Gå til innhold

Foreldre med smarte barn på småtrinn - deres beste råd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt ene barn kunne lese bøker som 5åring, har gått helt fint. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste kjedet seg etterhvert på skolen. Tok ting lett og lå langt fremme på mattematikk. Nå har de andre kommet i kapp og hverken vi eller lærere har fått med seg at eldste kjedet seg/det var for lett. Så nå er ting veldig trasig...

Nestemann har en helt fantastisk kontaktlærer som har fått med seg at også dette barne er forholdsvis langt fremme, i både mattematikk og norsk å får tilrettelagt etter nivå. Vi har også vært mer obs selv etter "tabben" med eldste.

Så ta praten tidlig med kontaktlærer 🙂🙌

• Hjerte 1
Skrevet
strawberry88 skrev (1 minutt siden):

Min eldste kjedet seg etterhvert på skolen. Tok ting lett og lå langt fremme på mattematikk. Nå har de andre kommet i kapp og hverken vi eller lærere har fått med seg at eldste kjedet seg/det var for lett. Så nå er ting veldig trasig...

Nestemann har en helt fantastisk kontaktlærer som har fått med seg at også dette barne er forholdsvis langt fremme, i både mattematikk og norsk å får tilrettelagt etter nivå. Vi har også vært mer obs selv etter "tabben" med eldste.

Så ta praten tidlig med kontaktlærer 🙂🙌

Ja det skal jeg absolutt gjøre! Takk for råd!

Anonymkode: d2eb0...fd3

• Hjerte 1
Skrevet

Som en mamma til et barn som betegnes som evnerik og en som henger langt etter, så er det barnet som er smart som fikk best tilrettelegging. Lærte matte på u.skole nivå i 5-6 klasse, og lesing i førsteklasse var helt andre leselekser enn de andre. 
Mitt andre barn som er svak har jeg ropt og ropt, jeg har krevd og til slutt måtte jeg dra ppt inn å fikk da spes-pedtimer av de som vedtak. Pga dette henger barnet minst 2 år etter i matte og leser tregt. Så jeg kjenner ikke igjen at svake barn får mer hjelp. 
Det går nok bra ts, la han starte på skolen først før du forteller han at skolen kan være kjedelig. Mye annet å lære enn pluss og minus, og lesing, 

Anonymkode: 84718...36f

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Vår har fått god tilrettelegging i matte og norsk, men mindre i andre fag. 

Anonymkode: 7ed36...605

Skrevet

Eldste fikk tilpasset leselekse og hadde eget norsk og mattehefte. yngste begynte med å hospitere med trinnet over og hoppet så over et trinn. 

Skrevet
SPOCA skrev (19 minutter siden):

Selvfølgelig ikke er jeg inhabil. Jeg har da like mye rett på å mene noe som deg. Jeg var selv et barn som lå langt foran de andre da jeg begynte på skolen, og hadde selv en svært dyktig lærer som var flink til å tilpasse skolehverdagen for meg. Akkurat som læreren til min stesønn er veldig god til å tilpasse hverdagen for han med spesielle behov. 

Jeg skriver her fordi man tror at det ikke finnes noe som heter tilpasset opplæring, og at det er akkurat det samme som for 30 år siden. Det er det altså ikke.

Det kan jeg forstå som naturfagslærer. Det jeg opplever som det største problemet i naturfag på småskolen, er at det er så få timer i faget, og ofte ikke dobbelttimer (på vår skole), slik at man ikke får tid til de større eksperimentene, eller de større prosjektene. Det hadde gjort det enklere (synes jeg). Jeg kan godt forstå frustrasjonen rundt dette. Samme med K&H, der vi kun har 1 time per uke i år. Helt håpløst, synes jeg.

På skolen hvor jeg jobber kjører vi tema, sånn at vi en måned kan dykke ned i noe naturfaglig og droppe samfunnsfag og krle, og så har vi tema i de andre fagene neste måned for eksempel. Da kan vi bruke mange flere timer av gangen i ett fag. Anbefaler å teste det ut :)

Anonymkode: 54a9d...847

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På skolen hvor jeg jobber kjører vi tema, sånn at vi en måned kan dykke ned i noe naturfaglig og droppe samfunnsfag og krle, og så har vi tema i de andre fagene neste måned for eksempel. Da kan vi bruke mange flere timer av gangen i ett fag. Anbefaler å teste det ut :)

Anonymkode: 54a9d...847

Jeg har jobbet på en slik skole som kjørte "tverrfaglig tema" framfor fagene naturfag, KRLE, samfunnsfag osv. Det syntes jeg ble ekstremt ustrukturert og rotete. Det fungerer nok veldig godt i skoler som har god struktur, slik at ingen fag glemmes, men jeg opplevde det som veldig slitsomt og ikke noe for meg (å lage struktur alene er ikke like enkelt, det krever at hele trinnet/skolen er strukturert). 

På skolen der jeg jobber nå er ikke dette mulig i like stor grad fordi jeg ikke lenger underviser alle fag slik som tidligere (nå underviser jeg kun 4 fag, mot alle der jeg jobbet tidligere), og man har en større grad av faglærere (det hadde vi overhodet ikke der jeg jobbet før). 

Skal sies, vi har tverrfaglige tema noen ganger i året, der tema går på tvers av fag. Og det er nyttig det, men å leve med fag som "tverrfaglig tema" gjennom hele skoleåret er ikke en struktur jeg er så glad i. 

Hver sin smak. :) 

Skrevet

Jeg har en 7 åring som er latterlig god i mattematikk. Lærerne klarer ikke å tilrettelegge for han og utfordre han nok. Så jeg har gitt opp å prøve å få de til å gjøre det. Jeg har prøvd. Han brenner igjennom matteleksene fra læreren sin på ett blunk.

Det jeg har gjort er å kjøpe bøker til han som han får oppgaver fra i "lekse" etter de latterlige lette leksene (for han) læreren har gitt, samt at jeg kopierer opp leksene til guttungen min i femte innimellom å gir han. 

Det er ikke nok, men det gjør iallefall at han må tenke litt når han jobber og gjør at han ikke kjeder seg i hæl. 

Anonymkode: c51c0...ce4

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
SPOCA skrev (1 time siden):

Jeg er kontaktlærer på småskolen. Og som veldig mange lærere driver jeg med tilpasset opplæring. Derfor har jeg f.eks nivåtilpassede opplegg, nettopp for at elevene ikke skal kjede seg. Jeg har tilpassede opplegg som både gjelder for de elevene som er veldig sterke og langt framme, de i midten, og de som stever.

Det sagt: selv om barnet ditt har kommet langt, så er det gjerne slik at de ikke kan absolutt alt. Derfor kan det hende at man trenger ulike nivåer på ulike ting man driver på med. 

Du kan lufte det med læreren, ofte kartlegger vi som er lærere for å finne hvilke nivå elevene ligger på (da snakker jeg ikke bare om statlige kartleggingsprøver). 

Dette stemmer også med min hverdag som lærer. 
Jeg tilpasser gjerne i fire nivåer, siden jeg har elever med spes.ped. vedtak, selv om det ikke er satt inn ressurser til det i alle timer. 

SPOCA skrev (1 time siden):

Snakk for deg selv. Dette kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i som kontaktlærer.

Ikke jeg heller. 

Jeg var et evnerikt barn, og fikk masse ekstra opplegg på samme nivå som der jeg var (kjempekjedelig), eller så ble jeg plassert inn på et grupperom med elever som trengte hjelp. I løpet av barneskolen var vi ofte 27-29 elever med en klasseforstander og ekstra lærerressurser fantes ikke, med mindre det var snakk om elever med psykisk utviklingshemming. 

Jeg kunne både lese og skrive da jeg var 4, så innen jeg startet på skolen, lå jeg på lesenivå med 3.klassinger, men akkurat i lesing fikk jeg utfordret meg, siden jeg fikk lov til å gå på biblioteket for å låne bøker eller lese dem hvis jeg var fort ferdig med noe. 
Matte var jeg også veldig god i, og kunne greit regne med tall under 100 i alle fire regnearter da jeg startet på skolen. Matte ble kjempekjedelig, så mot slutten av ungdomsskolen skjønte jeg at det var en del ting jeg hadde gått glipp av, og plutselig var jeg ikke best i klassen i matte lenger. Hadde jeg fått utfordringer da jeg skulle hatt det, så kunne jeg ha nådd lenger, men det spiller ikke så stor rolle lenger. 

Jeg er mattelærer, og føler selv at jeg er god både til å lære bort regning, samt det å differensiere opplegget til elevene mine. Heldigvis har vi mange gode verktøy for dette i dagens skole. Føler egentlig at jeg har mer mulighet til differensiering når det kommer til matematikk sammenlignet med mange andre fag. 

Tror ikke du skal være redd for at barnet ditt skal få det kjedelig på skolen, TS. Det er så mye annet enn ren lesing, skriving og regning å holde på med. 😃 Den sosiale læringen er like så viktig de første årene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår er nå i andre klasse og jeg føler de klarer å «mette» barnet med nok til at det ikke blir kjedelig. Det eneste jeg syns er for dårlig er naturfagsundervisningen. Det vi kan snakke hjemme om talker og veltstangprinsippet, jobbe med enkel kjemi osv osv blir naturfag pakket inn i utetimer på skolen og en sosial frie der de nok jobber mest med begrepsforståelse (som er godt på plass allerede hos vårt var barn) 

Vi bruker også en del tid hjemme. Leser godt engelsk og norsk, matte kan vi supplere uendelig med oppgaver av selv. 

Anonymkode: 2face...314

Kompetansemål etter 2. trinn, naturfag.

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

• undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
  • presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem
  • presentere egne ideer til teknologiske oppfinnelser
  • utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper
  • samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
  • utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
  • oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon
  • planlegge og gjennomføre undersøkelser av vær og himmelfenomener og sammenligne målinger, observasjoner og værtegn gjennom året
  • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
  • gi eksempler på noen vanlige sykdommer og samtale om hva man kan gjøre for å verne kroppen mot smittsomme sykdommer

Dette er limt inn fra kunnskapsløftet og er kunnskapsmål som skal være nådd etter 2.trinn. Vektstangprinsippet må du nok vente med, ja. Eller fortelle og forklare på egen hånd. Ikke sikkert barnet ditt har nådd alle målene over?
  • Liker 2
Skrevet

Selv om et barn er faglig sterk i noen fag helt fra starten av betyr det ikke at dette barnet kjeder seg på skolen. Mange slike barn har annet de trenger å øve på; 

- å være sosial med andre ( bla. inkludere andre, være observant nok til å se andre og deres utfordringer)

- å kle seg selv, knyte sko, klare seg på toalettet, 

- riktig håndgrep og skrivetrekk 

…og mye mere.

Det er mye de søte små skal lære seg de første årene utenom fag, som er vel så viktig.

• Liker 6
Skrevet
Thomasine skrev (10 minutter siden):

Selv om et barn er faglig sterk i noen fag helt fra starten av betyr det ikke at dette barnet kjeder seg på skolen. Mange slike barn har annet de trenger å øve på; 

- å være sosial med andre ( bla. inkludere andre, være observant nok til å se andre og deres utfordringer)

- å kle seg selv, knyte sko, klare seg på toalettet, 

- riktig håndgrep og skrivetrekk 

…og mye mere.

Det er mye de søte små skal lære seg de første årene utenom fag, som er vel så viktig.

Det er også min erfaring, jeg som har en av hver ser at den smarte kan synes mye er vanskelig med skole som ikke er akkurat fag. Dette er viktig læring for å bli en voksen. 
Det jeg opplevde som et problem at det ble en konkurranse om hvem som er smartest, og det var hele tiden en kamp for å være best. Det å lære å ikke være best i alt er veldig bra. Vi mestrer forskjellige ting her i livet :) 

Anonymkode: 84718...36f

• Liker 5
Skrevet

Vårt evnerike barn lærte å lese som 2,5 åring, og startet rett i 2.klasse (hoppet over 1.klasse). Søsknene fulgte vanlig løp.

Anonymkode: bc59d...3ab

Skrevet

Ikke godta at det blir som da jeg gikk på skolen i hvert fall, at flinke elever bare måtte sitte og vente på at resten skulle ta dem igjen. Helt uholdbart å sitte og vente på at andre lærer en bokstav i uka når man allerede kan lese og skrive.

Anonymkode: 814ff...100

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var et slikt barn. Kjedet meg skikkelig på skolen. Hvis dere bor i by ville jeg vurdert privatskole. 

Anonymkode: a06a4...c11

Jeg også. Så lærte jeg heller ikke å måtte anstrenge meg for å lære, for jeg fikk ikke noe å bryne meg på. Det førte til utfordringer da jeg ble eldre og fikk stoff jeg ikke tok med en gang. Da slet jeg, for jeg var vant til å ikke trenge å anstrenge meg.

Anonymkode: c417f...37a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke godta at det blir som da jeg gikk på skolen i hvert fall, at flinke elever bare måtte sitte og vente på at resten skulle ta dem igjen. Helt uholdbart å sitte og vente på at andre lærer en bokstav i uka når man allerede kan lese og skrive.

Anonymkode: 814ff...100

Da jeg hadde første klasse siste gang, så hadde jeg en slik elev. Hun fikk andre oppgaver mens de andre barna lærte seg å lese, f.eks. skrive en historie om noe eller lage en faktatekst ut fra bøker hun fant på biblioteket om valgfritt tema. 
Hun leste Frøken Detektiv-bøker i første klasse og Harry Potter i 3.klasse. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vårt evnerike barn lærte å lese som 2,5 åring, og startet rett i 2.klasse (hoppet over 1.klasse). Søsknene fulgte vanlig løp.

Anonymkode: bc59d...3ab

Dette barnet er ensomt og har ingen venner på egen alder det da? Det sosiale er jo minst like viktig. 

Anonymkode: c1537...a2b

• Liker 3
Skrevet

I matematikk er det viktig at barnet forstår hva som gjøres og hvorfor. De skal kunn forklare seg. Ikke bare at 5-2=3. Læreren tilpasser nok opplegget om nødvendig. Husk at barnet kan være ekstra god akkurat nå, men over jul er på bølgelengde med resten eller kan oppleve matematikken, skriving og lesing mer utfordrende jo lengre de kommer. Så fremt barnet ikke klager på kjedsomhet og lærer ikke oppfatter barnet som umotivert så er vel det beste å bare la barnet gjøre som de andre. Jeg er sikker på læreren har ekstra oppgaver eller litt vanskeligere oppgaver på lur om barnet blir fort ferdig eller kjeder seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har en som nylig fylte 5 og som har kunnet alfabetet i 2 år, som nå klarer å skrive ord ved å si lyden/ordet høyt og skrive det hen hører. Vi ka mao stavelser også. Kan også regne med + og -. Typ 8-6=2 nivå. Hva gjør vi?? Hører hva de som har begynt på skolen lærer og dette kommer jo til å gå innmari treigt for vårt barn?!!!!!! Er ikke sånn at jeg føler vi er skyldig i å ha lært hen for mye heller, hen har bare tatt ting fort og hatt interesse. Det med skriving skjer bare av seg selv uten vi følger med, og mattekoden ble også knekt fort. Men blir skolen da grusomt kjedelig eller har de muligheter for å tilpasse om dagen?

Anonymkode: d2eb0...fd3

Lykke til ,sier jeg.  Håper ting er bedre nå enn da jeg gikk på barneskolen for 40 år siden. Det er veldig viktig at barnet ditt får nok og utfordrende nok oppgaver. Jeg fikk masse av det,men det var ikke nok. Det skaper faktisk barn som tidlig blir lei av skolen. Når jeg ser tilbake, hadde det riktige vært å starte i flere klasser over enn jeg gjorde. Håper noe sånt er mulig i dag .

Anonymkode: 7b3e3...6c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...