AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Skrevet 17 timer siden Har en som nylig fylte 5 og som har kunnet alfabetet i 2 år, som nå klarer å skrive ord ved å si lyden/ordet høyt og skrive det hen hører. Vi ka mao stavelser også. Kan også regne med + og -. Typ 8-6=2 nivå. Hva gjør vi?? Hører hva de som har begynt på skolen lærer og dette kommer jo til å gå innmari treigt for vårt barn?!!!!!! Er ikke sånn at jeg føler vi er skyldig i å ha lært hen for mye heller, hen har bare tatt ting fort og hatt interesse. Det med skriving skjer bare av seg selv uten vi følger med, og mattekoden ble også knekt fort. Men blir skolen da grusomt kjedelig eller har de muligheter for å tilpasse om dagen? Anonymkode: d2eb0...fd3
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #2 Skrevet 17 timer siden Jeg var et slikt barn. Kjedet meg skikkelig på skolen. Hvis dere bor i by ville jeg vurdert privatskole. Anonymkode: a06a4...c11
SPOCA Skrevet 17 timer siden #3 Skrevet 17 timer siden Jeg er kontaktlærer på småskolen. Og som veldig mange lærere driver jeg med tilpasset opplæring. Derfor har jeg f.eks nivåtilpassede opplegg, nettopp for at elevene ikke skal kjede seg. Jeg har tilpassede opplegg som både gjelder for de elevene som er veldig sterke og langt framme, de i midten, og de som stever. Det sagt: selv om barnet ditt har kommet langt, så er det gjerne slik at de ikke kan absolutt alt. Derfor kan det hende at man trenger ulike nivåer på ulike ting man driver på med. Du kan lufte det med læreren, ofte kartlegger vi som er lærere for å finne hvilke nivå elevene ligger på (da snakker jeg ikke bare om statlige kartleggingsprøver). 8 3 2
Fighter83 Skrevet 17 timer siden #4 Skrevet 17 timer siden (endret) Skolen i dag er pålagt å tilrettelegge så barnet opplever mestring og opprettholder motivasjon for videre skolegang/trivsel i skolen. Så ikke bekymre dere så mye for skolestart. Send evt spørsmål om hvordan de vil tilrettelegge for barnet etter skolestart til deres nærskole om dere lurer. Fortsett med å lese bøker med barnet. Ta det med på biblioteket for å få inspirasjon der, spør gjerne biblioteket om råd. Begyn gjerne med engelsk om det frister👏 Endret 17 timer siden av Fighter83 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Skrevet 17 timer siden Fighter83 skrev (1 minutt siden): Skolen i dag er pålagt å tilrettelegge så barnet opplever mestring og opprettholder motivasjon for videre skolegang/trivsel i skolen. Så ikke bekymre dere så mye for skolestart. Send evt spørsmål om hvordan de vil tilrettelegge for barnet etter skolestart til deres nærskole om dere lurer. Fortsett med å lese bøker med barnet. Ta det med på biblioteket for å få inspirasjon der, spør gjerne biblioteket om råd. Begyn gjerne med engelsk om det frister👏 I teorien er det sånn ja. Men i praksis er det kun de svake som får noe hjelp. De flinke overlates til seg selv, dessverre. Anonymkode: 5aaf4...52f 7 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #6 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I teorien er det sånn ja. Men i praksis er det kun de svake som får noe hjelp. De flinke overlates til seg selv, dessverre. Anonymkode: 5aaf4...52f Sånn er det da langt fra overalt.. Anonymkode: cff9a...8e2 6 3
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #7 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har en som nylig fylte 5 og som har kunnet alfabetet i 2 år, som nå klarer å skrive ord ved å si lyden/ordet høyt og skrive det hen hører. Vi ka mao stavelser også. Kan også regne med + og -. Typ 8-6=2 nivå. Hva gjør vi?? Hører hva de som har begynt på skolen lærer og dette kommer jo til å gå innmari treigt for vårt barn?!!!!!! Er ikke sånn at jeg føler vi er skyldig i å ha lært hen for mye heller, hen har bare tatt ting fort og hatt interesse. Det med skriving skjer bare av seg selv uten vi følger med, og mattekoden ble også knekt fort. Men blir skolen da grusomt kjedelig eller har de muligheter for å tilpasse om dagen? Anonymkode: d2eb0...fd3 Herregud, for et geni... Anonymkode: 23d2d...8ff 3 1
SPOCA Skrevet 17 timer siden #8 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I teorien er det sånn ja. Men i praksis er det kun de svake som får noe hjelp. De flinke overlates til seg selv, dessverre. Anonymkode: 5aaf4...52f Snakk for deg selv. Dette kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i som kontaktlærer. 7
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har en som nylig fylte 5 og som har kunnet alfabetet i 2 år, som nå klarer å skrive ord ved å si lyden/ordet høyt og skrive det hen hører. Vi ka mao stavelser også. Kan også regne med + og -. Typ 8-6=2 nivå. Hva gjør vi?? Hører hva de som har begynt på skolen lærer og dette kommer jo til å gå innmari treigt for vårt barn?!!!!!! Er ikke sånn at jeg føler vi er skyldig i å ha lært hen for mye heller, hen har bare tatt ting fort og hatt interesse. Det med skriving skjer bare av seg selv uten vi følger med, og mattekoden ble også knekt fort. Men blir skolen da grusomt kjedelig eller har de muligheter for å tilpasse om dagen? Anonymkode: d2eb0...fd3 Fra en med en som leste som treåring. Flytende lesing ved 5 årsalderen, og kunne både pluss, minus og dele. Skrev fra tidlig 4 årsalder. Skolen ble ikke kjedelig og det var mange andre ting som var nye. Er 14 år nå og fortsatt smart, men har fått lite tilrettelegging . Anonymkode: 3c632...705 3 2 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #10 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn er det da langt fra overalt.. Anonymkode: cff9a...8e2 Hvor er det ikke sånn? Anonymkode: 5aaf4...52f
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #11 Skrevet 17 timer siden SPOCA skrev (2 minutter siden): Snakk for deg selv. Dette kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i som kontaktlærer. Som lærer er du vel inhabil i dette temaet. Her er det foreldrenes opplevelse som teller. Og foreldre til smarte barn er som regel smarte selv. Anonymkode: 5aaf4...52f 3 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #12 Skrevet 17 timer siden Vår er nå i andre klasse og jeg føler de klarer å «mette» barnet med nok til at det ikke blir kjedelig. Det eneste jeg syns er for dårlig er naturfagsundervisningen. Det vi kan snakke hjemme om talker og veltstangprinsippet, jobbe med enkel kjemi osv osv blir naturfag pakket inn i utetimer på skolen og en sosial frie der de nok jobber mest med begrepsforståelse (som er godt på plass allerede hos vårt var barn) Vi bruker også en del tid hjemme. Leser godt engelsk og norsk, matte kan vi supplere uendelig med oppgaver av selv. Anonymkode: 2face...314 2
Jøyemeg Skrevet 16 timer siden #13 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som lærer er du vel inhabil i dette temaet. Her er det foreldrenes opplevelse som teller. Og foreldre til smarte barn er som regel smarte selv. Anonymkode: 5aaf4...52f Foreldrene skal bare holde seg langt unna opplegget på skolen. Hvis foreldrene vet best, så undervis barna selv da. Jøye meg 6 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #14 Skrevet 16 timer siden Å kunne alfabetet tilsvarer ikke at barnet er smart. Men derimot, uten å kunne memorering av alfabet, kunne løse oppgaver på matematiske oppgaver som tilsvarer algebra, praktisk arbeid med målestokk.... Anonymkode: 34c86...b7c 3
Fighter83 Skrevet 16 timer siden #15 Skrevet 16 timer siden Ved skolen der barna mine går har de egne lærere som har fått videreutdanning nettopp for å hjelpe barna som trenger mer utfordringer nettopp får dette. De får f.eks være tilstede i matematikkundervisningen til 5trinn selv om de går i 3 trinn osv. De prøver seg først litt frem for se hva og hvordan de kan gjøre det sånn at barnet fortsatt får læring innen sosial kompetanse, kroppsøvning f.eks osv osv. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #16 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å kunne alfabetet tilsvarer ikke at barnet er smart. Men derimot, uten å kunne memorering av alfabet, kunne løse oppgaver på matematiske oppgaver som tilsvarer algebra, praktisk arbeid med målestokk.... Anonymkode: 34c86...b7c Alfabetet har vi kunnet godt siden hen var 3. Hadde ikke stresset om det bare var det vi kunne. Anonymkode: d2eb0...fd3
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #17 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg var et slikt barn. Kjedet meg skikkelig på skolen. Hvis dere bor i by ville jeg vurdert privatskole. Anonymkode: a06a4...c11 Jeg var egentlig sånn selv, med det er jo hundre år siden. Har et håp om at det er mer tilpasset nå / annerledes på en måte. Anonymkode: d2eb0...fd3
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #18 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vår er nå i andre klasse og jeg føler de klarer å «mette» barnet med nok til at det ikke blir kjedelig. Det eneste jeg syns er for dårlig er naturfagsundervisningen. Det vi kan snakke hjemme om talker og veltstangprinsippet, jobbe med enkel kjemi osv osv blir naturfag pakket inn i utetimer på skolen og en sosial frie der de nok jobber mest med begrepsforståelse (som er godt på plass allerede hos vårt var barn) Vi bruker også en del tid hjemme. Leser godt engelsk og norsk, matte kan vi supplere uendelig med oppgaver av selv. Anonymkode: 2face...314 Hmm ok lover godt, ref at de klarte å mette barnet. Har begynt å forberede min på at man ikke lærer så mye de første årene, sånn at hen ikke har for høye forventninger til skolestart og blir drit skuffet Anonymkode: d2eb0...fd3
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #19 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har en som nylig fylte 5 og som har kunnet alfabetet i 2 år, som nå klarer å skrive ord ved å si lyden/ordet høyt og skrive det hen hører. Vi ka mao stavelser også. Kan også regne med + og -. Typ 8-6=2 nivå. Hva gjør vi?? Hører hva de som har begynt på skolen lærer og dette kommer jo til å gå innmari treigt for vårt barn?!!!!!! Er ikke sånn at jeg føler vi er skyldig i å ha lært hen for mye heller, hen har bare tatt ting fort og hatt interesse. Det med skriving skjer bare av seg selv uten vi følger med, og mattekoden ble også knekt fort. Men blir skolen da grusomt kjedelig eller har de muligheter for å tilpasse om dagen? Anonymkode: d2eb0...fd3 Det Går ikke SÅ tregt. Dette er omtrent det de har lært fra slutten av august til nå… er så mye annet nytt og at det neppe blir et problem Anonymkode: c1537...a2b 5
SPOCA Skrevet 16 timer siden #20 Skrevet 16 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Som lærer er du vel inhabil i dette temaet. Her er det foreldrenes opplevelse som teller. Og foreldre til smarte barn er som regel smarte selv. Anonymkode: 5aaf4...52f Selvfølgelig er jeg ikke inhabil. Jeg har da like mye rett på å mene noe som deg. Jeg var selv et barn som lå langt foran de andre da jeg begynte på skolen, og hadde selv en svært dyktig lærer som var flink til å tilpasse skolehverdagen for meg. Akkurat som læreren til min stesønn er veldig god til å tilpasse hverdagen for han med spesielle behov. Jeg skriver her fordi man tror at det ikke finnes noe som heter tilpasset opplæring, og at det er akkurat det samme som for 30 år siden. Det er det altså ikke. AnonymBruker skrev (1 time siden): Vår er nå i andre klasse og jeg føler de klarer å «mette» barnet med nok til at det ikke blir kjedelig. Det eneste jeg syns er for dårlig er naturfagsundervisningen. Det vi kan snakke hjemme om talker og veltstangprinsippet, jobbe med enkel kjemi osv osv blir naturfag pakket inn i utetimer på skolen og en sosial frie der de nok jobber mest med begrepsforståelse (som er godt på plass allerede hos vårt var barn) Vi bruker også en del tid hjemme. Leser godt engelsk og norsk, matte kan vi supplere uendelig med oppgaver av selv. Anonymkode: 2face...314 Det kan jeg forstå som naturfagslærer. Det jeg opplever som det største problemet i naturfag på småskolen, er at det er så få timer i faget, og ofte ikke dobbelttimer (på vår skole), slik at man ikke får tid til de større eksperimentene, eller de større prosjektene. Det hadde gjort det enklere (synes jeg). Jeg kan godt forstå frustrasjonen rundt dette. Samme med K&H, der vi kun har 1 time per uke i år. Helt håpløst, synes jeg. Endret 15 timer siden av SPOCA 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå