AnonymBruker Skrevet i går, 13:54 #1 Skrevet i går, 13:54 Jeg bare lurer. Jeg kjenner en som er ufaglært og har jobbet på et lager. Hun ble kronisk syk av diffuse årsaker, og fikk uføretrygd etter å ha slitt i rundt 5 år med dette, det siste året hvor hun ikke har klart å jobbe. Hun sa noe om at hun ikke har noen utdanning og at NAV derfor ikke kunne sette henne til noe annet. Hun er i førtiårene også, så det spiller kanskje inn? Det er ingen mistenkeliggjøring av hennes plager dette her. Jeg bare lurer på om det å ikke ha noen utdanning, og ha en praktisk jobb, gjør at prosessen går fortere enn om hun hadde hatt en kontorjobb med akademisk utdanning. Har det betydning? Anonymkode: fc7aa...c51
AnonymBruker Skrevet i går, 14:03 #2 Skrevet i går, 14:03 Det spiller størst rolle at hun er syk. Deretter at hun har vært syk i 5 år. Så det at hun er over 40 år. NAV har mange samarbeidspartnere der deres klienter kan få prøve seg i andre typer jobber, også kontorjobber. Anonymkode: 441e5...cac 8
AnonymBruker Skrevet i går, 14:04 #3 Skrevet i går, 14:04 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det spiller størst rolle at hun er syk. Deretter at hun har vært syk i 5 år. Så det at hun er over 40 år. NAV har mange samarbeidspartnere der deres klienter kan få prøve seg i andre typer jobber, også kontorjobber. Anonymkode: 441e5...cac Hvilke kontorjobber kan en person få, uten noen utdanning? Anonymkode: fc7aa...c51
Hololo Skrevet i går, 14:08 #4 Skrevet i går, 14:08 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilke kontorjobber kan en person få, uten noen utdanning? Anonymkode: fc7aa...c51 Kundeservice 6
AnonymBruker Skrevet i går, 14:18 #5 Skrevet i går, 14:18 Uføretrygd vurderes ut fra mulighetene til å kunne jobbe og forsørge seg selv. Jeg har søkt aap, og i vedtaket står det tydelig hvilken utdanning og arbeidserfaring de tar utgangspunkt i, og mulighetene til å kunne få jobb. Anonymkode: 43c5f...f7e 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:29 #6 Skrevet i går, 14:29 Det kommer nok mest an på hvor syk man er. Hvis man er uten utdanning blir man gitt mulighet til utdanning før trygd, gitt at helsa er der. Nav arbeidsutprøver til alle jobber, men det er jo ofte en grunn til at folk uten utdanning ikke har tatt det - mange passer/liker ikke til å jobbe på kontor eller bruke store deler av dagen på lesing. Har selv høyere utdanning, og prosessen gikk fort, for jeg er dokumentert syk nok, det er ikke utsikter til bedring, og jeg fungerer ikke bedre i andre jobber enn det jeg er utdannet til. Anonymkode: 06880...236 8
AnonymBruker Skrevet i går, 14:40 #7 Skrevet i går, 14:40 Det spiller nok inn, ikke bare utdanning, men også erfaring, omstillingsmulighet etc. Venninna mi som ble syk og ikke hadde fullført mer enn videregående, ble tilbudt lang utdanning, men hun var ung og sleit ikke på skolen. Hun studerte noe litt annet da hun ble syk, samtidig som hun jobba som noe litt spesielt. Men nå er det uvanlig at NAV tilbyr gratis, lengee fulltidsutdanning. De fleste må betale selv/bruke Lånekassen. Anonymkode: 1a145...c9f
AnonymBruker Skrevet i går, 14:56 #8 Skrevet i går, 14:56 Her er vi 5 kvinner som har blitt uføre, da de var mellom 40-60 år. 2 av oss hadde høyere utdannelse, og jobbet i mange år. De 3 andre hadde ikke videregående, men en av de hadde jobbet i alle år, og var den som var eldst da hun ble ufør. De 2 andre har jobbet veldig lite. Og vi med utdannelse slet mest med å få uføretrygd, ble trygderetten, og tok og mange år. De 3 andre fikk uføretrygd lett. Og det er vi som slet mest med å få det, som er de sykeste. Men vi elsket jo jobben våres, og presset oss til det virkelig ikke var mulig å jobbe. Det som gikk igjen i alle samtaler med Nav, var hvor lett det ville være for meg å få jobb, med både utdannelse, og erfaring. Men det var jo ikke det som var problemet. Anonymkode: 26302...4dd 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:03 #9 Skrevet i går, 15:03 Hvis man er over 50, uten utdannelse, og med stort behov for tilrettelegging, så vil jeg tro uføretrygd innvilges litt lettere. Anonymkode: 4c898...bee 2
AnonymBruker Skrevet i går, 15:09 #10 Skrevet i går, 15:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke kontorjobber kan en person få, uten noen utdanning? Anonymkode: fc7aa...c51 Jeg ble satt til arkivering da jeg svar på arb.utprøving Anonymkode: fb858...114 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:13 #11 Skrevet i går, 15:13 Jeg vil jo tro det er lettere å få tilpasset jobb etter helsa dersom man har en bra utdannelse, enn ikke. Min mann f.eks har aldri tatt en sykedag, tross han har ligget i sengen med høy feber og ikke jobbet hele dagen, fordi de trenger ikke melde seg inn syk i hans yrke. Da er det jo også mindre sjangs for at man blir ufør, fordi man kan tilrettelegge selv. Anonymkode: fb858...114 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:42 #12 Skrevet i går, 15:42 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg ble satt til arkivering da jeg svar på arb.utprøving Anonymkode: fb858...114 Er det en jobb du kunne fått betalt for hvis det viste seg at det fungerte for deg? Finnes det arkivarstillinger for ufaglærte? Anonymkode: fc7aa...c51
AnonymBruker Skrevet i går, 18:09 #13 Skrevet i går, 18:09 Folk med utdannelse kan få en jobb med hjemmekontor. Anonymkode: 559de...03c 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Skrevet 13 timer siden Om dette stemmer er det jo veldig interessant. Jo høyere utd, jo verre å få seg trygd. Anonymkode: aa3f5...b42 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Skrevet 12 timer siden Tingen er at de som er uten utdanning ofte har sykdom som har hindret de i å ta utdannelse. Derfor ender de ofte opp i yrker som er dårlig å tilrettelegge, tunge fysisk og dårlig betalt. En med utdannelse har ofte mange flere muligheter og er mye mer fleksibel og man har flere tilretteleggingsmuligheter. Det står også i regelverket at ved vurderingen av om man har gjennomgått nødvendig behandling og avklaring så skal man legge vekt på blant annet utdannelse og yrke. Anonymkode: b3fed...e60 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tingen er at de som er uten utdanning ofte har sykdom som har hindret de i å ta utdannelse. Derfor ender de ofte opp i yrker som er dårlig å tilrettelegge, tunge fysisk og dårlig betalt. En med utdannelse har ofte mange flere muligheter og er mye mer fleksibel og man har flere tilretteleggingsmuligheter. Det står også i regelverket at ved vurderingen av om man har gjennomgått nødvendig behandling og avklaring så skal man legge vekt på blant annet utdannelse og yrke. Anonymkode: b3fed...e60 Hun som jeg skriver om i HI har vært frisk nesten hele arbeidslivet. Hun tok ingen utdannelse rett og slett fordi det ikke passet seg sånn, noe hun har angret på senere. Anonymkode: fc7aa...c51
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Skrevet 12 timer siden nei utdaninng har ikke noe å si på prosessen. før man blir uføre skal man på arbeids utprøving Anonymkode: e4323...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): nei utdaninng har ikke noe å si på prosessen. før man blir uføre skal man på arbeids utprøving Anonymkode: e4323...f4d Hvor plasserer de noen som kun har hatt en fysisk jobb uten noe mer utdanning enn et truckfører-kurs? Anonymkode: fc7aa...c51
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor plasserer de noen som kun har hatt en fysisk jobb uten noe mer utdanning enn et truckfører-kurs? Anonymkode: fc7aa...c51 På kurs for og ta datakortet? Ellers kan de plasseres i arbeidstrening hvor som helst hvor man ikke trenger utdannelse. Andre kan jo få truckførerbevis gjennom nav. Anonymkode: 3a89c...cb0
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Tingen er at de som er uten utdanning ofte har sykdom som har hindret de i å ta utdannelse. Derfor ender de ofte opp i yrker som er dårlig å tilrettelegge, tunge fysisk og dårlig betalt. En med utdannelse har ofte mange flere muligheter og er mye mer fleksibel og man har flere tilretteleggingsmuligheter. Det står også i regelverket at ved vurderingen av om man har gjennomgått nødvendig behandling og avklaring så skal man legge vekt på blant annet utdannelse og yrke. Anonymkode: b3fed...e60 Handler ikke dette like mye om teoretiske evner?. Mange velger praktiske yrker fordi de ikke anser seg selv som skoleflinke. Så får de en praktisk jobb, tjener penger og blir værende. Jeg tenker at det kan være en bøyg for mange å slutte å jobbe for å ta utdanning når de er så godt igang med jobben og har fått flere stillinger med mye ansvar. Anonymkode: fc7aa...c51 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå