Anonym-bruker Skrevet i går, 02:01 #1 Skrevet i går, 02:01 Min far har dessverre en demens diagnose. Han bor på langtidsavdeling. Jeg bor 2 timer unna, min bror bor i utlandet. Julen i år skal min bror feire med kjæresten sin, og jeg må jobbe julaften. Pappa har en søster som bor like ved, men de er hos datteren sin julaften. Jeg tenker jeg kan reise til han noen dager før jul, og 1 juledag. Men jeg har så dårlig samvittighet for å ikke besøke han julaften. Dere andre som har foreldre på sykehjem, hvordan løser dere julen? 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:19 #2 Skrevet i går, 07:19 Be din giddelause samboer besøke din far på julaften (typ formiddag). Anonymkode: 948b8...4fc 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:25 #3 Skrevet i går, 07:25 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Be din giddelause samboer besøke din far på julaften (typ formiddag). Anonymkode: 948b8...4fc Hvordan vet du at hun har en samboer? Jeg syns det er fint gjøre som du tenker👍 Anonymkode: a427a...2bf 2
AnonymBruker Skrevet i går, 07:26 #4 Skrevet i går, 07:26 Her så hentet ene søsteren min og hadde mor mi hos seg fra 13 til 17. Spiste og kjørte så tilbake. Da var far min så sliten at det var det beste Men alle er forskjellige hvor mye de klarer med den diagnosen Anonymkode: d1dc3...96e
Gulline Skrevet i går, 07:30 #5 Skrevet i går, 07:30 Anonym-bruker skrev (5 timer siden): Min far har dessverre en demens diagnose. Han bor på langtidsavdeling. Jeg bor 2 timer unna, min bror bor i utlandet. Julen i år skal min bror feire med kjæresten sin, og jeg må jobbe julaften. Pappa har en søster som bor like ved, men de er hos datteren sin julaften. Jeg tenker jeg kan reise til han noen dager før jul, og 1 juledag. Men jeg har så dårlig samvittighet for å ikke besøke han julaften. Dere andre som har foreldre på sykehjem, hvordan løser dere julen? Jeg tror du kan slappe helt av. Ofte har demente det best i rolige omgivelser. Han vil ha det fint på sykehjemmet og kanskje han ikke engang forstår at det er jul og hva julen betydde for familien før han ble rammet av demens. Det er nok verst for familien. 14 8
AnonymBruker Skrevet i går, 07:36 #6 Skrevet i går, 07:36 Gulline skrev (4 minutter siden): Jeg tror du kan slappe helt av. Ofte har demente det best i rolige omgivelser. Han vil ha det fint på sykehjemmet og kanskje han ikke engang forstår at det er jul og hva julen betydde for familien før han ble rammet av demens. Det er nok verst for familien. Dette er jeg og enig i… stor forståelse for samvittigheten. Mamma har også demens, og hun har det best i kjente omgivelser, med ro. Det er ofte vi pårørende som stresser med samvittigheten, så viser det seg at de har det best med helt strikse rutiner. Anonymkode: 817c2...652 6 7
AnonymBruker Skrevet i går, 07:36 #7 Skrevet i går, 07:36 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan vet du at hun har en samboer? Jeg syns det er fint gjøre som du tenker👍 Anonymkode: a427a...2bf Hun har en annen tråd om en samboer som har ombestemt seg, og ikke vil ha barn. Anonymkode: 30ce0...116 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:48 #8 Skrevet i går, 09:48 Hva slags arbeid har du? Går an å søke fri.. Jeg mener at man skal ikke bare gjøre ting for den eldre sin skyld men også for egen skyld. . Den dagen de er borte vil man være glad for at man fikk den julaften med dem. Anonymkode: 446b9...622 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:54 #9 Skrevet i går, 09:54 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva slags arbeid har du? Går an å søke fri.. Jeg mener at man skal ikke bare gjøre ting for den eldre sin skyld men også for egen skyld. . Den dagen de er borte vil man være glad for at man fikk den julaften med dem. Anonymkode: 446b9...622 Vil folk bytte på julaften fordi man vil besøke familie? Da bør man planlegge med ferie i god tid i stedet. Anonymkode: 60a98...4f5 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:54 #10 Skrevet i går, 09:54 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun har en annen tråd om en samboer som har ombestemt seg, og ikke vil ha barn. Anonymkode: 30ce0...116 Disse "gjenkjenningene" grenser til galskap. Anonymkode: 0d0ac...3ee 8 5
AnonymBruker Skrevet i går, 10:03 #11 Skrevet i går, 10:03 Her ble de på avdelingen i julen, i all tid demenssykdomen var så langt fremskreden, att de bare ble forvirret og redde når vi tok de utav avdelingen, - dette med å kjøre og hente de og ta de med hjem på besøk, ble bare opprørende og kaotisk. Og her kan du jo ikke gjøre så mye annet enn å ta ett inneklemt besøk, du har rett og slett ingen mulighet til noe annet, og livet er nå engang slik av og til. Dårlig samvittighet nytter lite, det er hverken din feil eller den syke sin feil dette, men av egen erfaring der alle over 80 ble demente i familien, så er ro og trygghet den aller beste julegaven en kan gi til en dement. Anonymkode: 8e5f8...328 8
AnonymBruker Skrevet i går, 10:07 #12 Skrevet i går, 10:07 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun har en annen tråd om en samboer som har ombestemt seg, og ikke vil ha barn. Anonymkode: 30ce0...116 Hvordan vet du at det er samme person har laget denne tråden også? Anonymkode: 23c27...1a9 3
Heln Skrevet i går, 10:10 #13 Skrevet i går, 10:10 Jeg jobber på sykehjem, og julaften er ikke en typisk besøksdag. De fleste kommer dagen før eller dagen etter og feirer med sine, og så har vi en fin julefeiring på sykehjemmet på julaften i ro og fred 7 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:10 #14 Skrevet i går, 10:10 Det kan hende at faren din har det bedre på avdelingen enn hjemme. Det er den dårlige samvittighet som spiser deg opp, ikke hans forventninger til deg vel? Anonymkode: 63535...0eb 4
AnonymBruker Skrevet i går, 10:13 #15 Skrevet i går, 10:13 Vi har en tilsvarende situasjon her. Bortsett fra at broren min ikke bor på hjemplassen vår og jeg kommer i jula. Jeg bor ca 2 timer og 45 minutter unna. Moren vår ble dårlig i vår og har nylig flyttet inn på langtidsplass på sykehjem. Demensen hennes har ikke kommet så langt enda, så vi er veldig usikker på om vi skal hente henne hjem noen timer på julaften eller om vi skal dra å besøke henne på formiddagen. Vi blir nok å se det litt an når det nærmer seg. Anonymkode: 89ec7...aeb 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:16 #16 Skrevet i går, 10:16 Mim utfordring er hjemmeboende enslig far med demens og depresjon. Han orker ikke store forsamlinger lenger så hva gjør vi da på julaften? Vi pleier å være sammen hele storfamilien, han vil/orker ikke. Det er hjerteskjærende at han skal sitte alene på julaften, men skal jeg forlate min egen familie for at han ikke skal være alene? Dette kommer til å bli vanskelig kjenner jeg. Anonymkode: de4e1...6b3 1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 10:17 #17 Skrevet i går, 10:17 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan vet du at det er samme person har laget denne tråden også? Anonymkode: 23c27...1a9 Regner med det er fordi hn kjenner igjen brukernavnet. Brukernavnet er faktisk Anonym-bruker ikke en av alle de andre anonymbruker med anonymkode Anonymkode: 9883e...ea8 4 1
Daisy-love Skrevet i går, 10:18 #18 Skrevet i går, 10:18 Jeg har jobbet mange julaftener og mange har det faktisk best på avdelingen på en sånn da. Trygge og kjente rutiner. Det var aldri noe fokus på gaver. De ble enten åpnet med pårørende på avtalt tidspunkt, eller vi satte oss ned med en og en på rommet og pakket opp sammen med dem. Det var det som fungerte best. De fikk god mat, og ting som å høre Sølvguttene synge julen inn. Det var ofte litt hektisk på dagen på julaften, men så senket julefreden seg, og vi hadde de fleste år fine julaftener. Så prøv å ikke tenk på det. Kom noen dager før eller i romjulen og ha litt tid sammen da. Det går helt fint. Hadde flere pårørende som reiste bort, og det var selvsagt helt i orden, og beboerne ble godt ivaretatt av oss på jobb. Jeg skjønner det stikker, men det vil gå bra 🩵 5 1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 12:38 #19 Skrevet i går, 12:38 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan vet du at det er samme person har laget denne tråden også? Anonymkode: 23c27...1a9 Fordi hun ikke skriver som anonym, men har et brukernavn. Dermed var det veldig enkelt å koble sammen de to trådene for den første som gjorde det i denne tråden. Anonymkode: 30ce0...116 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå