AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:26 #1 Skrevet søndag kl. 23:26 Hva er forventet levetid på en turbo? Anonymkode: 0f265...117
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 02:47 #2 Skrevet mandag kl. 02:47 Ut bilens levetid om den behandles rett, og det er det svært få som evner å sette seg inn i. Noen har fabrikasjonsfeil, men ddt er et fåtall. Anonymkode: c41b4...b44
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 04:11 #3 Skrevet mandag kl. 04:11 Rundt 200-300000 km alt ettersom hvilket merke det er og hvor pent bilen har blitt behandlet. Noen Volvo D5 klarer millionen helt fint. Anonymkode: 792d9...20d
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:43 #4 Skrevet mandag kl. 08:43 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ut bilens levetid om den behandles rett, og det er det svært få som evner å sette seg inn i. Noen har fabrikasjonsfeil, men ddt er et fåtall. Anonymkode: c41b4...b44 Hva er rett behandling av en turbo da? ts Anonymkode: 0f265...117
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:00 #5 Skrevet mandag kl. 09:00 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva er rett behandling av en turbo da? ts Anonymkode: 0f265...117 Bytte olje og oljefilter ofte. Selv om bilen bruker såkalt long-life olje så lønner det seg å bytte olje og filter på 10.000-15.000 Km, spesielt hvis det er snakk om dieselbil. Når det først ble vanlig med turbo på personbiler så var den største årsaken til turboras at folk stoppet motoren når den var varm, det førte til at oljen kokset seg i turboen. Det er ikke et stort problem lenger men det er uansett lurt å la bilen stå på tomgang i noen minutter før den stoppes. Anonymkode: a4b10...e58 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:35 #6 Skrevet mandag kl. 09:35 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hva er rett behandling av en turbo da? ts Anonymkode: 0f265...117 Skifte olje/følge serviceintervall. Akdri kjøre hardt eller ruse motor når den enda er kald. Når kjøreturen er over, eller man skal stoppe et sted, vent ca.30sek til turtallet i turboen er gått ned. Den har et arbeidsturtall på mellom 50.000-100.000 omdr/min. Årsaken er at om motor stoppes rett etter å kjørt den hardt, snurrer turbin fortsatt rundt, på en etter hvert tørr aksling, da går levetiden drastisk ned. Det står ikke et pøkk i brukerhåndboka lengre hvordan slike motorer skal behandles, gjorde det før i tida da de kom på markedet. Anonymkode: c41b4...b44
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:22 #7 Skrevet mandag kl. 11:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det står ikke et pøkk i brukerhåndboka lengre hvordan slike motorer skal behandles, gjorde det før i tida da de kom på markedet. Anonymkode: c41b4...b44 Er ikke det også fordi teknologien har kommet lengre og blitt mer bruker-/idiotvennlig? F.eks. skal det lite til for å smøre turboen sin aksling med pumper som går også etter at bilen er slått av. Slikt kan jo programmeres lett i dag. Anonymkode: 792d9...20d
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:14 #8 Skrevet mandag kl. 12:14 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Er ikke det også fordi teknologien har kommet lengre og blitt mer bruker-/idiotvennlig? F.eks. skal det lite til for å smøre turboen sin aksling med pumper som går også etter at bilen er slått av. Slikt kan jo programmeres lett i dag. Anonymkode: 792d9...20d Deg om den påstanden. Anonymkode: c41b4...b44
AnonymBruker Skrevet i går, 12:43 #9 Skrevet i går, 12:43 AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 11.35): Når kjøreturen er over, eller man skal stoppe et sted, vent ca.30sek til turtallet i turboen er gått ned. Den har et arbeidsturtall på mellom 50.000-100.000 omdr/min. Årsaken er at om motor stoppes rett etter å kjørt den hardt, snurrer turbin fortsatt rundt, på en etter hvert tørr aksling, da går levetiden drastisk ned. Det tar maks etpar sekunder for turboen å spinne ned fra maks turtall. Problemet er det en annen nevnte, temeparuren. At oljen i lagrene kan kokse. Anonymkode: 4cfa0...554 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:17 #10 Skrevet i går, 15:17 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det tar maks etpar sekunder for turboen å spinne ned fra maks turtall. Problemet er det en annen nevnte, temeparuren. At oljen i lagrene kan kokse. Anonymkode: 4cfa0...554 Problemet er at heller ikke du vet hvor lang tid det tar før den stanser, etter belastning. Anonymkode: c41b4...b44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå