AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #61 Skrevet 15 timer siden Godt spørsmål. Eg låg nok under snittet på skjermtid, for me hadde berre ein halvtime barne-tv på nrk + ein halvtime (trur eg) program for større barn (Midt i smørauge og slikt) fram til tv2 kom. Hugsar at eg var vilt misunneleg på dei i klassen som hadde parabol og tv norge (eller var det tv3?) med Baywatch. Vestlandet, så me hadde ikkje svensk tv. Såg vhs-film, men kan ikkje hugse at me fekk sjå film til kvardags (foreldrene våre skulle ha tv'n på kveld). Så det var mest når me låg sjuke. Såg krim med foreldrene våre. Kraup under bordet og såg Derrick før me eigentleg fekk lov haha. Me hadde ikkje spel. Foreldrene mine har ikkje greie på eller interesse av slikt. Prøvde Mario hos ei venninne, men syntes det var ganske kjedeleg. Kan komme av at eg var dritdårleg på det. Anonymkode: db385...b9b
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #62 Skrevet 15 timer siden Kom på at me såg også famileunderhaldning i helga, Tande P, Dan Børge og slikt. Anonymkode: db385...b9b
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #63 Skrevet 15 timer siden Jeg er født i 1988, og jeg var veldig glad i spill fra vi fikk vår første PC rundt 1996. Spilt MYE dataspill/TV-spill hele oppveksten - kunne sitte en hel dag om jeg fikk lov. På slutten av barneskolen sto jeg opp kl 5 om morgenen for å spille Age of Empires 2 før skolen 😂 Spilte også sinnsykt mye the Sims. Jeg tror den største forskjellen er at i disse dager er alt så mye mer tilgjengelig (bærbart), og er laget med stor kunnskap om hvilke psykologiske mekanismer som gjør folk avhengige. Anonymkode: 11229...ede
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #64 Skrevet 13 timer siden Født i 81 Tv sto på meste av dagen, så myyyye på Sky og Superchannel😅 Så mye vhs og spilte mye tv spill både alene og med venner. Enste forskjelligen fra nåtid var at det ikke fantes smarttelefoner eller tablets Anonymkode: 25043...c04
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #65 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er forskjell på iPad og TV - om det er det du lurer på. Jeg brukte forøvrig alt for mye Gameboy, TV etc på 90-tallet. Ble skjermavhengig ganske tidlig. Anonymkode: 04812...85e Hva er egentlig forskjellen? Anonymkode: d2310...b98
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #66 Skrevet 13 timer siden Født i 1990. Mye skjerm husker jeg. Alt fra barneTV til VHS- filmer og serier på TV-Norge. I tillegg hadde vi Nintendo og spill på data. Mine barn er begrenset med TV/spill. Anonymkode: dfee7...d61
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #67 Skrevet 12 timer siden Fødd i 87 Såg mykje på tv, frå eg kom heim frå skulen til foreldrene mine kom heim frå jobb (sikkert 2 1/2-3 t + tv på kvelden. Mange timar med andre ord..) Ikkje så mykje tv-spel, men det var mest fordi eg har ein far som meiner at å bruke pengar på slikt er å kaste pengar ut vindauget. Anonymkode: 40c45...97f
Perfume Skrevet 12 timer siden #68 Skrevet 12 timer siden (endret) Så barnetv hver dag kl 18 og så midt i smørøyet på lørdager.. Stort sett måtte jeg være ute, men kvelder på vinteren gikk med til film innimellom når foreldrene mine jobbet sent 😂 Så snitt... Kanskje en 5 timer pr uke? Født 79 Endret 12 timer siden av Perfume
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #69 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er egentlig forskjellen? Anonymkode: d2310...b98 Ipad kan man ta med rundt, for det første. Altså mange bruker dette også ute med barna, feks på offentlig transport eller restauranter, fordi barn klarer ikke sitte stille uten. TVen står jo fast i stua og kommer ingen vei. Det er også mye lettere ha "sosial tv-tid". Altså man ser på film eller program sammen, og snakker gjerne om det man ser på. Med Ipaden sitter man alene. Ipaden er også mye nærmere øynene, og ofte brukes den til veldig fargerike og raske snutter, som feks Youtube Kids. Det er ikke bra for utviklingen. Anonymkode: ff765...e25 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #70 Skrevet 11 timer siden Tv sto nesten alltid på hjemme hos oss. Jeg skrudde på med det samme jeg kom fra skolen og skulle se Helene & gutta og Home&Away. Da jeg ble litt eldre var det Pizzagjengen, Sister Sister, Fresh Prince of Bel Air osv. Dagsrevyen, Hotel Cæsar og Jeopardy kom ut over ettermiddag/kveld og så var det kveldsprogrammer med 21-nyhetene, Holmgang, NYPD Blue, Friends osv. Om morgenen så jeg på God Morgen Norge før jeg gikk til skolen, eller hele formiddagen om jeg skulket eller var syk - da så jeg også på lokalnyheter fra hele landet på NRK når God Morgen Norge var ferdig. Min mor mente jeg skulle skru på TV når jeg var alene hjemme for da følte jeg meg ikke så alene, og ble ikke så redd. Anonymkode: 24bf4...3bd
Heln Skrevet 5 timer siden #71 Skrevet 5 timer siden Født i 95, vi så jo barnetv fast på kveldene pg på morgenen i helg, og jeg husker jo vi kom hjem fra skolen og så på cartoon network og etterhvert disney. Spilte nintendo og gameboy, så på vhs, jeg tror ikke mine foreldre hadde noen begrensninger. Men vi likte å leke ute, så vi var jo mest ute også, da uten skjerm såklart. Det begrenset seg liksom selv da. Som ungdom satt jeg på pc og tlf hele tiden, om jeg ikke var ute med vennene mine.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #72 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Dette var veldig trist lesning. Hva skjer med deg om du ikke er på skjerm? Blir du urolig eller hva skjer egentlig? Anonymkode: 349ee...18a Ja, blir ekstremt urolig og stresset. Jeg kan fint ha en dag uten skjerm, men da blir dagen etter nesten manisk - for å ta igjen, på et vis? Jeg merker det mest fysisk, enn mentalt. Jeg øver meg hver dag på å legge mobilen fra meg, men for å være ærlig tror jeg at dette er som rusavhengighet - jeg må være totalavholds. Det går dessverre ikke an slik samfunnet er satt sammen i dag bare på jobb (hvor jeg ikke er nå, men til vanlig) bruker jeg bank-ID kanskje 15 ganger per dag. Anonymkode: 6040e...149 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #73 Skrevet 5 timer siden Så en god del på tv og spilte noe dataspill. Det som var fint dengang var at vi tok ikke skjemen med oss når vi var fysisk sosial med hverandre 😊 Anonymkode: b8b0d...836
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #74 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ipad kan man ta med rundt, for det første. Altså mange bruker dette også ute med barna, feks på offentlig transport eller restauranter, fordi barn klarer ikke sitte stille uten. TVen står jo fast i stua og kommer ingen vei. Det er også mye lettere ha "sosial tv-tid". Altså man ser på film eller program sammen, og snakker gjerne om det man ser på. Med Ipaden sitter man alene. Ipaden er også mye nærmere øynene, og ofte brukes den til veldig fargerike og raske snutter, som feks Youtube Kids. Det er ikke bra for utviklingen. Anonymkode: ff765...e25 Så det er ikke noe forskjell egentlig, og se en film på iPad eller tv? om det er greit og se på film / serie på resturant var ikke det jeg mente og spørre om 😅 ser nesten aldri på tv lenger, bare iPad. En fordel er at det er nærme øynene for er nærsynt og liker og kunne ta av linser på kvelden, men det er nå meg. Anonymkode: d2310...b98
Rosa Dartle Skrevet 4 timer siden #75 Skrevet 4 timer siden Vi fikk som regel bare en time på hverdagen som vi enten brukte til barne tv og det som kom før eller etter, eller som vi kunne «bytte ut» med en time med Nintendo. I helgene var det Midt i smørøyet og litt diverse annet etterpå som vi så med foreldrene våre, så da ble det nok litt mer. Det jeg synes er den største forskjellen er at skjermtiden ikke er så sosial. Vi så på programmer sammen. Vi spilte på spillkonsoll sammen. Ungene har venner på besøk og spiller sammen innimellom, men det er også spilling alene eller over nett, og det blir ikke det samme..
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #76 Skrevet 3 timer siden Jeg husker jeg var mye ute og lekte i barndommen (født på midten av 80-tallet) men så også mye serier,tv, film og spilte en del. Data fikk vi fra rundt 1996 og etterhvert ballet det på seg. Eneste grunnen til restriksjoner var ikke skjermen i seg selv men at det kostet mye penger😅😅 I tillegg blokkerte man telefonlinjen når man brukte Internett. Etter vi fikk ISDN og Internett etterhvert ble billigere så var jeg nok timesvis hver dag på nett. Anonymkode: b7000...4d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå