Gå til innhold

Får de som ikke har utdanning fortere uføretrygd enn de som har utdanning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei det spiller ingen rolle. Om man er utdannet eller ei har ingenting med hvor raskt man blir ufør eller ei. 

Enkelte har kortere løp for å bli ufør basert på deres helse og sykdomsbilde. Om man har utdanning har ikke noe å si. 

Det er jo ikke en negativ ting at noen har kortere løp mot ufør, dersom NAV mener at det er det rette. Burde de heller bruke masse tid, penger og ressurser på å teste ut en person i ulik arbeidstrening, omskolering etc dersom de mener personen bør få ufør bare for at løpet mot ufør skal være lengst mulig? 

Anonymkode: ba792...265

Dette er jo faktisk feil - det er en sterk og økende sammenheng mellom hvor mye utdanning en person har og sannsynligheten for å bli uføretrygda.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede/artikler/flere-ufore-med-lav-utdanning

Anonymkode: 4d835...915

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De aller fleste ukrainske flyktninger får ikke brukt utdanningen sin her i Norge på grunn av manglende språkkunnskapene. Allikevel er 60% av dem i arbeid. Så det er massevis av jobber der man ikke krever utdanning.

Anonymkode: 216f4...745

Når jeg googler på dette leser jeg at det brukes mye lønnstilskudd for at de skal være i arbeid.  Da er det ikke sikkert at de er i fast jobb heller. Nå som regjeringen ikke lenger vil satse på lønnstilskudd, er det ikke rart om færre kommer i arbeid. 

Anonymkode: fc7aa...c51

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

jeg tenker ikke nødvendigvis at de som ikke tar noe utdanning skulle ha dårligere kort enn andre. Jeg kjenner flere som blir lønnet som ufaglærte i praktiske yrker.  For en jeg kjenner så er det nok en kombinasjon av at hun sier at hun ikke er så skoleflink, og at hun liker å jobbe praktisk. Noen begynner å jobbe og tjene penger med en gang, og derfor kan det være tøft å sette seg på skolebenken igjen for å ta en "ordentlig" utdanning. 

Dessuten er det mulig å stige i gradene, selv om man jobber på lager. Det er ulike korte kurs som de kan ta, noe som kan gi nye og bedre stillinger.  Men om ryggen svikter og de ikke lenger kan jobbe på lager? Hva kan de gjøre da? 

Jeg selv har vært kronisk syk i tjue og tredveårene. Jeg har ikke kunnet stå i jobb. Min løsning var da å ta utdanning som ikke krevde noe særlig fast oppmøte, bare lese bøker, skrive oppgaver og ta eksamen.  Slik brukte jeg mine kort for å kunne bidra med noe i samfunnet. Nå har jeg funnet meg en jobb på prosjektbasis, noe som gjør at jeg kan kombinere femti prosent ufør med jobb. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De aller fleste ukrainske flyktninger får ikke brukt utdanningen sin her i Norge på grunn av manglende språkkunnskapene. Allikevel er 60% av dem i arbeid. Så det er massevis av jobber der man ikke krever utdanning.

Anonymkode: 216f4...745

Litt over 40% av dem er i jobb:

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/antall-arbeidsforhold-og-lonn/artikler/hvor-mange-ukrainere-jobber-i-norge

Anonymkode: aa3f5...b42

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 10.40):

Tingen er at de som er uten utdanning ofte har sykdom som har hindret de i å ta utdannelse. Derfor ender de ofte opp i yrker som er dårlig å tilrettelegge, tunge fysisk og dårlig betalt. En med utdannelse har ofte mange flere muligheter og er mye mer fleksibel og man har flere tilretteleggingsmuligheter. 

Det står også i regelverket at ved vurderingen av om man har gjennomgått nødvendig behandling og avklaring så skal man legge vekt på blant annet utdannelse og yrke.

Anonymkode: b3fed...e60

Hvilke sykdommer tenker du på? Er det et sykdomstegn å ikke ta utdanning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...