AnonymBruker Skrevet 14. oktober #41 Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (17 timer siden): 👉 Søskenbarn (barna til tanter og onkler) tilhører ikke noen arveklasse. De har derfor ingen lovbestemt arverett. Anonymkode: c7330...e8d AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I alle tre står det "kusiner og fetters barn arverett ikke". "Arven går ikke til fetteres og kusiners barn. Arven går heller ikke videre til besteforeldrenes foreldre. Anonymkode: c7330...e8d Det var det øverste fra chatGPT jeg reagerte på. Du skriver jo i klartekst at søskenbarn ikke har arverett. Og når jeg skriver at det har de, så får jeg dette: "Jeg tror du må sjekke synet ditt, ellers så troller du med meg? De. Har. Ikke. Arverett." Men kan vi nå endelig være enige om at Søskenbarn. Har. Arverett.? Anonymkode: 1bef5...32c 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #42 Skrevet 14. oktober Jeg hadde ikke etterlatt noen arv verken til søskenbarn eller søskensbarns barn i det hele tatt. Det lyder spesielt at slekten bekymrer seg for testamentet ditt, men jeg antar vel at det er noen familieverdier inne i bildet. Anonymkode: 0dd5a...9d5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #43 Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): I alle tre står det "kusiner og fetters barn arverett ikke". "Arven går ikke til fetteres og kusiners barn. Arven går heller ikke videre til besteforeldrenes foreldre. Hvis det ikke finnes noen slektninger i tredje arvegangsklasse, har ikke slekten arverett. Dette gjelder selv om avdøde ikke hadde opprettet testament." https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/hvem-er-arvinger/#barn-og-andre-slektsarvinger Nå husker jeg hvorfor jeg hatet rettslære på skolen 🙃 Anonymkode: c7330...e8d Det er du som misforstår eller ikke vet hva et søskenbarn er. Fettere og kusiner er søskenbarn og har arverett og det trengs ikke testamente for at de skal arve. Søskenbarnas barn har derimot ikke arverett. Anonymkode: b2905...6de 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #44 Skrevet 14. oktober Om du er barnløs og er der i livet att du styrer livet helt selv, så hadde jeg heller brukt penger og kosa meg. Og sørget for att det kun var nok igjen til å få ordnet opp boet og en anstendig begravelse. Anonymkode: 34e8b...a12
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #45 Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er du som misforstår eller ikke vet hva et søskenbarn er. Fettere og kusiner er søskenbarn og har arverett og det trengs ikke testamente for at de skal arve. Søskenbarnas barn har derimot ikke arverett. Anonymkode: b2905...6de Husker jeg feil, eller har det også noe å si hvilen rekkefølge slektningene dør i? Menet det var et case i et av "ukjent arving" programmet der søskenbarns barn ville ha arvet dersom arvelater døde før (?) søskenbarnet døde, for da hadde søskenbarnet arvet, og dernest deres barn (fordi de er arvinger etter sine foreldre, ikke arvinger etter første arvelater). Mener det har vært noen spørsmål rundt dette i ulykker der flere slektninger døde, Hvem som døde førsta/sist hadde noe å si for arven (eller har jeg sett for mye film?). Anonymkode: 56b58...aa3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #46 Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Husker jeg feil, eller har det også noe å si hvilen rekkefølge slektningene dør i? Menet det var et case i et av "ukjent arving" programmet der søskenbarns barn ville ha arvet dersom arvelater døde før (?) søskenbarnet døde, for da hadde søskenbarnet arvet, og dernest deres barn (fordi de er arvinger etter sine foreldre, ikke arvinger etter første arvelater). Mener det har vært noen spørsmål rundt dette i ulykker der flere slektninger døde, Hvem som døde førsta/sist hadde noe å si for arven (eller har jeg sett for mye film?). Anonymkode: 56b58...aa3 Ja arvelater må jo nesten dø for å bli arvelater. Men ja, hvis søskenbarnet først har arvet så går jo arven videre til søskenbarnets barn. Jeg ville nesten tro at det gjelder selv om man ikke har rukket å skifte arven? Feks bilulykke der arvelater dør først, og så søskenbarnet etterpå. Anonymkode: 1bef5...32c 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #47 Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 13.32): Hvis noen i slekta er bekymra for hvor din arv går så er det røde flagg. Hvorfor skulle de det egentlig. Grådigheten lenge leve. Du kan testamentere til hvem du vil. Det er opp til deg om du vil gi barn av søskenbarn arv. Jeg kommer ikke til og gjøre det. Har laget testament men har ingen barn. Har en søster. Hvis det er kun meg igjen så ville pengene mine gått til søskenbarn, det vil jeg ikke. Arven går til diverse organisasjoner. Ikke la deg styre av hva familien sier, det er helt opp til deg. Anonymkode: 61d20...a82 Jeg har aldri skjønt hvorfor dette skulle være grådig? Hvorfor er folk så redde for å snakke høyt om arv. Det er heller ikke grådig at familie lurer på hvem som skal arve. Jeg er SÅ glad vi har skrevet fremtidsfullmakt slik at vi ikke må tenke på hvem som skal ha hva midt oppi en sorgprosess. Anonymkode: 88446...eab 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #48 Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er du som misforstår eller ikke vet hva et søskenbarn er. Fettere og kusiner er søskenbarn og har arverett og det trengs ikke testamente for at de skal arve. Søskenbarnas barn har derimot ikke arverett. Anonymkode: b2905...6de Ja. Dette prøvde hjernen min å si men jeg snublet i mine egne bein. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det var det øverste fra chatGPT jeg reagerte på. Du skriver jo i klartekst at søskenbarn ikke har arverett. Og når jeg skriver at det har de, så får jeg dette: "Jeg tror du må sjekke synet ditt, ellers så troller du med meg? De. Har. Ikke. Arverett." Men kan vi nå endelig være enige om at Søskenbarn. Har. Arverett.? Anonymkode: 1bef5...32c Ja det var meg som las en ting og tenkte på en annen, du og jeg sier det samme men snakker forbi hverandre da jeg las feil (ble ivrig). Søskenbarn har arverett. Søskenbarnsbarn, som tråden handler om, har ikke. Det var poenget mitt som jeg fomlet bort. Beklager. Anonymkode: c7330...e8d 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #49 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har aldri skjønt hvorfor dette skulle være grådig? Hvorfor er folk så redde for å snakke høyt om arv. Det er heller ikke grådig at familie lurer på hvem som skal arve. Jeg er SÅ glad vi har skrevet fremtidsfullmakt slik at vi ikke må tenke på hvem som skal ha hva midt oppi en sorgprosess. Anonymkode: 88446...eab Fremtidsfullmakt har ingenting med arv å gjøre. Ved dødsfall faller Fremtidsfullmakt bort og arveloven eventuelt testamente trer inn Anonymkode: 5b8f0...e86 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #50 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (På 14.10.2025 den 13.24): Men ja, hvis søskenbarnet først har arvet så går jo arven videre til søskenbarnets barn. Anonymkode: 1bef5...32c Det stanser ved søskenbarn. Deres barn arver ikke sine foreldres søskenbarn. Anonymkode: 5c73d...eed 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #51 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det stanser ved søskenbarn. Deres barn arver ikke sine foreldres søskenbarn. Anonymkode: 5c73d...eed Ikke hvis søskenbarnet allerede har arvet, da arver barna sine foreldre. Det er jo ikke sånn at staten kommer og tar den delen som fetteren har arvet fra sin kusine. Anonymkode: 1bef5...32c 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #52 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke hvis søskenbarnet allerede har arvet, da arver barna sine foreldre. Det er jo ikke sånn at staten kommer og tar den delen som fetteren har arvet fra sin kusine. Anonymkode: 1bef5...32c Det er det heller ingen som har sagt. Anonymkode: 5c73d...eed 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå