AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:25 #21 Skrevet mandag kl. 09:25 Jeg har 5 års høyere utdannelse. Var 40 da jeg ble ufør. Var knapt noen utredning fordi sykdommen var såpass alvorlig. Følte ikke et øyeblikk det handlet om utdannelse eller ikke. Anonymkode: 083f7...118 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:42 #22 Skrevet mandag kl. 09:42 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har 5 års høyere utdannelse. Var 40 da jeg ble ufør. Var knapt noen utredning fordi sykdommen var såpass alvorlig. Følte ikke et øyeblikk det handlet om utdannelse eller ikke. Anonymkode: 083f7...118 Hvis sykdommen er veldig alvorlig har det ikke noe å si hva slags utdanning man har. Men hvis det er mer tvil om arbeidsevnen, kanskje mer diffuse diagnoser (noen kan jobbe med dem, andre kan ikke), kan det ha noe å si. Det at man har klart å ta høyere utdanning sier noe om kapasitet og evner i utgangspunktet, og det kan også være enklere å bruke utdanningen man har i flere typer jobber - uten å ta ny utdanning. Er det forskjell på Trude (40) som er lektor vs Kari (40) som dropper ut fra videregående da hun var 16, og som etter det kun har hatt diverse strøjobber? Hvis de har det samme helseproblemet? Klart det er det. Anonymkode: 50c5a...487 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:08 #23 Skrevet mandag kl. 11:08 Jeg har utdanning og fikk innvilget uføretrygd uten problemer. Dette er riktignok over 13 år siden og antall uføre har økt kraftig, kanskje nav har måttet stramme inn på visse områder. Det er nok lettere å omskolere en som har utdannelse enn en som aldri har satt sine bein på en arbeidsplass. Men det bør ikke være sånn… Anonymkode: 3baa2...179
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:39 #24 Skrevet mandag kl. 12:39 AnonymBruker skrev (3 timer siden): nei utdaninng har ikke noe å si på prosessen. før man blir uføre skal man på arbeids utprøving Anonymkode: e4323...f4d Jeg er ufør, i 40-årene og har en master. Jeg var ikke på noe arbeidsutprøving, det er ikke noe krav. Har en sykehistorie på ca 10 år med tilbakevendende sykemeldinger pga søvnproblemer og bipolar 2. Samt PTSD. Selve prosessen fra søknad til ufør gikk veldig raskt, mener det var 3 mnd. Gikk da ut året sykemeldt, så over på ufør. Anonymkode: c5292...e66 1
Fru Uperfekt Skrevet mandag kl. 14:14 #25 Skrevet mandag kl. 14:14 AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 16.04): Hvilke kontorjobber kan en person få, uten noen utdanning? Anonymkode: fc7aa...c51 Kundeservice Sekretær Resepsjonist Bla
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:55 #26 Skrevet mandag kl. 14:55 Fru Uperfekt skrev (40 minutter siden): Kundeservice Sekretær Resepsjonist Bla Det blir mer og mer vanlig at det også krever en eller annen form for utdannelse for å jobbe som sekretær, resepsjonist og lignende. Anonymkode: 13976...c21 1 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:00 #27 Skrevet mandag kl. 15:00 Fru Uperfekt skrev (45 minutter siden): Kundeservice Sekretær Resepsjonist Bla Kanskje kundeservice hvis en har datakompetanse. ellers er sekretær en typisk kort utdannelse nav i mange tilfeller støtter. Anonymkode: 3a89c...cb0 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:02 #28 Skrevet mandag kl. 15:02 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det blir mer og mer vanlig at det også krever en eller annen form for utdannelse for å jobbe som sekretær, resepsjonist og lignende. Anonymkode: 13976...c21 Har det ikke alltid vært sånn? Anonymkode: 3a89c...cb0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:09 #29 Skrevet mandag kl. 15:09 Det er vel flere årsaker og ganske sammensatt vil jeg tro. Tunge fysiske jobber sliter jo mer på kropp, enn en kontorjobb- sjansen for andre ulykker er nok også vesentlig høyere med tunge løft osv. Høyt utdannet innbiller jeg meg går mer på stress og prestasjon og kanskje mer psykisk. Det må jo være grad av arbeidsevne som blir vurdert og ikke utdannelse. Anonymkode: 3b0e8...1c7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:27 #30 Skrevet mandag kl. 15:27 AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 16.29): Har selv høyere utdanning, og prosessen gikk fort, for jeg er dokumentert syk nok, det er ikke utsikter til bedring, og jeg fungerer ikke bedre i andre jobber enn det jeg er utdannet til. Anonymkode: 06880...236 Litt samme med meg. Jeg har også lang høyere utdanning og en jobb som er lite fysisk slitsom. Den dagen jeg ikke makter mer, så ser jeg ikke for meg at jeg skal på arbeidsutprøving et annet sted som også har en lett fysisk arbeidsbelastning. For meg handler det om hvor bra/ dårlig jeg fungerer med alle de ulike smertetilstandene jeg har; noe som gjør at jeg vet at jeg kommer til å få uføretrygd den dagen jeg ikke greier mer. Foreløpig biter jeg tennene sammen og prøver å klore meg fast fordi arbeidet mitt, og ikke minst arbeidsplassen gir meg så utrolig mye. Anonymkode: ac314...498 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:28 #31 Skrevet mandag kl. 15:28 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har det ikke alltid vært sånn? Anonymkode: 3a89c...cb0 Nei. Absolutt ikke. på 80-tallet var det veldig mange mødre som fikk seg kontorjobb den dagen barna var så store at de startet på skolen. Anonymkode: ac314...498 3
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 15:42 #32 Skrevet mandag kl. 15:42 AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 15.54): Jeg bare lurer. Jeg kjenner en som er ufaglært og har jobbet på et lager. Hun ble kronisk syk av diffuse årsaker, og fikk uføretrygd etter å ha slitt i rundt 5 år med dette, det siste året hvor hun ikke har klart å jobbe. Hun sa noe om at hun ikke har noen utdanning og at NAV derfor ikke kunne sette henne til noe annet. Hun er i førtiårene også, så det spiller kanskje inn? Det er ingen mistenkeliggjøring av hennes plager dette her. Jeg bare lurer på om det å ikke ha noen utdanning, og ha en praktisk jobb, gjør at prosessen går fortere enn om hun hadde hatt en kontorjobb med akademisk utdanning. Har det betydning? Anonymkode: fc7aa...c51 Jeg skjønner hvorfor du tenker det, men bildet er nok litt mer sammensatt. Har man klart å fullføre VGS og høyere utdanning så har man kanskje fått «litt bedre kort» i livet, enn de som slet seg igjennom ungdomsskolen, og de som falt fra på VGS. Har man lese- og skrivevansker, kalkuleksi, ADHD/ADD, og i tillegg får kronisk migrene, balanseproblemer, muskel- og skjelettsykdommer, eller andre ting, så kan det fort bli enda vanskeligere å fullføre utdanning og å stå i jobb. I dag må man nesten ha en mastergrad og fem års relevant arbeidserfaring for hvilkensomhelstjobb. Har man store hull i CV’en og mangler førerkort - så stiller man bakerst i køen. Har man høyere utdanning og har stått i arbeid lenge - så kan man lettere omplasseres eller omskoleres. Mange bedrifter er flinke til å legge til rette for arbeidstakere med spesielle behov, men i noen bedrifter er det vanskelig å legge tilrette.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:45 #33 Skrevet mandag kl. 15:45 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er vel flere årsaker og ganske sammensatt vil jeg tro. Tunge fysiske jobber sliter jo mer på kropp, enn en kontorjobb- sjansen for andre ulykker er nok også vesentlig høyere med tunge løft osv. Høyt utdannet innbiller jeg meg går mer på stress og prestasjon og kanskje mer psykisk. Det må jo være grad av arbeidsevne som blir vurdert og ikke utdannelse. Anonymkode: 3b0e8...1c7 Det er inntektsevne som blir vurdert. sånn sett kommer også kompetanse/ utdannelse inn. Hva er arbeidsevne egentlig? Noen blir jo millionærer bare av og klekke ut en idé . Arbeidsevne spiller jo ingen rolle , hvis ingen er villige til og betale for det. Anonymkode: 3a89c...cb0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:54 #34 Skrevet mandag kl. 15:54 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei. Absolutt ikke. på 80-tallet var det veldig mange mødre som fikk seg kontorjobb den dagen barna var så store at de startet på skolen. Anonymkode: ac314...498 Jøsses. Kjente ikke til det. Mange sekretærer i min familie og mors vennegjeng ,pussig at de tok studielån og utdannet seg om det var helt unødvendig. Anonymkode: 3a89c...cb0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:32 #35 Skrevet mandag kl. 18:32 Fru Uperfekt skrev (4 timer siden): Kundeservice Sekretær Resepsjonist Bla Vil de ansette folk som ikke har noe erfaring fra området fra før? La oss si at jeg jobber som ufaglært på sykehjem. Det har jeg jobbet i tjue år. Så i midten av førtiårene blir helsa så dårlig at jeg ikke kan jobbe med dette lenger. Ville jeg vært spesielt ettertraktet til noen av disse stillingene hvis jeg ikke hadde noen erfaring med det fra før? Da måtte de i såfall ha lagt inn veldig mye opplæring for nye på feltet. Kanskje de heller ville prioritert noen som hadde erfaring fra fagområdet eller hadde jobbet i bedriften tidligere? Anonymkode: fc7aa...c51 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:39 #36 Skrevet mandag kl. 18:39 Rødvinsfilosofen skrev (2 timer siden): Jeg skjønner hvorfor du tenker det, men bildet er nok litt mer sammensatt. Har man klart å fullføre VGS og høyere utdanning så har man kanskje fått «litt bedre kort» i livet, enn de som slet seg igjennom ungdomsskolen, og de som falt fra på VGS. Har man lese- og skrivevansker, kalkuleksi, ADHD/ADD, og i tillegg får kronisk migrene, balanseproblemer, muskel- og skjelettsykdommer, eller andre ting, så kan det fort bli enda vanskeligere å fullføre utdanning og å stå i jobb. I dag må man nesten ha en mastergrad og fem års relevant arbeidserfaring for hvilkensomhelstjobb. Har man store hull i CV’en og mangler førerkort - så stiller man bakerst i køen. Har man høyere utdanning og har stått i arbeid lenge - så kan man lettere omplasseres eller omskoleres. Mange bedrifter er flinke til å legge til rette for arbeidstakere med spesielle behov, men i noen bedrifter er det vanskelig å legge tilrette. jeg tenker ikke nødvendigvis at de som ikke tar noe utdanning skulle ha dårligere kort enn andre. Jeg kjenner flere som blir lønnet som ufaglærte i praktiske yrker. For en jeg kjenner så er det nok en kombinasjon av at hun sier at hun ikke er så skoleflink, og at hun liker å jobbe praktisk. Noen begynner å jobbe og tjene penger med en gang, og derfor kan det være tøft å sette seg på skolebenken igjen for å ta en "ordentlig" utdanning. Dessuten er det mulig å stige i gradene, selv om man jobber på lager. Det er ulike korte kurs som de kan ta, noe som kan gi nye og bedre stillinger. Men om ryggen svikter og de ikke lenger kan jobbe på lager? Hva kan de gjøre da? Anonymkode: fc7aa...c51 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:48 #37 Skrevet mandag kl. 19:48 AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 15.54): Jeg bare lurer. Jeg kjenner en som er ufaglært og har jobbet på et lager. Hun ble kronisk syk av diffuse årsaker, og fikk uføretrygd etter å ha slitt i rundt 5 år med dette, det siste året hvor hun ikke har klart å jobbe. Hun sa noe om at hun ikke har noen utdanning og at NAV derfor ikke kunne sette henne til noe annet. Hun er i førtiårene også, så det spiller kanskje inn? Det er ingen mistenkeliggjøring av hennes plager dette her. Jeg bare lurer på om det å ikke ha noen utdanning, og ha en praktisk jobb, gjør at prosessen går fortere enn om hun hadde hatt en kontorjobb med akademisk utdanning. Har det betydning? Anonymkode: fc7aa...c51 Nei det spiller ingen rolle. Om man er utdannet eller ei har ingenting med hvor raskt man blir ufør eller ei. Enkelte har kortere løp for å bli ufør basert på deres helse og sykdomsbilde. Om man har utdanning har ikke noe å si. Det er jo ikke en negativ ting at noen har kortere løp mot ufør, dersom NAV mener at det er det rette. Burde de heller bruke masse tid, penger og ressurser på å teste ut en person i ulik arbeidstrening, omskolering etc dersom de mener personen bør få ufør bare for at løpet mot ufør skal være lengst mulig? Anonymkode: ba792...265
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:55 #38 Skrevet mandag kl. 19:55 AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 16.04): Hvilke kontorjobber kan en person få, uten noen utdanning? Anonymkode: fc7aa...c51 De aller fleste ukrainske flyktninger får ikke brukt utdanningen sin her i Norge på grunn av manglende språkkunnskapene. Allikevel er 60% av dem i arbeid. Så det er massevis av jobber der man ikke krever utdanning. Anonymkode: 216f4...745
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:01 #39 Skrevet mandag kl. 20:01 Jeg tror folk i gode stillinger blir lettere trodd. Fordi de har så mye mer å tape. Sosial status og lønn. En lavtlønnet arbeider tjener nesten utelukkende på uføretrygd. Anonymkode: 15d57...e36
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:08 #40 Skrevet mandag kl. 20:08 Kjenner ei som har fått ms, hun fikk vite hun måtte stå i arbeid så lenge hun klarte for så å gå rett i uføretrygd, uten aap i mellomtiden dette syntes jeg var rart 🤔 Anonymkode: 47a48...dbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå