Gå til innhold

Hvor dyr vinterjakke får tenåringen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobber du på skole så blir jeg skremt over holdningene dine og det du skriver!

Anonymkode: 0a36a...9e9

Det hun skriver stemmer jo.

Tror du ikke barna legger godt merke til hvem som har dyre merkeklær og hvem som aldri har det?

Anonymkode: 536c5...18b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Husker enda de to jentene på rundt 10 år som ble intervjuet på tv i en reportasje om klær og merker. Reporteren spurte hvem det var som handlet klær på Cubus hvorpå jentene flirte litt og sa det var de som ikke hadde råd til å kjøpe klær andre steder. 

Så stolte foreldrene må være av avkommet sitt tenkte jeg bare....

De virkelige ressurssterke foreldrene klarer å stå i mot presset og argumenter om at "alle andre får". Selvsagt er det mange tenåringer som forlengst har lært hvordan de får egne foreldre til å gi etter.

Vel de lyver jo ikke. Jeg er ikke fan av cubus sine barnet klær og har kjøpt svært lite fra de. Synes ikke snittet, farge utvalget, stoffet eller kvaliteten er mye å skryte av. 

Kjøper litt ull men synes prisen dems er høy i forhold til kvaliteten så kjøper kun når de har vennepriser på alt. Noen sokker er ok og dame undertøyet er brukbart. 

Kjøpte en tynn bukse for hjemmebruk derfra for noen år tilbake og den holdt ikke mange runder i maskinen før den ble ubrukelig. 

Anonymkode: 307de...e44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vel de lyver jo ikke. Jeg er ikke fan av cubus sine barnet klær og har kjøpt svært lite fra de. Synes ikke snittet, farge utvalget, stoffet eller kvaliteten er mye å skryte av. 

Kjøper litt ull men synes prisen dems er høy i forhold til kvaliteten så kjøper kun når de har vennepriser på alt. Noen sokker er ok og dame undertøyet er brukbart. 

Kjøpte en tynn bukse for hjemmebruk derfra for noen år tilbake og den holdt ikke mange runder i maskinen før den ble ubrukelig. 

Anonymkode: 307de...e44

Om det er H&M, Lindex, KappAhl eller Cubus er litt det samme. Poenget var at noe er galt når barn allerede i den alderen latterliggjør og har den typen holdninger. Det kommer ifra et sted, og det er ikke noe de bare plutselig får en ide om sånn uten videre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å folk skjønner ikke hvor ungdommer får penger til all Kolaen fra…Kan jo bare selge litt gamle klær.

Et par sko å en hette genser så har man snø for en hel helg… 

Å til russe tiden er det bare å selge litt mere… Spør mamma å pappa så kan man bare skylde på å ha blitt rana… Alle blir jo rana en eller flere ganger uansett…

Jammenn mitt barn bruker ikke kokain

Neinei…bare alle andre enn ungen din

Anonymkode: 93eb6...4f6

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 14 fikk ny jakke i fjor; Fjellreven Expedition Lite. Den passer enda og vil, forhåpentligvis passe lenge, den er i samme strl som faren hans har.

Den ble kjøpt brukt for 4000 kr. Her vi bor er det sjeldent varmere enn -12 på vinteren og ofte -20/25... Han går til trening 5.30 om morgenen flere dager i uka, går til og fra trening på kveld og tar buss til og fra skolen, så han er en del utendørs.

Med i beregningen tok jeg at med pen bruk får vi solgt den for samme sum eller noe lavere, ettersom hvor lenge den passer til han/hvor mange år han bruker den. Året for hadde han en dunjakke fra Helly Hansen som kostet 2400 kr ny og som jeg etter flere mnd på finn fikk solgt for 550 kroner. Tapet der er større enn det trolig blir på denne jakka. 

Det skal sies at å kjøpe en mindre funksjonell jakke (f.eks. Parajumper) hadde vært uaktuelt. Denne jakken kan brukes både på bytur og telttur.

Jeg har bare ett barn, og kunne nok ikke kjøpt så dyr jakke til mange barn. Det er mange momenter å tenke på når man skal handle.

Anonymkode: bbd06...32b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Haha! Er SÅ enig!

Både min mann og jeg har prestisjetunge utdannelser, gode jobber og kommer fra ressurssterke familier. Vi har aldri manglet noe, og har klart oss svært godt. De vi kjenner med økonomisk rot er utelukkende mennesker som kommer fra ressurssvake familier. Våre barn vet at de må jobbe hardt med skole og i idretten, og det gjør de.

Hos oss er det nok heller ikke jakkene som hadde fått folk her til å steile, ski, hjelmer, briller, skiklær, votter osv.. flere par langrennski, vannsport, utstyr til idrettene. Vi handler ikke på obs, vi støtter den lokale sportsbutikken heller enn å spare noen hundrelapper på netthandel.

Fersk fisk flere ganger i uka, økologiske grønnsaker, dyr juice, brød fra bakeren osv.. 

Det er fullstendig uaktuelt at våre barn skal fryse eller være våte fordi noen ønsker en kommuniststat.

Anonymkode: 3b56a...ad7

Du mener det er alternativet? 

Anonymkode: 13934...251

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du mener det er alternativet? 

Anonymkode: 13934...251

Det hadde vært helt merkelig for oss å ikke kjøpe dyre jakker til tenåringene våre, da resten av livsstilen vår også er dyr. Poenget er at det alltid vil finnes forskjeller i samfunnet, og det å isolere vinterjakka sikkert kan fungere dersom dette er det eneste en ungdom har fra «øverste hylle», men når resten av livsstilen er privilegert, så kan jeg ikke forstå problemet med akkurat jakker. Jeg leser stadig her inne om familier som syns DB sekker er fryktelig dyre, det syns ikke jeg, men jeg har selvfølgelig respekt for at vi er forskjellige. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men er det sånn at barna fryser og er bvåte i jakker til 1500-2000 kr? Er det virkelig sånn at det bare er jakker til 7000-12000 for varmer? Er det kun dyre ting som er bra? 

Ser for meg at hjemmelaget brød er enda bedre enn bakerbrød, så du vet helt sikkert hva du får i deg. Og noen ting på obs er da helt fine for barn? Skjønner at toppidrettsutdøvere  ha dyrt og spesialtilpasset utstyr, men vanlige folk?

Hilsen hun som var i toppsjiktet i Norge i sin sport, og som bare gikk i arvede klær og med arvet utstyr.

Anonymkode: a02a9...bb1

Det er supert om du baker brød, det gjør ikke jeg.

Obs er sikkert helt greit, men vi handler ikke der. Møbler jysk er sikker supre for mange, men jeg kjøper andre møbler, mange voksne kvinner kjøper klærne sine på vero moda og Cubus, det gjør ikke jeg.

Men vi handler lokalt og kortreist, det er vårt lille bidrag til lokalsamfunnet.

AnonymBruker
Skrevet

Vi gir 1000-1500 kr til en jakke. Skal de ha dyrere enn det må de spare selv. 

Anonymkode: 1925b...4a3

AnonymBruker
Skrevet

Fikk seg jakke til 4400 i fjor. (Var heldig å fant den på tilbud, opprinnelig pris var 5990,-). Men, jeg sa at den var litt av bursdagsgaven, å at den jakka skulle han ha i år også. Var også tydelig på at vist han skulle han en annen jakke i år, så skal den jakka han fikk selges for å så bruke av dem pengene til å kjøpe ny. Heldigvis ser det ut som jakka er poppis i år også… 

Anonymkode: 7fd2b...7df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det blir en del jakker.. Den mest populære den ene datteren min har er vel Moncler Khloesse Long Down. 

Andre datteren min bryr seg overhode ikke, og har en som kostet noen tusen, men som tåler en del vær og vind. 

Anonymkode: d26f1...3e1

Black & Beige Khloesse Hooded Shearling-Trimmed Long Down Jacket - Long Jackets & Parka for Women | Moncler NO    seriøst???? 

Anonymkode: 3864e...a78

AnonymBruker
Skrevet

Vinterjakkene deres koster i underkant av 7000. Vi betaler ca halvparten, så legger de i resten selv når de skal ha så dyrt.

Anonymkode: 18a54...282

AnonymBruker
Skrevet

Min datter fikk en North Face jakke da hun var 14. Klassisk, fin og varm boblejakke, men den kostet. Nå er hun 19 og bruker samme jakke enda. 

Anonymkode: 2042c...45b

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (9 timer siden):

At jeg er for inkludering og er bekymret for den økende pengebruken som et ledd i å bli populær? Jah, deg om det. 
(det handler jo om å få ALLE til å ha en god skolehverdag) . 

At du snakker nedsettende om foreldre som tar andre valg 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det hun skriver stemmer jo.

Tror du ikke barna legger godt merke til hvem som har dyre merkeklær og hvem som aldri har det?

Jeg tror ikke det er bedre å snakke nedsettende om de som velger dyrere klær,  det gørr ikke ok og holdningene er ikke greie 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bassen skrev (21 timer siden):

Det er jo veldig trist at man faller utenfor fordi man ikke har den jakka til 8000,-

Her er det jo foreldrene som feiler stort om det er tilfelle. Og veldig godt pressmiddel fra ungdommen og komme med sånt. 

Enig. Vi har god økonomi, og kunne fint vært av de som utstyrte våre barn med flashy klær som hadde gitt status. Som en annen skrev, ønsker vi å oppdra ungdom som står støtt i seg selv, og ikke må følge saueflokken for enhver pris. Et miljø hvor man må ha flashy jakke for å få innpass, er kanskje ikke et miljø å trakte etter heller? Et annet aspekt er jo at vi alle påvirker miljøet og samfunnet vi er en del av. Vi ønsker ikke å bidra til å normalisere materialisme som blir beskrevet av enkelte her i tråden, det tror vi ikke gagner verken våre barn på sikt, eller de som ikke kan bli med på forbrukskarusellen. 

Anonymkode: 3b564...dad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Enig. Vi har god økonomi, og kunne fint vært av de som utstyrte våre barn med flashy klær som hadde gitt status. Som en annen skrev, ønsker vi å oppdra ungdom som står støtt i seg selv, og ikke må følge saueflokken for enhver pris. Et miljø hvor man må ha flashy jakke for å få innpass, er kanskje ikke et miljø å trakte etter heller? Et annet aspekt er jo at vi alle påvirker miljøet og samfunnet vi er en del av. Vi ønsker ikke å bidra til å normalisere materialisme som blir beskrevet av enkelte her i tråden, det tror vi ikke gagner verken våre barn på sikt, eller de som ikke kan bli med på forbrukskarusellen. 

Bare for å forstå deg riktig, mener du at dyre klær/utstyr, i god kvalitet og naturmaterialer, bidrar mer til å speede opp «forbrukskarusellen» enn typisk billige, syntetiske produkter, som frem til nå har blitt trukket fram som miljøverstinger (fast fashion, plast osv)

Alle i tråden later nemlig til å være enige om at ungdommer har behov for klær tilpasset vær i dette landet.

AnonymBruker
Skrevet

16 åringen fikk en Cedrico jakke til bursdagen i fjor. Vi var flere i familien som spleiset og hun måtte betale halvparten selv. Betalte vel 5200 for den på tilbud for nye medlemmer i en butikk. 
I år har hun jobbet mye i ferier og helger så dyrere plagg må hun betale en del på selv. Hun bruker ikke mye dyre klær ellers det er helst den jakka. 

Anonymkode: ba20b...d5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare for å forstå deg riktig, mener du at dyre klær/utstyr, i god kvalitet og naturmaterialer, bidrar mer til å speede opp «forbrukskarusellen» enn typisk billige, syntetiske produkter, som frem til nå har blitt trukket fram som miljøverstinger (fast fashion, plast osv)

Alle i tråden later nemlig til å være enige om at ungdommer har behov for klær tilpasset vær i dette landet.

God kvalitet og klær som varer er å foretrekke framfor miljøverstinger. Men når barn som knapt er tenåringer utstyres med Moncler, fordi "alle andre har det", handler det jo ikke lenger om å kjøpe klær tilpasset vær og vind. Da får man heller stå inne for det verdisynet og den signaleffekten dette får. Og at man bekrefter ovenfor egne ungdommer at nettopp det å ha statusting er noe som gir dem selv og andre verdi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår 13 åring finner fortsatt kule nok jakker pp h/m, cubus eller salg på Gina Tricot. Fikk en skikkelig skalljakke til  bursdag i fjor-den passer fortsatt. Kjøpt på 70% salg på xxl, bet ca 600 kr for den da. Bruker uggs på 3 sesongen, så ikke så dyr i drift. Hun bet 50%av uggsene med egne oppsparte midler.

Anonymkode: fb885...5ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...