AnonymBruker Skrevet 12. oktober #1 Skrevet 12. oktober Tenker da på om de vrir seg i merkelige posisjoner, f.eks. ligger opp ned i stolen ved spisebordet eller i sofaen samtidig som de skal spise kveldsmat eller se barne-tv. Er kjent med at hypermobilitet er mer vanlig blant barn med enkelte diagnoser, så lurte på om noen kjenner igjen dette med barn som krøller seg i allslags akrobatiske positurer i hverdagen? Anonymkode: a9729...887
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #2 Skrevet 12. oktober Det er ikke noe typisk kjennetegn, nei. Selv om urolige barn selvsagt oftere spreller og krøller, og uro er en del av ADHD. Anonymkode: 9ff44...388 1
Perfume Skrevet 12. oktober #3 Skrevet 12. oktober Alle barna jeg kjenner med adhd gjør sånn.. Samme gjorde jeg som liten. Men ikke sett det hos de med autisme.. Men kjenner ikke mange barn med det heller.. 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #5 Skrevet 12. oktober I alle fall her. Mitt barn sitter på benken i stedet for stol, ellers velter han mange ganger hvert måltid. Lener seg til alt mulig når han står. Ganske stress å være på besøk hos andre til tider😅 Jeg mistenker at jeg selv har adhd, og har alltid synes det er utrolig ubehagelig å sitte rett opp og ned på en stol. Husker jeg fikk mye tilsnakk på barneskolen. Sitter helst med beina opp. Anonymkode: c2667...4fe 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #6 Skrevet 12. oktober Vanlig at alle barn sitter i rare positurer Anonymkode: 07b51...dce 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #7 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vanlig at alle barn sitter i rare positurer Anonymkode: 07b51...dce Nei, ikke alle barn sitter i rare positurer ved bordet, i alle fall ikke i den grad at de faktisk ikke greier å sitte stille, hver dag, til alle måltider. Mange sitter helt fint fra de er ganske små. Anonymkode: c2667...4fe 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #9 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, ikke alle barn sitter i rare positurer ved bordet, i alle fall ikke i den grad at de faktisk ikke greier å sitte stille, hver dag, til alle måltider. Mange sitter helt fint fra de er ganske små. Anonymkode: c2667...4fe mitt ADHD-barn sitter fint stille ved bordet, men må ha et bein trukket opp, skredderstilling under bordkanten eller lignende. Jeg er helt lik, og må ta meg sammen på fine middager for å ikke trekke opp ene kneet så det stikker opp over bordet. Anonymkode: fa810...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #10 Skrevet 12. oktober Ja det er typisk adhd. Tilogmed voksne med adhd sitter på en rar måte Anonymkode: 1f0ad...b50 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #11 Skrevet 12. oktober Kan ha sammenheng med autisme også. En del personer med autisme kan ha dårlig oppfattelse av hvor egne kroppsdeler befinner seg, og å gå inn i rare positurer, for eksempel som strekker, kan gi ekstra sanseinformasjon fra kroppsdelen slik at de føler kroppsdelen bedre. Kan hende det finnes andre grunner også. I tillegg er det mange med autisme som har udiagnostisert hypermobilitet. Anonymkode: 04bd2...ef9 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #12 Skrevet 12. oktober Dette handler faktisk om muskulær dysregulering i særlig stabiliserende kjernemuskulatur, særlig dette med å sitte «rett opp og ned» på stol og «stå rett opp og ned». Det er forsket på dette. Liv Larsen Stray ved Sørlandet sykehus har vært ledende på dette. Mye ved å google navnet hennes. Her er en fin oppsummering. https://www.adhdnorge.no/artikkel/muskulaere-reguleringsvansker-hos-barn-og-voksne-med-adhd Anonymkode: db4cd...024 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #13 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (43 minutter siden): mitt ADHD-barn sitter fint stille ved bordet, men må ha et bein trukket opp, skredderstilling under bordkanten eller lignende. Jeg er helt lik, og må ta meg sammen på fine middager for å ikke trekke opp ene kneet så det stikker opp over bordet. Anonymkode: fa810...8a5 Jeg har ikke adhd og sitter som voksen alltid i skredderstilling. Som barn var jeg litt mer allsidig, men å sitt "normalt" skjedde ikke🤣 Anonymkode: 21ec9...09d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #14 Skrevet 12. oktober Jeg har adhd og er hypermobil, sitter nesten alltid rart. (Men ikke opp ned som voksen.) 😅 Anonymkode: 91a35...ee9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå