Gå til innhold

Hvor mye bivirkninger skal man godta av ADHD-medisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen sa jeg må komme meg igjennom den første tiden på 2 uker, også skal vi se om vi skal øke eller bytte merke. 
Går nå på Balidax. Er det slik at jeg skal tro at bivirkningene vil gå over med tiden, eller at de blir mindre med sterkere dose?

Og hva er det jeg må godta? Hvor mye? Er redd de skal si at jeg ikke kan bruke medisin eller noe, om ikke jeg prøver denne lenge nok? Prøvde først Ritalin en måneds tid før jeg fikk denne. Denne er riktig nok bedre enn Ritalin for meg, men er mye ubehag av ulike sorter. Hva er deres erfaring? (Kvinne 41 år)

Anonymkode: 21ec6...4e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på bivirkningene. Noen er mer akseptable enn andre. 

Jeg sov ikke på Ritalin. Psykiateren min sa at det nok ville bli bedre, men samtidig så ville det neppe bli bra nok. Så han ville bytte raskt, prøvde ikke to uker engang. 

På Aduvanz (samme som Balidax) fikk jeg mye hjertebank og høy puls, men ikke uakseptabelt nivå. Så der prøvde jeg flere uker, før vi justerte dosen til ett nivå hvor jeg hadde god nok effekt, men ikke for mye bivirkninger. 

Mange bivirkninger vil avta etterhvert som man blir vant til medisinene, mange bivirkninger vil øke ved økt dose. Noen bivirkninger bør man ikke akseptere i det hele tatt, noen må man bare tåle, andre kan dempes med andre medisiner igjen. 

Anonymkode: fa9e3...b01

• Nyttig 1
Skrevet

Medisinutprøvingen var fæl og lang. Psykiateren oppmuntret meg til å holde ut. Det gjorde jeg, og nå har mange bivirkninger gått seg til eller blitt borte. Hold ut, det blir bedre.

Anonymkode: d96e0...517

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

justerte dosen til ett nivå hvor jeg hadde god nok effekt

Kan det bety at man øker også, og må komme igjennom den oppstartsfasen før det blir bedre? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Medisinutprøvingen var fæl og lang. Psykiateren oppmuntret meg til å holde ut. Det gjorde jeg, og nå har mange bivirkninger gått seg til eller blitt borte. Hold ut, det blir bedre.

Tusen takk for gode ord! Det hjelper!! Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan det bety at man øker også, og må komme igjennom den oppstartsfasen før det blir bedre? Ts

Nja... Vanligvis så avventes det før dosen økes, hvis man har mye plagsomme bivirkninger. Men igjen, det kommer an på bivirkningene, både hvilken bivirkning, og hvor sterkt. 

Det er ganske stor forskjell på om man er svært plaget av munntørrhet på en dose, eller om man får skyhøyt blodtrykk. 

Med mildere bivirkninger, som munntørrhet, redusert matlyst, rastløshet eller kvalme, så kan man kanskje ta sjansen på økning av dose og satse på at bivirkningene er forbigående. Mister man matlysten fullstendig, får skyhøyt blodtrykk, oppkast eller alopesi for eksempel, så er det svært sjeldent leger tar sjansen på å øke dose og håpe det går over.  

Skrevet

Høyt blodtrykk har jeg ikke og heller ingen andre alvorlige bivirkninger. Får avvente å se inntil videre. Ts

Skrevet

Altså, i metodeboksen for utprøving av adhd-medisin står det at man kan øke el endre medisinen etter ei uke. Jeg hører om flere som blir tynt til å stå på noe dritt i en måned. Eller flere! 

Jeg gikk privat for medisinutprøving og hen var veldig proff. Har aldri blitt behandlet så bra, elsker det private helsevesen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Høyt blodtrykk har jeg ikke og heller ingen andre alvorlige bivirkninger. Får avvente å se inntil videre. Ts

Men vi må jo svare på generell basis når du ikke sier verken hvilke bivirkninger ellrr hvor kraftig...

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg angående dosering.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo opp til deg selv . Er bivirkningen for ubehagelige så bytter du medisin. Jeg hadde ok virkning av ritalin, men fikk helt ekstremt munntørrhet,  sån at tungen klistra seg fast i ganen og leppene hang fast i tenna. Bare denne ene bivirkningen var nok til at jeg ikke klarte ritalin mer. 

Anonymkode: b3e96...759

AnonymBruker
Skrevet

Generelt bør fordelene (effekten) med medisinen være større enn ulempene (bivirkningene).

Anonymkode: 9d9f7...cfe

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye munntørrhet ja. Og konstant hodepine. Våkner ikke med hodepine, men så fort jeg tar medisinen er den der. Er på lav startdose, så det er vanskelig å se at bivirkningene kan bli mindre om man går opp. 
Har klart å ikke gå ned i vekt, selv med diaré som bivirkninger. Synes det er ille å slite med å sovne. Og den følelsen av at man har noe unormalt i kroppen, sløv og energiløs. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...