oss-to Skrevet 11. oktober #1 Skrevet 11. oktober Eg synest det har blitt nesten umogleg å ta opp problema med influensarbransjen utan at alt blir tona ned eller flytta bort. Pressa stiller sjeldan kritiske spørsmål, og her på forumet blir innlegg om temaet ofte flytta til Rampelys – sjølv når det eigentleg handlar om samfunnet og ikkje enkeltpersonar. Det eg reagerer mest på, er kor vanleg det har blitt å bruke eigne barn som del av inntekta. Barn blir eksponert i reklame, vloggar og stories frå dei er bittesmå – utan at dei kan samtykke eller forstå konsekvensane. Er det verkeleg greitt at foreldre tener pengar på barna sine liv og oppvekst på nettet? Eg meiner dette handlar om meir enn sosiale medium. Det handlar om etikk, barns rettar og korleis vi som samfunn skal setje grenser. Kvifor er det så stille rundt dette? Korleis får vi ein skikkeleg debatt om temaet – utan at det blir sett på som “sladder” eller misunning? 3 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #2 Skrevet 11. oktober Er det så vanskelig å snakke om? Dette temaet er blitt tatt opp som debatt mange ganger. Både i Norge og internasjonalt. Anonymkode: f3b2d...3e2 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #3 Skrevet 11. oktober Det har blitt debattisert i Debatten blant annet, men er en stund siden. Det var vel snakk om at det skulle komme en lov mot eksponering av barn i SoMe. I Frankrike vet jeg at de har innført en slik lov i 2020. Anonymkode: 655a3...a85 3
oss-to Skrevet 12. oktober Forfatter #4 Skrevet 12. oktober Kanskje eg har uttrykt meg feil. Det er for lite debatt og for lite resultat av den debatten som har vore. 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #5 Skrevet 13. oktober Forholder meg mest undrende til fenomenet. Ikke skjønner jeg hvem som følger og genererer klikk for disse "influenserne". Anonymkode: ed062...7f5 4 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 13. oktober #6 Skrevet 13. oktober (endret) oss-to skrev (På 11.10.2025 den 23.59): Eg synest det har blitt nesten umogleg å ta opp problema med influensarbransjen utan at alt blir tona ned eller flytta bort. Pressa stiller sjeldan kritiske spørsmål, og her på forumet blir innlegg om temaet ofte flytta til Rampelys – sjølv når det eigentleg handlar om samfunnet og ikkje enkeltpersonar. Det eg reagerer mest på, er kor vanleg det har blitt å bruke eigne barn som del av inntekta. Barn blir eksponert i reklame, vloggar og stories frå dei er bittesmå – utan at dei kan samtykke eller forstå konsekvensane. Er det verkeleg greitt at foreldre tener pengar på barna sine liv og oppvekst på nettet? Eg meiner dette handlar om meir enn sosiale medium. Det handlar om etikk, barns rettar og korleis vi som samfunn skal setje grenser. Kvifor er det så stille rundt dette? Korleis får vi ein skikkeleg debatt om temaet – utan at det blir sett på som “sladder” eller misunning? Men er det egentlig så lite debatt? Synes det jevnt og trutt har vært kritikk av Caroline Berg Eriksen, Mamma til Michelle, Villa Paprika, Sophie Elise, Ulrikke Brandstorp, Ida Wulff, osv. i +/- 20 år nå. Det har vært skrevet leserinnlegg, vært debatter i radio, debatter på TV, debatter i podcaster, debatter i aviser, osv. De drites ut på Nytt På Nytt, av Mads Hansen, og en rekke vittige Instagram-kontoer. Her på Kvinneguiden har jo enkelttråder alene 2.500 + sider. Det sendes inn bekymringsmeldinger til Barnevernstjenesten, det sendes tips til Skatteetaten, osv. Hvis dere virkelig vil ramme disse influencerne så : Slutt å følge de på Snapchat Slutt å følge de på Instagram Slutt å følge de på TikTok Om du ser videoer og kommenterer innlegg så får du mer og mer av det samme type innholdet. Algoritmene bryr seg ikke om du elsker eller hater innholdet. «Hate watching» gir like mye mynt i kassa, (om ikke mer) 💰🤑 Endret 13. oktober av Rødvinsfilosofen 4 3
Eva-Lena Skrevet 13. oktober #7 Skrevet 13. oktober Oh Lord, tidlig på morgenen og jeg klarte ikke skjønne denne tråden. Jeg leste INFLUENSA og skjønte virkelig ikke ett kvekk av hverken HI eller svarene. Blir en artig dag på jobb om den skal fortsette sånn 😂😂 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #8 Skrevet 13. oktober Jeg synes det er veldig mye debatt om det hele tiden 😅 Men enig i at det er for lite resultat mtp. bruk av barn osv. Jeg mener det i større grad bør reguleres (også for privatpersoner på sosiale medier, folk skjønner ikke omfanget). Anonymkode: ebb5c...8e8 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #9 Skrevet 13. oktober Pressen stiller nok få kritiske spørsmål fordi de selv har blitt de som pusher disse influenserne og har gjort seg avhengige av klikk og penger i kassa ved å bruke dem og promoter alt mulig ræl og «nyheter» de måtte komme med. Anonymkode: 8b5e9...c28 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #10 Skrevet 13. oktober oss-to skrev (På 11.10.2025 den 23.59): Eg synest det har blitt nesten umogleg å ta opp problema med influensarbransjen utan at alt blir tona ned eller flytta bort. Pressa stiller sjeldan kritiske spørsmål, og her på forumet blir innlegg om temaet ofte flytta til Rampelys – sjølv når det eigentleg handlar om samfunnet og ikkje enkeltpersonar. Det eg reagerer mest på, er kor vanleg det har blitt å bruke eigne barn som del av inntekta. Barn blir eksponert i reklame, vloggar og stories frå dei er bittesmå – utan at dei kan samtykke eller forstå konsekvensane. Er det verkeleg greitt at foreldre tener pengar på barna sine liv og oppvekst på nettet? Eg meiner dette handlar om meir enn sosiale medium. Det handlar om etikk, barns rettar og korleis vi som samfunn skal setje grenser. Kvifor er det så stille rundt dette? Korleis får vi ein skikkeleg debatt om temaet – utan at det blir sett på som “sladder” eller misunning? Det er fordi mediehusene er en del av industrien. Aksjeeiere har mye makt. Follow the money. Anonymkode: 9681b...2ca 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #11 Skrevet 13. oktober Fordi det handler om penger og makt. Det blir mye snakket om, tas opp i debatter på diskusjonsforum osv, men ingen gjør noe. Det er ingen politiker som bruker sin posisjon til å verne om desse barna, så ingenting om dette i valgkampen som nettopp var i Norge. Helsesykepleiere, jordmødre, barnevern - de gjør absolutt ingenting. Det er nok en frykt for å bli utsatt for den makten som en influencer har gjennom sine kanaler. Ta barnet ditt ned på Karl Johan og la det danse eller bade i en stamp slik at den som vil kan se på og betale deg noen kroner……hvor lenge får du holde på tror du? Dessverre er det mennesker som tjener på å selge bilder og film av barn, same shit different wrapping……. Vi godtar det fordi filmen kommer fra et barnerom på Bygdøy, men vi reagerer når det er fra et barnerom i Finnmark. Barn har dessverre ingen vern når voksne ønsker å tjene penger på deres liv på nettet. Anonymkode: 89e1d...940 4
DesmondMiles Skrevet 13. oktober #12 Skrevet 13. oktober oss-to skrev (På 11.10.2025 den 23.59): Eg synest det har blitt nesten umogleg å ta opp problema med influensarbransjen utan at alt blir tona ned eller flytta bort. Pressa stiller sjeldan kritiske spørsmål, og her på forumet blir innlegg om temaet ofte flytta til Rampelys – sjølv når det eigentleg handlar om samfunnet og ikkje enkeltpersonar. Det eg reagerer mest på, er kor vanleg det har blitt å bruke eigne barn som del av inntekta. Barn blir eksponert i reklame, vloggar og stories frå dei er bittesmå – utan at dei kan samtykke eller forstå konsekvensane. Er det verkeleg greitt at foreldre tener pengar på barna sine liv og oppvekst på nettet? Eg meiner dette handlar om meir enn sosiale medium. Det handlar om etikk, barns rettar og korleis vi som samfunn skal setje grenser. Kvifor er det så stille rundt dette? Korleis får vi ein skikkeleg debatt om temaet – utan at det blir sett på som “sladder” eller misunning? Fordi alle de store mediehusene - inkludert eieren av dette forumet - tjener store penger på influensere. 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 13. oktober #13 Skrevet 13. oktober Det som hjelper er å la være å følge influensere og la være å klikke inn på saker som gjelder dem.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #14 Skrevet 13. oktober Jeg skjønner heller ikke at dette ikke har blitt skjerpet inn for lenge siden. Franskmennene er virkelig mye flinkere til å sette slike grenser raskt. Det er jo helt ÅPENBART at det mange influensere driver med bryter med barnekonvensjonen, og dermed norsk lov. Og ja, selvfølgelig skal man unngå å følge, det gjør jeg ikke. Likevel mener jeg at dette ikke er hvermansens ansvar, dette må samfunnet sette grenser for, for barna kommer sannsynligvis til å være skadet av det. Anonymkode: 66573...a7a
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #15 Skrevet 14. oktober Det er vel mer enn nok kritikk mot patetiske rosa-bloggere her på Kvinne guiden i alle fall. Bare å ta en kjapp titt på Rampelys-kategoriene det. Egentlig ganske idiotisk hele greia. Tullinger som velger å generere veldig mye oppmerksomhet til sånne patetiske folk på sosiale medier, og så velger dem å komme hit til Kvinneguiden bare for å klage og sutre over disse "influensene" hele tiden. Noe som selvfølgelig fører til at en eller annen tufs på sosiale medier får enda mer oppmerksomhet... Anonymkode: 8bd36...02c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå