Gå til innhold

Hvor mye skjermtid hadde «vi» egentlig som barn oppvokst på 90-tallet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

TV og PC fra jeg kom jeg fra skolen til jeg la meg. Sikkert 8 timer om dagen.

Anonymkode: b68cb...79e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 11.37):

Født i 81

Tv sto på meste av dagen, så myyyye på Sky og Superchannel😅

Så mye vhs og spilte mye tv spill både alene og med venner.

Enste forskjelligen fra nåtid var at det ikke fantes smarttelefoner eller tablets

Anonymkode: 25043...c04

Det mener jeg også. Mine vaner var helt like på '90-tallet som de er idag, bortsett fra at jeg i dag har mobiltelefon. Er flink til å ikke bruke den, kanskje nettopp fordi jeg har blitt vandt til de store skjermene. Har rundt 30 minutter skjermtid om dagen. Når jeg forlater hjemmet kjører jeg bil, så da bruker jeg ikke telefonen, og på jobben bruker jeg PC-en, så ingen telefon. Hjemme har jeg PC og TV, så ingen telefon. Ser masse skjerm, bare ikke telefon. Dere med høy skjermtid: hvorfor ikke en stor skjerm i steden?

Anonymkode: b68cb...79e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Født 1975. Hadde null skjermtestriksjoner som liten. Vi fikk video og datamaskin med spill tidlig 80-tall og kabel rundt 1985 når jeg var ti år.  Så fra jeg var 10 sto jeg opp kl 8 hver helgmorgen for å se på tegnefilm på Sky og Super og så masse på musikkvideoer på Sky og super.  Så også all mulig sport på tv (ski, langtenn, fotball, håndball og alpint)

Regnet det så satt vi gjerne og så film, men var ellers mye ute. Innimellom satt jeg en del på husets datamaskin. Første spillet ( Hunchback) tok evigheter å laste inn fra kassettspilleren. 

Så var det mange serier alle fulgte med på tv og jeg hadde egen tv på rommet allerede fra 1985.  

Jeg leverte lekser på datamaskin, kunne ligge i senga og se på tv, MEN det var jo en balanse,  det var ikke hovedgreia mi, var jo på trening og ute mye med venner, men helt klart mer på høsten og vinteren.

Jeg har derfor ikke satt restriksjoner for egne barn heller. De har valgt å trene mye og gå på ungdomsskoler og vgs med lange dager så ser ikke på skjerm som noe problem, så lenge de legger seg i tide. 

Når de var yngre så satt de seg ikke med spill/skjerm når de kom hjem fra skolen heller, men så lenge været tillot så var de ute med venner til det var trening.  Skjerm ble mer vintergreie. 

Sønnen spiller med kompiser, datteren ser på serier. 

Vi ser mye mindre lineær tv serier sammen som familie enn da jeg vokste opp, vi så fredags og løtdagsunderholdning, Dallas, Dynastiet, Rød Snø, Falcon Crest osv som familie.  Her i huset ser vi derimot fotball sammen, det blir riktignok en del timer med Champions League, et par lag i  Premier League, ett lag i La Liga, og ett lag i Serie A.  

Anonymkode: c0e5d...341

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så mye på tv og spilte data på 90 tallet. Jeg er ekstremt glad i i så serier og filmer. Både da og no. Ja var ute og lekte også. Men vi spilte også data spill til hverandre. Jeg fikk ikke se tv før lekser. Men jeg satt alltid på tv før mine foreldre kom hjem fra jobb. 

Anonymkode: f1941...884

AnonymBruker
Skrevet

Født i 1985.

Alltid elsket TV. Foreldrene mine var ikke så begeistra så vi var ikke sånn familie som hadde parabol og masse kanaler, og hvor TV alltid sto på. Jeg var nok (og er nok fremdeles) den som er mest glad i det. Var jo himmelen for meg da TV 2 startet. Vi hadde VHS-spiller da og en del tegnefilm og diverse på tape som ble sett en million ganger.

Hadde en PC og diverse spillkonsoller opp igjennom, alltid likt å spille. Da jeg fikk TV og Playstation på rommet mitt så var jeg ganske hekta i perioder, satt oppe seint og spilte. Men jeg var mye ute med venner også, så jeg tror ikke det var nødvendig med noe skjermtid eller restriksjoner. Kan ikke huske jeg noensinne har hatt det.

Men tegnefilm (og musikkvideoer, som jeg også elsket) var litt knapphetsressurs da jeg var veldig liten, det gikk jo ikke så ofte på TV, så da så jeg heller ikke på TV dagen lang. Så det ble nesten litt naturlig grense der. Hadde jeg hatt en iPad med alt verdens innhold da jeg var sånn fem så hadde jeg sikkert sittet limt til den hele dagen om jeg ikke fikk noen grenser.

Anonymkode: 7a88e...206

AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (På 12.10.2025 den 15.27):

Jeg satt og funderte litt over dette. Hvor mye skjermtid (TV-serier, filmer, dataspill) var normen i Norge for de som var barn på 90-tallet? Finnes det noe troverdig forskning på dette, delt inn etter aldersgrupper som f.eks. barnehage, småskolen, mellomskolen og ungdomsskolen?

Vi hadde bare NRK, tv2 og tv3, og jeg husker det bare var unntaksvis folk som hadde parabol. NRK hadde kun barne-TV kl 18-1830 på hverdager og til 1930 på lørdager. TV 2 og tv3 hadde kun morgen barne TV. Så jeg og de fleste jeg vokste opp med hadde ca 30 min skjermtid. Enkelte hadde Nintendo og andre videospill og satt mer foran skjermen. 

På ungdomsskolen, opp mot 2000 tallet kom det "etter skoletid programmer" for ungdommer. Sunset beach, Helene og gutta osv. Etter kl 17.00 var det bare voksenprogram på TV. 

Anonymkode: 43b20...ad3

AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt mye skjermbruk da også. Jeg har ikke sett noe til disse firkantede øynene man risikerte å få 😅

Jeg hadde to venner. Men de kunne ikke være med meg hvis det var andre til stede, og heller ikke med hverandre. Merkelig nok. Resultatet ble mye alenetid. Jeg hadde ingen interesse for fritidsaktiviteter heller, for jeg var allerede utstøtt og følte meg ikke trygg i slike settinger.

Da var det rett og slett ikke så mye annet å gjøre enn å se på TV store deler av dagen. Etter hvert kom datamaskinen i hus, og den ble en slags dør ut i verden for meg. Da vi fikk internett og begynte å bruke ulike chatteplattformer, opplevde jeg for første gang på lenge en følelse av tilhørighet.

Det ble faktisk redningen min, og det la grunnlaget for både interessen min og fremtiden min i IT-bransjen.

Derfor tror jeg vi ofte ser litt feil på skjermtid i dag. Det handler ikke bare om hvor mange timer man sitter foran en skjerm, men hva den tiden fylles med. Vi må lære å bruke teknologien på en sunn og fornuftig måte i stedet for å frykte den.

Foreldregenerasjonen til dagens tenåringer står midt mellom to verdener: sin egen oppvekst uten alt dette, og barnas oppvekst med. Mange skjønner at nøkkelen ikke er å stenge ute teknologien, men å tilpasse seg den og lære å bruke den klokt. Likevel finnes det sterke moralske rammer og holdninger som gjør det vanskelig å tenke nytt. Det er ofte lettere å følge strømmen enn å stole på egen sunn fornuft.

Anonymkode: c7200...471

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Er født 81. Hadde en del skjerm, men ikke som i dag. Men husker en del TV, filmer og spill. Ble mye spilling.

Anonymkode: 713d3...f13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi hadde bare NRK, tv2 og tv3, og jeg husker det bare var unntaksvis folk som hadde parabol. NRK hadde kun barne-TV kl 18-1830 på hverdager og til 1930 på lørdager. TV 2 og tv3 hadde kun morgen barne TV. Så jeg og de fleste jeg vokste opp med hadde ca 30 min skjermtid. Enkelte hadde Nintendo og andre videospill og satt mer foran skjermen. 

På ungdomsskolen, opp mot 2000 tallet kom det "etter skoletid programmer" for ungdommer. Sunset beach, Helene og gutta osv. Etter kl 17.00 var det bare voksenprogram på TV. 

«Etter skoletid»-programmer kom mye før 2000-tallet. Saved By the Bell, Fresh Prince of Bel Air og mange andre jeg ikke husker navnet på ble sendt fra tidlig 90-tall.

Anonymkode: cd2a8...8d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Født midt på 80 tallet. Husker vi fikk 30 min barnetv på nrk. Helgene så vi gjerne et sånn typisk familieprogram på nrk. Ellers fikk vi en data med internett ca i 9. klasse og den spilte jeg minesveiper på, samt litt Sims. Hadde på ingen måte fri tilgang til dataen. Den brukte 1000 år på å skru ser på og var nærmest som en severdighet i heimen. Fikk telefon ca samme tid, det var en siemens med antenne. Skreiv max 2-3 sms til dagen siden jeg betalte mitt eget kontantkort. Føler virkelig 90 tallet og tidlig 2000 tallet var en egen tidsregning😂😂

Anonymkode: dea8d...47d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sunset Beach! Var vel kun 2 sesonger og rimelig teit serie, men var oppslukt og husker karakterene og handlingen ennå ❤️

Anonymkode: db385...b9b

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde bare 4 kanaler og fikk ikke lov til å ha playstation og sånn. Så jeg leste og tegnet mye bl.a. Fikk være på dataen en halvtime om dagen.

Til konfirmasjonen kjøpte jeg en bærbar pc og da var jeg veldig mye på internett. Jeg lagde hjemmesider (html), drev med bilderedigering på photoshop (lastet ned ulovlig) og begynte etterhvert å spille world of warcraft. 

Forskjellen fra i dag er vel at man ikke konstant hadde tilgang til en skjerm. Joda, jeg spilte snake og sendte litt sms da jeg ventet på bussen, men sto mest og sparket i grøfta og hørte på mp3. Husker jeg ofte så på folk som gikk forbi og liksom fant folk som gikk i rytme med musikken og sånn. Kjørte myyyyye tog og buss da jeg ble student, og da leste jeg bøker og hørte på musikk. 

Jeg syns også vi holdt på med mer meningsfulle ting på nett den gangen. Det var ikke mye brainrot. 

Jeg er født i 89.

Anonymkode: 319ff...89b

AnonymBruker
Skrevet

Er født i 86. Husker foreldrene mine satte på tegnefilmer på morgenen i helgene, tipper jeg så en time. Men i ukedagene var det vel bare barne-TV kl 18.

Anonymkode: 01793...bd8

Skrevet

Kan ikke huske det var snakk om noe skjermtid. Så på barne tv kl 18, og litt på barne tv om morningen i helgene. Noen ganger så vi på Disney filmer på vhs og det kunne være når som helst om dagen. 

Men, vi var mye ute å lekte. Det var alltid noen andre å leke med i samme gate/område. Noen ganger var vi ute hele dagen til og med. Foreldre var ikke med ut for å aktivisere oss så mye. Ikke hadde vi med gps som foreldrene kunne spore oss opp med eller en mobil. Vi ble ropt på når det var mat, eller når vi skulle hjem om vi ikke hadde kommet hjem til avtalt tid. 

Vi hadde ikke så mye behov for skjerm. 

Skrevet

Hos meg hadde vi bare TV, og vi hadde ikke parabol med masse kule TV-kanaler. Så det begrenset seg naturlig for SÅ spennende var ikke Nrk, TV2 og TVNorge.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spilte både Nintendo Nes og Sims på pc flere timer pr dag. Foreldrene brydde seg ikke og fikk sitt "friminutt" når jeg satt der. Men det var mye utelek i tillegg.

Anonymkode: 9362d...365

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...