AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:35 #121 Skrevet tirsdag kl. 07:35 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Klasseforskjellene øker - det fører til forskjeller. Man bor bedre, har stort rom, hytte, drar på utenlandsturer, og får egenkapital til bolig… At man har Canada goose og iPhone utgjør en marginal forskjell her. Men synes som det er der mange tar ut sinnet sitt? Anonymkode: f75d5...4df Riktig! Anonymkode: 0a36a...9e9
Kålrota Skrevet tirsdag kl. 07:38 #122 Skrevet tirsdag kl. 07:38 (endret) Det utgjør ikke en marginal forskjell, det er en klassemarkør. Det er selvsagt tydeligere at man hver dag går i andedun med riktig merke enn at man har hytte. Å innbille seg noe annet er ikke bare privilegert, men ufattelig naivt. Vi på skolene jobber mye og intensivt med klassemiljø og tilhørighet, men kan selvsagt aldri vinne over fru Larsen som synes ingenting annet enn jakka til 14.000 er bra nok for hennes vidunderlige prinsesse. (De samme ungdommene har jo gjerne dyre vesker eller andre designelementer også). Endret tirsdag kl. 07:40 av Kålrota 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:38 #123 Skrevet tirsdag kl. 07:38 Rødvinsfilosofen skrev (9 timer siden): Får bare gjenta meg selv: Hadde vært fint hvis ressurssterke foreldre «tok en for laget», og lot være å kaste seg på det helt vanvittige kjøpepresset. Og legge til: Alle vil at poden skal ha et godt klassemiljø. Alle vil at ungdommene skal få en fin russetid. Alle vil at ingen skal bli ekskludert. De er allerede klar over hvem som har god råd, hvem som har dårlig råd, hvem som har nye penger, hvem som har gamle penger og hvem som ikke har penger. Alle vet hvilke foreldre som har de kuleste jobbene og hvem som har foreldre som «er NAVere». Kidsa kommer til å lære at livet er urettferdig, hvis de ikke allerede har fått erfare det. Jeg tenker at man som forelder kan prøve å bidra der man kan, for å unngå at de andre elevene faller utenfor. Men du hoppet elegant over at det faktisk finnes de som blir utestengt uten de klærne , men som får være med når de har klærne. Det var ikke så viktig for deg! Å hvorfor er det akkurat i forhold til jakker man skal bidra? Det er mye annet man kan gjøre for å inkluder Anonymkode: 0a36a...9e9
solsolsol Skrevet tirsdag kl. 07:39 #124 Skrevet tirsdag kl. 07:39 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fikk en god vinterjakke til rundt 5000 da jeg gikk på videregående. Er nå 26 og har den enda, selv om den selvfølgelig ikke er i daglig bruk 😅 over tid lønner det seg gjerne å legge noen ekstra kroner i plagg som varer lenge, framfor å kjøpe nytt ofte Anonymkode: 902b8...79d Men det kan man jo si om alt? Jeg brukte min kåpe fra vgs (fra hm) i femten år, da hadde den krympet for mye i skapet.. Ting trenger heller ikke være veldig dyrt for å virke. Jeg jobber mye ute og bruker vinterkåpe fra en av kjedebutikkene hele vinteren. Kostet 400 på salg. 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:39 #125 Skrevet tirsdag kl. 07:39 Kålrota skrev (Akkurat nå): Det utgjør kle en marginal forskjell, det er en klassemarkør. Det er selvsagt tydeligere at man hver dag går i andedun med riktig merke enn at man har hytte. Å innbille seg noe annet er ikke bare privilegert, men ufattelig naivt. Jo det utgjør en marginal forskjell, de aller fleste vil heller misunne At man har hytter, drar på flere utenlandsturer i året osv Anonymkode: 0a36a...9e9
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:39 #126 Skrevet tirsdag kl. 07:39 12 åring i hus her. Hun har fått Parajumper jakke. God og varm. Varer forhåpentligvis i noen år. 🙌🏻 Anonymkode: 2681b...42d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:40 #127 Skrevet tirsdag kl. 07:40 solsolsol skrev (Akkurat nå): Men det kan man jo si om alt? Jeg brukte min kåpe fra vgs (fra hm) i femten år, da hadde den krympet for mye i skapet.. Ting trenger heller ikke være veldig dyrt for å virke. Jeg jobber mye ute og bruker vinterkåpe fra en av kjedebutikkene hele vinteren. Kostet 400 på salg. Å det passer deg, jeg er avhengig av en god og varm jakke å da jeg sluttet å kjøpe de billigere men heller gikk for en dyrere så merket jeg stor forskjell og endelig sluttet jeg å fryse Anonymkode: 0a36a...9e9
Kålrota Skrevet tirsdag kl. 07:41 #128 Skrevet tirsdag kl. 07:41 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo det utgjør en marginal forskjell, de aller fleste vil heller misunne At man har hytter, drar på flere utenlandsturer i året osv Anonymkode: 0a36a...9e9 Du ser ikke at det ikke synes i miljøet? At det ikke er en daglig visuell påminner? 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:45 #129 Skrevet tirsdag kl. 07:45 Kålrota skrev (4 minutter siden): Det utgjør ikke en marginal forskjell, det er en klassemarkør. Det er selvsagt tydeligere at man hver dag går i andedun med riktig merke enn at man har hytte. Å innbille seg noe annet er ikke bare privilegert, men ufattelig naivt. Vi på skolene jobber mye og intensivt med klassemiljø og tilhørighet, men kan selvsagt aldri vinne over fru Larsen som synes ingenting annet enn jakka til 14.000 er bra nok for hennes vidunderlige prinsesse. (De samme ungdommene har jo gjerne dyre vesker eller andre designelementer også). Det utgjør en mye større forskjell at du har vært i Thailand i høstferien, blir levert i en BMW iX, og har en kjellerstue og eget bad når venner er på besøk. Skoler med skoleuniform er de verste. Det mister de som har lite muligheten til å i alle fall bevise noe - at de er individualister. Anonymkode: f75d5...4df
Amys Skrevet tirsdag kl. 07:45 #130 Skrevet tirsdag kl. 07:45 Ca 2000, tidligere kunne jeg finne fine, vanntette og varme jakker i kjedebutikkene, men nå må vi kjøpe i sportsbutikker, og da syntes jeg ofte de ender på den prisen.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:48 #131 Skrevet tirsdag kl. 07:48 Kålrota skrev (9 minutter siden): Det utgjør ikke en marginal forskjell, det er en klassemarkør. Det er selvsagt tydeligere at man hver dag går i andedun med riktig merke enn at man har hytte. Å innbille seg noe annet er ikke bare privilegert, men ufattelig naivt. Vi på skolene jobber mye og intensivt med klassemiljø og tilhørighet, men kan selvsagt aldri vinne over fru Larsen som synes ingenting annet enn jakka til 14.000 er bra nok for hennes vidunderlige prinsesse. (De samme ungdommene har jo gjerne dyre vesker eller andre designelementer også). Jobber du på skole så blir jeg skremt over holdningene dine og det du skriver! Anonymkode: 0a36a...9e9 2 1
Kålrota Skrevet tirsdag kl. 07:50 #132 Skrevet tirsdag kl. 07:50 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobber du på skole så blir jeg skremt over holdningene dine og det du skriver! Anonymkode: 0a36a...9e9 At jeg er for inkludering og er bekymret for den økende pengebruken som et ledd i å bli populær? Jah, deg om det. (det handler jo om å få ALLE til å ha en god skolehverdag) . 3
solsolsol Skrevet tirsdag kl. 07:58 #133 Skrevet tirsdag kl. 07:58 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Å det passer deg, jeg er avhengig av en god og varm jakke å da jeg sluttet å kjøpe de billigere men heller gikk for en dyrere så merket jeg stor forskjell og endelig sluttet jeg å fryse Anonymkode: 0a36a...9e9 Hele poenget er at dyrt ikke nødvendigvis betyr kvalitet. Jeg er også mega frossenpinn, og trenger varme klær. 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:16 #134 Skrevet tirsdag kl. 08:16 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk fortsatt jakker av god kvalitet. Og hjelp ellers. Kom meg gjennom tunge studier med gode karakterer. Og etablerte en karriere. Kom meg innpå boligmarkedet tidlig, med hjelp - men også krav om å ha spart selv. Er nå gjeldsfri, og har stått økonomisk på egne bein i veldig mange år. Sist jeg så luksusfellen så var det ikke de med stabil bakgrunn og god utdannelse som slet… Å stå på, være økonomisk bevisst, har med oppdragelse å gjøre. Ikke hvor mye penger man får. Anonymkode: f75d5...4df Haha! Er SÅ enig! Både min mann og jeg har prestisjetunge utdannelser, gode jobber og kommer fra ressurssterke familier. Vi har aldri manglet noe, og har klart oss svært godt. De vi kjenner med økonomisk rot er utelukkende mennesker som kommer fra ressurssvake familier. Våre barn vet at de må jobbe hardt med skole og i idretten, og det gjør de. Hos oss er det nok heller ikke jakkene som hadde fått folk her til å steile, ski, hjelmer, briller, skiklær, votter osv.. flere par langrennski, vannsport, utstyr til idrettene. Vi handler ikke på obs, vi støtter den lokale sportsbutikken heller enn å spare noen hundrelapper på netthandel. Fersk fisk flere ganger i uka, økologiske grønnsaker, dyr juice, brød fra bakeren osv.. Det er fullstendig uaktuelt at våre barn skal fryse eller være våte fordi noen ønsker en kommuniststat. Anonymkode: 3b56a...ad7 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:41 #135 Skrevet tirsdag kl. 08:41 5-8 tusen er greit. Så lenge den faktisk fungerer som vinterjakke. Og da brukes den ikke kun en sesong Anonymkode: 9047b...4dc
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:47 #136 Skrevet tirsdag kl. 08:47 Hvis man skal ta en for laget på dyre plagg, hvor går grensa? Telefoner? Ferier? Hytte? Matpakke? Transport? Hvor går grensa? Det er ikke bare klær som unge benytter for å skape utenforskap. Anonymkode: 1b6ba...b33
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:57 #137 Skrevet tirsdag kl. 08:57 Vi bor i et dyrt område, hvor det er mange med dyre jakker. Jeg er opptatt av kvalitet. Og sist dunparkas jeg kjøpte til sønnen min, ga jeg 2600 kr for. Fullpris var 6000 kr. Vi bryr oss ikke om merke, men kvalitet. Anonymkode: 10148...b27 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:06 #138 Skrevet tirsdag kl. 10:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha! Er SÅ enig! Både min mann og jeg har prestisjetunge utdannelser, gode jobber og kommer fra ressurssterke familier. Vi har aldri manglet noe, og har klart oss svært godt. De vi kjenner med økonomisk rot er utelukkende mennesker som kommer fra ressurssvake familier. Våre barn vet at de må jobbe hardt med skole og i idretten, og det gjør de. Hos oss er det nok heller ikke jakkene som hadde fått folk her til å steile, ski, hjelmer, briller, skiklær, votter osv.. flere par langrennski, vannsport, utstyr til idrettene. Vi handler ikke på obs, vi støtter den lokale sportsbutikken heller enn å spare noen hundrelapper på netthandel. Fersk fisk flere ganger i uka, økologiske grønnsaker, dyr juice, brød fra bakeren osv.. Det er fullstendig uaktuelt at våre barn skal fryse eller være våte fordi noen ønsker en kommuniststat. Anonymkode: 3b56a...ad7 Men er det sånn at barna fryser og er bvåte i jakker til 1500-2000 kr? Er det virkelig sånn at det bare er jakker til 7000-12000 for varmer? Er det kun dyre ting som er bra? Ser for meg at hjemmelaget brød er enda bedre enn bakerbrød, så du vet helt sikkert hva du får i deg. Og noen ting på obs er da helt fine for barn? Skjønner at toppidrettsutdøvere må ha dyrt og spesialtilpasset utstyr, men vanlige folk? Hilsen hun som var i toppsjiktet i Norge i sin sport, og som bare gikk i arvede klær og med arvet utstyr. Anonymkode: a02a9...bb1 6
Sticker Skrevet tirsdag kl. 10:23 #139 Skrevet tirsdag kl. 10:23 Tror ikke barna noensinne har fått klær eller sko som koster mer enn 2000 kr. 16 og 18 år nå. 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:27 #140 Skrevet tirsdag kl. 10:27 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men er det sånn at barna fryser og er bvåte i jakker til 1500-2000 kr? Er det virkelig sånn at det bare er jakker til 7000-12000 for varmer? Er det kun dyre ting som er bra? Ser for meg at hjemmelaget brød er enda bedre enn bakerbrød, så du vet helt sikkert hva du får i deg. Og noen ting på obs er da helt fine for barn? Skjønner at toppidrettsutdøvere må ha dyrt og spesialtilpasset utstyr, men vanlige folk? Hilsen hun som var i toppsjiktet i Norge i sin sport, og som bare gikk i arvede klær og med arvet utstyr. Anonymkode: a02a9...bb1 Jeg går i samme Helly Hansen dunjakke som deltakerne i 71° nord, og den jakka kjøpte jeg for to år siden til 1800 kroner på tilbud. Dersom den er bra nok for dem i 71° nord, er den bra nok for meg. Kan legge til at jeg er til skogs/fjells/utendørs ca 50% av tiden. Er en skikkelig frysepinn (lavt stoffskifte), men den dunjakka er den beste jeg har hatt. I mine øyne blir alt dette merkejaget et forsøk på å skape en identitet/personlighet man egentlig ikke er/har. Bygg heller personligheten innenfra, så skal du se at du ikke trenger så mye dyrt stæsj for å gå rundt med selvtillit blant folk. Anonymkode: 61ad0...c86 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå