Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg har forstått det rett, så er kusiner og fettere arvinger etter arveloven, men ikke barna deres. Så la oss si at dine siste gjenlevende arvinger er to fettere og to kusiner. Hvis så de to fetterne dør før deg, så går all arven til de to kusinene og ingenting til fetternes arvinger. Ville dere skrevet testamente for å sørge for at fetternes barn også fikk? 

Selv har jeg skrevet testamente til fordel for organisasjoner, men hørte ad omveier at noen i slekten er "bekymret" for om jeg har husket alle i testamentet om eldste kusiner med mange barn dør først. Som forsåvidt kanskje forteller meg at jeg har gjort rett. 

Anonymkode: 1bef5...32c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville dere skrevet testamente for å sørge for at fetternes barn også fikk? 

Ville skrevet testament for at ingen søskenbarn får.

Anonymkode: 5c73d...eed

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde skrevet testamente slik at alle søskenbarna fikk likt.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde skrevet testamente slik at alle søskenbarna fikk likt.

Søskenbarn får allerede likt, det er barna deres som ikke får hvis foreldrene dør først. Men om du nå skrev testamente så også barna får, ville du gitt så alle disse fikk likt? Eller så hver familiegren får likt? Det har også vært stridens eple i min slekt tidligere, noen mener de bør ha mer fordi de har mange barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Søskenbarn får allerede likt, det er barna deres som ikke får hvis foreldrene dør først. Men om du nå skrev testamente så også barna får, ville du gitt så alle disse fikk likt? Eller så hver familiegren får likt? Det har også vært stridens eple i min slekt tidligere, noen mener de bør ha mer fordi de har mange barn.

Beklager, jeg skrev feil. Skulle vært søskenbarns barn. 

Jeg har ærlig talt ikke tenkt så mye på det, siden jeg har søsken. Men jeg tror jeg ville jeg gitt alle likt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (2 minutter siden):

Beklager, jeg skrev feil. Skulle vært søskenbarns barn. 

Jeg har ærlig talt ikke tenkt så mye på det, siden jeg har søsken. Men jeg tror jeg ville jeg gitt alle likt.

Så hvis en kusine hadde 10 barn og den andre ett, ville den andre kusinens slektsgren fått minimalt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvis en kusine hadde 10 barn og den andre ett, ville den andre kusinens slektsgren fått minimalt?

Ja, det syns jeg er greit når de ikke har rett på arv i utgangspunktet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når foreldre velger å få 10 barn så har de også valgt å gjøre barna arveløse i praksis uansett. Så jeg ville ikke brydd meg om de synes det er urettferdig. 

Anonymkode: 8b7af...202

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis jeg har forstått det rett, så er kusiner og fettere arvinger etter arveloven, men ikke barna deres. Så la oss si at dine siste gjenlevende arvinger er to fettere og to kusiner. Hvis så de to fetterne dør før deg, så går all arven til de to kusinene og ingenting til fetternes arvinger. Ville dere skrevet testamente for å sørge for at fetternes barn også fikk? 

Selv har jeg skrevet testamente til fordel for organisasjoner, men hørte ad omveier at noen i slekten er "bekymret" for om jeg har husket alle i testamentet om eldste kusiner med mange barn dør først. Som forsåvidt kanskje forteller meg at jeg har gjort rett. 

Har du ingen barn, foreldre, søsken, nieser eller nevøer?

Når foreldre dør så trer man inn i deres andel av arven. Så hvis foreldrene dør vil de fortsatt kunne få arven, men de ville ikke ha arvet deg ellers, tror jeg. 

Jeg synes alle burde ha et testamente.*

Du står fritt til å gi pengene til den eller de du vil. 

Veldig lurt å gjøre det tydelig hvis du ønsker at andre enn bare familien skal tilgodesees.

Hvilke organisasjoner / stiftelser du ønsker å gi pengene til er også viktig å opplyse om. 🙂

* Rettelse:

Alle unntatt Grønnsaksvaffel,

og de som har samme syn som Grønnsaksvaffel

Endret av Rødvinsfilosofen
For generaliserende å si at «alle» burde skrive et testament
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (40 minutter siden):

Har du ingen barn, foreldre, søsken, nieser eller nevøer?

Når foreldre dør så trer man inn i deres andel av arven. Så hvis foreldrene dør vil de fortsatt kunne få arven, men de ville ikke ha arvet deg ellers, tror jeg. 

Jeg synes alle burde ha et testamente. 

Du står fritt til å gi pengene til den eller de du vil. 

Veldig lurt å gjøre det tydelig hvis du ønsker at andre enn bare familien skal tilgodesees.

Hvilke organisasjoner / stiftelser du ønsker å gi pengene til er også viktig å opplyse om. 🙂

Alle? Selv de som ønsker at arveloven skal følges?

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (2 minutter siden):

Det kan faktisk ha noe for seg, da vet man at det er det avdøde faktisk ønsket og man slipper folk som de jeg opplevde i min slekt - "jamen tante Kari ville jo helt sikkert at trebarns-Grete skulle ha mer enn barnløse Kjell". 

• Liker 6
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (Akkurat nå):

De fleste har ikke bare eiendom og oppsparte midler, men også eiendeler.

Hvem skal få flygelet?

Hvem skal få hvilke malerier?

Skal fotosamlinger doneres til et historielag?

Hvem skal få kokebøker, dagbøker, og andre private dokumenter?

Skal finserviset deles opp til alle, eller skal det gis komplett?

Hvem skal få sølvtøyet?

Hvem skal få bunaden? 

Skal den som får bunaden også arve bundssølvet?

Skal klærne doneres til Fretex?

Osv.

• Liker 4
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden):

De fleste har ikke bare eiendom og oppsparte midler, men også eiendeler.

Hvem skal få flygelet?

Hvem skal få hvilke malerier?

Skal fotosamlinger doneres til et historielag?

Hvem skal få kokebøker, dagbøker, og andre private dokumenter?

Skal finserviset deles opp til alle, eller skal det gis komplett?

Hvem skal få sølvtøyet?

Hvem skal få bunaden? 

Skal den som får bunaden også arve bundssølvet?

Skal klærne doneres til Fretex?

Osv.

Jeg bryr meg ikke om hvordan de deler eiendelene etter meg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan faktisk ha noe for seg, da vet man at det er det avdøde faktisk ønsket og man slipper folk som de jeg opplevde i min slekt - "jamen tante Kari ville jo helt sikkert at trebarns-Grete skulle ha mer enn barnløse Kjell". 

I flg arveloven arver mine foreldre hvis jeg dør før dem og det er helt greit.

Hvis jeg overlever dem arver mine søsken og det er helt greit. 

Vet ikke hva jeg skal skrive i testamente som ikke står i arveloven.

• Liker 2
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (3 minutter siden):

I flg arveloven arver mine foreldre hvis jeg dør før dem og det er helt greit.

Hvis jeg overlever dem arver mine søsken og det er helt greit. 

Vet ikke hva jeg skal skrive i testamente som ikke står i arveloven.

Hytter, bruksrett, fiskerett, osv. 

Men hvis du ikke bryr deg så kan du jo bare droppe det hele, med mindre du ønsker at penger skal gis til Sykehusklovnene, Rødekors, Leger uten grenser, Amnesty, Kreftforeningen, eller andre 

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (Akkurat nå):

Hytter, bruksrett, fiskerett, osv. 

Men hvis du ikke bryr deg så kan du jo bare droppe det hele, med mindre du ønsker at penger skal gis til Sykehusklovnene, Rødekors, Leger uten grenser, Amnesty, Kreftforeningen, eller andre 

Som sagt, jeg ønsker at arveloven følges.

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (5 minutter siden):

Som sagt, jeg ønsker at arveloven følges.

Da er det jo bare å la være 😅

• Liker 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (Akkurat nå):

Da er det jo bare å la være 😅

My point exactly 🤷‍♀️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis noen i slekta er bekymra for hvor din arv går så er det røde flagg. Hvorfor skulle de det egentlig. Grådigheten lenge leve. Du kan testamentere til hvem du vil. Det er opp til deg om du vil gi barn av søskenbarn arv. Jeg kommer ikke til og gjøre det. Har laget testament men har ingen barn. Har en søster. Hvis det er kun meg igjen så ville pengene mine gått til søskenbarn, det vil jeg ikke. Arven går til diverse organisasjoner. 

Ikke la deg styre av hva familien sier, det er helt opp til deg.

Anonymkode: 61d20...a82

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke nødvendigvis gitt alle like mye, men tenkt mer på hvem jeg hadde mest kontakt med og hvem som faktisk bryr seg om meg (og som jeg bryr meg om), heller enn hvem som var foreldrene og hvor mange søsken de har. 

Anonymkode: 8a7f1...3bc

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...