Gå til innhold

Dere som har barn med stor appetitt, har dere begrensninger på mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tenker jeg på mindre barn som ikke er spesielt aktive gjennom idrett enda(fra barnehagealder og opp til 6-7- år)

Om de kan spise 6 brødskiver og 3 porsjoner middag liksom, begrenser dere? Og begrenser dere alt av mat eller bare spesifikke kaloritette varer fks.?

Anonymkode: affb2...91f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke for egne barn.

Kun når tjukkasen til naboen kommer på besøk for å få ekstra mat. Han får kun en liten porsjon. 

Anonymkode: 1f040...149

• Liker 1
Skrevet

Så lenge de spiser variert (tar litt av alt, ikke tre porsjoner pasta mens man lar fisk og grønnsaker ligge) så har vi aldri begrenset mengde mat til måltider. 

Skrevet

Nei,  ikke av vanlig sunn mat. Når vi lager middag lager vi bare sånn at vi har akkurat nok til alle av pasta ,ris, baguetter/brødtilbehør osv. så det er ikke mulig å ta ubegrensede mengder av det uansett. Grønnsaker og kjøtt som kylling /fisk lager jeg en del av- så det kan de ta ubegrenset av. 

Skrevet

Min 13 åring spiser maks 2 brødskiver, en liten yoghurt eller smoothie; og en halv porsjon middag per dag. Dersom det serveres f.eks vaffel eller kanelbolle klarer hub maks en halv og er mett i  timevis. Hun er undervektig og svært lav for alderen, men helt umulig å få i mere mat (brekker seg og mister all matlyst). Vær glad du har barn med appetitt for sunn mat. 

Anonymkode: 3f381...6a5

• Liker 2
Skrevet

Nei, men ville nok gjort det om han hadde anlegg for overvekt. Han er tynn som en flis og spiser som en hest. Dette kan selvsagt endre seg bled tiden (8 år nå). Ser ofte at gutter legger mer på seg før puberteten, og da er det mulig vi måtte gjort noen tiltak. 

Anonymkode: 24452...9cb

• Liker 1
Skrevet

Nei. Vi har ikke anlegg for overvekt i familien. Han var veldig rund og god som baby, derfor også svært lite stress ved sykdom, og han er en veldig høy og stor gutt nå, men man ser ribbeina hans. Helsestasjonen har alltid påpekt han er stor som liten, og vi måtte på ekstra målinger, men det var både høyde og vekt. Han har vært en to åring som er som en fireåring. Kan spise tre brødskiver med skinke eller ost, en banan og litt annen frukt til frokost. Og en yoghurt. To fiskestykker med litt potet. Med frukt etterpå. Og generelt vært glad i grøt som baby også. Bare stor appetitt. Men han liker ikke søte ting, så det passer bra. Vi baker litt banankake og eplemuffins uten sukker, og lapper i ny og ne :) 

Anonymkode: 25d1d...38a

Skrevet

Nei, men obs hvilken mat som serveres. Hjemme spiser barnet aldri mer enn Max 2 brødskiver. I barnehagen kan det spise 6!! Forskjellen er at hjemme er alt hjemmelaget og i barnehagen er det meste ultraprossesert. Så ville tenkt litt over det.

Anonymkode: 9518a...933

Skrevet

Ja, vi begrenser. Har en aktiv 7 åring, men må likevel begrense. 

Anonymkode: a5ac1...ebf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, ikke for egne barn.

Kun når tjukkasen til naboen kommer på besøk for å få ekstra mat. Han får kun en liten porsjon. 

Anonymkode: 1f040...149

Skjerp deg 

Anonymkode: de437...a5c

• Liker 3
Skrevet

Vi har aldri begrenset mengde, men noen ganger type. F.eks hvis han hiver innpå med brødskiver med syltetøy kan vi si at «nå må du ha pålegg x eller y», da er han ofte egentlig mett… 

Hvis vi spiser noe han synes er veldig godt og jeg tror han har bikka over til å spise fordi det er godt, ikke fordi han er sulten, så ber jeg han kjenne etter om han faktisk er sulten. Av og til er svaret ja, av og til nei, er han sulten får han mat. Nå ser jeg at han tenker seg om uten at jeg trenger å spørre, så nå er det lenge siden sist. Og selv om han av og til kan bli litt vel ivrig på søtsaker så ber han om vann som tørstedrikk og ordentlig mat om han er sulten(selv om alternativene er der)

Han har aldri vært overvektig, men i øverste del av normalområdet. Samtidig har jeg selv slitt med overvekt som barn, som har kommet tilbake som voksen, så jeg er litt obs. Samtidig er han mye mer aktiv enn det jeg var. 

Anonymkode: a318f...a8c

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, begrenser 6-åringen til enkelte måltider/retter hvor vi vet hen kan overspise.  F.eks. til taco hvor hen kan spise 2 lefser, men får da vondt i magen. Samme om hen f.eks ønsker kun kjøttet til middag, da må potet og grønnsaker spises før man tar mer kjøtt. Kan også noen ganger servere frukt/grønt før f.eks bursdager hvor jeg vet det serveres pølse med brød, som er noe hen kan spise 3-4 av, for å begrense inntaket "naturlig"

Hen er innenfor overvekt på iso-kmi, men ser ikke overvektig ut. Er tettbygd og litt kompakt i kroppsformen. 

Anonymkode: 12d5f...5ed

Skrevet

Ville nok ikke begrenset den sunne maten nei, men vært nøye på at det faktisk var sunn mat som ble spist. Uaktuelt å spise kun loff med Nugatti, for å si det sånn. Uansett vekt på barnet. Og mine barn har heller aldri fått lov å bare spise den ingrediensen til middag de liker best, alt skal spises. F eks får de ikke kun spise kjøttkake, poteter, saus og ertestuing skal også spises. Uaktuelt å forsyne seg av bare en ingrediens/rett.

Anonymkode: 0646f...8da

• Liker 1
Skrevet

Ja, og nei. Maules det brødskiver med syltetøy må han velge ett annet pålegg, og da er han gjerne mett... Ris/brød/pasta lager vi bare slik at det er nok til alle, men kjøtt og grønnsaker lager vi mye av. Så vi begrenset litt ja, men samtidig gjøres det litt skjult slik at ingen går sultne, eller triste, fra bordet. Ingen her får velge vekk grønnsaker, men vi sørger for at alle kan velge noe de liker. 

Anonymkode: be915...d7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå tenker jeg på mindre barn som ikke er spesielt aktive gjennom idrett enda(fra barnehagealder og opp til 6-7- år)

Om de kan spise 6 brødskiver og 3 porsjoner middag liksom, begrenser dere? Og begrenser dere alt av mat eller bare spesifikke kaloritette varer fks.?

Anonymkode: affb2...91f

Jeg begrenset mat for sønnen i flere år og var nøye med å ikke lage for mye og porsjonere til han, til han lærte seg å begrense mengden på egenhånd. Glipper nå og da og ser ikke tynn ut, men  har også null valker. Hadde vi ikke jobbet med begrensninger ville han ikke klart det selv og hadde sett heeelt annet ut. Han startet som 1-åring i 97 percentil på vekt og 95 percentil på høyde og holdt den lenge, og har endt opp på 185 cm og ble helammwt i 6 mnd, så det var ikke sånn at han gikk fra tynn til overvektig, han var i 1. klasse mye mye høyere og større enn de fleste klassekompisene, har kun vokst jevnt og trutt og ingen vekstspurt som kunne stjålet noen kg. Vi har måttet aktivere han for helt vanlig mat under covid og ingen trening og vekten økte tydelig og det var ikke noe snacksing,

Anonymkode: d66ed...b73

Skrevet

Nei, men barnet er til gjengjeld også undervektig (han går ikke på idrett, men har blant annet autisme, som gir han et sinnsykt aktivitetsnivå). Vi gir han mat så ofte som er fornuftig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, vi må begrense og burde nok helst ha begynt med det før problemet ble etablert. 

Anonymkode: bee50...89d

Skrevet

Ja, vi må begrense. Han stopper ikke når han er mett.

Anonymkode: facc7...eb9

Skrevet

Vi har begrenset til en viss grad. Vi begrenser ved at han må drikke et glass vann mellom hver porsjon og roe ned tempo. Han spiser ofte fortere enn det metthetsfølelsen hans kan følge med. 
Han ligger høyt oppe på vekstkurven da. Hvis han ikke hadde gjort det, hadde vi kanskje ikke begrenset. 

Anonymkode: 9055a...87c

Skrevet

Ja. Hadde et barn med ulvehunger, og mat måtte alltid planlegges. Sunn mat, men også det gir for mange kalorier når mengden ikke begrenses. Om han fikk spise så mye han ville, så økte også toleransen for å alltid spise seg sprengmett, noe som også førte ril overvekt. Det var en evig kamp mot smugspising og overspising. Han vokste det av seg, men tør ikke tenke på hvor det hadde endt om vi ikke passet på. 

Anonymkode: 2f503...ad1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...