Gå til innhold

Hvordan få tiden til å gå uten skjerm?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi underholder ikke, men jeg har en 4 åring som BARE henger på meg konstant. Og jeg blir fulstendig utslitt, selv om natten skal barnet ligge. oppå meg. 

Har prøvd med div leker men er lite interessert i annet en rollelek og det varer ikke lenge når det leker alene. Går visst er det også stort sett bare sutring og alt er feil. 

Blir gal. 

Anonymkode: 8fe66...91e

Da må du være mer emosjonelt tilgjengelig. For om barnet henger på deg konstant så er det fordi du er AV OG PÅ.

Anonymkode: 1b589...06d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da må du være mer emosjonelt tilgjengelig. For om barnet henger på deg konstant så er det fordi du er AV OG PÅ.

Anonymkode: 1b589...06d

Denne må du utdype litt mer altså. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn 6 og 4 her. Her er det ingen tv etter skole og barnehage i ukedagene (de timene flyr fort uansett).

Hos oss har vi heller tv på morgningen i helgen kontra på kvelden, syns jo også selv det er litt deilig med litt sløv morgen. Så her er det dyner ned i stuen for litt tv og frokost om morgningen i helgene. Kan bli opptil 2 timer, men også mindre. Så er det gjerne en "bord-aktivitet", puslespill, tegning eller perling, før de begynner å leke sammen med noe annet, gjerne rollespill. Dette kan de fint holde på med i et par timer, om det ikke er noe vil skal. Så er det lunsj før vi kommer oss ut. Om det er i hagen eller ut med sykler/sparkesykkel osv, svømmehall, lekeplass osb. Hjemme/inn igjen til middagstid hvor de leker før middag. Lek etter middag før natta.

Anonymkode: 103cd...c5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

De sa det jo selv…?

Anonymkode: f7406...228

Nei, det var du som tok opp TV. Trådstarter skrev skjerm, og det kan være enormt mye annet enn å sitte pal og glane.

Anonymkode: 98919...c5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det var du som tok opp TV. Trådstarter skrev skjerm, og det kan være enormt mye annet enn å sitte pal og glane.

Anonymkode: 98919...c5f

Skjermtid er skjermtid når det gjelder barn på 4 og 7 år. TV er tross alt det "beste" alternativet. Alle de andre formene for skjerm er eksponentielt verre. 

Og nei, skjerm kan ikke være "enormt mye annet enn å sitte pal og glane". Snakk om å ljuge for seg sjæl. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare en på 1,5 år, men han er faktisk ganske god til å sitte og leke for seg selv. Jeg er med han og engasjerer meg hvis han gir meg leker og vil ha meg med, men ellers lar jeg han pusle for seg selv. Vi bruker ingen skjerm enda.

Samboer er også veldig flink til å ta han med på husarbeid, f. eks på kjøkkenet får han en slikkepott og en kjele, da er det underholdning mens samboer lager middag. For større barn vil jeg vel tro de kan være med og kutte opp grønnsaker og dekke bordet?

I helgene har vi delt opp så en har morgenøkten og en tar en tur ut med han før han skal sove dupp. Deretter gjør vi noe felles sammen i ute et par timer etter dupp.

Anonymkode: e1f82...5e1

Skrevet

Det er jo meninga at ungene i hovedsak skal leke sammen uten voksne, ikke at du skal leke med dem/for dem hele tida. Unger har godt av å finne på ting å leke selv. La dem kjede seg litt, så finner de nok på noe.

AnonymBruker
Skrevet

I helgene får barna sitte på skjerm til kl 0900 på morningen. Ellers så får de en halvtime på kvelden hvis de spørr om det. Har duplo, lego, togbane, brettspill, bøker og tegnesaker lett tilgjengelig så de får tak i det selv. Prøver å få til en felles aktivitet (helst ute) i helgene.

Det kan være litt tøft i starten å stå i mot maset om at de kjeder seg. Men etter mange nok beskjeder om at "da får du finne på noe eller høre om noen vil være med å leke" så skjønner de tegninga. Da er det også mer givende å gi de en hjelpende hånd de få gangene de maser.

Vi voksne prøver også å minke skjermtid og det er blitt så hyggelig å sitte ned å spill litt brett- eller kortspill, løse kryssord sammen, tegne eller lese bok. De lærer masse av det, både regler og sosialt samspill.

Anonymkode: 8a894...26c

Skrevet

Barn som blir lei av å leke mangler lekkompetanse. Leken ER jo drivkraften hos barn. Her tror jeg dere må gjerne skjermer fullstendig for en skikkelig digital detox. Skal skjerm brukes så sett på en film på tv. Noe Astrid Lindgren eller tilsvarende. Sakte-tv.

AnonymBruker
Skrevet

Er det kanskje blitt litt vel mye skjerm på dere voksne også…..?

For du stiller et litt rart spørsmål - ‘hvordan få tiden til å gå’.

Det mer naturlige spørsmålet ville vært - ‘hva for noe hyggelig kan vi gjøre sammen som familie?’

For det du egentlig lurer på, det er vel ‘hva finner folk på hele dagene hjemme med unger, om dere ikke sitter og glor i hver deres skjerm’.

Det høres ikke ut som dere voksne vet hvordan et vanlig familieliv ser ut….

Og dere har kanskje hoppet over det å lære barna å leke selv. Å la de få lov til å kjede seg, gå på veggen, så de finner fram kreativiteten i seg selv.

Og - høres ut som om dere voksne har mistet egen kreativitet og driv til å finne på ting og holde dere i aktivitet. Så det føles som om dere sitter i et tomrom uten noe å gjøre, når de åpenbare aktivitetene føles oppbrukt.

Tror dere voksne må begynne med dere selv her.

Sjekk ut hva som finnes av aktiviteter for familier i deres område i helgene. Ofte forskjellige ting som arrangeres utover høsten. Biblioteket har kanskje eventyrstund f.eks?

Anonymkode: 4b078...c5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres ikke ut som dere voksne vet hvordan et vanlig familieliv ser ut….

Hva er egentlig "et vanlig familieliv"?

Jeg er født på slutten av 80-tallet. I barndommen og ungdomstiden, da lineær-TV fortsatt var vanlig, var det helt vanlig at en TV på stod på hele tiden. Jeg mener ikke at absolutt alle gjorde dette, men det var en helt vanlig ting. Jeg husker mange familier jeg var på besøk hos, der far satt foran TVen fra han kom hjem til han la seg, kun avbrutt av middag og toalettbesøk. Mor lagde middagen, men jaggu hadde hun TV på kjøkkenet også, og satt seg foran TV med far etter middagen. I helgene kunne det være TV dagen lang, spesielt om det var sport på TV.

Ikke forstå dette som et forsvar av skjerm. Jeg ønsker at barna mine skal se mindre skjerm enn jeg gjorde i barndommen. Jeg ønsker bare å poengtere hvor "ille" det har vært lenge. 

Skrevet

Vi kuttet skjerm ned til at de kun får se 2 timer på lørdag og ingen andre dager. 

Har utstyrt hjemmet i litt montessori-style, med "åpne" leker som gjør at de må bruke fantasien. Vi har litt leker i stua, litt på et lekerom og på rommene deres. 

Tidligere da de fikk se mye på skjerm, var de frustrerte og i dårlig humør nesten hele tiden. Nå når de har fått trent opp igjen kreativiteten, kan de leke sammen i flere timer. 

Barna er 5, 3 og 1. Ettåring kan også holde på mye for seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...