Gå til innhold

Hvor dyr vinterjakke får tenåringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To av mine trengte og fikk nye vinterjakker nå i høst. Kan betale litt ekstra hvis det er en god og varm jakke som kan vare i mange år.

Men jeg kjøper også gjerne dyre jakker brukt på fin og Tise. F.eks kjøpte jeg til 15-åringen ny parka i dun som i butikken koster 6000,- til 400,- på Tise. Det var akkurat jakka han ville ha, så hvorfor da betale 5600 mer. Så ikke brukt ut og etter en tur i vaskemaskinen var den god som ny. 

Har lært mine fra de var bittesmå at ved å finne gode kupp kan de få flere ting for pengene. 

17-åringen ville ha en til 1600,- Jeg hadde et ikke kommunisert budsjett på ca. 3000,-, så da blir det nye vintersko som matcher i tillegg. 

Alle mine er så godt som utvokste, så jakker og sko er ikke noe de kommer til å vokse ut av. Da er det greit å kjøpe skikkelige ting som de kan beholde i flere år.

Anonymkode: d3e12...836

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De får de jakkene de trenger for ikke å falle utenfor.

Anonymkode: ca65b...144

Det er litt trist det er slik.. Å jo flere vi er som tenker slik, jo større blir dette presset. Men kjenner på at om trivelsen og at hun går på skolen står på denne jakka, så kanskje vi må finne en løsning. Men trist er det. Vi har et veldig overfladisk samfunn 

Og ut fra svarene her er det jo en del som får/har dyre jakker, så at det oppleves som alle har er ikke usannsynlig 

Anonymkode: bc18c...f19

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ja!  Bor i Finnmark og har laaaaaang og kald vinter. Har aldri kjøpt jakke til over 3000.. Har en Bergans kjøpt på kampanje til under 2000..bruker den på fjellet/vidda på scootertur i kulda.. Har en rimelig boblekåpe fra HM som holder varmen på bytur til -20 ;)  Og en lett dunjakke fra Match som funker hele året nesten :)  Folk får kjøpe det de føler de har råd til og lyst på, men syns det er råflott med jakker til tenåringer til en nesten halv månedslønn.. (satt litt på spissen) Mine gutter som nå e tidlig i 2+årene har stort sett kjøpt på tilbud/kampanjer og til priser under 2000. Når de nå tjener egne penger har de kjøpt merker som NorthFace, Rab,Bergans,Norrøna..men stort sett alltid via outlet eller på tilbud. 

Anonymkode: 3864e...a78

Her jeg bor er ikke utfordringen kulde, men vær. 

Og når det gjelder vind, og særlig regn, så opplever jeg at kvalitet gjør en stor forskjell. Om du i tillegg skal ha et praktisk plagg, som lufter og ikke blir for tungt. 

Anonymkode: f75d5...4df

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her jeg bor er ikke utfordringen kulde, men vær. 

Og når det gjelder vind, og særlig regn, så opplever jeg at kvalitet gjør en stor forskjell. Om du i tillegg skal ha et praktisk plagg, som lufter og ikke blir for tungt. 

Jeg er helt enig med deg, og vi kjøper kun kvalitet, dun, ull osv, og skikkelige merker. Jeg er så glad for at vi ikke må gjøre allting likt. De som i denne tråden syns det er latterlig med jakker til over tusen kroner, må gjerne synes det, men jeg er trygg på våre valg.

Anonymkode: 3b56a...ad7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Heldigvis har jeg en sønn som bryr seg nada om hva som er populært, og går i det jeg kjøper til han bare det er behagelig å ha på seg.

Han tenker økonomisk, og selv om vi har råd til det, så er det å bruke masse penger på en jakke, å kaste penger ut av vinduet. 

Anonymkode: ef19a...3a3

Slik er det her og. De har faktisk aldri spurt om dyre jakker noen gang. De har vært fornøyd så lenge de har holdt varmen og tørr.

Anonymkode: b2e00...1e9

Skrevet

Forstår at man får et behov for å måtte forsvare seg når man bruker 7.000 - 8.000 kroner på en jakke til tenåringen.

«Den er av god kvalitet» og «da får hun/han ikke ny neste år» er helt sikkert oppriktig ment.

Men det hadde kanskje vært litt mer ærlig å si at:

«Dette er hva som er trenden nå

- vi vil ikke at hun/han skal føle seg utenfor».

( Til sammenligning er 10.000,- hva mange får i konfirmasjonsgave. )

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg, og vi kjøper kun kvalitet, dun, ull osv, og skikkelige merker. Jeg er så glad for at vi ikke må gjøre allting likt. De som i denne tråden syns det er latterlig med jakker til over tusen kroner, må gjerne synes det, men jeg er trygg på våre valg.

Anonymkode: 3b56a...ad7

Ikke sant. Jeg er ikke så nøye på sommeren, men på vinteren krever jeg kvalitet. 

Men enda viktigere for meg er det at plagget blir brukt -  jeg gjemmer meg ikke bak "kvalitet" når jakka bikker 5000..

Husker selv at jeg heller frøs enn å vise meg i noe jeg ikke likte.. Derfor har vi også kjøpt en god ullkåpe til finere anledninger. Riktig jakke for ski og fjell. Og en regnjakke som ikke bare er praktisk, men også "riktig merke". 

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (5 minutter siden):

Forstår at man får et behov for å måtte forsvare seg når man bruker 7.000 - 8.000 kroner på en jakke til tenåringen.

«Den er av god kvalitet» og «da får hun/han ikke ny neste år» er helt sikkert oppriktig ment.

Men det hadde kanskje vært litt mer ærlig å si at:

«Dette er hva som er trenden nå

- vi vil ikke at hun/han skal føle seg utenfor».

( Til sammenligning er 10.000,- hva mange får i konfirmasjonsgave. )

Jeg tror de fleste av oss sier alt dette, at det er en kombinasjon av alt :)

Og som jeg sa - det er litt hyklersk å si "nei" når jeg selv kan velge mellom dunkåpe som kostet 7000 og regnkåpe til 3500 en vinterdag. 

Og de fleste av oss sier også at det langt fra er fri flyt. Hun får ikke like mye som jeg har - jeg er voksen, og hopper ikke på trender, da får hun svaret "når du har brukt den (forrige) i 10 år, slik jeg har". Det skal fylle de reelle behovene man har, og man skal tenke utover en sesong. 

• Liker 1
Skrevet

Er jo litt på Finn også. Fant en Barbour med nypris 4k til tusenlappen der.

Anonymkode: 39bb7...322

• Hjerte 1
Skrevet

Kjøpte nettopp en på Stormberg til 999. Han ble fornøyd (16år). 

Anonymkode: 996af...0b2

Skrevet (endret)

Da sønnen min var tenåring, siste halvdel av tenårene, fikk han en Bergans dunjakke. Ville at han skulle ha på seg noe varmt og av god kvalitet. Faren hans og jeg er skilt, men vi spleiset på jakken. Husker dessverre ikke eksakt pris nå, men noen få tusenlapper var det. Mulig det var 3000-4000. 

Jeg synes barn bør få klær av god kvalitet, særlig yttertøy, da vi tross alt bor i et land der det i store deler av det kan bli svært kaldt.

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror de fleste av oss sier alt dette, at det er en kombinasjon av alt :)

Og som jeg sa - det er litt hyklersk å si "nei" når jeg selv kan velge mellom dunkåpe som kostet 7000 og regnkåpe til 3500 en vinterdag. 

Og de fleste av oss sier også at det langt fra er fri flyt. Hun får ikke like mye som jeg har - jeg er voksen, og hopper ikke på trender, da får hun svaret "når du har brukt den (forrige) i 10 år, slik jeg har". Det skal fylle de reelle behovene man har, og man skal tenke utover en sesong. 

Du «hopper ikke på trender» når du kjøper en jakke til 7.000,- ?

Jeg tenker at du er en voksen kvinne, som tjener dine egne penger.

Du er kanskje vant til å spare og sette av penger til ting du ønsker deg.

Du har kanskje hatt ca samme størrelse og stil i en årrekke.

Du har sikkert hatt plagg i mange år, kanskje i til og med i 10-15 år. 

Jeg er derimot litt usikker på om det gjelder tenåringer på ungdomsskolen og videregående.

De er mye mer opptatt av å «passe inn». 
De vil helst ikke skille seg for mye ut.

Når Oscar Westerlin kjøper seg en lue til 49,- eller 4999,- så er det gjerne den lua som gjelder hos gutta. 

Ett år senere er det en annen lue som gjelder.

• Liker 6
Skrevet

Jeg kjøper gjerne dyre klær til de hvis det er pga god kvalitet, men ikke når det er pga et merke noen har funnet ut at alle skal ha. Så får sko til et par tusen og jakker til opp rundt 3-4.000. Dyrere enn det må de spare til selv.

Anonymkode: 30b17...157

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (2 timer siden):

Du «hopper ikke på trender» når du kjøper en jakke til 7.000,- ?

Jeg tenker at du er en voksen kvinne, som tjener dine egne penger.

Du er kanskje vant til å spare og sette av penger til ting du ønsker deg.

Du har kanskje hatt ca samme størrelse og stil i en årrekke.

Du har sikkert hatt plagg i mange år, kanskje i til og med i 10-15 år. 

Jeg er derimot litt usikker på om det gjelder tenåringer på ungdomsskolen og videregående.

De er mye mer opptatt av å «passe inn». 
De vil helst ikke skille seg for mye ut.

Når Oscar Westerlin kjøper seg en lue til 49,- eller 4999,- så er det gjerne den lua som gjelder hos gutta. 

Ett år senere er det en annen lue som gjelder.

Jeg tror ikke du leste det jeg skrev i det hele tatt.... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke du leste det jeg skrev i det hele tatt.... 

Jo, men jeg har et annet syn enn deg.

Jeg tror ingen tenåringer har et «reelt behov» for en jakke til 7.000,-.

På samme måte som jeg ikke tror at de trenger drikkeflasker til 799,-, treningstights til 899,-, bukser til 1.299,- , sokker til 149,-, skjerf til 2.999,- og smarttelefoner til 15.500,-

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De får de jakkene de trenger for ikke å falle utenfor.

Anonymkode: ca65b...144

Så innmari glad jeg er for at vi ikke bor på et sted der man må ha jakke til mange tusen for og ikke falle utenfor🤯

Anonymkode: 27f04...0df

• Liker 8
Skrevet

Hadde vært redd for at tenåringen min hadde blitt rana med en jakke til 6-7000,- 😬

Anonymkode: 96c49...f03

• Liker 6
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Jo, men jeg har et annet syn enn deg.

Jeg tror ingen tenåringer har et «reelt behov» for en jakke til 7.000,-.

På samme måte som jeg ikke tror at de trenger drikkeflasker til 799,-, treningstights til 899,-, bukser til 1.299,- , sokker til 149,-, skjerf til 2.999,- og smarttelefoner til 15.500,-

Ingen har da reellt behov for det meste av det vi gjør i Norge i dag. Inkludert eget rom. Take-away sushi. Eller førjulstur til julemarked. 

Men man bruker jo de pengene man har på familiens lykke. 

• Liker 3
Skrevet

Jakker til 7-8000… Må si jeg er ganske sjokkert. 

Jeg har god økonomi og jakker i den prisklassen har jeg kun kjøpt etter at jeg ble voksen og tjente egene penger. De dyreste jeg har er tre jakker fra merket BRGN og en klassisk kåpe fra Tiger of Sweden til rundt 5000 kr. Hva lærer man unge om økonomi når de bare får så dyre ting opp i hendene? I tillegg kommer jo alt annet: sko, sekker, vesker og ikke minst mobiltelefoner som også koster mangfoldige tusen kroner… Ikke det minste rart at forbruksgjeld og inkassosaker har økt mye blandt unge 😳

Anonymkode: 536c5...18b

• Liker 4
Skrevet

Min jakke kostet 6700 kr., og jeg forventer ikke at ungenes jakker skal koste noe mindre. Tenker opp til 9000,- for en god vinterjakke er greit, men da må den vare i et par år.

Anonymkode: efcf2...a9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...