Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er flink i ukedagene med mat. Faster 16 timer i døgnet. Spiser ett par knekkebrød til lunsj, litt middag og frukt eller knekkebrød til kveldsmat. Men så kommer helgen og da småspiser jeg gotteri og mat.

Hvordan unngå det? 

Anonymkode: 0226a...aef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ha veiedag på lørdag eller søndag?

Anonymkode: ec7f7...7bd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er flink i ukedagene med mat. Faster 16 timer i døgnet. Spiser ett par knekkebrød til lunsj, litt middag og frukt eller knekkebrød til kveldsmat. Men så kommer helgen og da småspiser jeg gotteri og mat.

Hvordan unngå det? 

Spis mer ordentlig mat. Ikke ha godteri hjemme. 

Anonymkode: 26e8a...642

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spis mer ordentlig mat. Ikke ha godteri hjemme. 

Anonymkode: 26e8a...642

Prøver det, men har tenåringer som kjøper gotteri. Så det er tilgjengelig 

Skrevet

Det er helt naturlig at det skjer når du er så restriktiv på ukedagene. Sannsynligvis er du både fysisk og mentalt sulten. Prøv å spise mer fritt da og se hva som skjer, kanskje?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Gnå skrev (1 time siden):

Det er helt naturlig at det skjer når du er så restriktiv på ukedagene. Sannsynligvis er du både fysisk og mentalt sulten. Prøv å spise mer fritt da og se hva som skjer, kanskje?

Spise mer mat i ukedagene? Da må det bli mere sunn mat da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis mer mat og næringsrik mat i ukedagene, også sunne, søte ting. Da sprekker du ikke i helger.

Viktigere å holde seg jevnt noenlunde lavt, enn å være kjempestreng med deg selv i uka bare for å sprekke stort i helga på tomme kalorier og feit mat kosemat.

Anonymkode: 853e9...e03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gammel vane, vond å vende? 

Kjenner til det å være vant til å spise mer i helgene og godteri. Vanskelig å la være når helgen kommer. For meg må jeg gjøre noe annet enn helgene tidligere. Gå på møllen fredagskveld, i stedet for å sitte foran tvn å spise godis. F.eks.

Anonymkode: 958ae...2b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg hjelper det å spise noe søtt hver dag/annenhver dag, for å ikke få en voldsom sprekk i helgene eller andre dager.

For tiden er det sjokolademousse som er på dilla hos meg fra en oppskrift jeg plutselig kom over på tiktok. Hadde ikke helt troa når jeg skulle teste ut, men det var faktisk skikkelig godt. Da bruker jeg 150 gram vanilje proteinyoghurt fra Synnøve har færrest kalorier), 25 gram smeltet mørk sjokolade (den fra coop har pr.nå færrest kalorier) og 15 gram proteinpulver med sjokoladesmak. Det blir faktisk skikkelig godt og en veldig fin porsjon, og bare 268 kalorier.

Anonymkode: 406c1...7dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en viktig regel. Og det er at jeg ikke spiser utenom måltidene uansett om det er hverdag, ferie eller helg. 

Det blir raskt en vane, suget forsvinner, for som oftest er det bare snakk om psykisk sug - altså en uvane. 

Anonymkode: 73668...14e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en viktig regel. Og det er at jeg ikke spiser utenom måltidene uansett om det er hverdag, ferie eller helg. 

Det blir raskt en vane, suget forsvinner, for som oftest er det bare snakk om psykisk sug - altså en uvane. 

Spiser du noen ganger dessert? Eller holder du deg helt unna sukker og søtt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser du noen ganger dessert? Eller holder du deg helt unna sukker og søtt?

Om jeg får det servert. Eller hvis vi har gjester og lager bedre middag. Eller er en del av en set menu på restaurant. Altså når det er sosialt betinget.

Jeg mistet lysten på sukker etterhvert da jeg droppet snoping. Så når det for eksempel er fredags-kake på jobb så frister det ikke i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært mer happy for at jeg klarte å kutte ut alt godteri for 3 år siden når jeg ser prisene på den sjokoladen jeg var mest avhengig av og kunne hive i meg 2 plater av hver eneste helg: 60-70 kr for en plate! Lurer litt på hvordan jeg kunne forsvart avhengigheten om jeg hadde den i dag. Men det slipper jeg heldigvis å ta stilling til 🤗

Spis mer ekte mat i helgen. Ta deg en porsjon til med ekte mat. Godteri er dyrt, unødvendig, tomme kalorier, og det viktigste - de trigger bare sukkerbehov og matlyst. 

Anonymkode: 5b601...e8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

i vært mer happy for at jeg klarte å kutte ut alt godteri for 3 år siden når jeg ser prisene på den sjokoladen jeg var mest avhengig av og kunne hive i meg 2 plater av hver eneste helg: 60-70 kr for en plate! Lurer litt på hvordan jeg kunne forsvart avhengigheten om jeg hadde den i dag. Men det slipper jeg heldigvis å ta stilling til 🤗

Da hadde du gjort som meg, og mange andre, begynt å kjøpe sjokoladefamilien i smågodthylla, billigere enn å kjøpe sjokoladeplater. Dessverre finner en sukkerjunki alltid en måte. Misunner deg. 

Anonymkode: 8fe52...f33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 20.05):

Prøver det, men har tenåringer som kjøper gotteri. Så det er tilgjengelig 

Ikke nok med at du gå på en smell, så stjeler du fra barna dine...?!

Anonymkode: fcc90...e08

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 19.59):

Hvordan unngå det? 

Du spiser for lite i ukedagene, sånn at det blir umulig å ikke sprekke hver helg. Løsningen er en konsistent plan som du også følger i helgene. 4-500 kcal underskudd hver dag er bra nok over tid. Men du MÅ være konsistent. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Aldri vært mer happy for at jeg klarte å kutte ut alt godteri for 3 år siden når jeg ser prisene på den sjokoladen jeg var mest avhengig av og kunne hive i meg 2 plater av hver eneste helg: 60-70 kr for en plate! Lurer litt på hvordan jeg kunne forsvart avhengigheten om jeg hadde den i dag. Men det slipper jeg heldigvis å ta stilling til 🤗

Spis mer ekte mat i helgen. Ta deg en porsjon til med ekte mat. Godteri er dyrt, unødvendig, tomme kalorier, og det viktigste - de trigger bare sukkerbehov og matlyst. 

Anonymkode: 5b601...e8f

Trenger gode tips! 😁 hva spiser du i stedet? Frukt og nøtter? Jeg må liksom ha NOE på lørdagskvelden.

Skrevet

Over tid vil det bli ett(ere) å unngå godteri i helgene. Men det er umulig om du er utsultet. Helt umulig. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan unngå det? 

Om du bare spiser godteri i helgene, så er vel ikke det så farlig? 

Om du vil unngå det, så må du rett og slett la være å kjøpe inn det som du mener du ikke har godt av å spise. Så enkelt er det faktisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan unngå det? 

Du unngår det ved å ikke sulte deg i ukedagene.

Få deg en coach og ett ordentlig matoppsett.

Anonymkode: b4f3d...e2f

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...