AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:20 #81 Skrevet mandag kl. 18:20 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi har god råd, men både jeg og døtrene våre har gjort sport i å finne skatter på loppis. Og det gjør vi til stadighet. Med en rens eller vask får vi stadig "nye" plagg som både er særegne og/eller koster en brøkdel av opprinnelig pris. Jeg fant en jakke nå i helgen som hadde kostet nær 5000,- ny. Den ser som ny ut etter en vask. Er man tidlig ute og er litt bevisst kan man gjøre knallkjøp. Vi er over snittet miljøbevisste, men det er gøy også. Anonymkode: 467be...0a9 Hva bruker dere pengene på da? Bor barna veldig bra sett mot venner? Finere ferier? Anonymkode: f75d5...4df
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:25 #82 Skrevet mandag kl. 18:25 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De trenger ikke argumenter, vi faller ikke for mas. Vi vet ønsker de har er gjennomtenkte, og ikke kortsiktige, og at ting blir brukt lenge. Og vi merker det ikke på økonomien. Samt at de ser vi har flere jakker i samme prisklasse, og da blir det veldig dobbeltmoralsk å si nei til at de kan få én. Anonymkode: f75d5...4df Det er jo du selv som i innlegget ditt skriver at de har gode argumenter om de vil ha noe. Da må du jo kunne si hvilke argumenter dette er? Anonymkode: 536c5...18b
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:28 #83 Skrevet mandag kl. 18:28 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her avslører du bare fordommene sine. Du må gi dine barn retning og verdier. Det er ikke alle andres jobb. (og den strategien fungerer heller ikke - for det vil alltid være forskjeller i samfunnet) Anonymkode: f75d5...4df Dette! Heldigvis lever vi ikke i en kommuniststat. Vi har hytte på fjellet og ved sjøen, og drar til varmere strøk hver sommer, skulle vi vært hjemme hele tiden fordi alle ikke har råd til dette? Anonymkode: 3b56a...ad7 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:32 #84 Skrevet mandag kl. 18:32 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vel det er forskjell på vesker og jakke da… Anonymkode: 0a36a...9e9 Bor i en av de rikeste bydelene i Norge, og her florerer det av tenåringsjenter med dyre vesker. Og da er det ikke Malene Birger totes til et par tusen jeg snakker om. Du kan gange det beløpet opp med 10. Anonymkode: 536c5...18b
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 18:47 #85 Skrevet mandag kl. 18:47 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Her avslører du bare fordommene sine. Ja, for alle unger har jo nå to-tre navn. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du må gi dine barn retning og verdier. Det er ikke alle andres jobb. (og den strategien fungerer heller ikke - for det vil alltid være forskjeller i samfunnet) Anonymkode: f75d5...4df Det vil alltid finnes forskjeller i samfunnet. Og de forskjellene øker og øker. «Cubus-ungene» har ikke de samme mulighetene for å komme inn på boligmarkedet som «Moncler-ungene». Man ser det samme når det gjelder studie- og jobb-muligheter òg. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:49 #86 Skrevet mandag kl. 18:49 Rødvinsfilosofen skrev (Akkurat nå): Ja, for alle unger har jo nå to-tre navn. Det vil alltid finnes forskjeller i samfunnet. Og de forskjellene øker og øker. «Cubus-ungene» har ikke de samme mulighetene for å komme inn på boligmarkedet som «Moncler-ungene». Man ser det samme når det gjelder studie- og jobb-muligheter òg. Tror du at forskjeller utjevnes med at alle barn går i syntetiske boblejakker med plastpels? Anonymkode: 3b56a...ad7 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:57 #87 Skrevet mandag kl. 18:57 Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden): Ja, for alle unger har jo nå to-tre navn. Det vil alltid finnes forskjeller i samfunnet. Og de forskjellene øker og øker. «Cubus-ungene» har ikke de samme mulighetene for å komme inn på boligmarkedet som «Moncler-ungene». Man ser det samme når det gjelder studie- og jobb-muligheter òg. Husker enda de to jentene på rundt 10 år som ble intervjuet på tv i en reportasje om klær og merker. Reporteren spurte hvem det var som handlet klær på Cubus hvorpå jentene flirte litt og sa det var de som ikke hadde råd til å kjøpe klær andre steder. Så stolte foreldrene må være av avkommet sitt tenkte jeg bare.... De virkelige ressurssterke foreldrene klarer å stå i mot presset og argumenter om at "alle andre får". Selvsagt er det mange tenåringer som forlengst har lært hvordan de får egne foreldre til å gi etter. Anonymkode: 536c5...18b 2
Rosa Dartle Skrevet mandag kl. 19:03 #88 Skrevet mandag kl. 19:03 Oi, vi har ikke tenåringer enda, men dette er jo helt vilt. Jeg håper jeg klarer å være litt striks, synes det er unødvendig bruk av penger. Man skal ha ekstremt god råd for å handle slik som dette, og det er det bra om man lærer seg først som sist. Vi har vanlig middels husholdningsinntekt på rundt 1,7 i året og kan ikke holde på sånn. Eller, vi kan unne oss en god vinterjakke nå og da osv., men kan ikke handle helt fritt, og tenker det er viktig at barna ikke får sånne vaner heller. Det er altfor mange unge som sliter med forbruksgjeld og inkassokrav, og jeg tenker det er lurt å lære dem måtehold og sparing. 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:03 #89 Skrevet mandag kl. 19:03 Har virkelig så mange så god råd? Her blir det stormberg pga å kunne utsette betaling. Denne mnd gikk pengene til bil som vi også trenger. Jobber fult og alt jeg får av ekstra. Men, klær blir det. Anonymkode: 13934...251 2
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 19:04 #90 Skrevet mandag kl. 19:04 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tror du at forskjeller utjevnes med at alle barn går i syntetiske boblejakker med plastpels? Anonymkode: 3b56a...ad7 Ah, der kom klimaperspektivet✨! Fordi man bruker 7.000,- på én jakke for miljøets skyld! 🥇🌎 Jeg tror at hvis flere av elevene har jakker til 800,- - 1.200,- så tror jeg det utgjør et større sosialt press om «de kuleste ungene» går i jakker til 7.000,-, enn hvis de hadde gått i klær som «bare» var dobbelt så dyre. Det er ikke bare den éne jakken som er mye dyrere. Det er klokker, armbånd, gensere, armbånd, luer, jeans, undertøy, sekker, osv. Weekendturer til Paris, London, Roma og Berlin, hytteturer til Hvaler og Hafjell, og tre uker ferie på Mauritius kommer gjerne i tillegg til, ikke «i stedet for». Endret mandag kl. 19:13 av Rødvinsfilosofen 5 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:05 #91 Skrevet mandag kl. 19:05 Rosa Dartle skrev (Akkurat nå): Oi, vi har ikke tenåringer enda, men dette er jo helt vilt. Jeg håper jeg klarer å være litt striks, synes det er unødvendig bruk av penger. Man skal ha ekstremt god råd for å handle slik som dette, og det er det bra om man lærer seg først som sist. Vi har vanlig middels husholdningsinntekt på rundt 1,7 i året og kan ikke holde på sånn. Eller, vi kan unne oss en god vinterjakke nå og da osv., men kan ikke handle helt fritt, og tenker det er viktig at barna ikke får sånne vaner heller. Det er altfor mange unge som sliter med forbruksgjeld og inkassokrav, og jeg tenker det er lurt å lære dem måtehold og sparing. Tenker det samme. De får sjokk som studenter og når de skal etablere seg. Anonymkode: 13934...251 3 2
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 19:10 #92 Skrevet mandag kl. 19:10 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenker det samme. De får sjokk som studenter og når de skal etablere seg. Anonymkode: 13934...251 Ikke alltid 😅 Mange foreldre kjøper leilighet til barnet sitt, når det skal studere. Foreldrene fortsetter å gi gaver som normalt til bursdager og til jul. Vet til og med av studenter som har vaskehjelp. «Sånn at de kan fokusere ordentlig på studiene» Endret mandag kl. 19:11 av Rødvinsfilosofen 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:10 #93 Skrevet mandag kl. 19:10 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har virkelig så mange så god råd? Her blir det stormberg pga å kunne utsette betaling. Denne mnd gikk pengene til bil som vi også trenger. Jobber fult og alt jeg får av ekstra. Men, klær blir det. Anonymkode: 13934...251 Mange av de har nok ikke det, men liker å skape et inntrykk av det utad. Noen er nok også redde for at barna skal falle utenfor om de ikke får det de vil ha. Anonymkode: 536c5...18b
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:12 #94 Skrevet mandag kl. 19:12 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tenker det samme. De får sjokk som studenter og når de skal etablere seg. Anonymkode: 13934...251 De som får jakker til 7000 blir nok forsørget av foreldre til de er langt oppi 20-årene 😉. De har blitt vant til en økonomisk standard som ikke lar seg følge med studielån og lørdagsjobb. Anonymkode: 50767...77d 6
AprilLudgate Skrevet mandag kl. 19:15 #95 Skrevet mandag kl. 19:15 Om jeg så vinner en milliard i Lotto så får ikke sønn ei jakke til 2-3+ tusen kroner. Han får ikke lov å spare opp resten selv heller å legge på den summen. Han går i idrettsklubb hvor 1 av 4 familier ikke har råd til å betale kontingenten, og hvor en unge kom med en søppelsekk panteflasker for å betale for seg. Helt uaktuelt å lære ham forskjellsøkende vaner. Ting som varer og brukes i mange år er noe annet. Men trend/statusting varer kort nettopp fordi trend/status å kunne bytte ofte ut fordi kapitalistisk tankegang. 2 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:18 #96 Skrevet mandag kl. 19:18 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Husker enda de to jentene på rundt 10 år som ble intervjuet på tv i en reportasje om klær og merker. Reporteren spurte hvem det var som handlet klær på Cubus hvorpå jentene flirte litt og sa det var de som ikke hadde råd til å kjøpe klær andre steder. Så stolte foreldrene må være av avkommet sitt tenkte jeg bare.... De virkelige ressurssterke foreldrene klarer å stå i mot presset og argumenter om at "alle andre får". Selvsagt er det mange tenåringer som forlengst har lært hvordan de får egne foreldre til å gi etter. Anonymkode: 536c5...18b Ja for det er så mye mer voksent å snakke ned de som velger å kjøpe dyrere jakke Anonymkode: 0a36a...9e9 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:18 #97 Skrevet mandag kl. 19:18 Mitt barn fikk som regel jakker fra Stormberg; altså ikke spesielt dyre jakker. I dag ligger slike jakker på alt mellom 799 og 1299 kroner. Hvis jakken kostet mer, måtte hen betale selv. Anonymkode: ac82a...0c2 2
Illuminatum Skrevet mandag kl. 19:23 #98 Skrevet mandag kl. 19:23 Det er jo egentlig ganske rimelig med klær nå. Husker nå jeg gikk på ungdomsskolen i 80-81 så fikk jeg en jakke som kostet 1700 kroner. Blir vel nærmere 8000 nå. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:25 #99 Skrevet mandag kl. 19:25 14-åringen har en halvkort dunjakke. Kosta egentlig 5000 men var halvpris på Vestby outlet + ekstra 10% rabatt, så endte på 2200. Den må hun bruke i minst en sesong til (så lenge den passer egentlig). 16 åringen har en dunjakke fra RAB. Ny pris 4300 men på 70%. Nekter å kjøpe jakker til mange tusen til ungdom i vekst. Finner jeg et godt tilbud og de vil ha den, så er det ok. Men parajumper, C.A.Y.A etc til fullpris er helt uaktuelt i voksefasen. Anonymkode: a2cb9...804 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:26 #100 Skrevet mandag kl. 19:26 Det blir en del jakker.. Den mest populære den ene datteren min har er vel Moncler Khloesse Long Down. Andre datteren min bryr seg overhode ikke, og har en som kostet noen tusen, men som tåler en del vær og vind. Anonymkode: d26f1...3e1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå