AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:34 #61 Skrevet mandag kl. 17:34 Alltid så fascinerende med voksne som skal ned andre foreldre og ungdommer fordi man velger annerledes Anonymkode: 0a36a...9e9 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:34 #62 Skrevet mandag kl. 17:34 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ingen har da reellt behov for det meste av det vi gjør i Norge i dag. Inkludert eget rom. Take-away sushi. Eller førjulstur til julemarked. Men man bruker jo de pengene man har på familiens lykke. Anonymkode: f75d5...4df Men det handler jo litt om hvilke holdninger og verdier man ønsker å gi videre til barna. Jeg eier f.els mange dyre vesker, men når min niese på 17 år ser på veskesamlingen min gjør jeg det helt klart at dette er ting jeg har spart opp penger for å få råd til, og da jeg var på hennes alder hadde jeg ingenting i denne prisklassen. Det samme vil jeg si til mine egne døtre. Anonymkode: 536c5...18b 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:35 #63 Skrevet mandag kl. 17:35 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det handler jo litt om hvilke holdninger og verdier man ønsker å gi videre til barna. Jeg eier f.els mange dyre vesker, men når min niese på 17 år ser på veskesamlingen min gjør jeg det helt klart at dette er ting jeg har spart opp penger for å få råd til, og da jeg var på hennes alder hadde jeg ingenting i denne prisklassen. Det samme vil jeg si til mine egne døtre. Anonymkode: 536c5...18b Vel det er forskjell på vesker og jakke da… Anonymkode: 0a36a...9e9 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:36 #64 Skrevet mandag kl. 17:36 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jakker til 7-8000… Må si jeg er ganske sjokkert. Jeg har god økonomi og jakker i den prisklassen har jeg kun kjøpt etter at jeg ble voksen og tjente egene penger. De dyreste jeg har er tre jakker fra merket BRGN og en klassisk kåpe fra Tiger of Sweden til rundt 5000 kr. Hva lærer man unge om økonomi når de bare får så dyre ting opp i hendene? I tillegg kommer jo alt annet: sko, sekker, vesker og ikke minst mobiltelefoner som også koster mangfoldige tusen kroner… Ikke det minste rart at forbruksgjeld og inkassosaker har økt mye blandt unge 😳 Anonymkode: 536c5...18b Hva man får og ikke har ingenting med å lære opp noen i økonomi og innsats. Man har sommerjobb, man leverer godt på skolen, man har en plan for fremtiden, man bidrar i huset, man tenker seg om før innkjøp - og har gode argumenter om man vil ha noe, er det sutring og "alle andre har" så er det en solid prat om holdninger. Læring er ikke sort hvitt, beløp, og nei/ja, men kommunikasjon, arbeidsmoral, verdier, og refleksjoner. Anonymkode: f75d5...4df
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 17:36 #65 Skrevet mandag kl. 17:36 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen har da reellt behov for det meste av det vi gjør i Norge i dag. Inkludert eget rom. Take-away sushi. Eller førjulstur til julemarked. Men man bruker jo de pengene man har på familiens lykke. Anonymkode: f75d5...4df Jeg skulle heller sett at så ressurssterke foreldre «tok en for laget», og lot være å kaste seg på det helt vanvittige kjøpepresset. 3 3
solsolsol Skrevet mandag kl. 17:38 #66 Skrevet mandag kl. 17:38 Sykt dyre jakker det er snakk om her 😅 Jeg pleier å kjøpe utejakker på finn til både meg selv og ungene. Har maks betalt 700. Ingen av mine ungdommer har vært spesielt merkebevisste da, men det er kaldt her vi bor, så jeg har kjøpt gode jakker til dem allikevel. Ingen har bedt om nye om de ikke har vært for små eller ødelagte. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:38 #67 Skrevet mandag kl. 17:38 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det handler jo litt om hvilke holdninger og verdier man ønsker å gi videre til barna. Jeg eier f.els mange dyre vesker, men når min niese på 17 år ser på veskesamlingen min gjør jeg det helt klart at dette er ting jeg har spart opp penger for å få råd til, og da jeg var på hennes alder hadde jeg ingenting i denne prisklassen. Det samme vil jeg si til mine egne døtre. Anonymkode: 536c5...18b Vesker er noe annet - hun får låne mine nå og da. Mulig ønske seg en til jul. Dette har vi snakket mye om. En ting er å tjene til det selv som voksen. Men det viktigste er jo å kjenne verdien av det, at beløpet er gjennomtenkt, langsiktig. Vi snakker om hvordan jeg har hatt en veske i 20 år - jeg merker det gir refleksjoner. Anonymkode: f75d5...4df
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:38 #68 Skrevet mandag kl. 17:38 Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden): Jeg skulle heller sett at så ressurssterke foreldre «tok en for laget», og lot være å kaste seg på det helt vanvittige kjøpepresset. Men det kan man jo si om alle i Norge - hvorfor gir ikke du mer til de som har mindre? Anonymkode: f75d5...4df
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:40 #69 Skrevet mandag kl. 17:40 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alltid så fascinerende med voksne som skal ned andre foreldre og ungdommer fordi man velger annerledes Anonymkode: 0a36a...9e9 Ikke sant. Nå er hele gjengen på aktiviteter. Ellers ville vi jo brukt tid sammen. I stedet for at jeg satt her og diskuterte på et forum. Når vi er hjemme er det felles middager, gode samtaler utover kvelden, med mer. Synes som om mange her er vant med en oppdragelse som går på "sutring og krav" som blir møtt med "nei", for "læring". Anonymkode: f75d5...4df
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:41 #70 Skrevet mandag kl. 17:41 Jeg kjøpte en dyr jakke til ungene da de var tenåringer, men til gjengjeld ble den brukt i 3-4 år, OG jeg slapp å bekymre meg for at de ikke var godt nok kledd. Det var jo mye ufornuftig under jakken, så det var greit at de bodde i den. Da blir den egentlig ikke så dyr.. Anonymkode: e75a3...08d 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:44 #71 Skrevet mandag kl. 17:44 Da jeg gikk på VGS for 14 år siden var det var ganske vanlig med Canada Goose som kostet 5000 og senere Parajumper til 7500,- Virker ikke som prisene har økt i takt med lønningene. Jeg kan ikke skjønne at man i 2025 kjøper tynn boblejakke fra HM eller Cubus. Det er ikke luksus med en ordentlig dunjakke fra en sportsbutikk. Ungdommen fortjener å ha skikkelig utstyr og ikke fryse. Sier ikke at man skal kjøpe Parajumper, men noe til 2-3000 tusen hvertfall (eller brukt). Anonymkode: 546ba...ebe 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:48 #72 Skrevet mandag kl. 17:48 Fikk en god vinterjakke til rundt 5000 da jeg gikk på videregående. Er nå 26 og har den enda, selv om den selvfølgelig ikke er i daglig bruk 😅 over tid lønner det seg gjerne å legge noen ekstra kroner i plagg som varer lenge, framfor å kjøpe nytt ofte Anonymkode: 902b8...79d 2 2
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 17:49 #73 Skrevet mandag kl. 17:49 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men det kan man jo si om alle i Norge - hvorfor gir ikke du mer til de som har mindre? Anonymkode: f75d5...4df Nå sa jeg ikke at du skulle kjøpe en jakke på H&M og donere resten av pengene til Frelsesarmeens suppekjøkken. Men hvis du og mammaene til «Ea, Lea, Linnéa, Emma, Cornelia, Abelone og What-Not», lot være å bruke 150.000,- på klær sko og vesker til døtrene deres - så kanskje tenårene hadde blitt bittelitt mer levelige for de andre medelevene? Og kanskje de kunne opplevd bittelitt mindre utenforskap. It takes a Village 2 1
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 17:50 #74 Skrevet mandag kl. 17:50 ( Ingenting galt med jakke fra H&M, altså 😅 ) 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:55 #75 Skrevet mandag kl. 17:55 Vi har god råd, men både jeg og døtrene våre har gjort sport i å finne skatter på loppis. Og det gjør vi til stadighet. Med en rens eller vask får vi stadig "nye" plagg som både er særegne og/eller koster en brøkdel av opprinnelig pris. Jeg fant en jakke nå i helgen som hadde kostet nær 5000,- ny. Den ser som ny ut etter en vask. Er man tidlig ute og er litt bevisst kan man gjøre knallkjøp. Vi er over snittet miljøbevisste, men det er gøy også. Anonymkode: 467be...0a9 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:56 #76 Skrevet mandag kl. 17:56 Rødvinsfilosofen skrev (6 minutter siden): Nå sa jeg ikke at du skulle kjøpe en jakke på H&M og donere resten av pengene til Frelsesarmeens suppekjøkken. Men hvis du og mammaene til «Ea, Lea, Linnéa, Emma, Cornelia, Abelone og What-Not», lot være å bruke 150.000,- på klær sko og vesker til døtrene deres - så kanskje tenårene hadde blitt bittelitt mer levelige for de andre medelevene? Og kanskje de kunne opplevd bittelitt mindre utenforskap. It takes a Village Eller kanskje de som er utenfor slipper det fordi de får den populære jakka… Anonymkode: 0a36a...9e9 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:00 #77 Skrevet mandag kl. 18:00 Dattera fikk jakken hun ønsket seg til jul, en canada goose til ca 12000. Synes det er ok, hun er flink på skole og bidrar mye hjemme. Anonymkode: 1b6ba...b33 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:16 #78 Skrevet mandag kl. 18:16 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hva man får og ikke har ingenting med å lære opp noen i økonomi og innsats. Man har sommerjobb, man leverer godt på skolen, man har en plan for fremtiden, man bidrar i huset, man tenker seg om før innkjøp - og har gode argumenter om man vil ha noe, er det sutring og "alle andre har" så er det en solid prat om holdninger. Læring er ikke sort hvitt, beløp, og nei/ja, men kommunikasjon, arbeidsmoral, verdier, og refleksjoner. Anonymkode: f75d5...4df Klart det har. De tingene du ramser opp tar jeg som en selvfølge. Skal allt som er normal god og forventer oppførsel (som f.eks det å hjelpe til hjemme) belønnes med penger og materielle ting? Og hva er din definisjon av gode argumenter fra en tenåring som ønsker en jakke i prisklassen 5000, 6000, eller 7000 kr? Anonymkode: 536c5...18b 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:17 #79 Skrevet mandag kl. 18:17 Rødvinsfilosofen skrev (26 minutter siden): Nå sa jeg ikke at du skulle kjøpe en jakke på H&M og donere resten av pengene til Frelsesarmeens suppekjøkken. Men hvis du og mammaene til «Ea, Lea, Linnéa, Emma, Cornelia, Abelone og What-Not», lot være å bruke 150.000,- på klær sko og vesker til døtrene deres - så kanskje tenårene hadde blitt bittelitt mer levelige for de andre medelevene? Og kanskje de kunne opplevd bittelitt mindre utenforskap. It takes a Village Her avslører du bare fordommene sine. Du må gi dine barn retning og verdier. Det er ikke alle andres jobb. (og den strategien fungerer heller ikke - for det vil alltid være forskjeller i samfunnet) Anonymkode: f75d5...4df 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:19 #80 Skrevet mandag kl. 18:19 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Klart det har. De tingene du ramser opp tar jeg som en selvfølge. Skal allt som er normal god og forventer oppførsel (som f.eks det å hjelpe til hjemme) belønnes med penger og materielle ting? Og hva er din definisjon av gode argumenter fra en tenåring som ønsker en jakke i prisklassen 5000, 6000, eller 7000 kr? Anonymkode: 536c5...18b De trenger ikke argumenter, vi faller ikke for mas. Vi vet ønsker de har er gjennomtenkte, og ikke kortsiktige, og at ting blir brukt lenge. Og vi merker det ikke på økonomien. Samt at de ser vi har flere jakker i samme prisklasse, og da blir det veldig dobbeltmoralsk å si nei til at de kan få én. Anonymkode: f75d5...4df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå