Gå til innhold

Lønningspils...ikke alle ble invitert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 5 kollegaer som jobber sammen. En dag snakket ei om at kanskje vi kunne dra ut på lønningspils en dag. Alle svarte ja på det. Det gikk noen uker og det ble ikke mer snakk om det. På Fredag så jeg på snap og 3 av de var ute. Og i teksten på bildet stod det: lønningspils med kollegaer. 

Så da var vi 2 stk som ikke fikk invitasjonen. Hadde du reagert på det? 

Anonymkode: 1c2aa...6a3

• Hjerte 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ufint. 

Men… jeg hadde ikke giddet gå noe videre med det. 

Anonymkode: 516af...34a

• Liker 9
Skrevet

Det kan jo være så enkelt som at det var en spontan idé på vei ut døra - alt er ikke nødvendigvis så planlagt. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke alt som planlegges, hos oss kan det fort bli en «noen som blir med ta en øl etter jobb?» og så drar de som er der og kan da. Veldig kontkstavhengig med andre ord. Du får spørre på mandag da vettu, si noe ala «så kjekt med lønningspils, jeg blir gjerne med neste gang.»

Anonymkode: 7806a...421

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi er 5 kollegaer som jobber sammen. En dag snakket ei om at kanskje vi kunne dra ut på lønningspils en dag. Alle svarte ja på det. Det gikk noen uker og det ble ikke mer snakk om det. På Fredag så jeg på snap og 3 av de var ute. Og i teksten på bildet stod det: lønningspils med kollegaer. 

Det hadde jeg tatt opp i plenum. Det er faktisk mobbing. 

Anonymkode: 923a5...57d

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke alt som planlegges, hos oss kan det fort bli en «noen som blir med ta en øl etter jobb?» og så drar de som er der og kan da. Veldig kontkstavhengig med andre ord. Du får spørre på mandag da vettu, si noe ala «så kjekt med lønningspils, jeg blir gjerne med neste gang.»

Vi alle gikk ut fra jobb samtidig på fredag og kjørte hjem. Litt rart at de avtalte det etterpå 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Daria skrev (17 minutter siden):

Det kan jo være så enkelt som at det var en spontan idé på vei ut døra - alt er ikke nødvendigvis så planlagt. 

Fortsatt tar det under et minutt å sende en sms med beskjed til de to andre. 

Anonymkode: 23f7d...f41

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke gjør det stort. Noen trives bedre sammen enn andre. Invitere deg selv med neste gang.

Anonymkode: ceabc...d66

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et engangstilfelle er ikke definert som mobbing. 

Men er dette noe som ofte skjer, derimot…

Anonymkode: 516af...34a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke gjør det stort. Noen trives bedre sammen enn andre. Invitere deg selv med neste gang.

Anonymkode: ceabc...d66

Hun gjorde jo det. Begge sa ja til at de ville bli med. Enda klarer de å utelate to av fem, hårreisende. 

Anonymkode: 23f7d...f41

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi alle gikk ut fra jobb samtidig på fredag og kjørte hjem. Litt rart at de avtalte det etterpå 

Vel da hadde de tre lyst å gjøre noe sammen, det er faktisk helt lov. Hadde en av dere ikke blitt spurt kan man reagere, men når to av fem ikke blir spurt så tenker jeg det er greit faktisk. Det er noen kolleger man gjerne tilbringer fritiden med, og noen man helst unngår. Det er for øvrig ikke mobbing at tre av fem gjør noe sammen.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

På Fredag så jeg på snap og 3 av de var ute. Og i teksten på bildet stod det: lønningspils med kollegaer. 

Lite gjennomtenkt tekst i den snappen.

Jeg hadde ikke tenkt noe mer over det.

Legg mer håndfaste planer neste gang lønningspils blir nevnt.

Anonymkode: ccfd1...f30

Skrevet

Det synes jeg er veldig ugreit. Hadde faktisk spurt hvorfor ikke alle ble invitert når dere hadde snakket om det tidligere.

Vi er en større arbeidsplass. Selvfølgelig hender det at de som har best kjemi møtes på fritiden, men akkurat lønningspils arrangeres av sosialkomiteen, og da blir alle invitert. 

Anonymkode: 38993...ca4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hadde svart «Ser koselig ut! Blir gjerne med neste gang!» 

Uten å gjøre et større nummer av det.

Dette er nok bare snakk om et tilfeldig engangstilfelle, og ikke et bevisst forsøk på å fryse dere andre ut.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Opplevde noe lignende selv nylig, bare at det var et privat arrangement og ikke lønningspils. Den som hadde arrangementet løy til meg om at vedkommende ikke skulle noe den helgen, når jeg visste om arrangementet på forhånd. Vedkommende visste at jeg kunne tenke meg å ta del. 
I tillegg blir man utfryst i arbeidstiden. 

Jeg tenker at når folk oppfører seg så råttent så er det like greit å ikke bruke av fritiden sin på å henge med dem likevel. 

Anonymkode: 685c2...b2e

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort noe mer ut av det. 

Hadde det skjedd ofte, og om det hadde vært bare en som ikke ble invitert, så hadde det vært litt anderledes. 

Anonymkode: 94122...8a0

Skrevet

Det er som regel en god grunn til det. Man ønsker en pauser fra bedreviteren, skravlekoppen, eller den som ikke bidrar med noe i samtalen.

Ufint å kalle det "Lønningspils"; og legge det ut, da. 

Anonymkode: 9256d...2b2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det synes jeg er veldig ugreit. Hadde faktisk spurt hvorfor ikke alle ble invitert når dere hadde snakket om det tidligere.

Anonymkode: 38993...ca4

Jo mer oppmerksomhet dette får jo mer garantert er det at de tre blir veldig nøye på å aldri nevne eller kalle noe sosialt for lønningspils.

Anonymkode: ccfd1...f30

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

At bare noen få av noen kollegaer privat avtaler å gå ut etter jobb for å ta en "lønningspils", det er greit. Men da vil sosialt oppegående personer ikke kalle dette som en lønningspils og sende det på sosiale medier til andre at de har "lønningspils". 

Hvis man tar opp "lønningspils" på jobb, sammen med andre kollegaer, som også sier ja til å bli med - da ber man alle når man først tar den lønningspilsen, selv om det gjøres på kort varsel. Å ikke involvere disse likevel, det er en bevisst handling i et slikt tilfelle, og da tenker jeg det er greit å ta opp på jobb, for slikt kan raskt skape dårlig miljø på jobb, da det gir inntrykk av utestengelse.

Sosiale medier får litt for mange til å miste hodet når det gjelder sosial intelligens. Om disse tre ikke hadde hatt behov for å få oppmerksomhet, så kunne de hatt den "lønningspilsen" uten reaksjoner fra andre - om de hadde greid å holde kjeft om at de hadde vært på "lønningspils" fredag, da.

Anonymkode: 12a40...fc4

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel da hadde de tre lyst å gjøre noe sammen, det er faktisk helt lov. Hadde en av dere ikke blitt spurt kan man reagere, men når to av fem ikke blir spurt så tenker jeg det er greit faktisk. Det er noen kolleger man gjerne tilbringer fritiden med, og noen man helst unngår. Det er for øvrig ikke mobbing at tre av fem gjør noe sammen.

Kanskje ikke mobbing, men det kan ligne på utfrysing. Og når de i tillegg legger det ut på sosiale medier og kaller det lønningspils, liksom for å gni det inn, da virker det ikke veldig sympatisk. De kunne kalt det noe annet og latt være å legge det ut.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...