Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 19:36 #101 Skrevet mandag kl. 19:36 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det blir en del jakker.. Den mest populære den ene datteren min har er vel Moncler Khloesse Long Down. Andre datteren min bryr seg overhode ikke, og har en som kostet noen tusen, men som tåler en del vær og vind. Anonymkode: d26f1...3e1 Snittet blir med andre ord ganske bra 🤭 2
Bassen Skrevet mandag kl. 19:48 #102 Skrevet mandag kl. 19:48 AnonymBruker skrev (13 timer siden): De får de jakkene de trenger for ikke å falle utenfor. Anonymkode: ca65b...144 Det er jo veldig trist at man faller utenfor fordi man ikke har den jakka til 8000,- Her er det jo foreldrene som feiler stort om det er tilfelle. Og veldig godt pressmiddel fra ungdommen og komme med sånt. 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:53 #103 Skrevet mandag kl. 19:53 Rødvinsfilosofen skrev (39 minutter siden): Ah, der kom klimaperspektivet✨! Fordi man bruker 7.000,- på én jakke for miljøets skyld! 🥇🌎 Jeg tror at hvis flere av elevene har jakker til 800,- - 1.200,- så tror jeg det utgjør et større sosialt press om «de kuleste ungene» går i jakker til 7.000,-, enn hvis de hadde gått i klær som «bare» var dobbelt så dyre. Det er ikke bare den éne jakken som er mye dyrere. Det er klokker, armbånd, gensere, armbånd, luer, jeans, undertøy, sekker, osv. Weekendturer til Paris, London, Roma og Berlin, hytteturer til Hvaler og Hafjell, og tre uker ferie på Mauritius kommer gjerne i tillegg til, ikke «i stedet for». Er oppgitt over at det går an å være så fordomsfull! Jeg har kjøpt dyr vinterjakke til mitt eldste barn, da ønsket har vært der over lang tid, jakken er av god kvalitet og av typen som ikke går av moten; det er faktisk det eneste dyre ungdommen har fått, og derfor føles det godt å kunne gi det. Vi arver og kjøper mye brukt, eldste har vært på to ferier til utlandet (det var langt ifra noe fancy reisemål) i hele sitt liv og de yngste har vært på én. Eldste har deltidsjobb som dekker mye av forbruket og klesbudsjett, og er slett ikke vant til å få mye dyrt. Vi har spinket og spart mye i årevis pga dårlig råd, og har blitt gode til å prioritere. Nå er økonomien bedre, ungdommen er snart voksen, og endelig kan vi faktisk kjøpe én dyr jakke! Om man bruker 500 kr eller 5000 kr på en jakke bør være opp til hver enkelt familie. En jakke er et nytteplagg og er noe helt annet enn en designerveske. Anonymkode: ff425...e75 3
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 20:06 #104 Skrevet mandag kl. 20:06 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Er oppgitt over at det går an å være så fordomsfull! Jeg har kjøpt dyr vinterjakke til mitt eldste barn, da ønsket har vært der over lang tid, jakken er av god kvalitet og av typen som ikke går av moten; det er faktisk det eneste dyre ungdommen har fått, og derfor føles det godt å kunne gi det. Vi arver og kjøper mye brukt, eldste har vært på to ferier til utlandet (det var langt ifra noe fancy reisemål) i hele sitt liv og de yngste har vært på én. Eldste har deltidsjobb som dekker mye av forbruket og klesbudsjett, og er slett ikke vant til å få mye dyrt. Vi har spinket og spart mye i årevis pga dårlig råd, og har blitt gode til å prioritere. Nå er økonomien bedre, ungdommen er snart voksen, og endelig kan vi faktisk kjøpe én dyr jakke! Om man bruker 500 kr eller 5000 kr på en jakke bør være opp til hver enkelt familie. En jakke er et nytteplagg og er noe helt annet enn en designerveske. Anonymkode: ff425...e75 Jeg vil påstå at dersom man kjøper en jakke til mellom 7.000,- og 32.549,-, som andre her i tråden, så handler det om noe mer enn at en jakke «er et nytteplagg», og noe som må til for å holde barnet varm. Men jeg er sikkert, som du sier, bare veldig fordomsfull. Endret mandag kl. 20:39 av Rødvinsfilosofen SkriveLeif 8
monican94 Skrevet mandag kl. 20:35 #105 Skrevet mandag kl. 20:35 gitt de 2500 så må de legge til resten selv evt
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:04 #106 Skrevet mandag kl. 21:04 Guttungen på 14 har også fått øynene opp for dyre merkejakker, han får jakker til priser jeg selv synes er verdt det, jeg er mer opptatt av kvalitet enn pris, men synes også prisen skal svare til kvalitet. For en uke siden fikk han kjøpt seg en ralph lauren jakke som han ønska seg, da fikk han 2000 av oss og resten hadde han spart selv. Så de dyreste plaggene må han nok være med på å sponse selv også. Anonymkode: 90e4b...21b 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:18 #107 Skrevet mandag kl. 21:18 Rødvinsfilosofen skrev (5 timer siden): Jo, men jeg har et annet syn enn deg. Jeg tror ingen tenåringer har et «reelt behov» for en jakke til 7.000,-. På samme måte som jeg ikke tror at de trenger drikkeflasker til 799,-, treningstights til 899,-, bukser til 1.299,- , sokker til 149,-, skjerf til 2.999,- og smarttelefoner til 15.500,- Vil tro at 90-95% av de vi bruker penger på har vi ikke reelt behov for Anonymkode: 5691d...b05
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:20 #108 Skrevet mandag kl. 21:20 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er jo litt på Finn også. Fant en Barbour med nypris 4k til tusenlappen der. Anonymkode: 39bb7...322 Har faktisk gjort samme kupp😊 Anonymkode: 5691d...b05 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:27 #109 Skrevet mandag kl. 21:27 Gode sko og jakke de er stolt av, og ullsokker er proritert. Så er det ikke noe dyre merkevarer ellers. Men det synes jeg er viktig. Alternativt hadde det sikkert blitt noen jakker per sesong. En som er fin, en som er mer vanntett og en som er varm. Og så går de uten jakke, eller med den kule fordi de skal hevde seg....masse styr og man sparer egentlig ikke penger i lengden. Gangen er full av jakker de egentlig ikke liker. Nei, har angret på kjøp, men ikke en god jakke som de virkelig setter pris på. Anonymkode: e75a3...08d
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:29 #110 Skrevet mandag kl. 21:29 Vi bor midt på Frogner i Oslo. Min datter går i en arvet patagoniajakke, og er helt fornøyd med det. Hadde aldri brukt de summene dere beskriver her. 1000 kr kunne jeg strukket meg til. Resten får hun bidra med selv. Anonymkode: 0854f...5d5 5
Kygos Skrevet mandag kl. 21:47 #111 Skrevet mandag kl. 21:47 Er noe tragikomisk over at ungdommer som egentlig ikke har penger går rundt med jakker til nesten 10 000 kr. Kudos til de som jobber og sparer selv, men de fleste er egentlig foreldrenes statussymboler. Dyreste jeg har kjøpt er rundt 3000 kr til en 14-åring. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:53 #112 Skrevet mandag kl. 21:53 25 000 kosten den. Vi har god økonomi og går med dyre jakker selv så sånn er det med den saken. Anonymkode: 1bc08...28f
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 22:05 #113 Skrevet mandag kl. 22:05 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vil tro at 90-95% av de vi bruker penger på har vi ikke reelt behov for Anonymkode: 5691d...b05 Får bare gjenta meg selv: Hadde vært fint hvis ressurssterke foreldre «tok en for laget», og lot være å kaste seg på det helt vanvittige kjøpepresset. Og legge til: Alle vil at poden skal ha et godt klassemiljø. Alle vil at ungdommene skal få en fin russetid. Alle vil at ingen skal bli ekskludert. De er allerede klar over hvem som har god råd, hvem som har dårlig råd, hvem som har nye penger, hvem som har gamle penger og hvem som ikke har penger. Alle vet hvilke foreldre som har de kuleste jobbene og hvem som har foreldre som «er NAVere». Kidsa kommer til å lære at livet er urettferdig, hvis de ikke allerede har fått erfare det. Jeg tenker at man som forelder kan prøve å bidra der man kan, for å unngå at de andre elevene faller utenfor. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:31 #114 Skrevet mandag kl. 23:31 Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden): Får bare gjenta meg selv: Hadde vært fint hvis ressurssterke foreldre «tok en for laget», og lot være å kaste seg på det helt vanvittige kjøpepresset. Og legge til: Alle vil at poden skal ha et godt klassemiljø. Alle vil at ungdommene skal få en fin russetid. Alle vil at ingen skal bli ekskludert. De er allerede klar over hvem som har god råd, hvem som har dårlig råd, hvem som har nye penger, hvem som har gamle penger og hvem som ikke har penger. Alle vet hvilke foreldre som har de kuleste jobbene og hvem som har foreldre som «er NAVere». Kidsa kommer til å lære at livet er urettferdig, hvis de ikke allerede har fått erfare det. Jeg tenker at man som forelder kan prøve å bidra der man kan, for å unngå at de andre elevene faller utenfor. Vi er ressurssterke og "tar en for laget". Ikke egentlig fordi vi er så opptatt av å ta en for laget - aller helst fordi vi er opptatt av å gi barna våre gode verdier. Har lært dem fra småbarnsalder at alt av stæsj man kjøper til syvende og sist havner på søppeldynga og blir en belastning for planeten, og i stedet investerer vi kroner og øre i aksjer og eiendom. Selv styrer de sine egne fond som de stadig spytter penger inn i, og på den måten ser de at verdiene vokser, ikke synker (som f eks ved kjøp av klær, ting og annet stæsj). Selv nå som de er midt i tenåringstiden lar de seg ikke påvirke av hvilken jakke de "må" ha eller hva slags sko alle andre går med. Ingen av dem liker flokkmentalitet, og de kan helt fint finne seg en jakke på tise og være fornøyd med det kuppet i stedet for å kjøpe den jakken alle andre kjøper fra Høyer. Å være en sau er heldigvis ikke deres greie. Anonymkode: 61ad0...c86 4 2
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 23:54 #115 Skrevet mandag kl. 23:54 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi er ressurssterke og "tar en for laget". Ikke egentlig fordi vi er så opptatt av å ta en for laget - aller helst fordi vi er opptatt av å gi barna våre gode verdier. Har lært dem fra småbarnsalder at alt av stæsj man kjøper til syvende og sist havner på søppeldynga og blir en belastning for planeten, og i stedet investerer vi kroner og øre i aksjer og eiendom. Selv styrer de sine egne fond som de stadig spytter penger inn i, og på den måten ser de at verdiene vokser, ikke synker (som f eks ved kjøp av klær, ting og annet stæsj). Selv nå som de er midt i tenåringstiden lar de seg ikke påvirke av hvilken jakke de "må" ha eller hva slags sko alle andre går med. Ingen av dem liker flokkmentalitet, og de kan helt fint finne seg en jakke på tise og være fornøyd med det kuppet i stedet for å kjøpe den jakken alle andre kjøper fra Høyer. Å være en sau er heldigvis ikke deres greie. Anonymkode: 61ad0...c86 🏆🥳
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:54 #116 Skrevet mandag kl. 23:54 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så innmari glad jeg er for at vi ikke bor på et sted der man må ha jakke til mange tusen for og ikke falle utenfor🤯 Anonymkode: 27f04...0df Enig. Høres ut som er fjernt sted, med fjerne folk. 😶🌫️ Anonymkode: e6d9f...96b 6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:01 #117 Skrevet tirsdag kl. 06:01 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tenker det samme. De får sjokk som studenter og når de skal etablere seg. Anonymkode: 13934...251 Jeg fikk fortsatt jakker av god kvalitet. Og hjelp ellers. Kom meg gjennom tunge studier med gode karakterer. Og etablerte en karriere. Kom meg innpå boligmarkedet tidlig, med hjelp - men også krav om å ha spart selv. Er nå gjeldsfri, og har stått økonomisk på egne bein i veldig mange år. Sist jeg så luksusfellen så var det ikke de med stabil bakgrunn og god utdannelse som slet… Å stå på, være økonomisk bevisst, har med oppdragelse å gjøre. Ikke hvor mye penger man får. Anonymkode: f75d5...4df
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:17 #118 Skrevet tirsdag kl. 06:17 De med svært god råd, kjøper vel neppe bare en dyr jakke. De kjøper mange dyre jakker, dyre sko, dyr sekk/veske, dyre bukser/gensere/kjoler, dyr hudpleie, dyr sykkel, el-sparkesykkel, dyre ski, dyrt treningsutstyr osv. Tror ikke så mange som bruker 7000 på en jakke kjøper resten av det barnet trenger på loppemarked 🙃. Så totalkostnaden på et år må bli skyhøy. Kanskje spørsmålet heller burde være "hva bruker du totalt på klær, sko, utstyr til din tenåring i året?" Anonymkode: 50767...77d 2 2
Kålrota Skrevet tirsdag kl. 06:17 #119 Skrevet tirsdag kl. 06:17 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Alltid så fascinerende med voksne som skal ned andre foreldre og ungdommer fordi man velger annerledes Anonymkode: 0a36a...9e9 Nå er jo dette et reelt problem da, at klasseforskjellene øker fordi det er svindyre merker som gjør at du er in eller ikke. Det er selvsagt et foreldreansvar å bidra til at dette ikke skaper utenforskap. Jeg har klart helt fint å finne gode kvalitetsjakker til alle ungdommene langt under 5000. (min dyreste jakke kostet for øvrig 2500,- i 2012 og jeg bruker den fortsatt). Endret tirsdag kl. 06:21 av Kålrota 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:34 #120 Skrevet tirsdag kl. 07:34 Kålrota skrev (1 time siden): Nå er jo dette et reelt problem da, at klasseforskjellene øker fordi det er svindyre merker som gjør at du er in eller ikke. Det er selvsagt et foreldreansvar å bidra til at dette ikke skaper utenforskap. Jeg har klart helt fint å finne gode kvalitetsjakker til alle ungdommene langt under 5000. (min dyreste jakke kostet for øvrig 2500,- i 2012 og jeg bruker den fortsatt). Klasseforskjellene øker - det fører til forskjeller. Man bor bedre, har stort rom, hytte, drar på utenlandsturer, og får egenkapital til bolig… At man har Canada goose og iPhone utgjør en marginal forskjell her. Men synes som det er der mange tar ut sinnet sitt? Anonymkode: f75d5...4df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå