AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:09 #1 Skrevet søndag kl. 20:09 Vi har råd og lyst til å kjøpe på Nordstrand fordi vi synes det er fint der. MEN vi synes ikke noe om det vi hører om angående denne sosiale utestengingen. Vi har en datter på 9 år og ønsker heller ikke at hun skal oppleve noe materialistisk press eller at hun klassifiseres basert på adresse osv selv om vi har god råd. Noen her som bor og har barn i denne alderen på Nordstrand, som kan fortelle hvordan dere opplever dette? Anonymkode: e01d6...097
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:31 #2 Skrevet søndag kl. 20:31 Vi har en på samme alder på Nordstrand skole. Ikke merket noe til det enda, men hører rykter om at det er verre på Nordseter🤷🏻♀️ Hører også at de aller fleste anser seg selv som nøytrale. Altså de forholder seg ikke til A, B og C osv, Aner dog ikke om det stemmer. Ellers trives vi fantastisk godt på Nordstrand. Utrolig godt inntrykk av Nordstrand skole. Anonymkode: 81241...dd9
AnonymBruker Skrevet i går, 09:14 #3 Skrevet i går, 09:14 Jeg har erfaring med Nordstrand barneskole og Nordseter ungdomskole. Kunne aldri tenkt meg å oppdra barn i det miljøet. Fokus på status, penger og bemidlede foreldre og alt det det fører med seg av kjøpepress og verdier. Opplevde også mye rasisme gjennom både uvitende/teite kommentarer fra kjente, men også slengbemerkninger fra folk jeg ikke kjente. Anonymkode: 43e6b...1d5
AnonymBruker Skrevet i går, 09:28 #4 Skrevet i går, 09:28 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har erfaring med Nordstrand barneskole og Nordseter ungdomskole. Kunne aldri tenkt meg å oppdra barn i det miljøet. Fokus på status, penger og bemidlede foreldre og alt det det fører med seg av kjøpepress og verdier. Opplevde også mye rasisme gjennom både uvitende/teite kommentarer fra kjente, men også slengbemerkninger fra folk jeg ikke kjente. Anonymkode: 43e6b...1d5 Når var dette? Til TS, vi har barn på 11 og 13 år og har bodd på Nordstrand hele barnas oppvekst. Den yngste går på Nordstrand barneskole og den eldste på Nordstrand ungdomsskole. Vi har ikke opplevd verken merkefokus, statuspress eller noe som helst snakk om A, B og C-gjenger noen av stedene (og barna våre og deres venner går stort sett i klær fra HM, Cubus o.l, uten at det noen sinne har vært kommentarer på det). Den andre barneskolen som leverer elever til Nordstrand ungdomsskole, Ljan, har også veldig godt miljø uten fokus på penger og status. På Nordstrand ungdomsskole går det også en del elever fra bydel Søndre Nordstrand (som søker seg bort fra ungdomsskolene i bydelen) siden det er den nærmeste ungdomsskolen for dem i vår bydel. Disse hadde neppe trivdes, og fortsatt å søke seg dit i relativt store antall, dersom det faktisk var stort fokus på status hos oss 😊 Men som en annen her sier, tror jeg dette i større grad er et problem på Nordseter skole. Vi kjenner folk som har barn på samme alder som våre på Munkerud skole (som er en barneskole, elevene derfra starter etter hvert på Nordseter ungdomsskole), og flere av dem har nevnt at de opplever merke- og pengefokus der. Har også hørt fra folk som har barn på Nordseter skole at de har opplevd det samme. Vi elsker å bo på Nordstrand, det er fantastisk med gangavstand til både marka og til sjøen, det er et veldig godt og inkluderende oppvekstmiljø med mange engasjerte foreldre som stiller mye opp for barna, det er et utrolig variert aktivitetstilbud for barn her så alle finner noe de trives med, og barna våre er også veldig fornøyde med å bo her. Jeg vil derfor anbefale det til alle - men det er nok bedre å sikte seg inn mot Nordstrand eller Ljan barneskole, sånn at barna etter hvert havner på Nordstrand ungdomsskole 😊 Anonymkode: df90a...440 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:29 #5 Skrevet i går, 09:29 Flytt til bydel Østensjø. Mye fine villaområder og gode skoler der! Trasop, Godlia, Oppsal, Østensjø er gode og hyggelige skoler med litt bredere demografi uten at det blir for mye 🙂 Anonymkode: d5b59...099 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:43 #6 Skrevet i går, 09:43 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi har råd og lyst til å kjøpe på Nordstrand fordi vi synes det er fint der. MEN vi synes ikke noe om det vi hører om angående denne sosiale utestengingen. Vi har en datter på 9 år og ønsker heller ikke at hun skal oppleve noe materialistisk press eller at hun klassifiseres basert på adresse osv selv om vi har god råd. Noen her som bor og har barn i denne alderen på Nordstrand, som kan fortelle hvordan dere opplever dette? Anonymkode: e01d6...097 Vi har hus på Nordstrand og sånn umiddelbart tenker jeg at man ikke skal høre på «vi har ikke opplevd» svar. Jeg mener at om man har råd til å bo på Nordstrand så vil man trolig falle i den kategorien og ikke merke noe til press. Har man ikke egentlig råd til å bo der, bør man ikke gjøre det heller. Jeg ser at ungdommer går rundt med Moncler jakker, Lois bukser, Ralph Lauren gensere og jentene har LV og den slags vesker hengende rundt armen, Ikke alle, men mange nok til at man tenker over det. De foreldre vi har blitt kjent med jobber som leger, advokater, økonomer etc. Er man i den kategorien, så kjør på. Hvis man derimot har presset økonomi så anbefaler jeg andre områder, skolekretsene Karlsrud og Ljan er f.eks. langt mer mangfoldige sånn sett. Anonymkode: f467a...839 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:00 #7 Skrevet i går, 10:00 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har hus på Nordstrand og sånn umiddelbart tenker jeg at man ikke skal høre på «vi har ikke opplevd» svar. Jeg mener at om man har råd til å bo på Nordstrand så vil man trolig falle i den kategorien og ikke merke noe til press. Har man ikke egentlig råd til å bo der, bør man ikke gjøre det heller. Jeg ser at ungdommer går rundt med Moncler jakker, Lois bukser, Ralph Lauren gensere og jentene har LV og den slags vesker hengende rundt armen, Ikke alle, men mange nok til at man tenker over det. De foreldre vi har blitt kjent med jobber som leger, advokater, økonomer etc. Er man i den kategorien, så kjør på. Hvis man derimot har presset økonomi så anbefaler jeg andre områder, skolekretsene Karlsrud og Ljan er f.eks. langt mer mangfoldige sånn sett. Anonymkode: f467a...839 To kommentarer til dette: Angående ungdommer med dyre merkeklær, så JA, selvsagt finnes dette på Nordstrand - som omtrent alle andre steder i Norge/verden. Jeg har en slektning som jobber på ungdomsskole på et forholdsvis lite sted på Østlandet, og jeg har en venninne som jobber på ungdomsskole i Groruddalen. Når jeg diskuterer dette med merkepreas etc med dem, sier de at de ser akkurat det samme på skolene de jobber på. Det kan selvsagt være andre merker og statussymboler (for eksempel PJS og Armani istedenfor Lois og Moncler) som er populære de stedene enn hva som er populært på Nordstrand, men at ungdommer blir merkebevisste og opptatt av å kle seg i klær som markerer status har ingenting å gjøre med Nordstrand pr se, men er dessverre en del av ungdomskulturen. Det var akkurat det samme da jeg vokste opp i et middelklasseområde på Østlandet på 90-tallet. Når det gjelder Ljan, så er mitt inntrykk også at det er lite fokus på merker og status der (som jeg også skrev i innlegget mitt over). Det sagt, er det påfallende at, blant ungdommene fra Ljan som er kommet i mitt barns klasse på ungdomsskolen, er forekomsten av Ralph Lauren, Gant og Lois-klær betraktelig høyere enn hva vi var vant med fra mitt barns medelever da hen gikk på barneskolen. Det har ikke egentlig noen betydning, da disse barna med merkeklær fra Ljan uansett er veldig hyggelige, inkluderende og bryr seg nøkken om mitt barns HM og KappAhl-gensere - ville bare likevel kommentere det, siden du lot til å tro at merkefokuset skulle være mindre på Ljan. Anonymkode: df90a...440 3
AnonymBruker Skrevet i går, 10:09 #8 Skrevet i går, 10:09 Vi bor på Lørenskog, og det er det samme over hele Romerike. Merker mest til dette når de starter vgs. Det går ikke så mye på merkeklær etc, det er ikke det som gjør at de «populære blir populære». Er noe skikkelig dritt.. Anonymkode: c0461...d70 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:46 #9 Skrevet i går, 10:46 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): To kommentarer til dette: Angående ungdommer med dyre merkeklær, så JA, selvsagt finnes dette på Nordstrand - som omtrent alle andre steder i Norge/verden. Jeg har en slektning som jobber på ungdomsskole på et forholdsvis lite sted på Østlandet, og jeg har en venninne som jobber på ungdomsskole i Groruddalen. Når jeg diskuterer dette med merkepreas etc med dem, sier de at de ser akkurat det samme på skolene de jobber på. Det kan selvsagt være andre merker og statussymboler (for eksempel PJS og Armani istedenfor Lois og Moncler) som er populære de stedene enn hva som er populært på Nordstrand, men at ungdommer blir merkebevisste og opptatt av å kle seg i klær som markerer status har ingenting å gjøre med Nordstrand pr se, men er dessverre en del av ungdomskulturen. Det var akkurat det samme da jeg vokste opp i et middelklasseområde på Østlandet på 90-tallet. Når det gjelder Ljan, så er mitt inntrykk også at det er lite fokus på merker og status der (som jeg også skrev i innlegget mitt over). Det sagt, er det påfallende at, blant ungdommene fra Ljan som er kommet i mitt barns klasse på ungdomsskolen, er forekomsten av Ralph Lauren, Gant og Lois-klær betraktelig høyere enn hva vi var vant med fra mitt barns medelever da hen gikk på barneskolen. Det har ikke egentlig noen betydning, da disse barna med merkeklær fra Ljan uansett er veldig hyggelige, inkluderende og bryr seg nøkken om mitt barns HM og KappAhl-gensere - ville bare likevel kommentere det, siden du lot til å tro at merkefokuset skulle være mindre på Ljan. Anonymkode: df90a...440 På Nordstrand er det ressurssterke foreldre og ikke uvanlig å ha noen millioner i årslønn. Det er sånn sett ikke et problem å kjøpe dyre klær til barna sine. At noen i groruddalen har klart å skaffe seg t skjorter med armani print på, er ikke det samme som «merkepress». Merkepress oppstår når noen har råd og mulighet til å kle seg i disse klærne mens andre på streve. Hvis alle strever blir det ikke press heller. På Nordstrand er det noen få som må streve, mens resten faktisk har en garderobe som mer eller mindre består av disse dyre plaggene. Anonymkode: f467a...839 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:05 #10 Skrevet i går, 11:05 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): På Nordstrand er det ressurssterke foreldre og ikke uvanlig å ha noen millioner i årslønn. Det er sånn sett ikke et problem å kjøpe dyre klær til barna sine. At noen i groruddalen har klart å skaffe seg t skjorter med armani print på, er ikke det samme som «merkepress». Merkepress oppstår når noen har råd og mulighet til å kle seg i disse klærne mens andre på streve. Hvis alle strever blir det ikke press heller. På Nordstrand er det noen få som må streve, mens resten faktisk har en garderobe som mer eller mindre består av disse dyre plaggene. Anonymkode: f467a...839 Vet ikke helt hvor mye erfaring du har med oppvekst på Nordstrand? Som sagt har jeg to barn/ungdommer som vokser opp her, og ingen av dem har venner med merkeklær, som jeg har sett. Det betyr selvsagt ikke at INGEN har det, men det er overhode ikke slik du fremstiller det, at «noen få må streve mens resten har en garderobe som mer eller mindre består av disse dyre plaggene» 🙄 Det ene barnet mitt har Lindex og Cubus som sine favoritt-klesbutikker, og ønsket seg gavekort derfra til bursdagen sin i sommer. Tilsvarende gavekort (HM, KappAhl etc) har hen gitt til andre i klassen som har ønsket seg det til bursdag. I dag gikk jeg forøvrig for moro skyld en lang tur bort til Mortensrud for å handle, og gikk da også forbi Lofsrud ungdomsskole for å «spionere» litt. For de som ikke er lokalkjent, er Lofsrud altså en ungdomsskole i bydel Søndre Nordstrand, som av mange defineres som veldig østkant. Jeg så merkeklær på omtrent alle ungdommene, det var mye Calvin Klein, Armani og Boss, men jeg så også flere med Ralph Lauren, JOTT-jakker og Gant. Det er bare å ta en tur til en tilsvarende skole selv hvis du ikke tror meg - for meg ser det absolutt ikke ut til å være mindre merkefokus for å østkant-skoler 😅 Anonymkode: df90a...440 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:29 #11 Skrevet i går, 11:29 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vet ikke helt hvor mye erfaring du har med oppvekst på Nordstrand? Som sagt har jeg to barn/ungdommer som vokser opp her, og ingen av dem har venner med merkeklær, som jeg har sett. Det betyr selvsagt ikke at INGEN har det, men det er overhode ikke slik du fremstiller det, at «noen få må streve mens resten har en garderobe som mer eller mindre består av disse dyre plaggene» 🙄 Det ene barnet mitt har Lindex og Cubus som sine favoritt-klesbutikker, og ønsket seg gavekort derfra til bursdagen sin i sommer. Tilsvarende gavekort (HM, KappAhl etc) har hen gitt til andre i klassen som har ønsket seg det til bursdag. I dag gikk jeg forøvrig for moro skyld en lang tur bort til Mortensrud for å handle, og gikk da også forbi Lofsrud ungdomsskole for å «spionere» litt. For de som ikke er lokalkjent, er Lofsrud altså en ungdomsskole i bydel Søndre Nordstrand, som av mange defineres som veldig østkant. Jeg så merkeklær på omtrent alle ungdommene, det var mye Calvin Klein, Armani og Boss, men jeg så også flere med Ralph Lauren, JOTT-jakker og Gant. Det er bare å ta en tur til en tilsvarende skole selv hvis du ikke tror meg - for meg ser det absolutt ikke ut til å være mindre merkefokus for å østkant-skoler 😅 Anonymkode: df90a...440 Hvor på Nordstrand bor du egentlig? Hører til Bekkelaget skolekrets, på grensen til kastellet, og tør å påstå at det er så mye merker som det jeg skriver. Dette skriver også aviser om, så forstår ikke hvorfor du påstår det stikk motsatte når det er et reelt issue her. For all del, alltid unntak, men at mange folk her er «annerledes» enn folk på Oppsal, Ryen, Abildsø etc synes jeg er noe man kan understreke Anonymkode: f467a...839 1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 11:54 #12 Skrevet i går, 11:54 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Vet ikke helt hvor mye erfaring du har med oppvekst på Nordstrand? Som sagt har jeg to barn/ungdommer som vokser opp her, og ingen av dem har venner med merkeklær, som jeg har sett. Det betyr selvsagt ikke at INGEN har det, men det er overhode ikke slik du fremstiller det, at «noen få må streve mens resten har en garderobe som mer eller mindre består av disse dyre plaggene» 🙄 Det ene barnet mitt har Lindex og Cubus som sine favoritt-klesbutikker, og ønsket seg gavekort derfra til bursdagen sin i sommer. Tilsvarende gavekort (HM, KappAhl etc) har hen gitt til andre i klassen som har ønsket seg det til bursdag. I dag gikk jeg forøvrig for moro skyld en lang tur bort til Mortensrud for å handle, og gikk da også forbi Lofsrud ungdomsskole for å «spionere» litt. For de som ikke er lokalkjent, er Lofsrud altså en ungdomsskole i bydel Søndre Nordstrand, som av mange defineres som veldig østkant. Jeg så merkeklær på omtrent alle ungdommene, det var mye Calvin Klein, Armani og Boss, men jeg så også flere med Ralph Lauren, JOTT-jakker og Gant. Det er bare å ta en tur til en tilsvarende skole selv hvis du ikke tror meg - for meg ser det absolutt ikke ut til å være mindre merkefokus for å østkant-skoler 😅 Anonymkode: df90a...440 Måtte forøvrig søke opp disse merkene du nevner.. armani, boss, Calvin Klein etc får man ned til 400-500 kr. En Moncler jakke som flere ungdommer på Nordstrand går rundt med finner du ikke billigere enn noen tusenlapper……. Anonymkode: f467a...839
AnonymBruker Skrevet i går, 12:01 #13 Skrevet i går, 12:01 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvor på Nordstrand bor du egentlig? Hører til Bekkelaget skolekrets, på grensen til kastellet, og tør å påstå at det er så mye merker som det jeg skriver. Dette skriver også aviser om, så forstår ikke hvorfor du påstår det stikk motsatte når det er et reelt issue her. For all del, alltid unntak, men at mange folk her er «annerledes» enn folk på Oppsal, Ryen, Abildsø etc synes jeg er noe man kan understreke Anonymkode: f467a...839 Jeg har skrevet over her at jeg har barn på Nordstrand barneskole og Nordstrand ungdomsskole - da gir det seg vel litt selv, hvor i bydelen jeg bor. Jeg er helt enig i at høyt utdannede (og dermed også ofte høyt lønnede) familier dominerer området, og det er også en del foreldre som er økonomer, advokater, eiendomsmeglere etc., altså typisk yrkesveier der penger og status ofte betyr noe. Det sagt, betyr ikke det at ALLE er sånn - og det betyr heller ikke at alle som har godt betalte jobber nødvendigvis er opptatt av status, merkeklær o.l. Det er flere foreldre i begge mine barns klasser som ikke har typiske statusyrker, det er folk som blant annet er saksbehandler i kommunen, lærer og butikksjef. Jeg skrev også over her at jeg er kjent med at denne typen problemstillinger (altså merkepress, A/B/C-gjenger osv) er forekommende på blant annet Munkerud skole og Nordseter skole. Det er også Munkerud skole som har vært mye omtalt i media i forbindelse med dette. Og ut fra det du skriver, er det vel tydeligvis også sånn på Bekkelaget. Men slik er det altså heldigvis overhode ikke på noen av skolene vi har barn - selv om de ikke ligger veldig langt unna. Jeg vet ikke hvorfor det er så store forskjeller på ulike skoler i bydelen, men mistenker, som jeg skrev over her, at det blant annet kan ha sammenheng med at både Nordstrand barneskole og Nordstrand ungdomsskole har en del tilsøking fra Søndre Nordstrand. Vi får dermed litt større mangfold, og dermed også større toleranse for at folk er forskjellige og har ulike verdier og meninger. Anonymkode: df90a...440
AnonymBruker Skrevet i går, 12:11 #14 Skrevet i går, 12:11 Jeg har jobbet på skole på Nordstrand og ville mye heller valgt bydel Østensjø (hvor jeg også har jobbet). Fordi jeg tenker i en by som Oslo er det fint å oppleve mangfold og det er definitivt mindre press og rusbruk blant ungdommer i bydel Østensjø. Det varierer sikkert en del fra kull og områder, men det er mitt inntrykk. Anonymkode: 79746...b24 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:16 #15 Skrevet i går, 12:16 Jeg er vokst opp i Holmenkollen og gikk på Midtstuen. Det er tyve år siden jeg gikk på ungdomskolen, og jeg kan se at ingenting har skjedd. Det er de samme debattene, både her og der. Merkepress, penger etc. Intet er nytt under solen. Bare bestem dere for å bo et sted. Den utfordringen kommer uansett hvor du bor, enten det er øst, vest, Holmlia (som forøvrig er et veldig fint sted!), Nordstrand, Ljan, Jar, Grefsen, Majorstuen. Kongsberg er en delt by den og, på lik linje med Oslo. Drammen er en delt by. Hamar er en delt by. Uansett hvor du drar vil du møte denne utfordringen. Vær en god og støttende forelder, vær en samtalepartner og en skulder å gråte på når det er vanskelig. Sett sunne grenser for ditt barn. Anonymkode: f87dc...20b
AnonymBruker Skrevet i går, 12:18 #16 Skrevet i går, 12:18 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har skrevet over her at jeg har barn på Nordstrand barneskole og Nordstrand ungdomsskole - da gir det seg vel litt selv, hvor i bydelen jeg bor. Jeg er helt enig i at høyt utdannede (og dermed også ofte høyt lønnede) familier dominerer området, og det er også en del foreldre som er økonomer, advokater, eiendomsmeglere etc., altså typisk yrkesveier der penger og status ofte betyr noe. Det sagt, betyr ikke det at ALLE er sånn - og det betyr heller ikke at alle som har godt betalte jobber nødvendigvis er opptatt av status, merkeklær o.l. Det er flere foreldre i begge mine barns klasser som ikke har typiske statusyrker, det er folk som blant annet er saksbehandler i kommunen, lærer og butikksjef. Jeg skrev også over her at jeg er kjent med at denne typen problemstillinger (altså merkepress, A/B/C-gjenger osv) er forekommende på blant annet Munkerud skole og Nordseter skole. Det er også Munkerud skole som har vært mye omtalt i media i forbindelse med dette. Og ut fra det du skriver, er det vel tydeligvis også sånn på Bekkelaget. Men slik er det altså heldigvis overhode ikke på noen av skolene vi har barn - selv om de ikke ligger veldig langt unna. Jeg vet ikke hvorfor det er så store forskjeller på ulike skoler i bydelen, men mistenker, som jeg skrev over her, at det blant annet kan ha sammenheng med at både Nordstrand barneskole og Nordstrand ungdomsskole har en del tilsøking fra Søndre Nordstrand. Vi får dermed litt større mangfold, og dermed også større toleranse for at folk er forskjellige og har ulike verdier og meninger. Anonymkode: df90a...440 Vi har også mange direktører og leger og aksjemeglere og lignende her hos oss, men folk har i stor grad flyttet hit fordi det er andre verdier som gjelder. De utstiller ikke bilen sin, huset sitt og reisene sine - og det er ikke statussymboler. De klær ikke ungene i svindyre klær selv om de har råd til det. Det er et verdivalg. Vi kunne selv fint ha bodd på Nordstrand eller i Bærum eller Oslo vest, men vi har ikke de verdiene og vi vil ikke at barna våre skal få det heller. Så da ble det Østensjø da - med skogen som nabo og et inkluderende og hyggelig nærmiljø med alle mulige typer av mennesker. Det fjerner presset og det lærer barna at ikke alle er like. De lærer at ikke alle har stort hus men alle er like mye verdt. De lærer at penger ikke vokser på trær. Jeg tror de har godt av det. Mobbing har vi lite av også, det er verdt masse ❤️ Anonymkode: d5b59...099 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:18 #17 Skrevet i går, 12:18 Merker ingenting til det. Har gutt da, så kanskje derfor. Han er på alder med ditt barn og har ikke inntrykk av at noen i hans omgangskrets bryr seg om klær. Det var en stund her hele klassen hadde samme Supermariogenser fra HM, men det er vel ikke noe å snakke om. Det vi merker er et stort foreldreengasjement rundt barn og klassemiljø, og dessverre en rektor som elsker å snakke ned skolen sin i media. Anonymkode: 23653...423
AnonymBruker Skrevet i går, 13:20 #18 Skrevet i går, 13:20 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Vi har også mange direktører og leger og aksjemeglere og lignende her hos oss, men folk har i stor grad flyttet hit fordi det er andre verdier som gjelder. De utstiller ikke bilen sin, huset sitt og reisene sine - og det er ikke statussymboler. De klær ikke ungene i svindyre klær selv om de har råd til det. Det er et verdivalg. Vi kunne selv fint ha bodd på Nordstrand eller i Bærum eller Oslo vest, men vi har ikke de verdiene og vi vil ikke at barna våre skal få det heller. Så da ble det Østensjø da - med skogen som nabo og et inkluderende og hyggelig nærmiljø med alle mulige typer av mennesker. Det fjerner presset og det lærer barna at ikke alle er like. De lærer at ikke alle har stort hus men alle er like mye verdt. De lærer at penger ikke vokser på trær. Jeg tror de har godt av det. Mobbing har vi lite av også, det er verdt masse ❤️ Anonymkode: d5b59...099 Alt i det nederste avsnittet ditt kunne jeg skrevet selv, om mine barns oppvekst på Nordstrand. Vi har muligens ikke skogen like nærme som dere (men det kommer jo litt an på hvor man bor i bydel Østensjø - jeg har venner der som har lengre avstand til Østmarka enn jeg har fra mitt hus på Nordstrand) - men alt det andre du skriver, gjelder i alle høyeste grad også for oss her på Nordstrand 🥰 Anonymkode: df90a...440 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:26 #19 Skrevet i går, 13:26 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Alt i det nederste avsnittet ditt kunne jeg skrevet selv, om mine barns oppvekst på Nordstrand. Vi har muligens ikke skogen like nærme som dere (men det kommer jo litt an på hvor man bor i bydel Østensjø - jeg har venner der som har lengre avstand til Østmarka enn jeg har fra mitt hus på Nordstrand) - men alt det andre du skriver, gjelder i alle høyeste grad også for oss her på Nordstrand 🥰 Anonymkode: df90a...440 Eller, egentlig absolutt alt du skrev, også avsnitttet over, når jeg leste det litt nøyere 😊 Det er akkurat sånn mine barn vokser opp på Nordstrand. Anonymkode: df90a...440
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå