Gå til innhold

Foreldre med smarte barn på småtrinn - deres beste råd??

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De lærer det selv, helt sant. 

Min da han var 4/5 åring: Mamma, 2+2 er 4 sant?da blir 200+200 = 400. Kult? Og 400+400 =800. Ingen aning om hvor det kommer fra. Barna mine lå og tenkte på matte og mønstre, spesielt ved leggetid. 

Og det er mange flere eksempler på matte som bare er der. Både gange, deling, pluss og minus. 

Både dele og gange, pluss og minus er noe man kommer borti i dagliglivet. 

Anonymkode: d249a...14c

Men dette er jo ikke komplisert matte. Det er enkelt. Det kunne min da han var fire og. Akkurat som han kan telle til uendelig fordi han har forstått systemet. Og han er ikke noe geni på mattefronten. Men ganging med større tall og deling på mer enn 3 er litt vanskeligere konsepter. 

Anonymkode: c1537...a2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvem er det som lærer barnet og gange å dele? Lærer dere han det? Eller lærer han seg selv? Mye matte krever at en blir introdusert for begreper. Derfor ikke noe de nødvendigvis kommer på av seg selv. Ingen grunn til å øve mer barna på dette i barnehagen..

for øvrig er gange og deling det første de

starrer med i matte på skolen.  Før minus og pluss. Hilsen en som har første klassing akkurat nå. 

Han lærer det fordi han har eldre søsken og ofte sitter sammen med oss når lekser blir gjort. Gange og deling er selvfølgelig ikke noe man lærer før pluss og minus, og det er heller ikke noe man lærer i 1 klassen. Det er noe som typisk begynner i 2-3.klassen 😉

Skrevet

Ville sett meg om etter noe annet enn den offentlige skolen. Dessverre. 
Barnet deres kommer til å fungere som hjelpelærer i en knapp ressurs-situasjon, bli satt til å hjelpe de som sliter. Det er ikke så viktig å lære de flinke noe, fordi de klarer seg likevel, og det er mer behov for hjelp blant de i andre enden av skalaen.

Vi har et slikt barn, testet som evnerik av BUP, med fotografisk minne, som datt ut av skolen til slutt. Til tross for forsering i matte og talentprogram i realfag, kom tiltakene for sent, og det resulterte i full skolevegring i ett år. Det var ikke noe poeng å møte opp, syntes barnet, og skolen lot ham være hjemme, han lå uansett så langt foran de andre. På videregående ble ting bedre, spesielle linjer og muligheter åpner seg, kombinere fag på vgs og universitet. Men barne- og ungdomsskolen var ikke bra nok.

Anonymkode: 733d1...031

• Liker 1
Skrevet
snurk skrev (27 minutter siden):

Han lærer det fordi han har eldre søsken og ofte sitter sammen med oss når lekser blir gjort. Gange og deling er selvfølgelig ikke noe man lærer før pluss og minus, og det er heller ikke noe man lærer i 1 klassen. Det er noe som typisk begynner i 2-3.klassen 😉

Eh nei. Vårt 1 klasse  barn har deling og ganging. De deler på 2 og 3 og dobler. Og de har jo bare gått på skolen siden slutten av august 😉

har ikke sett så mye til pluss og minus. De jobber mest med begreper om mengde 

Skrevet

Tenker det kommer an på om du har et skoleflink barn eller et evnerikt barn. Har du et evnerikt barn ville jeg sett etter alternativer ettersom norsk skole ikke er flink med disse barna. Hvis barnet ditt er skoleflink, noe de aller fleste barn som foreldre tror er evnerike er, så er norsk skole helt supert og de kommer til å gjøre det bra selv om de kjeder seg litt av og til.

Kjedsomheten og vanskene evnerike barn får i skolen kan ikke lærere hjelpe med slik situasjonen i skolen er i dag. Disse elevene har en helt annen forutsetning for læring og trenger en lærestil som ikke kan tilpasses. Pugging er feks svært dårlig for denne elevgruppen. Læringen skjer mer intuitivt og på interesse. En stor andel av skolesluttere er dessverre evnerike barn og det er nok mørketall ettersom det er lærere som kan tolke denne gruppen som svake i fag fordi de tenker annerledes. Jeg fikk dårlig karakter i matte feks fordi jeg ikke klarte å bruke korrekt regnemetode, selv om svaret ble riktig. Det er demotiverende.

Både mannen min og jeg var evnerike barn, og selv om det har gått bra med oss, så var ikke norsk skole noe å hige etter. Samboeren min hadde litt over 2 i snitt etter videregående. Han har 2 mastergrader i dag som han suste igjennom. Jeg har hatt varierende karakterer etter interesse. Jeg har bla fag fra videregående som jeg har fått 2 i standpunkt og 6 på eksamen. Ikke fordi jeg måtte jobbe med faget for å forbedre meg, men fordi jeg sov i timen av kjedsomhet på både videregående og universitetet. Men jeg er god på sammenhenger og har et hode som tenker logisk, og klarer derfor å sette sammen gode svar. Dette har vært en fordel på universitetet, selv om jeg mangler studieteknikk og motivasjon. Alt gjøres i siste liten og helst natten før.

Jeg skulle ønske jeg fikk gå på spesialskolen i Danmark.

Anonymkode: fcdf9...330

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Eh nei. Vårt 1 klasse  barn har deling og ganging. De deler på 2 og 3 og dobler. Og de har jo bare gått på skolen siden slutten av august 😉

har ikke sett så mye til pluss og minus. De jobber mest med begreper om mengde 

Å dele på to og doble er ikke helt det samme som at man kan multiplikasjon eller deling... 🙄 Jeg snakker om gangetabellen og kunne dele på flere enn 2. Dette er en av kompetansemålene når man kommer i 2 og 3.trinn. i tillegg er det jo veldig merkelig at det ikke jobbes med addisjon og subtraksjon, da multiplikasjon tross alt er en forlengelse av addisjon. Dette er ikke en konkurranse om hvem som har flinkest barn, ts spør bare om andres erfaring i forhold til barn som har vist seg som "skoleflink" allerede i barnehagen. 

Skrevet
SPOCA skrev (På 12.10.2025 den 21.58):

Jeg skriver her fordi man tror at det ikke finnes noe som heter tilpasset opplæring, og at det er akkurat det samme som for 30 år siden. Det er det altså ikke.

Foreldre evner ikke å lese seg opp på Opplæringsloven, der det står tydelig at alle elever i grunnskolen har rett på tilpasset opplæring. 

Anonymkode: 789cb...850

Skrevet
snurk skrev (1 time siden):

Å dele på to og doble er ikke helt det samme som at man kan multiplikasjon eller deling... 🙄 Jeg snakker om gangetabellen og kunne dele på flere enn 2. Dette er en av kompetansemålene når man kommer i 2 og 3.trinn. i tillegg er det jo veldig merkelig at det ikke jobbes med addisjon og subtraksjon, da multiplikasjon tross alt er en forlengelse av addisjon. Dette er ikke en konkurranse om hvem som har flinkest barn, ts spør bare om andres erfaring i forhold til barn som har vist seg som "skoleflink" allerede i barnehagen. 

Skoleflinke barn klarer seg. Det er disse såkalte evnerike geniene som ikke klarer å finne motivasjonen og som en må bekymre seg over. 

dele på 2 og 3 er å dele. Og på vår skole har de startet med dette fremfor addisjon og subtraksjon. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2025 den 6.01):

Det høres ut som om du gjør en super jobb :blomst: 

Takk! :) 

Skrevet

Sørg for at barnet får nye utfordringer jevnlig,  ellers vil det begynne å ta for lett på ting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 21.22):

Har en som nylig fylte 5 og som har kunnet alfabetet i 2 år, som nå klarer å skrive ord ved å si lyden/ordet høyt og skrive det hen hører. Vi ka mao stavelser også. Kan også regne med + og -. Typ 8-6=2 nivå. Hva gjør vi?? Hører hva de som har begynt på skolen lærer og dette kommer jo til å gå innmari treigt for vårt barn?!!!!!! Er ikke sånn at jeg føler vi er skyldig i å ha lært hen for mye heller, hen har bare tatt ting fort og hatt interesse. Det med skriving skjer bare av seg selv uten vi følger med, og mattekoden ble også knekt fort. Men blir skolen da grusomt kjedelig eller har de muligheter for å tilpasse om dagen?

Anonymkode: d2eb0...fd3

Beklager å måtte skuffe deg, men alle foreldre synes deres barn er verdens smarteste og flinkeste 😉

Skrevet

Har en som nylig fylte 5 og som har kunnet alfabetet i 2 år, som nå klarer å skrive ord ved å si lyden/ordet høyt og skrive det hen hører. Vi ka mao stavelser også. Kan også regne med + og -. Typ 8-6=2 nivå. Hva gjør vi?? Hører hva de som har begynt på skolen lærer og dette kommer jo til å gå innmari treigt for vårt barn?!!!!!! Er ikke sånn at jeg føler vi er skyldig i å ha lært hen for mye heller, hen har bare tatt ting fort og hatt interesse. Det med skriving skjer bare av seg selv uten vi følger med, og mattekoden ble også knekt fort. Men blir skolen da grusomt kjedelig eller har de muligheter for å tilpasse om dagen?

Høres helt normal ut? Min leste da han var 5. De får leselekse tilpasset sitt nivå på de fleste skoler, så ingen vits å holde igjen. 

Jeg ville bare kjørt på hjemme så lenge barnet er mottakelig, har bare vært fordeler her at barnet har kunnet mye da han startet på skolen:) 

Anonymkode: a5a8a...d79

Skrevet

Har et sånt barn. Skolen var flink til å gi faglige utfordringer (fikk f.x jobbe med matteoppgaver fra andre trinn etc). Sosialt sett var vårt barn helt vanlig, og sosial læring er en viktig del av skolen det også, spesielt de første årene; Samarbeid, vente på tur etc. I tillegg har de jo flere praktiske fag hvor barnet kanskje stiller helt likt med andre. Vært barn er ungdom nå. Fortsatt faglig veldig sterk og har trivdes godt på skolen hele veien med lærere som har sett og tilpasset undervisningen både for henne og andre som er faglig sterke. 

Anonymkode: c53a2...e41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 3.47):

Dette barnet er ensomt og har ingen venner på egen alder det da? Det sosiale er jo minst like viktig. 

Merkelig kommentar. Det var forøvrig ikke vi som pushet dette gjennom. Barnet har venner i klassen sin. 1 år aldersforskjell er ikke all verdens, så vil absolutt definere det som "egen alder".

Anonymkode: bc59d...3ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har et sånt barn. Skolen var flink til å gi faglige utfordringer (fikk f.x jobbe med matteoppgaver fra andre trinn etc). Sosialt sett var vårt barn helt vanlig, og sosial læring er en viktig del av skolen det også, spesielt de første årene; Samarbeid, vente på tur etc. I tillegg har de jo flere praktiske fag hvor barnet kanskje stiller helt likt med andre. Vært barn er ungdom nå. Fortsatt faglig veldig sterk og har trivdes godt på skolen hele veien med lærere som har sett og tilpasset undervisningen både for henne og andre som er faglig sterke. 

Anonymkode: c53a2...e41

Det har vist seg at for enkelte begavede barn så henger trivsel, psykisk helse og det sosiale  tett sammen med å bli utfordret faglig. Limet inn en lenke under, det finnes mer materiale.

https://utdanningsforskning.no/artikler/2014/evnerike-barn--en-pedagogisk-og-spesialpedagogisk-utfordring/

Noen prøver skjule kunnskapen sin for å passe inn, andre kan bli frustrerte  eller urolige. Manglende faglig utfordring kan svekke motivasjon, selvbilde og sosiale relasjoner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 3.47):

Dette barnet er ensomt og har ingen venner på egen alder det da? Det sosiale er jo minst like viktig. 

Et barn som lærer å lese som 2,5 åring og som blir vurdert av ppt til at det kan hoppe over første klasse er jo selvfølgelig kognitivt på høyde med eldre barn og vil sannsynligvis få det bedre sosialt sammen med litt eldre barn. Det er ikke uvanlig at barn som har høy sosial intelligens blir misforstått fordi de også er såpass langt foran jevnaldrende. 

Anonymkode: f045a...d5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 17.54):

Har du en link til denne forsikringen? (Ikke for å være frekk, jeg er oppriktig interessert.)

Anonymkode: df27a...e6d

Tretten års kjedsomhet! Evnerike unge voksnes opplevelse av egen skoletid | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk

Munin: Skoleflinke elevers motivasjon til læring. En kvalitativ studie av elevers og læreres opplevelse av motivasjon i videregående skole

Her er norsk, fagfellevurdert forskning. 

Anonymkode: 4981b...df8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Merkelig kommentar. Det var forøvrig ikke vi som pushet dette gjennom. Barnet har venner i klassen sin. 1 år aldersforskjell er ikke all verdens, så vil absolutt definere det som "egen alder".

Anonymkode: bc59d...3ab

Enig! Min er født i desember og bestekompisen var født i januar, det var jo strengt tatt ett år mellom de og selv om de var samme årskull på skolen. 

Anonymkode: 4981b...df8

AnonymBruker
Skrevet

Privatskole, gjerne internasjonal skole. Det gjorde vi.

Læreren til barnet mitt på den lokale skolen skulle tilrettelegge, men det ble ofte glemt. Barnet kjedet seg over altfor mange år, det ble annerledes på internasjonal skole. Mer utfordrende, og nivåtilpasset. En helt annen hverdag. 

Anonymkode: a6e57...f9a

AnonymBruker
Skrevet
AlexandraX skrev (23 timer siden):

Beklager å måtte skuffe deg, men alle foreldre synes deres barn er verdens smarteste og flinkeste 😉

Nei. Slutt med den tankegangen der, det er så typisk Jantelov. Noen barn er ekstra flinke og smarte. 

Jeg har fire barn, to av dem evnerike. Alle fire er flotte barn, men to er helt gjennomsnittlige på skolen. 

Anonymkode: a6e57...f9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...