Gå til innhold

Holder det med å skylle frukt og grønt på vanlig måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at det ikke fjerner sprøytemidler godt nok. Man bør rense det i vann og natron

Anonymkode: b14fb...9d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sprøytemidler er en ting. Det tror jeg ikke vi blir kvitt så lett, tenk skall absorberer sikkert mye mens grønnsaken eller frukten vokser, men

Det jeg vil unngå er alle de som ikke vasker hendene etter dobesøk, tørker snørr med fingrene, eller tafser på alt på vei til frukthylla for så å ta og kjenne på alt 🤮

Anonymkode: 8dd2d...4e2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sprøytemidler er en ting. Det tror jeg ikke vi blir kvitt så lett, tenk skall absorberer sikkert mye mens grønnsaken eller frukten vokser, men

Det jeg vil unngå er alle de som ikke vasker hendene etter dobesøk, tørker snørr med fingrene, eller tafser på alt på vei til frukthylla for så å ta og kjenne på alt 🤮

Anonymkode: 8dd2d...4e2

Nei; verden blir bare rarere og galere.  Selv det som skal bære sunt., er helseskadelig. De variantene som ikke er det, koster skjorta

Skrevet

*Være*

Skrevet

Jeg skyller med vann og tørker av med papir. Da har jeg forhåpning om å fjerne støv og ikke så veldig mye annet. Vi tåler det. Sprøytemidler får vi ikke fjernet uansett, da må vi velge økologisk.

Anonymkode: 21321...84f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skyller med vann og tørker av med papir. Da har jeg forhåpning om å fjerne støv og ikke så veldig mye annet. Vi tåler det. Sprøytemidler får vi ikke fjernet uansett, da må vi velge økologisk.

Anonymkode: 21321...84f

Det er så dyrt

Skrevet

Jeg skyller det for å unngå parasitter (det hjelper å skylle). Sprøytemidler kan man ikke vaske bort, så jeg kjøper lokalt og/eller økologisk så ofte jeg kan. Det koster mer, men prioriterer det over andre ting. 

Anonymkode: 55ecb...0b2

Skrevet

Natron vil ikke hjelpe, du må faktisk bruke parfymefri oppvasksåpe for å få bort voksen og oljen som sprøtemidlene sitter fast med. Slik får man vasket bort det som er på utsiden.

Anonymkode: b64d9...faf

Skrevet

Jeg pleier å skrelle all frukt for å unngå sprøytemidler. Skreller epler også. 

Anonymkode: ef5fd...862

• Liker 1
Skrevet

Natronbad hjelper litt hvis du lar plantene ligge i 15 minutter. En kjapp skylling hjelper veldig lite, annet enn for støv og jord. Det fjerner ikke alt på overflaten, men en god del. Men sprøytemidlene er tatt opp i hele planten, ikke bare skallet. Det tryggeste er å kutte ut planter og heller spise et carnivore-kosthold.

Anonymkode: 3c906...14c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Natronbad hjelper litt hvis du lar plantene ligge i 15 minutter. En kjapp skylling hjelper veldig lite, annet enn for støv og jord. Det fjerner ikke alt på overflaten, men en god del. Men sprøytemidlene er tatt opp i hele planten, ikke bare skallet. Det tryggeste er å kutte ut planter og heller spise et carnivore-kosthold.

😂😂😂

Anonymkode: 766e2...7d6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2025 den 9.30):

Hva betyr cornivore? Minner meg om Corn Flakes. Hvis det er en greie der man skipper grønnsaker, så skjer det aldri med meg. Jeg er vant til å spise store mengder forskjellige grønnsaker og salater, jeg er jo avhengig og digger det. 
Fikk lyst på Corn Flakes nå, som assosiasjon til det ordet 😄

Anonymkode: ef5fd...862

AnonymBruker
Skrevet

Legger de i en stor skål med natron i ca. 15 min, da vann ikke fjerne alle giftige sprøyterester. Skyller med vann etterpå - voilà.

Anonymkode: 388d2...199

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...