Gå til innhold

Jogging for nybegynnere.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan komme i gang og hvordan jogge for nybegynnere? 

Anonymkode: ce1e2...a2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Appen 5K runner er bra :) 

Anonymkode: 9a7f2...7dc

Skrevet

Mulig svaret over er couch25k, men jeg svarer programmet Couch25K! https://c25k.com/

Finnes flere apper for det, også noen som du kan ha på øret mens du løper osv. 9 ukers program som starter suuuuperlett med vekselsvis gange og litt jogging. Man merker stor fremgang om man klarer å følge programmet med tre økter i uka!

Anonymkode: 48463...6d9

Skrevet

Jeg startet med veldig korte runder. Fikk mestringsfølelse. Gå gjerne innimellom om du trenger det uten at du mister motivasjonen av den grunn. Tok ikke lang tid før jeg kunne øke. Nå ligger jeg på 4-5 km til vanlig, men klarer runder på rundt 7km.  Aldri løpt før i vår, er K41.
Også viktig å ikke øke for fort mtp. risiko for skader om kroppen ikke er vant med å jogge.
Men det som er like viktig: STYRKETRENING. Fort gjort å få skader ol. om man ikke også er flink med dette. Jeg startet med styrke, hadde pr.da ingen plan om å starte å jogge...tror dette gjorde oppstarten med joggingen lettere.
Synes også det er mye lettere å jogge med musikk på øret.

Anonymkode: a2481...b1f

• Liker 1
Skrevet

Ikke gå for hardt ut! Løping er belastende, så hvis du starter for hardt er det lett å bli skadet. Start f.eks. med 20-30 min turer to ganger i uken hvor du vekselvis går og jogger. Mange bruker lyktestolper, og går/jogger mellom annenhver. Er godt tips er å bruke pulsklokke og sørge for at pulsen ligger i sone 1-2. Hvis pulsen blir høyere må du jogge/gå saktere. Etter hvert vil du kunne løpe både lenger og fortere i sone 1-2. Etter noen uker med dette ville jeg begynt å ha noen litt hardere økter som gir høyere puls, f.eks. intervaller eller fartslek. Holder du ut disse første ukene, ser du snart at løping er en fantastisk medisin for både fysisk og mental helse 🙌

Anonymkode: 56d9a...1a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke gå for hardt ut! Løping er belastende, så hvis du starter for hardt er det lett å bli skadet. Start f.eks. med 20-30 min turer to ganger i uken hvor du vekselvis går og jogger. Mange bruker lyktestolper, og går/jogger mellom annenhver. Er godt tips er å bruke pulsklokke og sørge for at pulsen ligger i sone 1-2. Hvis pulsen blir høyere må du jogge/gå saktere. Etter hvert vil du kunne løpe både lenger og fortere i sone 1-2. Etter noen uker med dette ville jeg begynt å ha noen litt hardere økter som gir høyere puls, f.eks. intervaller eller fartslek. Holder du ut disse første ukene, ser du snart at løping er en fantastisk medisin for både fysisk og mental helse 🙌

Anonymkode: 56d9a...1a9

Enig i det du skriver om å ikke gå for hardt ut! Men har litt annen erfaring med pulssoner - jeg havner i sone 3 nesten med en gang jeg begynner å løpe uansett hvor rolig jeg tar det. Så for meg er det helt urealistisk å holde meg i sone 1-2 på løpetur. Jeg ligger stort sett i sone 3 på langtur, og 4 og 5 på intervaller. Og detter ned i sone 1 og 2 bare når jeg går.

Jeg snakket med en som har greie på dette, og han sa at det som er viktig er å ikke havne over terskel der du får melkesyre, når du er på langtur. Dvs når du puster og peser og beina blir blytunge etter en stund. (Sone 4 og 5).

Jeg har løpt i mange år, er ikke noen supermosjonist, men løper et par løp (10K og halvmaraton) i året. Har aldri hatt skader. Viktigste er å lytte til sin kropp, og prøve å få kontinuitet. Styrketrening er også kjempebra.  Lykke til 😊

Anonymkode: 9b1d5...98b

Skrevet

Det som er viktig er å tilpasse løpingen til deg, og din kropp.

Hva er utgangspunktet ditt? Trener du noe nå? Har du trent noe tidligere? Er du overvektig? Hvordan er knær og ankler? 

Jeg startet med noen turer på 4-5 km i uka. Men jeg løp kun på grus, og helt flatt. Og jeg gikk mye. Jeg jogget i det som føltes som ok tempo, til jeg ble skikkelig andpusten eller kjente det godt i beina. Så gikk jeg til jeg følte meg klar, jogget litt mer, så gikk jeg igjen. Etterhvert løp jeg mer og mer. Nå kan jeg løpe 7km uten å måtte gå noe. 

Men jeg hadde veldig variabel dagsform da jeg startet, etter både covid og depresjon. Så det å planlegge for mye funket ikke, jeg måtte bare føle på dagsformen. 

Anonymkode: ba437...074

• Liker 2
Skrevet

Løp saktere enn du har lyst til å løpe. Jeg har forsøkt å løpe mange perioder tidligere, men har først nå enn følelser av at jeg får det til. Jeg tror det er to grunner, både at jeg allerede hadde trent styrke en stund, så jeg hadde et grunnlag av muskler der og i tillegg løp jeg med mye lavere puls enn jeg har gjort tidligere, dvs jeg løp mye saktere.

Anonymkode: 5fb69...e8d

• Liker 1
Skrevet

Jeg starta med korte runder to ganger i ukas rolig tempo i ei turløype. Veksla mellom å gå og jogge. Etterhvert som jeg merka at formen ble bedre økte jeg tre ganger i uka og litt høyere tempo. Prøver å variere litt med sykling innimellom pga hofteskade 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...