Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor feirer dere, og hvem feirer dere med? Går selskapet på omgang eller feires det samme sted? 

Hvilke tradisjoner har dere på julaften? 

Hva spiser dere? 

hvordan åpner dere passer? 

Andre ting du syns er koselig? 

Anonymkode: 38e83...f90

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor feirer dere, og hvem feirer dere med? Går selskapet på omgang eller feires det samme sted? 

Hva spiser dere? 

Åpner passer?

AnonymBruker
Skrevet

Barna våkner tidlig,  da titter de under treet for vi legger ut gavene kvelden før. De får godis i julestrømpe.

Frokost er utvalg av alt vi liker.  Rundstykker,  egg, laks, påleggsild.

Middag er ribbe eller pinnekjøtt med medisterkaker.

Åpner opp pakker mellom kl 17-18.

Tv står på morgenen og formiddagen, må få med oss juleprogrammer og askepott. 

Da begge mine foreldre levde var vi kirka,  denne tradisjonen har jeg ikke tatt med videre.

Anonymkode: 750e9...12f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Til frokost har vi taco av alt, ser på tegnefilmer og koser oss, drar i kirka prn pyntet kl 16. Så drar vi til svigers samles da mannen, våre 2 ungdommer, søstre til mannen, kjæresten hennes, og hennes 2 ungdommer med kjærestene dems. Spiser ca 18/19 ut fra når det passer. Ribbe med tilbehør.  Gaver åpnes når vi finner ut av det alt fra 20 til 22. Sitter å prater og koser oss. Drar hjem til oss ved 23 tiden

Anonymkode: c2d3e...c6d

Skrevet

Starter dagen med en god julefrokost med hjemmelagede rundstykker, gode oster, laks, godt kjøttpålegg, eggerøre.

Til lunsj spiser vi bare en enkel brødskive når vi er sulten siden frokost er så stor og mettende.

Til middag har vi ribbe, medisterkaker og masse godt tilbehør. 

Vi ser på nrk og de klassiske juleprogrammende, men til middag bli tven skrudd av. Etter middagen spiller vi brettspill og drikker vin/øl, men hvis det er barn tilstede dropper vi alkoholen.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi holder på å legge om rutinene. Vi har hatt annenhvert år siden nå i ble i lag, og nå med 3 barn føles det bare stress og ukoselig. Vi sa for to år siden at vi fra da av alltid kom til å være hjemme hos oss selv, men at døra var åpen for de som ville. I fjor hadde vi besøk av hele min familie (var 27 stk til bords). I år vet jeg at alle i min familie har andre planer. Svigerfamilien var fortsatt usikre. Svigermor er veldig glad i å lage julemiddag selv, men det kan hende de kommer til oss for kaker, kaffi og gaveåpningen. 

nå har det vært to år uten å dra ungene ut på julaften. De har vært i pysjen til de ønsker å kle seg i finklær. Det har vært ro og fin lek hele dagen. En del juletv, julemusikk og dans. Og ikke måtte rive ungene ut av lek når vi må pakke sammen for å kjøre hjem, ingen unger som har sovnet i bilen, ikke «gjemme» gavene som er åpnet slik at smådeler ikke forsvinner hos andre folk. Lekene de har lekt med har stått likt når de står opp neste morgen. 

så selv om vi har brutt ut av tradisjonene til våre foreldre (svigermor syntes absolutt det var verst) så har det vært bedre for vår familie. 

Anonymkode: ec9a2...b17

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er hos faren vår (mamma lever ikke lenger).

Vi samles alle 4 søsken pluss svoger. Da jeg og søstera mi var gift, var våre ektemenn også med.

Vi lager julemiddag og dessert, spiser, går rundt juletreet og synger, og åpner gaver. Ser gjerne kjente program på tv. Prater og spiser julekaker, nøtter og sjokolade. 

Før alt dette, går vi i kirka. 

Vi har noen ganger spist pinnekjøtt eller reinsdyrkjøtt, men stort sett har vi lam. Vi elsker lam, og ikke minst saus. Sausen (og desserten) er min jobb. Det er mye av den, og er mye fløte i. Da er det jul!

Anonymkode: 3195f...4fc

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Felles frokost rundt klokka 9, ekstra gode ting så klart.

Julestrømpe og klassikere på tv'en.

Steller oss, og tar på fine klær, gjør oss klar til kirka.

Kirka.

Gjøre ferdig julemiddagen, pinnekjøtt så klart. 

Etter middag så er det gaver.

Etterfulgt av dessert, julekaker og brettspill med hele familien. 

Anonymkode: f354f...65d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Drar i kirken. Spiser middag klokken 17, når julen ringes inn. Som barn åpnet mor alltid døren ut så vi hørte kirkeklokkene. Vi har ribbe med alt som hører til og multekrem til dessert (og is, for barn er ikke så glad i multer). Kaffe og gaver blir rundt kl 20, alt etter middag er ryddet bort. Etter gaver så er det egentlig bare avslapping og ønske om å hoppe i en joggebukse. 

Anonymkode: e4aac...5f8

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Starter julaften med nissetrømpe og julefrokost, mens vi koser oss med julefilmer på tv. 

Så julemiddag når julen ringes inn.

Etter middagen er det gaver.

Deretter bare kose seg og slappe av.

Anonymkode: 1b6e3...19f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva spiser dere? 

Varierer hvem/hvor vi feirer. Noen ganger hjemme, noen ganger hyttetur med venner, noen ganger hos familie. Ungene trives best på hytteturer for da er det så mange unger. 

Gaver er vi veldig løsslippne på. Ungene starter når de vil, om det er 06:30 spiller ingen rolle. De åpner en gave og får styre med den, så åpne en ny litt senere.   Skjønner ikke poenget med å måtte vente til 17:30 for å stress åpne alle. Vi fordeler utover hele dagen og er kjempe fornøyd med det. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hjemme/hytta = julepysj hele dagen ♥️ 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn 4 og 6.

Står opp i 9-10 tiden, spiser vanlig frokost. Går en skitur. Lager ferdig riskremen.

Pynter oss og er invitert til min bror kl 16. Pinnekjøtt, juleevangeliet, synger noen sanger før julenissen (bestefar) kommer. Så åpner vi pakker til vi slukner i sofaen i 22-23 tiden. 

Anonymkode: 090e0...81d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi feirer alltid sammen med mine foreldre, søsken, onkel, tante, søskebarn og tre- fire fra min tantes familie.  Så vi er rundt 25 stk på julaften. Elsker det. 

På dagen har vi ikke noe spesielle tradisjoner annet enn at ungene får noen få gaver under treet på morgenen.  Da er det gjerne noen gaver som holder de litt opptatte gjennom dagen,  som lego, bok eller tegnesaker. 

Vi har jo en ekstra god og lang frokost da. 

Til middag er det ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker og fisk. Med alt av ymse tilbehør, så klart.  

Anonymkode: 040c4...307

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er såpass unge at vi bor for oss selv, men feirer med foreldre og søsken fremdeles. Annenhvert år hos hans og annenhvert år hos mine(da er det inkludert barn). Vi overnatter alltid 23.-25.desember. 

Vi våkner rundt 0830-0900, og ordner frokost. Det er forskjellige juice, kakao, eggerøre, mange forskjellige pålegg, sylte, godt brød(gjerne hjemmelaget), godt smør og rundstykker.

Så finner jeg og samboer(og eventuelt noen andre, spørs hvem vi feirer med) julestrømpen vår, setter oss fremfor TV-en og ser 3 nøtter til askepott. Ser mye på tv om morningen, er så mye koselig som går!

Etter tv-titting, er det tid for pynting. Da skal vi som vil i kirka. Jeg og samboer elsker kirken på julaften, for det er prikken over i’en når det kommer til julestemning. Fedrene våre er hjemme og tilbereder maten. Ofte er det kun vi og mor/svigermor som går. 

Så er det hjem og slappe av. Spille litt, drikke litt vin, kose oss. Det er mat rundt 17:00-19:00. Spørs hvem vi feirer med.
Vi har alltid mye forskjellig og mye forskjellig dessert. Rød julebrus.

Etter dette er det slappe av, om det er små barn i hus får de åpne pakker først før de som er veldig små må legge seg. Vi setter oss rundt omkring. Etter hvert åpner vi voksne pakker. Etter det er det opprydding, prøve ut f.eks utstyr vi har fått eller klær vi har fått, så er det noe godt å knaske på og spill. 

Jeg elsker julen❤️

Anonymkode: 616d3...9e1

Skrevet

Stått opp ca 8, sluppet ut hester og ryddet, samt klart gjort litt ekstra snacks og sagflis til de skal inn på kvelden.

Så er det strømpe og julegaver fra «fjøsnissen», gjerne juleblader og et par tykke sokker. Aldri hatt frokost på selve juleaften hos oss.

3 nøtter til Askepott kl 11.00, deretter grøt ca 12.30. Når jeg var liten hadde vi alltid mamma sine søsken med barn på besøk til dette. I voksen alder har det blitt våre stesøsken med barn.

etter Grøten har vi, vis vær og føre var greit, kjørt hest og slede med noen ridene etter❤️ Helt magisk med dombjeller. (Jeg har til og med nisselue trekk til ridehjelmen og matchende til hesten😅

Fra 15.00 og til middag har det vært at vi ordner oss, hjelper til med å rydde, dekke på, klargjøre maten osv.

Vi skyter julen inn kl 17.00, så spiser vi engang etter det, har spist alt fra 17.00 til kl 18.  Alltid ribbe.

Vi rydder, ordner kaffe, litt snacks og åpner julegaver. En starter med å velge en, og den som får denne må plukke gave neste gang. 
Er vi ikke ferdige innen 21.00 tar vi pause for å sleppe inn hester, og se julekalender, bytte til julepysj. Normalt er vi ferdige, og spiser riskremen 

Alltid feiret med søstrene mine, mamma og samboer til mamma, hjemme hos mamma ( så klart pappa før dette, men han er ikke med oss lengre)

I år aner jeg ikke, etter mamma gikk bort har vi «kjernefamilien» feiret sammen, men han som var samboer har fått ny dame, så aner ikke planene der. Den ene søsteren min har 12 timer vakt på juleaften, så kanskje det bare blir meg, lillesøster og samboeren min i år. Kanskje på tide å feire jul med samboer etter 7 år som kjærester og 5 år som samboere😅❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Drar i kirken. Spiser middag klokken 17, når julen ringes inn. Som barn åpnet mor alltid døren ut så vi hørte kirkeklokkene. Vi har ribbe med alt som hører til og multekrem til dessert (og is, for barn er ikke så glad i multer). Kaffe og gaver blir rundt kl 20, alt etter middag er ryddet bort. Etter gaver så er det egentlig bare avslapping og ønske om å hoppe i en joggebukse. 

Anonymkode: e4aac...5f8

Så koselig å lese - det gjorde vi hjemme da jeg var barn også ❤️ Jeg har fortsatt den tradisjonen.

Og så oppdaget jeg tilfeldigvis et år at Nrk Radio sender et program hver julaften kl 17 (og en time framover) der de sender kirkeklokke-klang fra hele landet og spiller julesanger innimellom. Det er forskjellige kirker hvert år. Og programleder forteller litt om kirkene og klokkene. Det er så fint å høre på. 

Anonymkode: 07744...56a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi arrangerer hjemme. Selve julaften tar vi bare noe lett til frokost. Og så er det ut av huset. Gjerne skitur. Jeg og mannen gjør klar det meste av forberedelser til middag på morgenen. Slik at det bare er å skru på gryter senere på dagen. 

Kommer hjem, skrur på TV, den står på frem til sølvguttene er ferdig. Folk går litt til og fra, ser det de ønsker. 

På ettermiddagen er det risgrøt og spekemat, med mandel og gave. Julebesøk vi ikke skal feire med kommer innom og utveksler gaver. 

(så har jeg en privat tradisjon - når jeg har satt på ribba, og alt er under kontroll, så tar jeg et rolig bad) 

Kl 17 er alle ferdig pyntet. Vi har på sølvguttene, mens vi tar et glass bobler. Jeg har middagen på bordet til ca 18. Vi spiser og koser oss lenge. Lav julemusikk står på hele kvelden. 

Gaver - det varierer faktisk litt, jeg og mannen har ulike tradisjoner. Er vi få så åpnes en og en gave. Er vi mange deles det ut flere om gangen. 

Dessert (multekrem) etter gaver. 

Så skifte til julepysj, eller ikke, og brettspill. 

Anonymkode: 5042f...dde

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen tradisjoner etter at vi begynte å feire hjemme. Jeg trenger å planlegge, men alle andre på begge sider av familien har null interesse av slikt, så har som utgangspunkt at vi bare er oss og så blir vi enten invitert bort eller at noen kommer til oss, får gjerne beskjed om dette noen dager før. Har bare måttet innfinne meg med det.

Mannen jobber innen helse så vi må bare ta juledagene etter det, så feiringen blir litt ad hoc. Men jeg kjenner det er litt deilig også, for er få forventninger annet enn at vi skal kose oss og ingen som får verden i grus for at det ikke blir akkurat slik og sånn.

Vi har hatt naboer på impulsiv julemiddag, spist ribbe til lunsj før vakt, pakket opp gaver på lillejulaften, sovet oss igjennom 3 nøtter til Askepott og spist julegrillpølse oppe i marka når kirkeklokkene har ringt.

Virker kanskje som kaos, men begynner endelig å finne kosen i det 😁

Anonymkode: 1f0c1...c92

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Varierer litt om vi drar til foreldrene mine eller med foreldrene mine til onkel og tante.
Er nesten alltid hos foreldrene mine. Mannen er fra England og foreldrene er ikke i live lenger så vi er med mine uansett hva vi gjør.
Har også tidligere hatt med venner, ekskona til pappa, venner av foreldre, besteforeldre når de var i live. Vi har åpent hus og passer på at de som ikke ønsker å sitte alene på julaften kan komme om de vil. Vi ordner alltid ekstra plass. 

Starter dagen med en rolig morgen.
Jeg ordner meg imens jeg ser på julefilmer. Mannen fikser seg enkel frokost, jeg spiser sjelden før julemiddagen. 

Drar så til foreldrene mine litt utover dagen, mellom 13-15. Legger det lille ekstra vi har av gaver under treet og går på rommet og skifter til penklær, bruker å dra innom med de fleste gavene på forhånd da vi er mye med dem. Så kommer de andre. Varierer litt men som regel søster med samboer og barn + hund, og en eller to onkler og tanter. Vi er alt fra 4 til 16 personer.
Tar bilder, skravler, spiser litt julekaker, har på juleprogram på tv, jeg hjelper til med maten. 

Kl 17 når sølvguttene synger ringes julen inn og moren min leser en vakker og kort julehistorie/dikt min mormor skrev om sin barndoms jul. Så spiser vi.
Jeg har nøttestek, ellers varierer det med ribbe/pinnekjøtt etter hvem som kommer. Det er også forskjellig type pølser. Noen ganger har vi alle tre rettene + pølser og med planlegging og samarbeid har det gått supert uten stress hver gang. 

Etter mat hjelper jeg alltid med å rydde vekk mat, får satt på oppvaskmaskinen, vaske og ordne kjøkken og spisebord. Vi venter som regel med dessert siden alle er så mette og begynner med å åpne gaver, tar heller en pause for å finne frem desserten under åpningen. Er fri tilgang til gode julekaker, sjokolade og snacks hele dagen. Dessert bruker å være riskrem, karamellpudding også har vi is i tillegg. Men dette varierer en gang i blant. 

Vi tar en gave om gangen. Når det er ferdig er det gjerne skravling og quiz. Noen skifter fra penklær til koseklær etter åpningen. Hvis vi har hund på besøk går gjerne flere av oss en liten luftetur i nabolaget.
Blir ofte sittende oppe til sent på kvelden/natt, har blitt sittende til 3 tiden før, er alltid så koselig. Hvis noen ønsker å legge seg tidlig er det helt i orden. 

Vi som overnatter har en uhøytidelig julefrokost/lunsj buffet med rester og annen julemat lille julaften, rundt kl 11 dagen etter og de som ønsker å gå tur gjør det. Så begynner alle å dra hver til sitt.

Synes det er like koselig hvert år

Anonymkode: c0d8b...02a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...