AnonymBruker Skrevet 12. oktober #1 Skrevet 12. oktober Det varierer veldig om jeg jobber 1-2 ganger i uka, eller 5. Jeg har da søkt om barnehage 5 dager i uken. Datteren min begynte i barnehagen i august, og har til nå vært i barnehagen nesten hver dag selv om jeg har hatt fri fra jobb. Hun har fått kortere dager de dagene jeg er hjemme. Skal sies at barnet trives veldig godt i bhg. Jeg får dårlig samvittighet for å sende henne i barnehagen når jeg ikke har jobb, samtidig som jeg bruker tiden på å ordne og styre. Føler heller ikke jeg kan ha barnet hjemme hver gang jeg har fri da jeg føler barnehagen vil reagere på det. Da jeg har søkt 5 dager og kanskje «tatt» plassen til noen andre som hadde tregt så mange dager. Klarer ikke bestemme meg for hva som er «riktig». Har selv tenkt at når hun er mer vandt med barnehagen at det vil komme hjemmedager her og der. Anonymkode: 136aa...54b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #2 Skrevet 12. oktober Min erfaring er at når de er så små som det høres ut som din er, så er det mye vanskeligere med barnehage de dagene de må dit dersom det har vært "for mye" fri og hjemmetid siste tiden. Mandag var vanskelig nok hos oss første barnehageåret med begge, etter ferie var det helt krise. Så jeg ville gjort som du gjør nå første året, og heller tenkt mer fri når hn blir eldre og tåler større variasjon i rutinene. Anonymkode: 05008...f5f 9
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #3 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det varierer veldig om jeg jobber 1-2 ganger i uka, eller 5. Jeg har da søkt om barnehage 5 dager i uken. Datteren min begynte i barnehagen i august, og har til nå vært i barnehagen nesten hver dag selv om jeg har hatt fri fra jobb. Hun har fått kortere dager de dagene jeg er hjemme. Skal sies at barnet trives veldig godt i bhg. Jeg får dårlig samvittighet for å sende henne i barnehagen når jeg ikke har jobb, samtidig som jeg bruker tiden på å ordne og styre. Føler heller ikke jeg kan ha barnet hjemme hver gang jeg har fri da jeg føler barnehagen vil reagere på det. Da jeg har søkt 5 dager og kanskje «tatt» plassen til noen andre som hadde tregt så mange dager. Klarer ikke bestemme meg for hva som er «riktig». Har selv tenkt at når hun er mer vandt med barnehagen at det vil komme hjemmedager her og der. Anonymkode: 136aa...54b Synes du har kloke tanker rundt dette. Godt med kortere dager. Er hun 15/16 mnd? Jeg tenker hvis hun begynte i august kan du nå fint ha en fridag innimellom hvis det passer for deg. Så små barn blir generelt mer slitne enn de som er litt større. Anonymkode: cee67...a39 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #4 Skrevet 12. oktober Rutine er egentlig veldig fint for så små barn, så veldig mye fri vil jeg fraråde. Men en dag midt i uka hvis du har fri på en onsdag for eksempel kan være fint så barnet sitt får hvile. Barnehage kan være krevende for såpass små selv om hun trives. Ellers er det veldig fint at hun får korte dager. Det er egentlig viktigere med korte dager enn mange fridager synes jeg. Anonymkode: b3cd6...e12 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #5 Skrevet 12. oktober Vi tar fri med mwd barnet 1 til 2 gsnger per uke og har gjort det siden oppstart i august. Det går helt fint og er hyggelig for både voksne og barn. Barnehagen har ikke sagt noe. Det er uansett ikke mulig å ha deltidsplass i barnehage, så du tar ikke plassen fra noen andre. Heller tvert imot gir du Barnehagen litt mer luft til de barna som møter opp. Anonymkode: 7dd45...5fb 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #6 Skrevet 12. oktober Da ville jeg ha gått for korte dager i barnehagen. Du har vel neppe så mye å gjøre hjemme at det tar timesvis daglig 🙂? Barn må også lære å leke selv mens mor og far er opptatt med husarbeid, så litt dumt å lære barnet at dere bestandig er tilgjengelige. Ikke gjør alt mens barnet er i barnehage. Anonymkode: 9527a...8ec 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #7 Skrevet 12. oktober Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: cafd5...f7a
Vegar Beideren Skrevet 12. oktober #8 Skrevet 12. oktober Send henne i barnehagen de dagene du har fri også. Hen har godt av å lære seg rutinene. Samtidig får du gjort unna ærender i fred. Men hent gjerne litt tidligere så det ikke blir så lange dager. 2
Himmelen_91 Skrevet 12. oktober #9 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Min erfaring er at når de er så små som det høres ut som din er, så er det mye vanskeligere med barnehage de dagene de må dit dersom det har vært "for mye" fri og hjemmetid siste tiden. Mandag var vanskelig nok hos oss første barnehageåret med begge, etter ferie var det helt krise. Så jeg ville gjort som du gjør nå første året, og heller tenkt mer fri når hn blir eldre og tåler større variasjon i rutinene. Anonymkode: 05008...f5f Best å gi de kortere dager når de er så små. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #10 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Synes du har kloke tanker rundt dette. Godt med kortere dager. Er hun 15/16 mnd? Jeg tenker hvis hun begynte i august kan du nå fint ha en fridag innimellom hvis det passer for deg. Så små barn blir generelt mer slitne enn de som er litt større. Anonymkode: cee67...a39 Ja hun er i den alderen. Hun har hatt et par hjemmedager her og der til nå, men stort sett holdt oss til barnehagen mandag-fredag. Utenom sykdom selvfølgelig. Leverer senere og henter tidligere på fridagene. Anonymkode: 136aa...54b
Marimma Skrevet 12. oktober #11 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Da ville jeg ha gått for korte dager i barnehagen. Du har vel neppe så mye å gjøre hjemme at det tar timesvis daglig 🙂? Barn må også lære å leke selv mens mor og far er opptatt med husarbeid, så litt dumt å lære barnet at dere bestandig er tilgjengelige. Ikke gjør alt mens barnet er i barnehage. Anonymkode: 9527a...8ec Dette. Dagens barn har blitt altfor godt vant, mamma og pappa ser dem knapt et par timer på ettermiddagen og da styrer samvittigheten for mange. Barna trenger å få delta i hverdagslivet og få se gjøremålene livet innebærer. Jeg gjør alltid husarbeid og handling med barna, de timene de er i barnehagen bruker jeg på jobb eller «tredje skift»-ting som kan/må gjøres digitalt. 9
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #12 Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Det varierer veldig om jeg jobber 1-2 ganger i uka, eller 5. Jeg har da søkt om barnehage 5 dager i uken. Datteren min begynte i barnehagen i august, og har til nå vært i barnehagen nesten hver dag selv om jeg har hatt fri fra jobb. Hun har fått kortere dager de dagene jeg er hjemme. Skal sies at barnet trives veldig godt i bhg. Jeg får dårlig samvittighet for å sende henne i barnehagen når jeg ikke har jobb, samtidig som jeg bruker tiden på å ordne og styre. Føler heller ikke jeg kan ha barnet hjemme hver gang jeg har fri da jeg føler barnehagen vil reagere på det. Da jeg har søkt 5 dager og kanskje «tatt» plassen til noen andre som hadde tregt så mange dager. Klarer ikke bestemme meg for hva som er «riktig». Har selv tenkt at når hun er mer vandt med barnehagen at det vil komme hjemmedager her og der. Anonymkode: 136aa...54b Hadde tatt barnet fri 1-2 dager i uken , veldig fint med tid med barnet sitt Anonymkode: 8b6c0...1b6 10
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #13 Skrevet 12. oktober Himmelen_91 skrev (28 minutter siden): Best å gi de kortere dager når de er så små. De aller fleste tåler fri en dag også og kortere dager Anonymkode: 8b6c0...1b6 7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #14 Skrevet 12. oktober Vi lot barna ha fri når vi hadde fri. Korte dager når det var mulig. Her valgte vi og sein barnehage start yngste startet ved 2.5 års alder eldste 3.5 år. Vet en del føler de må levere i barnehagen. Selv følte vi de dagene vi kunne ta de fri var fine, vi brukte tid til ting vi likte , tur på hytta, tur i skogen, tur i fjellet, eller ungene med på jakt og i fjøset , ute på jordene osv. Anonymkode: bef72...2c2 7 1
bolla92 Skrevet 12. oktober #15 Skrevet 12. oktober Ville hatt barnet mest mulig hjemme. Har hatt mine hjemme 1-2 dager i uka. Fantastisk fint for både meg og barna, og en bonus for barnehageansatte som har én mindre å passe på de dagene! 6 1
monican94 Skrevet 12. oktober #16 Skrevet 12. oktober tok barna fri så fort jeg hadde mulighet. Typ minst en gang i uken. De elsket å være med på husvask etc og hjelper nå til med ting hjemme som en selvfølge. Tiden med de mens de er små går fort og skulle ønske jeg hadde vært enda mer hjemme med de ❤️ 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #17 Skrevet 12. oktober Jeg hadde mye fri ukedager når barnet mitt gikk i barnehagen og jeg hadde ofte barnet hjemme når jeg hadde fri. Jeg sendte alltid barnet i barnehagen viss det var turdag eller noe annet spesielt som skulle skjer men på vanlige dager droppet jeg ofte barnehagen. Ga alltid beskjed at barnet ikke kom. Men innimellom når jeg hadde andre planer som jeg foretrak å gjøre uten barnet sendte jeg i barnehagen, samme viss jeg var veldig sliten en periode og trengte å slappe av mer. Stol på deg selv som mor og dine valg. Anonymkode: 01572...cd1 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #18 Skrevet 13. oktober Mine har alltid hatt mye fri. Hvertfall en dag i uken (med unntak av siste året, da fikk barnet velge når jeg hadde anledning til ha ha de hjemme). Korte dager har de også hatt. Tiden med småbarn går så fryktelig fort, og det er deilig å kunne kose seg sammen, ta en fridag og finne på noe sammen. Det er jo det som er mest naturlig. Å være sammen når man kan, ikke sende de i barnehagen hver dag om de ikke må. De som gjør det undervurderer viktigheten av seg selv. Anonymkode: d8938...944 6 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #19 Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 7.26): Min erfaring er at når de er så små som det høres ut som din er, så er det mye vanskeligere med barnehage de dagene de må dit dersom det har vært "for mye" fri og hjemmetid siste tiden. Mandag var vanskelig nok hos oss første barnehageåret med begge, etter ferie var det helt krise. Så jeg ville gjort som du gjør nå første året, og heller tenkt mer fri når hn blir eldre og tåler større variasjon i rutinene. Anonymkode: 05008...f5f Rart det der. At norske foreldre ikke klarer å stå i dette, når de fleste svenske barn som får småsøsken kun får være i barnehagen tirsdag-torsdag. Anonymkode: 92ea9...d94 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #20 Skrevet 13. oktober Selvfølgelig skal barnet ha fri når du har fri. Det er vel derfor man fikk barn? For å være en familie? Anonymkode: 92ea9...d94 3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå