Gå til innhold

Hvor mye skjermtid hadde «vi» egentlig som barn oppvokst på 90-tallet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt og funderte litt over dette. Hvor mye skjermtid (TV-serier, filmer, dataspill) var normen i Norge for de som var barn på 90-tallet? Finnes det noe troverdig forskning på dette, delt inn etter aldersgrupper som f.eks. barnehage, småskolen, mellomskolen og ungdomsskolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trolig ikke. Men i mitt område lå det maks på en time om dagen, litt mer i helgene. Og mange dager null skjermtid, da trening eller utelek fristet mer.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vet i allefall det at jeg har mer på en dag vs en uke på 90 tallet 

Anonymkode: 345ca...c45

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 91, hadde Macintosh på rommet fra jeg var fire år. 

Jeg kan ikke huske et liv uten skjerm. Vi hadde tre tv-kanaler, ingen vhs-spiller men internett hjemme. 

Fra jeg var 9-10-11 år var egentlig data hobbyen min. Satt på dataen fra jeg kom hjem til jeg la meg. Det var vanskelig å være skjermfri i feriene, men var vi på hytta var jeg tvunget til det. 

Etter smarttelefonen kom (fikk min i 2009) har jeg aldri ordentlig skjermfri. 

Jeg har fullstendig ansvaret for meg selv nå, selvfølgelig, men jeg er veldig bitter på foreldrene mine som ikke stoppet galskapen. De syns dog det var behagelig at jeg var musestille, så det var vel derfor. (Vokst opp med en narsisstisk mor som har oversett meg hele livet, en enablende far som heldigvis skilte seg ut da jeg var 11). 
Skulle ønske foreldrene mine var bedre foreldre  lider i dag av ekstrem skjermavhengighet som ødelegger livet mitt (som om oppveksten ikke var ødeleggende nok…) 

Noen 90-tallsbarn levde så og si skjermfritt (veldig strengt regulert, hvert fall). Jeg var ikke et av disse barna. 

Anonymkode: 6040e...149

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

30 -60 min hverdager, gjerne noen timer i helgene. Da typ regner jeg nitendo, Amiga,  barnetv og film som skjerm.

Jeg var en sosial ute unge/ungdom gjennom hele 90 tallet! 

Anonymkode: 6b3c5...ad3

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan huske at jeg så mye på tv. Barne-TV ble tatt opp på vhs. Så lærte jeg meg tidlig hvordan man spoler tilbake🙈 men var jo også mye ute og lekte. Terskelen for å få være inne hos hverandre var MYE høyere enn i dag (i hvert fall i nabolaget jeg bodde i). Så skulle jeg være sammen med vennene mine, var det som regel ute. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er født på slutten av 80 tallet. Og jeg vokste opp fremfor skjermen. Det startet med NES, og tok av etter det. Men så er jo data/serier/film osv særinteressen min. 

• Liker 4
Skrevet

det var mye skjerm på 90 tallet, både tv og spilling, forskjellen da kontra nå er vel at spilling og slik var mer enn gutteting, mens nå spille de fleste jenter og

Det var nok langt ifra så mye som i dag da, men sikker mer enn det burde vært

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg født i 79. Og det vi så på var barnet tv på nrk, lille sports speggelen på svt. I helg husker jeg vi dro på video butikken leiet VHS boks og vi valgte en film vi så på og leverte tilbake dagen etter. Vi hadde ikke nye kanaler før i 98 da fikk vel foreldrene mine parabol . Husker jeg var misunnelig på mange av de i klassen som bodde i blokk med mange kanaler.

Men husker godt vi fint gikk ut døra kl 08 om morgenen og kunne være ute i uka til 18 til barna tv eller til 19.30 i helger. Var I skogen, gikk til stranda, lekte I gata osv. Fra vi var 5år. Hadde og ofte med oss yngre søsken  fra vi gikk på skolen. 

Anonymkode: 07d4d...b85

Skrevet

Jeg var nerd og hadde nok en del skjermtid på slutten av 80-tallet og 90-tallet. Jeg tenker imidlertid at det betyr litt hva man bruker denne skjermtiden på. Var ikke så mye "brain rot" den gangen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ganske mye, etterhvert som vi ble større og tilbudet økte. Tiden etter skolen var ferdig og frem til middag gikk ofte med til å se alle seriene på TV2, samme med formiddagen i helgen. Mange hadde nintendo og playstation, og etterhvert kom jo Internett, med diverse chatteforum som en favoritt. Kan ikke huske særlig regulering fra foreldre.

Anonymkode: 8c588...399

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husker vi sto opp grytidlig i helgene og så på TV-shop i et par timer før barneprogramene begynte. Det var mye mer møl enn hva jeg lar mine barn se på.

Anonymkode: 331fd...e01

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (2 timer siden):

Jeg satt og funderte litt over dette. Hvor mye skjermtid (TV-serier, filmer, dataspill) var normen i Norge for de som var barn på 90-tallet? Finnes det noe troverdig forskning på dette, delt inn etter aldersgrupper som f.eks. barnehage, småskolen, mellomskolen og ungdomsskolen?

Tvilsomt at det finnes.. 

I vårt hus var det friflyt på alt skjerm. Tv i stuen var alltid på, vi kunne spille når vi ville. Som tenåring fikk vi tv/pc på rommet og ikke bare den i stuen eller på kontoret. Født i 1990.  

Anonymkode: 2e5b4...d44

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barne TV på 30 min, på lærdager og søndager var det noe etter barne TV på nye 30 min. Tegnefilmer på lørdag morgen og på fredag etter skoletid var det god elg eller noe sånt? Ellers var det ikke egentlig noe med mindre vi så på en film hele familien kunne se som disney eller noe. Eurovision osv 😄 Hadde ikke TV spill.

Anonymkode: 25ef4...a71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Født på 70- tallet og var tenåring på 90- tallet. 
var mye skjerm. TV-en sto på hele tiden. Vil tro jeg så på tv i snitt 3 timer hver kveld , og mer i helgene da leide vi gjerne videofilmer og. Vi hadde og Nintendo på TV-en og jeg hadde game boy.  
Forskjellen er bøker, papiraviser og ukeblader. Nå har jeg det og på skjerm.  Vet ikke helt om det er verre og lese vg på lesebrett enn eller i papirutgave, men det virker som det ene er riktig og den andre fryktelig galt. 

Anonymkode: d2310...b98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Husker vi sto opp grytidlig i helgene og så på TV-shop i et par timer før barneprogramene begynte. Det var mye mer møl enn hva jeg lar mine barn se på.

Anonymkode: 331fd...e01

😅😅 hadde glemt tv-shop. Pussig konsept . 
jeg husker når jeg var yngre på 80- tallet så så jeg på glamour på lørdager og søndager, da viste de alle ukens episoder i reprise. 

Anonymkode: d2310...b98

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Født på 80 tallet, vokst opp på en gård på fjell bygd, har sikkert 100 ganger mer skjermtid nå. Pr dag. 

Anonymkode: af50a...8db

AnonymBruker
Skrevet

Født i 1979. Hadde kun NRK frem til TvNorge kom i 1988.

Fikk se barnetv i hverdagene. Så noen underholdningsprogram sammen hele familien på fredag/lørdager og når vi ble gamle nok fikk vi se detektimen. Leide og video en sjelden gang.

Vi fikk Nintendo i 1991 og hadde og Commodore 64. Fikk ikke spille fritt.

Ble en del tv-titting etter skolen på slutten av nittitallet når foreldrene våre var på jobb.

Anonymkode: 3e3b1...057

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde masse skjermtid på 80-tallet med denne her 😅 rundet hele spillet flere ganger

images?q=tbn:ANd9GcTy6cAZIK5Lgfa7EVGGmbu

Anonymkode: ad124...3ec

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler jeg på mange måter brukte mer tid på skjerm i oppveksten enn nå. Ihvertfall på unyttig underholdning. 
TV’n var familiens samlingspunkt, det var rett på med mtv, friends eller home and away og lignende ting etter skolen, så sto det på til middag ca to timer. Etter middag var det aktiviteter, jeg hadde hest og var i stallen i 2-3 timer ca før det var tv til sengetid. Så da ble det iallefall 4-5t tv uten mål eller mening hver dag.

Mer i helgene for da var det tv fra morgenen av og mye lenger på kvelden siden stallen ble tatt på formiddagen. Vi måtte jo rekke hjem for å bli med å handle før butikken stengte. Om det var noe sosialt så sto også tvn på.

Nå ser jeg aldri tv og selv om mobilen er nær konstant så brukes den til både sosiale og praktiske ting, læring og nytte mye mer enn tvn eller data i oppveksten. Jeg er født i 84.

Anonymkode: 738a3...90c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...