Gå til innhold

Spiser du kun rent og økologisk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne gjøre det, men alt er så dyrt. Har interesser  som koster penger og, som jeg vil ha for å ha et fullverdig liv.

Men er nervøs for sprøytemidler, e stoffer, konserveringsmidler. 

Er liksom det ene eller det andre i dag. Leve sunt eller bruke pengene man har til overs på noe kjekt 

Anonymkode: e9239...973

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke, det koster jo alt for mye.

Anonymkode: 29e61...b1d

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta noen valg. Det man spiser mest av, bør være økologisk. Og så kan det andre få surre og gå. 

Vi sluttet å kjøpe brus, lager egen saft av bær, frukt og ting vi har i hagen. Automatisk økologisk - og gratis (bruker penger på sukker da). 

Hvis man lager mye brød, er økologisk mel bra. 

At sesamfrøene er økologisk derimot, er ikke så viktig. Det spiser vi mye mindre av… 

Velg dine "kamper". Prioriter det som er viktigst for deg. 

Anonymkode: ec12b...3cf

• Liker 1
Skrevet

Det er e-stoffer i ALL mat uansett om den er økologisk eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

nei

Skrevet

Nei. 

• Liker 1
Gjest MammanTilCasper
Skrevet

Jeg synes barna fortjener ordentlig mat, lagd fra bunnen av - og gjerne med norske, rene råvarer. 
Det er ikke alltid så lett, og i hvert fall ikke billig. Det hender jeg lager asiatiske retter, men fortsatt
er det viktig å ikke bruke for mange råvarer som er stappfulle av ulike greier for at de skal “se bra ut” eller
holde i 200 år. 

Skrevet

Jeg gjør som mange andre her - velger mine kamper. Men i tillegg til at det er bra for kroppen, tenker jeg at det er bra for produksjonen (og produsentene) å velge økologisk. Særlig på ting vi importerer der reglene for sprøytemidler og arbeidsforhold kanskje ikke er regulert på samme måte som hos oss. 😊 Liker denne videoen!

Skrevet

Avhenger av prisforskjellen. Er det på tilbud, kjøper jeg ofte økologisk. Velger økologisk melk, som det går mye av. Ellers avhenger det av varen - skal jeg f eks bruke sitronskall i en kake, kjøper jeg økologisk sitron.

Ellers er jeg mest opptatt av å unngå uktraprossessert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre vanskelig og også altfor dyrt i Norge. Prisforskjellen er jo helt hårreisende her, mens den er mye lavere i f.eks. Danmark og Tyskland. 

Jeg kjøper alltid økologisk mel og baker selv. Egg kjøper jeg også alltid økologisk pga. dyrevelferd. Mye annet varierer alt etter tilgjengelighet og pris. 

Anonymkode: cdbc6...92e

• Liker 1
Skrevet

Prisforskjellene er så store, at handlekurven blir utrolig mye dyrere hver gang om alt man kjøper skal være økologisk (både grønt, frukt og kjøtt).

Som eksempel, ta denne brokkolien hos Oda.no. Den økologiske koster hele 44.90 kr pr stk, mens den rimeligste vanlige brokkolien koster 27.90 kr...! Det er 17 kroners forskjell på bare ETT enkelt produkt i handlekurven. Det sier seg selv at det blir for dyrt om alt skal være økologisk.

Så nei, jeg kjøper ikke økologisk av alt. Egg kanskje, men ikke stort annet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Prisforskjellene er så store, at handlekurven blir utrolig mye dyrere hver gang om alt man kjøper skal være økologisk (både grønt, frukt og kjøtt).

Som eksempel, ta denne brokkolien hos Oda.no. Den økologiske koster hele 44.90 kr pr stk, mens den rimeligste vanlige brokkolien koster 27.90 kr...! Det er 17 kroners forskjell på bare ETT enkelt produkt i handlekurven. Det sier seg selv at det blir for dyrt om alt skal være økologisk.

Så nei, jeg kjøper ikke økologisk av alt. Egg kanskje, men ikke stort annet.

En norskproduserte konvensjonell brokkoli er bedre enn importert utenlandsk økologisk. 

• Liker 1
Skrevet

Dersom alle skulle spise bare økologisk ville vi neppe greie å brødfø hele verden. Vi trenger for eksempel kunstgjødsel og noen sprøytemidler for å unngå massesult. Eksperimentet i Sri Lanka med forbud mot kunstgjødsel og sprøytemidler illustrerer det  https://www.panoramanyheter.no/asia-landbruk-miljo/mislykket-okologisk-eksperiment-pa-sri-lanka/312459

Jeg ser det derfor som mye viktigere at vi tolererer for eksempel kunstgjødsel, men unngår de farligste sprøytemidler og gift som kan skade mennesker og natur, samt tilsetningsstoffer til matvarer som vi egentlig ikke trenger.

Jeg holder det for fornuftig å lage maten fra grunnen av og unngå uødvendig prosessering. Men noen former for konserveringsmidler må vi også tolerere for å unngå skadelig mugg, forråtnelse, bakterier og matsvinn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøver så godt vi kan å spise økologisk. Det vil si at det meste vi kjøper er økologisk så langt det finnes, og vi plukker mye bær osv. Kjøper mye på reko. Ultraprossesert kjøper vi ikke lenger, og dette har virkelig gjort underverk for helsen til oss i familien, 

Det er en prioritering som jeg syns er viktig for ungene mine. Vi prioriterer ikke brus og kjeks og alkohol og snus osv som andre gjør, da bruker vi heller litt mer på ordentlig mat. 

Anonymkode: 26034...c82

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er dårlig utvalg av norske økoprodukter i butikk, og velger heller norsk fremfor økologisk dersom det finnes et norsk alternativ. 

Prøver å lage det meste av mat fra bunnen, men pålegg og godteri blir ofte UP. 

Anonymkode: 14f6f...216

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

En norskproduserte konvensjonell brokkoli er bedre enn importert utenlandsk økologisk. 

På hvilken måte? De norske bøndene sprøyter jo sine avlinger, de også, med gift mot insekter og slikt?  Norske bønder som dyrker økologisk er selvfølgelig det beste, da slipper man å shippe grønnsaken halve jorda rundt med forurensende fly.

Skjønner selvsagt at maten er mer kortreist om den er dyrket frem hos norske bønder, og det liker jeg. Det hender et økologisk dyrket produkt (grønnsak eller frukt) havner i handlekurven også, selvsagt, men jeg har ikke råd til å gjøre det på alt.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...