Gå til innhold

Forskjell på å være samboer kontra gift når det kommer til arv man mottar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er samboere, har vært i over 20 år. Har vært inne på tanken på å gifte oss, men jeg har egentlig aldri hatt noe stort ønske om det. Generelt altså, ikke med ham som sådan! ;)

Han har særkullsbarn, vi har felles barn. Jeg kommer til å arve en del, også eiendom. Jeg leser mye ulikt om dette med arv i ekteskap. Jeg ønsker at min arv skal gå videre til våre felles barn, og ikke bli en del av boet som skal gjøres opp med hans særkullsbarn. Jeg har et godt forhold til dem, men de arver sine slektninger, og jeg ønsker dermed å sikre mitt barn. På samme måte som jeg ikke ønsker at hans særkullsbarn skal miste noe til meg dersom vi er gift. Jeg er innstilt på å gjøre opp alt med en gang dersom han dør før meg, og at jeg skal sitte i uskifte med hans barn er ikke aktuelt for meg, de skal få det umiddelbart.

Å snakke med advokat her er selvfølgelig aktuelt, men er det noen som vet om all arv kan holdes utenfor et oppgjør selv om man er gift?

Anonymkode: 7c9d5...177

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, arv kan skjevdeles, dvs at du beholder arven. Les om skjevdeling, det er noen dokumentasjonskrav. Enkelt hvis det f.eks er en hytte, lutt vanskeligere dersom det er penger som med tiden blir blandet, brukt opp på oppussing osv.

Anonymkode: c893b...8eb

Skrevet

Ja, man kan avtale i testamentes form at ektefellen ikke  skal arve 1/4 som han/hun ville gjort etter arvelovens bestemmelser. Det er da krav om at ektefellen er informert.

Skrevet

Ved deling av ektefellenes formue ved ekteskapets opphør enten ved død eller skilsmisse er hovedregelen likedeling. Det er unntak for blant annet eiendeler som ektefellene har arvet. 

Skrevet

Arvelater kan bestemme at arv til deg er ditt særeie. Dine barn arver da dette når du dør, uavhengig av om dere er gift eller ikke. Hvis du arver etter at dere har giftet dere, og arvelater ikke har bestemt særeie, jan dere avtale det i ektepakt. I ektepakt kan dere også bestemme at alt etter deg, inkl de 25% din mann arver, skal gå til dine barn. Vice versa, hvis han dør først, og boet skiftes, skal hans barn også tilgodeses når du dør. Dette for at arv til barn ikke blir avhengig av hvem av dere som dør først.

Når dere er samboere eier dere hver for dere, og dine barn blir dine eneste arvinger.

Er dere gift uten særeie, kan likevel mottatt arv skjevdeles ved skilsmisse/dødsfall, så fremt det er enkelt å dokumentere hva dette gjelder. Jussen er enkel, med dokumentasjon kan være vanskelig.  Ektepakt anbefales.

Anonymkode: 9ae3a...47b

• Nyttig 1
Skrevet

Hva er poenget med å skulle gifte seg når det juridiske er enklere om dere fortsetter som ugift? 

Anonymkode: f5c88...010

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva er poenget med å skulle gifte seg når det juridiske er enklere om dere fortsetter som ugift? 

Anonymkode: f5c88...010

Nei, det er jo noe av grunnen til at jeg tenker vi skal fortsette som nå.

TS

Skrevet

Som jeg forstår problemstillingen din: hvis dere ikke er gift, arver dine barn den dagen du går bort. Om dere er gift arver også ektemann en del. Denne delen skal igjen hans særkullsbarn arve av når han går bort. Så ja, å gifte seg reduserer arv til dine barn. Selv om det er en liten del som forsvinner da endel av hans barn også er dine.. Men jo flere særkullsbarn han har, jo mindre blir arvedelen dine barn blir sittende igjen med til slutt. 

Løsningen blir da at din samboer skriver under på arvefraskrivelse (noe lignende). Dette er et dokument dere må få ordnet skriftlig og veldig tydelig og derfor hos advokat, fordi ektefelle-arv er veldig streng og overgår faktisk arv til barn. For å gjøre smør på flest, skriver du også i tillegg et testamente som sier at arv etter deg skal gå til dine barn. 

Dere må derfor også skrive en ektepakt, som faktisk tydeliggjør hva dere eier i ekteskapet. Ekteskap er automatisk felleseie, men samtidig 50/50 eie. Om dere f.eks eier et hus sammen, må det skrives at huset er 50/50, og din 50% skal gå uavkortet i arv til dine barn. Og ingen ektefelle-arv til samboeren din. Dette er altså det viktigste dokumentet, og det er formulert slik at det er din samboer som fraskriver seg arverett etter deg. Det er altså han som i hovedvekt må skrive dokumentet til deg. 

Og likedan du til han da, sånn at det skal være rettferdig for hans særkullsbarn. Det høres komplisert ut, men en advokat med erfaring fikser det på 1-2 timer. Så lenge man setter seg inn i jussen er det ingen hindring å gifte seg. 

Dere må samsnakkes om dette med uskifet bo. Og om dere skal ha det sånn at når en av dere går bort må den andre skynde seg å gjøre opp boet og betale ut arvinger. Er ikke det man helst vil tenke på når noen går bort. Men som dere har det nå, som samboere, er det du som stiller dårligst. Det er ikke noe valg for deg å sitte i uskifet en stund, du MÅ selge og betale ut samboers særkullsbarn. Din samboer derimot har som det er nå, rett til å sitte i uskifte, fordi du har kun felles barn med ham. 

Så å gifte seg og ordne opp det juridiske er faktisk mye smartere enn å fortsette som samboere. 

Anonymkode: 5f6c1...a50

Skrevet

Man bør jo ha papirer på plass, uavhengig av om man er samboer eller gift - testamente, fremtidsfullmakt, og ektepakt/samboeravtale. Noe annet er jo bare idioti. 

Anonymkode: 59267...8ca

Skrevet

Vi eier hus 50-50. Vi har livsforsikring som begunstiger hverandre. Samboeravtale har vi forsåvidt, men den er 20 år gammel - men ikke noe har endret seg der forsåvidt. Men tror ikke den sier noe om arv som sådan. Biler står i hvert vårt navn. Fremtidsfullmakt har vi snakket om, men ikke kommet oss til å gjøre noe med enda (så viktigheten av det da forelder fikk demens og dens ektefelle måtte gjøre alt osv, så det er absolutt på tapetet, vet hvor detaljert den bør være også!)

Testamente har vi ikke snakket om. Så lenge vi er samboere med felles barn reguleres vel det av arveloven så lenge vi ikke ønsker å gjøre det annerledes enn loven tilsier....

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Testamente har vi ikke snakket om. Så lenge vi er samboere med felles barn reguleres vel det av arveloven så lenge vi ikke ønsker å gjøre det annerledes enn loven tilsier....

TS

Jepp.

Anonymkode: 84545...7d5

Skrevet

Vi skal gifte oss.

Men vi skrev både samboerkontrakt og testamenter i det vi kjøpte hus sammen.

Jeg har lite verdier, men han har en del millioner.

Jeg har et barn, han to.

Så han har sørget for at alle er sikret om han skulle gå bort før meg gjennom testament. 

Samboerkontrakten sørger for at vi begge vet hva vi har ved evt brudd.

Synes det er deilig at det er krystallklart og ryddig. 

Anonymkode: 29269...a1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Synes det er deilig at det er krystallklart og ryddig. 

Anonymkode: 29269...a1e

Ikke sant, selv om det er dokumenter jeg håper jeg aldri får bruk for. 

Og så er jo fordeling en ting. En annen ting er at vi (ved hjelp av familieadvokat) har regulert så mye annet som er viktig i slike situasjoner. Så man slipper krangler om verdsettelse, hytta, katten, og alt det der - for vi er enige i fredstid. Og om fremtidsfullmakten trer i kraft så reguleres det rettigheter i forhold til å selge felles eiendeler som hus, med mer. 

Anonymkode: 59267...8ca

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...