skrevet mandag kl. 11:22 #10 Skrevet mandag kl. 11:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Huff, ble ikke mer motivert av disse tilbakemeldingene 😂 Men helt greit det altså - jeg liker også realitet og sier heller ikke at jeg tror noe er enkelt med dette. Jeg har definitivt IKKE et romantisk syn på det å drive gård. Jeg er vokst opp på gård og vet veldig godt hva jeg går til. Dvs 0 fritid sånn egentlig - 24 timers jobb der mye kan gå skeis, og dårlig betalt. Men jeg er ikke ute etter å tjene penger. Jeg er ute etter å betale regninger med en hverdag og jobb jeg trives i... Samtidig; hva slags alternativer har jeg egentlig? Har vurdert å bli avløser på deltid, og beholde kontorjobb for ren inntekt og kanskje hadde jeg holdt ut med kun 50%. Jeg bare er så sinnsykt lei av folk. Lei av å tvinge meg selv til å være hyggelig og sosial for å "bidra til godt arbeidsmiljø". Jeg vil bare gjøre jobben min uten alt det sosiale... Alle jobber som innebærer hjemmekontor på heltid er salgsjobber på provisjon. Jeg har jobbet mye sånn tidligere, og gjort det bra, men blir sliten av å tenke på å jobbe sånn nå. Jeg føler jeg har brukt opp hele den sosiale kvoten min, når jeg har jobbet så tett opp mot folk i så mange år. Ts Anonymkode: fcc42...10e Jeg kan godt komme med ideer. Trenger litt opplysninger som etterlyst tidligere. Tipper det blir litt forskjellig i kombinasjon.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:14 #11 Skrevet mandag kl. 12:14 Flintis skrev (50 minutter siden): Jeg kan godt komme med ideer. Trenger litt opplysninger som etterlyst tidligere. Tipper det blir litt forskjellig i kombinasjon. Har mye skog og mye utmarksbeite. Men vurderer å kjøpe et annet bruk, med både større tomt og bedre driftsbygninger. Så hva jeg har i dag er ikke så relevant, for jeg er fleksibel om jeg må flytte for å kunne realisere en idé (eller flere). Ts Anonymkode: fcc42...10e 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:42 #12 Skrevet mandag kl. 14:42 Om du vil øke kunnskapsnivået ditt om økologisk drift har Høgskolen i Innlandet er nettbasert årsstudium i økologisk landbruk. Anonymkode: d2b13...252 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:21 #13 Skrevet mandag kl. 17:21 Ville foreslå avløser, ser du har vært innom tanken selv. Da slipper du den økonomiske risikoen i forhold til å drive selv. Avl av hest er det lite å tjene på. Anonymkode: 3367b...891 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:05 #14 Skrevet mandag kl. 21:05 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ville foreslå avløser, ser du har vært innom tanken selv. Da slipper du den økonomiske risikoen i forhold til å drive selv. Avl av hest er det lite å tjene på. Anonymkode: 3367b...891 Jeg vil faktisk gå så langt som å si at hesteavl for de fleste er som å tenne på pengene sine. Og særlig hvis de ikke vet hva de driver med. Anonymkode: 0eed0...389 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:08 #15 Skrevet mandag kl. 21:08 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vil faktisk gå så langt som å si at hesteavl for de fleste er som å tenne på pengene sine. Og særlig hvis de ikke vet hva de driver med. Anonymkode: 0eed0...389 Ja, hest er ikke den raskeste vei til konkurs, men den sikreste pleide vi å trøste hverandre med da jeg drev med det 🤪 Anonymkode: 3367b...891 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:20 #16 Skrevet mandag kl. 21:20 Det du kan gjøre er å dyrke mat selv og slippe å kjøpe det, men sånn ellers tror jeg det er lite å tjene på det du tenker på. Du nevner turisme, rideturer og tiltak for folk på NAV men samtidig skriver du at du er lei av folk og det sosiale. Du kan ikke drive med det da, for da er du mer i kontakt med folk enn noen gang. Økologisk drift krever veldig mye kunnskap og er utrolig mye vanskeligere å tjene noe på enn vanlig drift. Mer arbeidskrevende og mindre avling. Anonymkode: 3a442...8a9
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:29 #17 Skrevet mandag kl. 21:29 Vær realistisk og ha det som ekstra inntekt. Anonymkode: dc45f...f53
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:38 #18 Skrevet mandag kl. 21:38 Hei Ts! Det er meg som svarte deg på første innlegg. Ville bare poengtere at vi IKKE bruker metanhemmere i fôret til dyra våre, og vi kjenner ikke til noen som gjør det heller. I så fall mulig noen prøvekaniner et sted i Norge. Bare for å klarere Tine meierier. Vi har ikke det 👍 Anonymkode: 1844d...5eb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå