Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei flinke foreldre 😊 

Min datter på 4 år byttet barnehage i august.  Hun har blitt kjent med mange i samme gruppe,og masser i hodet av meg at hun ønsker noen barn på besøk. Gjennom samtale med de ansatte i barnehagen har jeg fått med meg hvem leker hun godt med,  og det stemmer overens med det når jeg spør henne. 

Jeg tenker om det er for tidlig å invitere de barna hjem,  og om de barna har nok tillit til meg. Jeg har hilst på dem mange ganger, har en kort part når jeg leverer og henter, og de vet at jeg er mamma til Xxx (min datters navn). 

Jeg ønsker virkelig å invitere dem hjem for å styrke vennskapet, og siden min datter er ny i år så vil jeg at hun blir bedre kjent med dem. Min datter gikk i familiebarnehagen, og har bare kontakt med ei jente som er ett år eldre fra de  tidligere barnehagen. Hun kjenner ikke så mange barn fra før. 

Men tror dere at jeg må vente litt eller jeg må prøve nå å værelitt på? 🙂

Anonymkode: 4f6e4...93c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med foreldrene til barna :) 

Det vil variere så mye fra barn til barn. Jeg har et barn som var med en fire år gammel venn hjem for første gang da hun var tre år, og det gikk kjempefint. Den samme vennen var også med hjem til oss. Mens andre barn i barnehagen møtte vi heller i helgen sammen med foreldrene, enten på lekeplass eller skogstur, eller at vi inviterte dem hjem hit.

Og noen barn er også stort sett rett og slett for slitne etter barnehagedagen til at de har så mye glede av å være med noen hjem når de er fire år. Det andre barnet mitt har det slik. Hun var ikke med noen hjem før i år hvor hun fylte fem, og det er sjelden nå også. Hun vil stort sett helst ikke være sosial etter en barnehagedag full av inntrykk og aktivitet. Jeg har hatt med barn hjem til oss som har blitt sittende apatiske ved spisebordet med et perlebrett og en tåre i øyekroken, og blitt glade når jeg har spurt om de vil at vi ringer til foreldrene og kjører hjem. De har vært utslitte. 

Anonymkode: e9133...7a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet det det da bare å spørre, det verste du kan få er vel nei

Anonymkode: 1c39e...c02

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke for tidlig å invitere til besøk.

Du må nok regne med at foreldrene blir med første gangen.

Her har ingen barn vært alene på besøk første gangen de har besøkt venner, og bli med hjem fra barnehagen har ikke vært vanlig før siste året.

Anonymkode: ffa20...0f1

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei flinke foreldre 😊 

Min datter på 4 år byttet barnehage i august.  Hun har blitt kjent med mange i samme gruppe,og masser i hodet av meg at hun ønsker noen barn på besøk. Gjennom samtale med de ansatte i barnehagen har jeg fått med meg hvem leker hun godt med,  og det stemmer overens med det når jeg spør henne. 

Jeg tenker om det er for tidlig å invitere de barna hjem,  og om de barna har nok tillit til meg. Jeg har hilst på dem mange ganger, har en kort part når jeg leverer og henter, og de vet at jeg er mamma til Xxx (min datters navn). 

Jeg ønsker virkelig å invitere dem hjem for å styrke vennskapet, og siden min datter er ny i år så vil jeg at hun blir bedre kjent med dem. Min datter gikk i familiebarnehagen, og har bare kontakt med ei jente som er ett år eldre fra de  tidligere barnehagen. Hun kjenner ikke så mange barn fra før. 

Men tror dere at jeg må vente litt eller jeg må prøve nå å værelitt på? 🙂

Du kan gjerne ta initiativ. Neste gang du møter på foreldrene kan du jo nevne at barnet ditt har så lyst å invitere til besøk og be om tlf nr deres. Så kan dere avtale en dag som passer. Vi valgte gjerne en lørdag eller søndag, siden min jente ofte var veldig sliten etter barnehagen. Inviterte til et par timers lek mens vi foreldre tok en kopp kaffe og ble litt bedre kjent. Vi tok også initiativ til å treffes på lekeplassen med litt kakao på termosen, dro på kino/teater sammen og byturer. 

Endret av Sandie
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke for tidlig å invitere til besøk.

Du må nok regne med at foreldrene blir med første gangen.

Her har ingen barn vært alene på besøk første gangen de har besøkt venner, og bli med hjem fra barnehagen har ikke vært vanlig før siste året.

Anonymkode: ffa20...0f1

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Snakk med foreldrene til barna :) 

Det vil variere så mye fra barn til barn. Jeg har et barn som var med en fire år gammel venn hjem for første gang da hun var tre år, og det gikk kjempefint. Den samme vennen var også med hjem til oss. Mens andre barn i barnehagen møtte vi heller i helgen sammen med foreldrene, enten på lekeplass eller skogstur, eller at vi inviterte dem hjem hit.

Og noen barn er også stort sett rett og slett for slitne etter barnehagedagen til at de har så mye glede av å være med noen hjem når de er fire år. Det andre barnet mitt har det slik. Hun var ikke med noen hjem før i år hvor hun fylte fem, og det er sjelden nå også. Hun vil stort sett helst ikke være sosial etter en barnehagedag full av inntrykk og aktivitet. Jeg har hatt med barn hjem til oss som har blitt sittende apatiske ved spisebordet med et perlebrett og en tåre i øyekroken, og blitt glade når jeg har spurt om de vil at vi ringer til foreldrene og kjører hjem. De har vært utslitte. 

Takk.  Tror jeg skal prøve å sende melding om det også passer foreldre. 

Min datter er desember-jente. Er siste år i bhg. 🙂

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk.  Tror jeg skal prøve å sende melding om det også passer foreldre. 

Min datter er desember-jente. Er siste år i bhg. 🙂

Ts.

Da tenker jeg det at det er ikke for tidlig å spørre, det var kanskje det du egentlig lurte på :) Og så vurderer jo foreldrene selv ut i fra sine barn. Og jeg tror det er lurt å invitere foreldrene med i samme slengen, eller i hvert fall si at de gjerne må være med om de og/eller barnet ønsker det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok blitt kjent med foreldrene først. Har selv pratet med et par foreldre om at barna våre er mye sammen i barnehagen. Har pratet om å treffes en dag. Tenker det da blir på en lekeplass i nærheten. 

Kan være greit å bli kjent med noen hvis man plutselig en sjelden gang har behov for hjelp til f.eks henting. Vi har mulighet for pass av familie, men andre har lite nettverk. Da er det jo kjekt å ha noen som kanskje kan stille. 

Jeg vil gjerne se hvordan foreldrene er før de er på besøk alene. Jeg har venner som jeg føler har lite kontroll på hva barna gjør. Noen scroller bare på mobilen. Vil gjerne være trygg på at foreldrene har kontroll, følger med og evt gir beskjeder til barna. Noen lar barna herje rundt og, ta leker fra andre osv uten å irettesette. Er man usikker er det bedre å treffes både foreldre og barna. 

Anonymkode: d5bb9...ac2

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen 

Jeg spurte ei mor om jentene våre kunne møtes, fikk avslag fordi de skulle være bortreist. Men hun la til at de kunne ha min datter hjemm en dag denne. Nå er det bare stille.  Hvordan spør jeg fram? 

Min datter er så sosial og det passer dårlig når jeg ikke kjenner så mange og hun er ny i barnehagen. Hun leker godt sammen med mange barn. Prøver å være på så godt jeg kan.  Vi har blitt invitert til 3 bursdagsfeiringer og vist oss fram.  Synes det er vanskelig å spørre.  

Ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...