Gå til innhold

Lønningspils...ikke alle ble invitert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men om du ville ha vært med så kunne du vel ha forhørt deg dagen før eller samme dag om hvordan det ble med den lønningspilsen?

Der jeg jobbet tidligere så var det ingen invitasjon til lønningspils, det var bare å møte opp om en ville være med.

Anonymkode: 57764...d25

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og dette er hvorfor jeg aldri legger ut på some at jeg er ute og finner på ting. Vil selv bestemme hvem, når og hva jeg gjør. Orker ikke drama, eller at folk spontant inviterer seg selv med🫠🫠

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det hadde jeg tatt opp i plenum. Det er faktisk mobbing. 

Anonymkode: 923a5...57d

Ja jøss, det kalles være voksen kjære deg. Det er ikke mobbing å være ute med noen. Voks opp litt... 

Anonymkode: 8a3af...02e

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Opplevde noe lignende selv nylig, bare at det var et privat arrangement og ikke lønningspils. Den som hadde arrangementet løy til meg om at vedkommende ikke skulle noe den helgen, når jeg visste om arrangementet på forhånd. Vedkommende visste at jeg kunne tenke meg å ta del. 
I tillegg blir man utfryst i arbeidstiden. 

Jeg tenker at når folk oppfører seg så råttent så er det like greit å ikke bruke av fritiden sin på å henge med dem likevel. 

Anonymkode: 685c2...b2e

Du har absolutt ingen rett på å bli invitert på noens private arrangement, og så kalle det utfrysning når de ikke inviterer deg. Alvorlig talt, man må ha lov å bli venner med kolleger og treffe dem privat, du har ikke noen rett til å bli invitert bare du jobber med en som arrangerer festen. Hvis ingen vil sitt med deg i lunsjen er det utfrysning, at Marthe ikke vil ha deg på bursdagsfesten din er ikke det. 

Seff skrev (2 timer siden):

Kanskje ikke mobbing, men det kan ligne på utfrysing. Og når de i tillegg legger det ut på sosiale medier og kaller det lønningspils, liksom for å gni det inn, da virker det ikke veldig sympatisk. De kunne kalt det noe annet og latt være å legge det ut.

Folk må lære seg å skille mellom det som skjer PÅ arbeidsplassen og det som skjer på fritiden. Hvis alle bortsett fra ts hadde blitt invitert hadde man kunne tatt det opp, når de er flere som ikke blir invitert, og det atpåtil er skjedd EN gang, er det ikke snakk om utfrysing. Ts bør kanskje heller ta en liten runde på hvorfor de ikke ønsket å ha henne der. 

Jeg har for øvrig jobbet stder med virkelige mobbesaker, tro meg når jeg sier «noen fra jobben drakk pils uten å invitere alle sammen» går ikke inn under begrepet. 

Anonymkode: 7806a...421

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette skjer utenfor jobben, der styrer man selv hvem man omgås. Så slutt med barneskolementaliteten om mobbing etc. ikke spill offer. 

Anonymkode: 2c8a2...52a

• Liker 6
Skrevet
Summeer skrev (5 timer siden):

Og dette er hvorfor jeg aldri legger ut på some at jeg er ute og finner på ting. Vil selv bestemme hvem, når og hva jeg gjør. Orker ikke drama, eller at folk spontant inviterer seg selv med🫠🫠

Nettopp. Kollegaer bør man ikke ha på some heller 👍

• Liker 4
Skrevet

Var dette i arbeidsgivers regi, eller enkeltkolleger som tok en privat initiativ. Det er ufint hvis arbeidsgiver selv ikke inviterer alle, og det kan hvis det skjer over tid også dreie seg om trakassering, så dette er det man i så fall med ta opp. Men hvis det er enkeltkolleger som iblant samler seg uten å invitere absolutt alle, så har man ingen sak. 

Anonymkode: c1479...387

Skrevet

At tre stykker som jobber sammen drar ut og tar en pils sammen etter jobb - fullstendig uproblematisk. 

Å snakke om lønningspils på jobb, og så gjennomføre det med disse kollegaene uten å invitere alle? Jævlig lite gjennomtenkt, og fullstendig ugreit om arbeidsgiver har hatt noe som helst å gjøre med det. 

Anonymkode: 6d6f7...28e

• Liker 6
Skrevet

Ja, ville følt det var veldig ugreit.
Samtidig KAN det ha vært en impulsiv sak for de tre å ta en pils etter jobb, og et uheldig ordvalg ang en impulsiv pils dagen det tilfeldigvis også kom lønn - uten at ved kommende klarte å legge to og to sammen om hvor ugreit dette fremstår. Sånt kan skje etter en pils eller fler...at man bare er dum nok til å plutselig kalle det lønningspils fordi man har lyst til å skryte i SoMe at man er på lønningspils, kanskje fordi andre legger ut sånt samtidig. 

Så ville jo ikke gått helt i kjelleren, men ville også latt det ligge og se hva som skjer senere. Hva som du tar initiativ og inviterer neste gang? Litt i forkant? Og ser hva som skjer?  Sørge for å være invitert. Og h vis de da allikevel begynner å avslå og heller møtes uten at du vet det... ville jeg begynt å tenke over hvorfor. For det ville være sykt spesielt om man oppfører seg ordentlig og er ok å henge med. Hvis invitasjonen skjer i arbeidstiden vel og merke. Jeg har mange kollegaer som over årene har blitt veldig gode venner, de treffer mye privat uten at andre er invitert eller med, og det er jo helt ok. Men når det snakkes om disse tingene på kontoret eller felles epost/teams er det å inkludere alle. 

Anonymkode: 8cbe2...daf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var dette i arbeidsgivers regi, eller enkeltkolleger som tok en privat initiativ. Det er ufint hvis arbeidsgiver selv ikke inviterer alle, og det kan hvis det skjer over tid også dreie seg om trakassering, så dette er det man i så fall med ta opp. Men hvis det er enkeltkolleger som iblant samler seg uten å invitere absolutt alle, så har man ingen sak. 

Anonymkode: c1479...387

Arbeidsgiver skal ikke arrangere lønningspils, de har heller ikke noe der å gjøre. Det er for de ansatte 👍

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du har absolutt ingen rett på å bli invitert på noens private arrangement, og så kalle det utfrysning når de ikke inviterer deg. Alvorlig talt, man må ha lov å bli venner med kolleger og treffe dem privat, du har ikke noen rett til å bli invitert bare du jobber med en som arrangerer festen. Hvis ingen vil sitt med deg i lunsjen er det utfrysning, at Marthe ikke vil ha deg på bursdagsfesten din er ikke det. 

Vel. I mitt tilfelle ble alle andre invitert enn meg, til tross for at jeg ytret at jeg gjerne kunne tenke meg å bli med på slikt, og da jeg spurte vedkommende hva hn skulle den helgen så var svaret «ingenting». Tror ikke du heller hadde syntes det var noe ålreit hvis det var deg. Det legger også stein til byrden at det I TILLEGG er utfrysing på arbeidsplassen i form av å konsekvent ikke sette seg der jeg sitter. 

Anonymkode: 685c2...b2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 13.18):

Vi er 5 kollegaer som jobber sammen. En dag snakket ei om at kanskje vi kunne dra ut på lønningspils en dag. Alle svarte ja på det. Det gikk noen uker og det ble ikke mer snakk om det. På Fredag så jeg på snap og 3 av de var ute. Og i teksten på bildet stod det: lønningspils med kollegaer. 

Så da var vi 2 stk som ikke fikk invitasjonen. Hadde du reagert på det? 

Anonymkode: 1c2aa...6a3

Nei, jeg hadde ikke reagert. Jobb er jobb og fritid fritid.

• Liker 2
Skrevet

Send ut snap med "hjemmepils uten kolleger, 40 timer i uka er nok, livet er best hjemme 🥰"

Anonymkode: bfab0...9d2

Skrevet

Jeg jobber i et team med 5 stykker, og det ville vært veldig rart å ikke invitere alle på lønningspils. 

Her hadde vi alle garantert sendt en liten melding hvis noen tilfeldigvis gikk ut rett etter jobb.

Anonymkode: efed0...d03

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 13.18):

Vi er 5 kollegaer som jobber sammen. En dag snakket ei om at kanskje vi kunne dra ut på lønningspils en dag. Alle svarte ja på det. Det gikk noen uker og det ble ikke mer snakk om det. På Fredag så jeg på snap og 3 av de var ute. Og i teksten på bildet stod det: lønningspils med kollegaer. 

Så da var vi 2 stk som ikke fikk invitasjonen. Hadde du reagert på det? 

Anonymkode: 1c2aa...6a3

Nei hadde ikke reagert på det. Du gjorde jo selv ingenting for å dra ihop lønningpils utover å svare ja til et kanskje noen uker før. Du vet og når det er lønn, så var det noe du ønsket skulle skje så kunne du tatt opp tråden selv.

Du forventer at de andre skal huske det flere uker etter noe kanskje prat ble gjort, og sende ut invitasjon. Om 3 kolleger går ut sammen så er det helt greit, om de da kaller det lønningpils er og helt greit. Ta litt ansvar for å inkludere deg selv med de andre.

Anonymkode: 6c344...ea1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 13.45):

Det hadde jeg tatt opp i plenum. Det er faktisk mobbing. 

Anonymkode: 923a5...57d

Nei, nå må du gi deg! 

Anonymkode: 44e80...d11

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde ikke reagert på dette i det heletatt. 

Anonymkode: a80ad...79d

• Liker 1
Skrevet

Hvis man har snakket om lønningspils tidligere og så er det plutselig bare 3 som er "invitert" er det sosialt ganske tilbakestående... Noe annet vil det være om noen passer bedre sammen enn andre, men blir disse da et slags flertall mot et mindretall, f.eks. 4 vs 2 blir det rart og ikke helt greit. Såpass må man forvente av kolleger, i alle fall når det er snakk om noe som er så knyttet opp mot jobben som "lønningspils", som da i prinsippet er bare en gang i måneden. 

Anonymkode: 112c6...99b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 13.53):

Vel da hadde de tre lyst å gjøre noe sammen, det er faktisk helt lov. Hadde en av dere ikke blitt spurt kan man reagere, men når to av fem ikke blir spurt så tenker jeg det er greit faktisk. Det er noen kolleger man gjerne tilbringer fritiden med, og noen man helst unngår. Det er for øvrig ikke mobbing at tre av fem gjør noe sammen.

Det er uproft, toxic og en hjelpeløse kultur. Hvem vil være en del av et slikt arbeidsmiljø? Dette er selvsagt ikke grei oppførsel fra voksne folk. På jobben inviterer man selvsagt alle. 

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (På 12.10.2025 den 13.31):

Det kan jo være så enkelt som at det var en spontan idé på vei ut døra - alt er ikke nødvendigvis så planlagt. 

Nei. Lønningspils er for alle. Det er for å bedre arbeidsmiljøet. Ikke gjøre det verre

Anonymkode: f586e...c06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...