Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom hjem fra ferie og fant et håndskrevet brev fra Jehovas vitner i postkassen. Etternavnet vårt stod utenpå, men brevet var ikke frankert med porto. Aner ikke hvordan de har kommet seg inn i blokken vår for å putte dette i postkassen, men syntes dette var veldig ubehagelig. Vet ikke om de skrev «personlig» til alle, eller om vi var spesielt utvalgt på noe vis. Ekkelt. Føler meg litt stalket. Har lapp mot reklame etc på postkassen. Regler i borettslaget om at det ikke er lov å slippe inn folk man ikke kjenner. 

Til tross for at vårt etternavn var skrevet, var det bare fornavnet til adressaten som sto oppgitt, med telefonnummer. Vurderte å sende en melding hvor jeg ba om å få være i fred. Men da ville de fått telefonnummeret mitt. Anmeldelse er kanskje litt for voldsomt? Jeg syns i hvert fall ikke at dette var greit. Flere som har opplevd lignende?

Anonymkode: baa4c...687

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av og bare ignorer det.

JH lever i den tro at det er et begrenset antall folk som kommer til "Himmelen" og at man må gjøre seg fortjent til en plass. De "samler poeng" ved å gå på dørene og verve folk til menigheten slik at de skal ha større sjanser til å komme til "Himmelen". 

Det er sikkert noen som har sluppet dem inn når de har ringt på og så har de funnet etternavnet deres på ringeklokka eller postkassa og skrevet det på et ferdigskrevet brev. Ikke noe å ta seg nær av. Som sagt, bare å ingorere og bruke hendelsen og brevet som en artig historie du kan fortelle på neste fest. Anmeldelse har ingen hensikt, for de har ikke gjort noe ulovlig.

Anonymkode: 8065c...889

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

De har trengt seg inn i blokken min ulovlig. Bor mange barn her. De bor ikke her, og skulle ikke besøke noen. Bare putte creepy brev i postkassen. Stalker vibes. 

Er ulovlig ifølge straffeloven § 268. «Uberettiget adgang eller opphold

Den som uberettiget skaffer seg adgang til en annens hus eller et annet sted som ikke er fritt tilgjengelig, eller som uberettiget forblir på et slikt sted, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.»

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De har trengt seg inn i blokken min ulovlig. Bor mange barn her. De bor ikke her, og skulle ikke besøke noen. Bare putte creepy brev i postkassen. Stalker vibes. 

Den som uberettiget skaffer seg adgang til en annens hus eller et annet sted som ikke er fritt tilgjengelig, eller som uberettiget forblir på et slikt sted, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.»

Er du helt sikker på at det ikke er noen fra JH som bor i blokken?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hensatt skrev (8 minutter siden):

Er du helt sikker på at det ikke er noen fra JH som bor i blokken?

Vanskelig å vite når det ikke står etternavn. Men tenker du det høres mest sannsynlig ut? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Skjønner at du synes det er ekkelt, men det er ikke personlig ment selv om det føles veldig personlig når et brev er håndskrevet og adressert til deg. Sånt er jo ikke vanlig i samfunnet vårt lengre, men det er nok ikke noe å være redd for. 
Jeg har selv opplevd å få brev i postkassa og besøk på døra fra JV, så jeg forstår at du kan oppleve det som invaderende. Har erfaring med at JV er gode på å håndtere avvisninger. Behandle dem med et respektfullt nei takk hvis dem kommer på døra. Brevene får du ikke gjort noe med, bare kast det.

Endret av Amy Stake
trykkfeil
  • Liker 2
Skrevet

Har fått brev flere ganger fra JV, helt vanlig praksis av de. Brevene virker jo så "personlige", noe de selvsagt ikke er. Bare å kaste de, ikke noe å spekulere på. Du er hverken stalket eller personlig utvalgt.

Anonymkode: b5774...14e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vanskelig å vite når det ikke står etternavn. Men tenker du det høres mest sannsynlig ut? 

Søk på tlf nr du fikk og se om du ser navn og adresse.

Jeg tror forresten dette er i stedenfor å ringe på som de er kjent for å gjøre. Men de har ikke peiling på hvem de sender brevet til tror jeg. For de sendte til et barn og moren ble rasende. Sto i avisen.

Anonymkode: 6a2cb...b27

Skrevet

De har hatt en liten offensiv nå i det siste. Så flere som gikk parvis i byggefeltet her jeg bor forrige helg. De begynner vel å bli lei av hverandre og trenger nytt blod i menigheten for ikke å gå på veggen av kjedsomhet, eller noe sånt. Verden vil en dag få nok av denne religionen som lager grobunn for de aller fleste kriger.

• Liker 1
Skrevet

Har fått brev flere ganger fra JV. Er bare å kaste de. Tror de gjør dette i stedet for å gå på dørene til folk 

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes det er verre når de ringer, eller sender sms. Brev i postkassen kan kastes. Kommer de på døra er den gøyeste varianten og si: Åhh vet dere ikke hvem jeg er? Jeg er utstøtt, men godt å se dere.  Da er de kjappe på å komme seg vekk.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har fått både brev og telefon, og syntes telefon var verre enn brev. Oppmøte på døren har jeg også fått. Under korona tok de tar i å ringe mer til folk, samt sende mer brev, og det har etter hva jeg har forstått fortsatt. 

Veldig mange av de synes jo ikke det å gå fra dør til dør er så veldig hyggelig, så det kan være en måte å fremdeles vitne, men ikke måtte stå så oppi folk. 

Jeg hadde sjekket opp nummeret så jeg visst hvem det var, også lagt det bort. Ikke noe mer å gjøre med det. 

• Liker 1
Skrevet
Amy Stake skrev (På 13.10.2025 den 14.19):

Behandle dem med et respektfullt nei takk hvis dem kommer på døra. 

Hvorfor? De behandler da ikke andre med respekt. 

Anonymkode: 78b57...ba5

• Liker 1
Skrevet

Brevet finnes ikke personlig.

Brevet er skrevet fordi de er pålagt å enten ringe, besøke eller skrive brev til alle i Norge. Jobben blir delt inn etter geografi og mange blir tvungen til dette og sluntrer de unna venter det sanksjoner fra gruppe om at du er blitt svak i troen.

Det anslås av minst 1/4 av Jehovas vitner har sluttet å tro men later som de tror bare for å ikke miste venner og familie. Kanskje er den som ringer på til deg en lørdag formiddag fortvilet over at du er hjemme og de må snakke om noe de ikke tror på.

Mange vitner som skriver brev sammen slik som brevet du fikk, sender dem aldri. De kaster dem når de andre er gått hjem.

Anonymkode: 3c279...642

• 4 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 14.16):

Kom hjem fra ferie og fant et håndskrevet brev fra Jehovas vitner i postkassen. Etternavnet vårt stod utenpå, men brevet var ikke frankert med porto. Aner ikke hvordan de har kommet seg inn i blokken vår for å putte dette i postkassen, men syntes dette var veldig ubehagelig. Vet ikke om de skrev «personlig» til alle, eller om vi var spesielt utvalgt på noe vis. Ekkelt. Føler meg litt stalket. Har lapp mot reklame etc på postkassen. Regler i borettslaget om at det ikke er lov å slippe inn folk man ikke kjenner. 

Til tross for at vårt etternavn var skrevet, var det bare fornavnet til adressaten som sto oppgitt, med telefonnummer. Vurderte å sende en melding hvor jeg ba om å få være i fred. Men da ville de fått telefonnummeret mitt. Anmeldelse er kanskje litt for voldsomt? Jeg syns i hvert fall ikke at dette var greit. Flere som har opplevd lignende?

Vokst opp der. Brevet er semi personlig, fordi du bor i et område (distrikt) som de har fått tildelt. De forsøker døra hos de fleste etpar ganger, så skriver de et brev eller sender en sms til de de ikke har truffet. Dette er for å levere inn "distriktet" igjen og markere det som gjennomarbeidet. Det blir da ikke levert ut på minst 3 mnd (i teorien). 

Distrikter som ikke har hatt besøk på lenge, skal prioriteres. Men de er late, og gidder ofte ikke kjøre langt. 

Du kan trygt svare på nummeret som er oppgitt, og gjerne krydre med.. uhm, litt fargerikt språk. Noe i retning av "Jeg fikk et av de jævla sekt-brevene deres i posten, hvis det skjer igjen eller noen kommer på døra mi, garanterer jeg ikke for vedkommendes sikkerhet. Jeg sparer på ditt navn og nummer i tilfelle det blir nyttig." De truer jo med utslettelse av alle mennesker på jord, så dette virker ikke urimelig fra deg. 

Resultatet er ihvertfall at det blir markert på distriktet "Svaleveien 18 må IKKE besøkes" gjerne med to understreker, kanskje noen utropstegn. Markeringen pleier holde i tiår, helt til en modig sokk vil teste om det er nye beboere. Isåfall er tipset å møte han helt uttrykksløs i døra, så saaakte utvide øynene og sprekke opp i et digert glis, pass på å vise tennene oppe OG nede. Ikke si et ord, bare gå rett ut i snøen, på sokkelesten, fortsatt *litt* for sakte. Har han ikke løpt enda, kan du prøve å gå helt oppi fjeset hans og snerre "nå skal jeg drepe deg". Fortsatt fortjent. 

Det skal nok løse problemet. 

AnonymBruker
Skrevet

De skriver «personlige brev» til alle. Kan være noen som bor i blokka di. 

Anonymkode: 7b0a8...7cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...