Gå til innhold

Skal barnet ha fri når jeg har fri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde sendt henne i bhg selv om du har fri, men gjerne kortere dager, så får du også gjort andre ting.

Barnehagen har nå ingen ting med om du har fri eller hva du må gjøre, kan aldri huske jeg informerte om det.

Anonymkode: 7d45c...942

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Selvfølgelig skal barnet ha fri når du har fri. Det er vel derfor man fikk barn? For å være en familie? 

Anonymkode: 92ea9...d94

Vel, nå tenker du (og flere med deg) litt kort da. I en typisk familie hvor den ene forelderen jobber vanlig kontortid mens den andre har turnusjobbing med kveld, helg og kanskje natt, blir det mye aleneansvar for barn på kveld og i helg for den som "bare" jobber vanlig kontortid. Siden man ikke er to på kveld og i helg like ofte, så er den som har fri fra jobb på dagtid nødt til å få unna en del oppgaver på dagtid som ellers måtte være gjort på kveld eller helg. Man kan ikke forvente at den som er alene med barna skal dra på butikken, vaske hus, klær osv., mens den andre har fritid. For om begge har fri fra arbeid på kveld, så er det naturlig at den ene fikser noe, mens den andre har hovedansvar for å følge opp barna. 

Sånn sett gir det mening i dagens samfunn at barnet som hovedregel er i bhg hver dag, så kan det heller ha kortere dager. Barna våre har gjerne bare 5-6 timer i bhg når kona har turnusfri, og en gang i blant tar lar hun ene eller begge har fri med henne for å gjøre noe - siden hun går glipp av mye helgetid med dem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 7.57):

Da ville jeg ha gått for korte dager i barnehagen. Du har vel neppe så mye å gjøre hjemme at det tar timesvis daglig 🙂? Barn må også lære å leke selv mens mor og far er opptatt med husarbeid, så litt dumt å lære barnet at dere bestandig er tilgjengelige. Ikke gjør alt mens barnet er i barnehage. 

Anonymkode: 9527a...8ec

Veldig enig i dette! Det er viktig at barn får oppleve vanlig hverdagsliv med mor og far, ikke bare barnehage og så full oppmerksomhet når de er hjemme.

Hvis du noen ganger jobber bare 1 dag i uka, blir det for mye å ha fri fra barnehagen i 4 dager - det blir brudd i rutinene og barnet kan måtte trenge ny tilvenning hver gang. Men ville absolutt latt det ha korte dager og en fridag i uka de ukene du jobber lite.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Selvfølgelig skal barnet ha fri når du har fri. Det er vel derfor man fikk barn? For å være en familie? 

Dette ♥️♥️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine har/hadde alltid fri når jeg har fri. Uten unntak. Vil jo være mest mulig med dem. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville sendt barnet i barnehagen med korte dager de dagene du ikke jobber (f.eks. 8-13/14), samt ha barnet hjemme en dag i midten av uka ved anledning for å bryte opp og korte ned uken litt uten at det blir mange fridager i strekk.

Som flere nevner, det kan oppleves stressende for barnet å være mange dager hjemme den ene uken for dermed å plutselig bli levert i barnehagen hver dag den neste. Det er viktig med rutine for små barn så jeg hadde prøvd å opprettholde en rutine. Vi merker f.eks. at etter ferier eller langhelger er oppstarten litt tung for vår datter på 3, så det ville vært en unødvendig belastning for henne å gjennom den på regelmessig basis. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så man er bare familie om er hjemme sammen?  Eller er man ikke familie om mor går hjemme og barnet i barnehagen?

Sp når vi på aap eller uføretrygd el går hjemme og sender barna sine i barnehagen..da er vi ikke familie?

AnonymBruker
Skrevet
Himmelen_91 skrev (På 12.10.2025 den 8.07):

Best å gi de kortere dager når de er så små. 

Nei, best å være hjemme med mamma når de er så små. 

Anonymkode: f1519...ac2

• Liker 4
Skrevet

Ville absolutt hatt henne hjemme hvertfall 1-2 dager i uka når du har fri. Denne tiden får du aldri igjen, så nyt den sammen med barnet ditt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde absolutt hatt fri med barnet ja. De er små veldig kort tid. 

Anonymkode: d8124...476

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn hadde halv plass, vekselvis 2-3 dager i uken. Det var fordi jeg jobbet mest kveld og helger, og gjerne ville være sammen med henne mest mulig.

Jeg ser i ettertid at hun mistet morsomme aktiviteter i barnehagen, for eksempel karneval der hun var med på forberedelse, men ikke fikk være med på selve dagen. Hun ble lei seg for det, og jeg fikk henne etterhvert inn på full plass

Men fint å kunne gi barnet en fridag i blant når du ser at det er behov for det, eller at dere skal noe spesielt.

Anonymkode: 97307...76c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Saltwatertaffy skrev (23 timer siden):

Jeg ville sendt barnet i barnehagen med korte dager de dagene du ikke jobber (f.eks. 8-13/14), samt ha barnet hjemme en dag i midten av uka ved anledning for å bryte opp og korte ned uken litt uten at det blir mange fridager i strekk.

Som flere nevner, det kan oppleves stressende for barnet å være mange dager hjemme den ene uken for dermed å plutselig bli levert i barnehagen hver dag den neste. Det er viktig med rutine for små barn så jeg hadde prøvd å opprettholde en rutine. Vi merker f.eks. at etter ferier eller langhelger er oppstarten litt tung for vår datter på 3, så det ville vært en unødvendig belastning for henne å gjennom den på regelmessig basis. 

Eller det kan gå helt fint for barnet å ha fridager sammen med mammaen sin. 

At din treåring sliter etter ferier kan være fordi hun er i barnehagen hver dag ellers. 
Alle mine har klart dette helt utmerket. Hat fri når jeg har fri, og vært i barnehagen når jeg har jobbet. Aldri vært noe problem. 

men selvsagt.. når barnet plutselig opplever å få være hjemme med familien sin, så blir det selvsagt rart å plutselig skulle bli levert i barnehagen igjen. 

mommyaka skrev (23 timer siden):

Så man er bare familie om er hjemme sammen?  Eller er man ikke familie om mor går hjemme og barnet i barnehagen?

Sp når vi på aap eller uføretrygd el går hjemme og sender barna sine i barnehagen..da er vi ikke familie?

snakk om å lese innlegget med vrange briller på. Dere er selvsagt like mye familie selv om dere leverer i barnehagen når du er syk. Men foreldre vil jo være med barna mest mulig - det er jo derfor man får barn? (Og regner med at du også vil det, men ikke har mulighet siden du er syk).

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Mitt barn hadde halv plass, vekselvis 2-3 dager i uken. Det var fordi jeg jobbet mest kveld og helger, og gjerne ville være sammen med henne mest mulig.

Jeg ser i ettertid at hun mistet morsomme aktiviteter i barnehagen, for eksempel karneval der hun var med på forberedelse, men ikke fikk være med på selve dagen. Hun ble lei seg for det, og jeg fikk henne etterhvert inn på full plass

Men fint å kunne gi barnet en fridag i blant når du ser at det er behov for det, eller at dere skal noe spesielt.

Om man har full plass, så kan man jo passe på at barnet får være i barnehagen når det er spesielle hendelser i barnehagen.

Så jeg vil snu på det å si at ha barnet mest mulig hjemme om man kan, og send barnet  i barnehagen når det er noe spesielt.

Anonymkode: d8938...944

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Der jeg jobbet ble de barna som hadde halv plass osv bedt i barnehagen ved karneval, nisse fest, påske frokost osv. Ble skrevet dato på disse tingene og stod da i skrivet: alle barn i barnehage velkommen selv om barnet egentlig ikke ska i barnehage den dagen. Håper flest mulig har mulighet til å komme

Endret av moomino
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde uten tvil hatt et så lite barn hjemme hvis jeg hadde hatt fri. 

Anonymkode: f2ab9...59c

Skrevet

Så heldig du er som har muligheten til å gi barnet ditt fri. Ja barn har godt av rutiner, men de kan også tilpasse seg å ha mye fri. Det er så verdifullt å ha den tiden man kan sammen mens de er små. Når de begynner på skolen blir den muligheten kraftig redusert. Finn den balansen som funker for deg. Ikke ha dårlig samvittighet for å ikke "bruke" barnehagen, du betaler jo for plassen uansett vil jeg tro? Er det dager du har mye å gjøre er det kanskje fint at barnet koser seg i barnehagen, mens på dager du ikke har så mye spes på agendaen er det topp å bare være sammen hjemme. Når barnet blir eldre vil det kanskje ha litt mer ønsker om å være med venner eller ikke gå glipp av spennende ting som skjer i barnehagen, men når de er så små er det ingenting som er bedre enn kvalitetstid med foreldrene 🩷 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her må du nesten stole på deg selv og se hva som fungerer for ditt barn.

jeg jobbet frilans/deltid  og var student når barna var i den alderen og hadde full barnehageplass til mine barn fra de var 16/17 måneder. Barna kom til kjernetiden som var rundt 10 (09.30 et sted) og ble gjerne hentet tidlig.

jeg foretrakk å ha de i barnehagen men hadde og en fridag inn imellom. Når lillesøster kom startet storebror siste året i barnehagen, jeg hadde jo aldri funnet på å ta ham ut for å være hjemme med oss? Han hadde det supert der og lekte med kameratene og fikk være med på mye gøy.

Anonymkode: 6c5f5...437

Skrevet (endret)

For meg er det helt utenkelig å sende barnet mitt i barnehagen mens jeg er hjemme. Sønnen min begynte i bhgen 1. oktober (13 måneder) og denne måneden har vi han i barnehagen mellom 1,5-4 timer hver dag men når han har begynt å bli trygg så kommer jeg til å ha han hjemme når jeg har fri. Jeg jobber mellom 1-4 dager i ukedagene. Har også ordna det slik med barnehagen at jeg kan levere han kl14 de dagene jeg har seinvakt og så blir han hentet igjen 15:30 av den andre forelderen. 

Man får vel barn fordi man har lyst til å være sammen? Og her blir barna med på husarbeid, matlaging, handling etc. Dette er ikke aktiviteter som jeg syns de skal bli ekskludert fra. De lærer så masse av det! Det er helt uaktuelt å ha han i bhgen hver dag slik at «han lærer rutinene der». De små følger strømmen der uansett, og de har mer behov for å være hjemme med mammaen eller pappaen sin, i hvert fall når de er så små..

Endret av mintgrønn
  • Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Værste er at det virker som mange ska ha til at foreldre som velger å ha barna hjemme ska gi de dårlig samvittighet for valget.  At de kommer ut av grupper går glipp av ting i barnehagen. 

Men hva med det at barnet får mer kontakt med foreldrene sine, får oppleve ting med sine foreldre. Alt er faktisk ikke barnehagen og aktiviteter der. 

Mine hadde faktisk gått glipp av mye hvis vi ikke hadde latt de få fri når vi tok fri. Aktiviteter de ikke ellers hadde fått, nær kontakt med oss, nær kontakt med besteforeldre.  Opplevelser osv. Dette var ting som ved skolestart kun vle i helg, ferier og evnt helger. Egentlig burde folk begynne å ta mer tid til sine egene barn hvis de har muligheten 

Anonymkode: bef72...2c2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Værste er at det virker som mange ska ha til at foreldre som velger å ha barna hjemme ska gi de dårlig samvittighet for valget.  At de kommer ut av grupper går glipp av ting i barnehagen. 

Men hva med det at barnet får mer kontakt med foreldrene sine, får oppleve ting med sine foreldre. Alt er faktisk ikke barnehagen og aktiviteter der. 

Mine hadde faktisk gått glipp av mye hvis vi ikke hadde latt de få fri når vi tok fri. Aktiviteter de ikke ellers hadde fått, nær kontakt med oss, nær kontakt med besteforeldre.  Opplevelser osv. Dette var ting som ved skolestart kun vle i helg, ferier og evnt helger. Egentlig burde folk begynne å ta mer tid til sine egene barn hvis de har muligheten 

Helt enig med deg her, det skal utrolig mye til at barn går glipp av noe av å være hjemme. I noen situasjoner hvor feks foreldre er sykmeldt, strever psykisk og kanskje ikke får gitt barnet det de trenger er situasjonen annerledes, da kan barnehagen virkelig være en avlastning for familien og være godt for barnet, men for de aller fleste barn idag så tilbringer de dessverre mye oftere for mye enn for lite tid i barnehagen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonyminal skrev (19 minutter siden):

Helt enig med deg her, det skal utrolig mye til at barn går glipp av noe av å være hjemme. I noen situasjoner hvor feks foreldre er sykmeldt, strever psykisk og kanskje ikke får gitt barnet det de trenger er situasjonen annerledes, da kan barnehagen virkelig være en avlastning for familien og være godt for barnet, men for de aller fleste barn idag så tilbringer de dessverre mye oftere for mye enn for lite tid i barnehagen. 

Ja ved sykdom osv er barnehagen et fin måtte at foreldre får avlastning.

Husker vi tok ungene ut hver høst i 3 uker i barnehagen. Var med å plukket potet, var med på jakt, med å slaktet. Tilbringer timer i skogen både med oss foreldre og besteforeldre,  og andre venner av oss, med dems barn. Husker ungene da det gikk opp for dem på skolen at de plutselig ble kun 1 uke på jakt, og at de ikke fikk være med på ting slik som før.  At nå var det kun helg og i skoleferier. Så og det da ble mindre kontakt med søskenbarn siden vi ikke hadde høst og vinterferie likt lenger. I barnehagen kunne vi avgjøre dette selv. 

Alvoret starter tidlig nok, en at en burde kunne prøve å nytte de dagene en kan bruke kvalitets tid med barna. Om det er at en velger fast fri dag  kortere dager hvis en kan, uten at en ska måtte føle på dette.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...