AnonymBruker Skrevet 13. oktober #21 Skrevet 13. oktober Grønnsaksvaffel skrev (15 timer siden): My point exactly 🤷♀️ Altså, det var du som spurte: "Alle? Selv de som ønsker at arveloven skal følges?" Anonymkode: c7d36...518 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 13. oktober #22 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Altså, det var du som spurte: "Alle? Selv de som ønsker at arveloven skal følges?" Anonymkode: c7d36...518 🤦♀️ 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #23 Skrevet 13. oktober Jeg har ikke noe nær kontakt med mine fettere og kusiner, langt mindre deres barn. Så deres arv bekymrer jeg meg veldig lite om 😄 Så dersom det bare var de igjen til å arve meg, hadde jeg definitivt testamentert det som var til noen andre og/eller en organisasjon jeg bryr meg om. Anonymkode: e9b7d...4c8 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #24 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvis jeg har forstått det rett, så er kusiner og fettere arvinger etter arveloven, men ikke barna deres. Så la oss si at dine siste gjenlevende arvinger er to fettere og to kusiner. Hvis så de to fetterne dør før deg, så går all arven til de to kusinene og ingenting til fetternes arvinger. Ville dere skrevet testamente for å sørge for at fetternes barn også fikk? Selv har jeg skrevet testamente til fordel for organisasjoner, men hørte ad omveier at noen i slekten er "bekymret" for om jeg har husket alle i testamentet om eldste kusiner med mange barn dør først. Som forsåvidt kanskje forteller meg at jeg har gjort rett. Anonymkode: 1bef5...32c Nå vil ikke dette bli spesielt aktuelt for meg, for selv om jeg er barnløs har jeg både søsken og tantebarn. Men hvis det kunne endt opp slik at mine søskenbarn ble mine arvinger, hadde jeg ikke tenkt tanken på et slikt testamente en gang. Barna til mine søskenbarn er nokså fjern familie, noen av dem vet jeg ikke engang hvem er. Arv etter søskenbarn er ikke noe de fleste "regner med" og jeg tenker ikke det hadde føltes urettferdig mot deres eventuelle barn. Så skal det sies at det blir trolig ikke store summer her uansett. Anonymkode: a301b...dfa 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #25 Skrevet 13. oktober Nå har jeg både egne barn, ektefelle, foreldre og søsken, så problemstillingen er ganske søkt for min del. Men dersom det hadde vært aktuelt at søskenbarn skulle arvet meg ville jeg testamentert alt til ett søskenbarn, evt alt til dette søskenbarnets barn. Har 10 søskenbarn, men bare kontakt med dette ene, og har derfor ingen behov for at noen av de andre skulle arvet meg. Anonymkode: b6828...144 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #26 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville ikke nødvendigvis gitt alle like mye, men tenkt mer på hvem jeg hadde mest kontakt med og hvem som faktisk bryr seg om meg (og som jeg bryr meg om), heller enn hvem som var foreldrene og hvor mange søsken de har. Anonymkode: 8a7f1...3bc Dette er det jeg har valgt. Vokste opp som enebarn, med søskenbarn i nabohuset så er mye nærmere søskenbarna mine enn normale familier. Søskenbarna har til sammen seks barn som nå er voksne. Jeg har lagt ned mye innsats i å holde kontakten med disse barna, men opplever at det kun går én vei med noen av dem. To av dem har jeg nærmest daglig kontakt med, så det blir de to som arver min formue. Hadde fordelt arven på alle seks hvis de hadde lagt litt innsats i å holde kontakten, og takket for julegaver og sånn. Anonymkode: a35c8...a4e 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #27 Skrevet 13. oktober Mange år siden jeg hadde dette på skolen, men mener at ingen av dem (hverken søskenbarn eller søskenbarnsbarn) har arverett. De er ikke i arverekken din så det er hundre prosent opp til deg hvilken gaver du velger å gi eller etterlate. Rettferdig, urettferdig: i følge loven har de ikke krav på noe som helst. Søkte opp på chatgpt og kom frem til at det bekreftet det jeg trodde. Ellers om du vil ha sakkyndig hjelp må du snakke med en advokat. 🔹 Arverekkefølgen uten testamente Etter Arveloven (lov om arv og dødsboskifte) er det tre arveklasser: 1. Første arveklasse: Barn, barnebarn, oldebarn osv. 2. Andre arveklasse: Foreldre, søsken, nieser og nevøer (altså barna til dine søsken). 3. Tredje arveklasse: Besteforeldre og deres barn (altså tanter og onkler). 👉 Søskenbarn (barna til tanter og onkler) tilhører ikke noen arveklasse. De har derfor ingen lovbestemt arverett. 🔹 Unntak Hvis du ikke har arvinger i noen av disse tre klassene, og ikke har skrevet testamente, går arven til staten. Men du kan bestemme i testamente at søskenbarn (eller hvem som helst) skal arve deg. Anonymkode: c7330...e8d 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #28 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mange år siden jeg hadde dette på skolen, men mener at ingen av dem (hverken søskenbarn eller søskenbarnsbarn) har arverett. Søkte opp på chatgpt og kom frem til at det bekreftet det jeg trodde. 3. Tredje arveklasse: Besteforeldre og deres barn (altså tanter og onkler). 👉 Søskenbarn (barna til tanter og onkler) tilhører ikke noen arveklasse. De har derfor ingen lovbestemt arverett. Anonymkode: c7330...e8d Er det seriøst noen som spør chatgpt om arv og tar det som kommer opp for god fisk? Dette stemmer jo ikke i det hele tatt, søskenbarn tilhører tredje arveklasse. Anonymkode: 1bef5...32c 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #29 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er det seriøst noen som spør chatgpt om arv og tar det som kommer opp for god fisk? Dette stemmer jo ikke i det hele tatt, søskenbarn tilhører tredje arveklasse. Anonymkode: 1bef5...32c Mm, tredje AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Mange år siden jeg hadde dette på skolen, men mener at ingen av dem (hverken søskenbarn eller søskenbarnsbarn) har arverett. De er ikke i arverekken din så det er hundre prosent opp til deg hvilken gaver du velger å gi eller etterlate. Rettferdig, urettferdig: i følge loven har de ikke krav på noe som helst. Søkte opp på chatgpt og kom frem til at det bekreftet det jeg trodde. Ellers om du vil ha sakkyndig hjelp må du snakke med en advokat. 🔹 Arverekkefølgen uten testamente Etter Arveloven (lov om arv og dødsboskifte) er det tre arveklasser: 1. Første arveklasse: Barn, barnebarn, oldebarn osv. 2. Andre arveklasse: Foreldre, søsken, nieser og nevøer (altså barna til dine søsken). 3. Tredje arveklasse: Besteforeldre og deres barn (altså tanter og onkler). 👉 Søskenbarn (barna til tanter og onkler) tilhører ikke noen arveklasse. De har derfor ingen lovbestemt arverett. 🔹 Unntak Hvis du ikke har arvinger i noen av disse tre klassene, og ikke har skrevet testamente, går arven til staten. Men du kan bestemme i testamente at søskenbarn (eller hvem som helst) skal arve deg. Anonymkode: c7330...e8d Dette er helt feil. Tredje arveklasse består av besteforeldre, så deres barn og så deres barnebarn. Så i praksis Dine besteforeldre, dine foreldres søsken og dine fettere og kusiner, i denne rekkefølgen. Anonymkode: e9b7d...4c8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #30 Skrevet 13. oktober Grønnsaksvaffel skrev (18 timer siden): I flg arveloven arver mine foreldre hvis jeg dør før dem og det er helt greit. Hvis jeg overlever dem arver mine søsken og det er helt greit. Vet ikke hva jeg skal skrive i testamente som ikke står i arveloven. Jeg og mannen er barnløse. Men vi har da regulert hvem som skal få hva. Og hvordan ting skal verdsettes i oppgjøret. Det er bunader, smykker, populær fritidseiendom, og mye mer. Det siste vi ønsker å overlate oss her på jorden er konflikter i familien. Anonymkode: aae19...f37 2 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 13. oktober #31 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg og mannen er barnløse. Men vi har da regulert hvem som skal få hva. Og hvordan ting skal verdsettes i oppgjøret. Det er bunader, smykker, populær fritidseiendom, og mye mer. Det siste vi ønsker å overlate oss her på jorden er konflikter i familien. Anonymkode: aae19...f37 Fint for dere, men det har ingenting med mine eiendeler å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #32 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg og mannen er barnløse. Men vi har da regulert hvem som skal få hva. Og hvordan ting skal verdsettes i oppgjøret. Det er bunader, smykker, populær fritidseiendom, og mye mer. Det siste vi ønsker å overlate oss her på jorden er konflikter i familien. Anonymkode: aae19...f37 Dessverre blir det ofte det, uansett hvor rettferdig man prøver å gjøre det. Både vonde følelser (hvorfor fikk han den tingen og ikke jeg, eller hvorfor fikk han mer enn meg), og mer direkte grådighet. I vår familie ble antatt mer ressurssvake forsøkt lurt for arv. Anonymkode: 1bef5...32c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #33 Skrevet 13. oktober Grønnsaksvaffel skrev (28 minutter siden): Fint for dere, men det har ingenting med mine eiendeler å gjøre. Hvis du ikke har eiendeler, og knapt arvinger, så ser jeg ikke hvorfor denne tråden er av interesse? Anonymkode: aae19...f37 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #34 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dessverre blir det ofte det, uansett hvor rettferdig man prøver å gjøre det. Både vonde følelser (hvorfor fikk han den tingen og ikke jeg, eller hvorfor fikk han mer enn meg), og mer direkte grådighet. I vår familie ble antatt mer ressurssvake forsøkt lurt for arv. Anonymkode: 1bef5...32c Vi har aldri hatt problemer med fordeling så langt. Selv mammas smykker løste seg fint. Og jeg har snakket åpent om mine valg, herunder en organisasjon som skal få en del. Men garantier har man jo aldri. Tenker uansett det er bedre at min beslutning er angitt i et testament, i stedet for at det er opp til andre å vurdere hvem som har rett på en bunad, eller kjøpe en fritidseiendom - og hvordan verdien skal settes. Anonymkode: aae19...f37
Grønnsaksvaffel Skrevet 13. oktober #35 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis du ikke har eiendeler, og knapt arvinger, så ser jeg ikke hvorfor denne tråden er av interesse? Anonymkode: aae19...f37 Hvor har jeg skrevet at jeg ikke har eiendeler? Hvorfor er det et problem for deg at jeg svarer i denne tråden? 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #36 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det seriøst noen som spør chatgpt om arv og tar det som kommer opp for god fisk? Dette stemmer jo ikke i det hele tatt, søskenbarn tilhører tredje arveklasse. Anonymkode: 1bef5...32c Hadde rettslære på skole, brukte chatgpt for å sjekke om det jeg husket var riktig. Er ikke idiot, men takk for tilliten. "Arven går ikke til fetteres og kusiners barn. Arven går heller ikke videre til besteforeldrenes foreldre. Hvis det ikke finnes noen slektninger i tredje arvegangsklasse, har ikke slekten arverett. Dette gjelder selv om avdøde ikke hadde opprettet testament." https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/hvem-er-arvinger/#barn-og-andre-slektsarvinger https://codex.no/familierett/arv/arverekkefoelgen-arveloven https://www.nesslundin.no/dybdesak/arvetavlen-hvem-arver-og-hvor-stor-andel/ Anonymkode: c7330...e8d 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #37 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde rettslære på skole, brukte chatgpt for å sjekke om det jeg husket var riktig. Er ikke idiot, men takk for tilliten. "Arven går ikke til fetteres og kusiners barn. Arven går heller ikke videre til besteforeldrenes foreldre. Hvis det ikke finnes noen slektninger i tredje arvegangsklasse, har ikke slekten arverett. Dette gjelder selv om avdøde ikke hadde opprettet testament." https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/hvem-er-arvinger/#barn-og-andre-slektsarvinger Anonymkode: c7330...e8d Der ser du at det lønner seg å bruke andre kilder enn ChatGPT. Men bra du i hvert fall fant ut at søskenbarn tilhører tredje arveklasse og dermed har arverett. Anonymkode: 1bef5...32c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #38 Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Der ser du at det lønner seg å bruke andre kilder enn ChatGPT. Men bra du i hvert fall fant ut at søskenbarn tilhører tredje arveklasse og dermed har arverett. Anonymkode: 1bef5...32c Hæ? Hvordan tolker du det ut fra alt jeg jeg postet der det står "ikke arverett"? Jeg tror du må sjekke synet ditt, ellers så troller du med meg? De. Har. Ikke. Arverett. Ts! ADVOKAT Anonymkode: c7330...e8d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #39 Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hæ? Hvordan tolker du det ut fra alt jeg jeg postet der det står "ikke arverett"? Jeg tror du må sjekke synet ditt, ellers så troller du med meg? De. Har. Ikke. Arverett. Ts! ADVOKAT Anonymkode: c7330...e8d Hva i all verden. Du limer først inn noe fra chatGPT som sier at søskenbarn ikke har arverett. Deretter limer du inn plansjer og linker som sier at de har arverett. Og nå sier du igjen at de ikke har arverett. Fasiten er at de har arverett. Og hvorfor mener du jeg trenger advokat? Er det ikke litt pinlig å be folk sjekke synet sitt, når du så bastant avviser det du selv linker til? Den tredje arvegangsklassen omfatter avdødes besteforeldre. Dersom besteforeldrene ikke lenger er i live, vil arven gå til deres barn igjen, altså avdødes tanter og onkler. Dersom disse heller ikke i live, vil arven gå til deres barn igjen, altså avdødes søskenbarn. Anonymkode: 1bef5...32c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #40 Skrevet 14. oktober I alle tre står det "kusiner og fetters barn arverett ikke". "Arven går ikke til fetteres og kusiners barn. Arven går heller ikke videre til besteforeldrenes foreldre. Hvis det ikke finnes noen slektninger i tredje arvegangsklasse, har ikke slekten arverett. Dette gjelder selv om avdøde ikke hadde opprettet testament." https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/hvem-er-arvinger/#barn-og-andre-slektsarvinger Nå husker jeg hvorfor jeg hatet rettslære på skolen 🙃 Anonymkode: c7330...e8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå