Gå til innhold

Foreldre med smarte barn på småtrinn - deres beste råd??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (6 timer siden):

Selvfølgelig er jeg ikke inhabil. Jeg har da like mye rett på å mene noe som deg. Jeg var selv et barn som lå langt foran de andre da jeg begynte på skolen, og hadde selv en svært dyktig lærer som var flink til å tilpasse skolehverdagen for meg. Akkurat som læreren til min stesønn er veldig god til å tilpasse hverdagen for han med spesielle behov. 

Jeg skriver her fordi man tror at det ikke finnes noe som heter tilpasset opplæring, og at det er akkurat det samme som for 30 år siden. Det er det altså ikke.

Det kan jeg forstå som naturfagslærer. Det jeg opplever som det største problemet i naturfag på småskolen, er at det er så få timer i faget, og ofte ikke dobbelttimer (på vår skole), slik at man ikke får tid til de større eksperimentene, eller de større prosjektene. Det hadde gjort det enklere (synes jeg). Jeg kan godt forstå frustrasjonen rundt dette. Samme med K&H, der vi kun har 1 time per uke i år. Helt håpløst, synes jeg.

Jeg gikk på barneskolen  for  40 år siden.  Lå langt foran ved skolestart  og sånn fortsatte det i alle fag. Fikk ekstraoppgaver (heldigvis), hjalp de andre elevene når jeg selv var ferdig med egne oppgaver,gjorde alle lekser ferdig for hele uka. Leste ellers ikke lekser. Gjorde bare oppgaver som var nødvendig. Og kjedet meg .  Hvordan løser dere dette i dag ? Og det er vel sikkert forskjell på skolene ? 

Anonymkode: 7b3e3...6c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Montessori. Der løfter de frem hver enkelt elev, og tilpasser. De som trenger mer stimuli får det, og de som trenger ekstra støtte får det. 

Anonymkode: 3cd66...d1c

AnonymBruker
Skrevet
Thomasine skrev (7 timer siden):

Kompetansemål etter 2. trinn, naturfag.

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

• undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
  • presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem
  • presentere egne ideer til teknologiske oppfinnelser
  • utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper
  • samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
  • utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
  • oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon
  • planlegge og gjennomføre undersøkelser av vær og himmelfenomener og sammenligne målinger, observasjoner og værtegn gjennom året
  • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
  • gi eksempler på noen vanlige sykdommer og samtale om hva man kan gjøre for å verne kroppen mot smittsomme sykdommer

Dette er limt inn fra kunnskapsløftet og er kunnskapsmål som skal være nådd etter 2.trinn. Vektstangprinsippet må du nok vente med, ja. Eller fortelle og forklare på egen hånd. Ikke sikkert barnet ditt har nådd alle målene over?

Målene over er vi ferdig med for lenge siden og barnet er glupsk etter å lære mer. Vi har for øvrig flere barn i familien Som har fullført vgs på svært kort tid eller blitt flyttet opp en eller to klasser ila barne-ungdomsskolen. Så at vi bekymrer oss for at det skal bli kjedelig er ikke noe vi snakker om for å skryte.

På foreldremøte i høst gikk de gjennom hva fokus var for norsk og matte men unnlot galant å nevne naturfagene. Det måtte spørres om. Fikk da en tydelig forståelse av at prioriteringen på klassenivå var svake elever som aldri er på tur med foreldrene sine, eller som har norsk som andrespråk. Det var fokus på lek og ikke lek og begrepsforståelse  slik det ble beskrevet. 
Naturfag ser på mitt barns skole ut til å være synonymt med turdag der man skal grille pølser, leke masse og tenne bål. Og det er fint det. Men det er ikke tilstrekkelig til å dekke kunnskapsmålene du har limt inn her engang. 

Mitt klare inntrykk er at det ikke er like nøye med naturfagene som det er med norsk og matte. Noe jeg syns er veldig synd når ungen er som en svamp. Der fokuset ligger blir det også mer synlig for lærere hvor de ulike elevene ligger. Men hvis fokuset mangler og man bruker tirsdagene til å leke med pinner og lære seg ordet habitat blir det kanskje ikke så synlig heller at det er barn som trenger å få litt mer å bryne seg på. 

Takker for engasjementet 😊

Anonymkode: 2face...314

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen ønsket vurdering av PPT i forkant av skolestart. PPT skrev sakkyndig vurdering, etter å ha testet og observert barnet. Med det fikk hun tilrettelegging i skolen. Hun har fått litt annet pensum og hospitert i høyere klasser. 
Nå går hun i 10.klasse og har enkelte fag sammen med 3.året på videregående. 
Hun har hele veien fått både utfordringer og noe å bryne seg på. 
Er litt spent på videregående for der er det ikke like enkelt, men hun skal fortsette å ha endel fag med 3.året mens hun går 1. og 2.året. 3.året kan bli kjedelig for henne. Men den tid, den sorg. 

Anonymkode: 958d3...141

AnonymBruker
Skrevet

Husk at å være skolemoden ikke bare handler om å kunne tall og bokstaver.

Kjenner en femåring godt, som ligger langt foran på tall, bokstaver, logisk tenking osv. Et typisk enebarn som har foreldre med god tid til å lære henne sånt.

Skolemoden er hun ikke, og det skjønte heldigvis foreldrene da det ble snakk om å starte et år tidligere på skole.

Hun er trassig, furter ofte, får skikkelige anfall med hyling og skriking om ting ikke går hennes vei, eller hun er litt sliten. Er vant til å bestemme for mye. Har nettopp sluttet å sove i foreldrenes seng. Altså ikke spesielt moden for alderen på andre plan. På skolen blir hun ett av 25 barn, og må tåle å bli behandlet likt som andre. 

Foreldrene bestemte seg for å bruke dette året til å styrke henne på disse områdene. Klokt valg.

Anonymkode: 62732...7f2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette barnet er ensomt og har ingen venner på egen alder det da? Det sosiale er jo minst like viktig. 

Anonymkode: c1537...a2b

Når er barn hopper over et klassetrinn, så kan de kun gjøre (hvertfall her) dette når de også er sosialt mer modne enn jevnaldrende.

Det betyr ikke at ma blir ensom.. hvorfor skulle det bli det? Det går jo i en klasse, og ingen der vil tenke at barnet  er et år yngre enn det er.

Anonymkode: b84a0...93f

AnonymBruker
Skrevet
Thomasine skrev (8 timer siden):

Selv om et barn er faglig sterk i noen fag helt fra starten av betyr det ikke at dette barnet kjeder seg på skolen. Mange slike barn har annet de trenger å øve på; 

- å være sosial med andre ( bla. inkludere andre, være observant nok til å se andre og deres utfordringer)

- å kle seg selv, knyte sko, klare seg på toalettet, 

- riktig håndgrep og skrivetrekk 

…og mye mere.

Det er mye de søte små skal lære seg de første årene utenom fag, som er vel så viktig.

Alt du ramser opp kan vi 😹 Dette er også et sosialt robust barn 

Anonymkode: d2eb0...fd3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk at å være skolemoden ikke bare handler om å kunne tall og bokstaver.

Kjenner en femåring godt, som ligger langt foran på tall, bokstaver, logisk tenking osv. Et typisk enebarn som har foreldre med god tid til å lære henne sånt.

Skolemoden er hun ikke, og det skjønte heldigvis foreldrene da det ble snakk om å starte et år tidligere på skole.

Hun er trassig, furter ofte, får skikkelige anfall med hyling og skriking om ting ikke går hennes vei, eller hun er litt sliten. Er vant til å bestemme for mye. Har nettopp sluttet å sove i foreldrenes seng. Altså ikke spesielt moden for alderen på andre plan. På skolen blir hun ett av 25 barn, og må tåle å bli behandlet likt som andre. 

Foreldrene bestemte seg for å bruke dette året til å styrke henne på disse områdene. Klokt valg.

Anonymkode: 62732...7f2

Skjønner, men dette kjenner ikke vi oss igjen i. Ikke enebarn, sovet alene på rom siden 8 måneders alder og veldig klar for skole

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mest på mellomtrinnet. Men vet at lærerne på småtrinnet er flinke til å tilpasse. Det er jo ikke noe overraskende at det begynner barn som kan lese og barn som ikke kan lese osv i første klasse. 

På mellomtrinnet er det viktig for meg å tilpasse faglig. Men jeg ser at det viktigste barna trenger å øve på, er konsentrasjon, arbeidsro, utholdenhet, selvstendighet, problemløsning og kreativitet. De trenger også å øve seg på konfliktløsning og toleranse mot andre. 

Jeg har hatt sterke elever som klarer å jobbe selvstendig med egne prosjekter. For eksempel hadde jeg en elev som sydde en ganske avansert bamse på symaskin i kunst og håndverk. Jeg hjalp til litt nå og da, men ellers utfordret hun seg selv og ble oppfordret til å finne egne løsninger, lese oppskrifter (på engelsk) osv. 

Har også satt sterke elever i engelsk i gruppe sammen for å jobbe med ulike oppgaver innen problemløsning og kreativitet.

Jeg tenker at disse elevene ikke nødvendigvis trenger å lære noe nytt i form av forelesning fra lærer. Men at de bruker det de kan til å fordype seg og jobbe mer avansert med temaene. Å vise at de kan drøfte og diskutere, forklare og bruke begreper riktig. Og jobbe med lyriske virkemidler f.eks og mer avansert grammatikk. Jeg liker å jobbe med setningspar bl.a. Dette kan de sterke elevene sitte med veldig lenge. 

Men det er fåtallet av de sterke som kan jobbe sånn. De fleste synes det er kjedelig og har ikke tålmodighet eller motivasjon til det. I så fall vil de bare ha sånn les og svar- oppgaver på ipaden. Der de kan gjette om de ikke gidder å lese teksten nøye. 

Mitt tips er å se det litt an i første klasse. De pleier å være flinke til å tilpasse der. Og de har mest fokus på det sosiale og sånt helt i starten. Viktig å ikke ha for høye forhåpninger til skolestart, spesielt ikke for barnet. Fortell at nå skal han bruke mest tid på å bli kjent med de andre og få nye venner. Etterhvert kan du ta det opp det med tilpasninger, hvis det fremdeles er aktuelt. Men ikke forvent at barnet får en egen lærer, det har ikke skolene kapasitet til. Be skolen om at barnet kan få forskjellige problemløsningsoppgaver og oppgaver der han skal drøfte og forklare. Han kan øve seg på å jobbe selvstendig og vise det han kan. Jobbe med prosjekter, tekster og lese mer avanserte bøker hvor han diskuterer eller legger frem det han har lært. 

Jeg har også hatt mye skriving i norsk/engelsk, der de som vil kan få lese høyt for klassen etterpå. Dette vil som oftest de sterke elevene, og de får jobbe med tekstene sine mens elevene jobber med rettskriving f.eks. 

Anonymkode: b17a4...e63

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste gutt var mye den som du beskriver her. Han lærte å lese da han var fire og var langt framme både med matte og engelsk da han startet på skolen. Etter noen uker sa han "når skal vi lære noe jeg ikke kan egentlig??".

Han fikk tilpasset undervisning i starten, men så sklei det litt ut og han ble en sånn grei elev å ha i klassen som gjorde akkurat det han måtte, for så å kjede seg resten. Men siden han var en som var pliktoppfyllende og ikke lagde bråk i klassen så ble han nok sjelden fanget opp av lærerne som en som trengte mer utfordringer. Han surfet gjennom barne- og ungdomsskolen og fikk litt sjokk da han kom på studiespesialisering for han eide ikke studieteknikk. 

Han begynte på VG2 IB og det var akkurat som om alt bare falt på plass. Han fikk plutselig en helt annen måte å lære på, han fikk brukt hodet sitt på en helt annen måte og blomstrer virkelig på skolen. 

Hadde jeg skjønt det tidligere så hadde jeg valgt internasjonal skole for han, for jeg ser at den modellen passer han best. Men det er for seint å gjøre noe med det nå :) Men den modellen er ikke for alle, søsknene hans er sånne som den tradisjonelle skolen passer veldig godt for :) 

Anonymkode: 4981b...df8

Skrevet

Det blir fulgt opp under foreldresamtaler. Vår har fått mer avanserte oppgaver. Vi skulle gi beskjed hvis det også ble for lett. Nå gjør han oppgavene sine, og leser tolkien hjemme for gøy og regner litt mer avansert, ingen problem eller mistrivsel. 2klasse.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å tilføye at dersom man går på den internasjonale skolen, er moden for det og har fullført VG1 nivp naturfag og Matte T1 der kan gå rett inn på VG2 IB som 16åring. 

Anonymkode: 4981b...df8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har en som nylig fylte 5 og som har kunnet alfabetet i 2 år, som nå klarer å skrive ord ved å si lyden/ordet høyt og skrive det hen hører. Vi ka mao stavelser også. Kan også regne med + og -. Typ 8-6=2 nivå. Hva gjør vi?? Hører hva de som har begynt på skolen lærer og dette kommer jo til å gå innmari treigt for vårt barn?!!!!!! Er ikke sånn at jeg føler vi er skyldig i å ha lært hen for mye heller, hen har bare tatt ting fort og hatt interesse. Det med skriving skjer bare av seg selv uten vi følger med, og mattekoden ble også knekt fort. Men blir skolen da grusomt kjedelig eller har de muligheter for å tilpasse om dagen?

Det barnet her er nok innenfor normalvariasjon og tror det absolutt vil få mer enn nok utfordringer på skolen.

Har selv hatt barn som trengte ekstra oppfølging og skolen har klart å tilpasse helt fint.

Anonymkode: 1644a...d1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en som nylig fylte 5 og som har kunnet alfabetet i 2 år, som nå klarer å skrive ord ved å si lyden/ordet høyt og skrive det hen hører. Vi ka mao stavelser også. Kan også regne med + og -. Typ 8-6=2 nivå. Hva gjør vi?? Hører hva de som har begynt på skolen lærer og dette kommer jo til å gå innmari treigt for vårt barn?!!!!!! Er ikke sånn at jeg føler vi er skyldig i å ha lært hen for mye heller, hen har bare tatt ting fort og hatt interesse. Det med skriving skjer bare av seg selv uten vi følger med, og mattekoden ble også knekt fort. Men blir skolen da grusomt kjedelig eller har de muligheter for å tilpasse om dagen?

Snakk med læreren! Barnehagen skal også gi informasjon om barna ved start.
Vi snakket tidlig med læreren om vårt barns nivå og hvordan de ville tilrettelegge, og de hadde en plan, de har fulgt det opp og det har fungert godt. Hun fikk tilrettelagt nivå på lesing og matematikk, fikk egne oppgaver (sammen med andre da, man er sjelden alene!), fikk rett nivå i oppgaver på ipad, fikk egne lengre tekster å lese osv. Synes det tilrettela kjemepgodt rett og slett. Noe helt annet enn da jeg var barn og var klassens hjelpelærer.... Når man ikke skal ha spesialklasser så tenker jeg de har tilrettelagt omtrent så godt det går. Hun har ikke kjedet seg og fått utfordringer. i 3. klasse laget det matte-grupper, da ble de inndelt etter nivå. Det var så fint. For første gang kom hun hjem og sa "mamma, matten var umulig i dag! Jeg ville ikke gå mer i den gruppa!". Jeg skjønte dog hva de drev med i de første timene, jeg forstå at læreren jobbet med å finne ut akkurat hvor vanskelig hun kunne gjøre det før de beste falt av. Og akkurat der var nivået liksom. Da jeg fikk forklart oppgavene føltes det nesten som ungdsomsskolenivå, men lange tekster som skulle forstås og tolkes (selv om selve utregningen fortsatt var med begreper de har lært). Ikke rart hun syntes det ble vanskelig tilslutt. Men etter timen neste uke var tilbakemeldingen at nå hadde matte vært fint :) Så da la de ned en god jobb i å tilpasse til akkurat vanskelig nok, men ikke så vanskelig at det ble demotiverende. Så jeg er bare fornøyd med hvordan barneskolen har tilrettelagt for mitt barn som er av samme type, leste og skrev fra hun var 4, og en racer i matematikk. Noen bare er slik. Og veldig kjekt at de også får ha det bra på skolen!

Anonymkode: 80ee3...978

AnonymBruker
Skrevet

Selv om skolen ikke nødvendigvis er så flinke til å tilrettelegge, så framsnakk skolen slik at barnet har gode assosiasjoner og holdninger til skolen.

Ungen min kunne også veldig mye før skolestart. Det være seg bokstaver, tall og annet. Men der er mange grunnleggende byggesteiner som må på plass, så la ungen følge opplegget på skolen og se hvor det fører hen før man snakket om eget opplegg. Om ungen tar det lett, så kan du og dere som foresatte også gi mer utfordringer på hjemmebane. Dra på biblioteket og hent bøker der, på norsk og engelsk. Lese lese lese. Pirk i nysgjerrigheten til ungen og la ungen få suge til seg all kunnskapen som er å finne, både i nyttig og unyttige ting. 

Men mengdetrening i lesing er kjempeviktig. Med årene når de begynner å ha om temaer på skolen, kan dere hjemme også tilfører enda mer enn hva som er på skolen. På skolen er begrenset hvor mye tid det er å i dybden på hvert enkelt tema. De pirker så vidt bort i noe. 

Ungen min kjeder seg i timene. De går sakte framover og de gjør lite i forhold til hva hun har kapasitet til. Hun går i 10. og det har vært sånn hele veien. Det er kun i 9. at hun endelig fikk eget opplegg i matematikk, da etter at vi har mast om det i så mange år! 

Anonymkode: 1bc1f...3ad

AnonymBruker
Skrevet

Du tenker at du har et smart barn på bakgrunn av dette...?

Anonymkode: ab408...bb7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn kunne alfabetet da det var 2 år og lese ved 4 års alder. De leker mest med tall etc. i starten. Og etter noen år kommer barnet til å møte motstand, feks. når mattestykkene blir tøffere, når man skal gjøre problemløsning og barna ikke er vant til det fordi foreldrene curler hele livet. Deres barn er ikke et unikum. Det ligger bare litt i forkant. 

Anonymkode: ebd3f...6ff

AnonymBruker
Skrevet

Hmm ok lover godt, ref at de klarte å mette barnet. Har begynt å forberede min på at man ikke lærer så mye de første årene, sånn at hen ikke har for høye forventninger til skolestart og blir drit skuffet 

Men unnskyld meg, barnet ditt skal også mestre sosiale koder, finne sin plass i en ny klasse, lære seg å sitte stille og lytte, ta hensyn til andre - det er mye mer enn ABC og 123. Barnet ditt kan helt grunnleggende ting som mange andre barn også kan. Her er det bare å ta det helt med ro. At du snakker ned skolen før barnet har begynt viser at du selv ikke har særlig sosial kompetanse? 

Anonymkode: ebd3f...6ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi skolen en real sjanse. De gjennomfører kartlegging i første klasse, og læreren vil etter hvert bli kjent med barnet og dets nivå. Vår andreklassing er som ditt barn, og jeg opplever at han får tilpasset lekser og undervisning. Vi har tenkt å se det an til mellomtrinnet, og heller søke han inn på internasjonal skole hvis han ikke utfordres og opplever mestring.

Anonymkode: 3e927...597

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sånn som barn. Lærte meg klokka selv da jeg var 4 og fikk et armbåndsur, kunne både matte og skrive/lese da jeg begynte på skolen selv om jeg var yngst i klassen. Hadde lett for språk og grammatik og slikt også. Min redning ble å spille musikk på fritiden. Der får man individuell undervisning tilpasset nivå og innsats. Jeg var en stund oppe i 4 ulike instrumenter og endte opp som musiker til slutt 🙂 

Mtp innlegget ditt, TS, tenker jeg at det er stor forskjell på om barnet har lært ting selv eller om dere har terpet og øvd. Mine kunne også alfabetet da de var 2-3, men de lærte det fra sanger og noen spill på ipad og slikt. Vi har ikke øvd på det i lag utover høytlesing og slikt. De har også lært seg en del matte fordi de har et logisk hode, men igjen er det ikke noe vi har hatt fokus på utover vanlige dagligdagse problemstillinger. Synes det er dårlig gjort mot barnet å terpe lesing/skriving/matte før de begynner på skolen, kanskje spesielt om de har lett for det, for det blir jo bare kjedelig. De har god tid til å lære fag på skolen, så man bør bruke barnehageårene på å leke.

Anonymkode: 5d2cd...5ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...