AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:22 #21 Skrevet søndag kl. 10:22 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det ble plutselig litt for mye skjerm for barna. Men nå har vi kuttet ned på det. Vi bestemte at det blir skjerm fra 17 til 19. Også i helgene. Men problemet er nå at barna står opp kl 7 i helgene også. Hvordan skal vi få tiden til å gå? De spillene vi har, har de spilt mange ganger og blitt lei. Er lei av å tegne, male, perle. Vi pleier å ta en gåtur også. Eller dra på lekeplass. Hva annet kan vi finne på? Hvordan få tiden til å gå? Anonymkode: a8a72...d25 Barna ser to timer TV hver eneste dag? Er ikke det litt voldsomt? Anonymkode: f7406...228 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:30 #22 Skrevet søndag kl. 10:30 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det ble plutselig litt for mye skjerm for barna. Men nå har vi kuttet ned på det. Vi bestemte at det blir skjerm fra 17 til 19. Også i helgene. Men problemet er nå at barna står opp kl 7 i helgene også. Hvordan skal vi få tiden til å gå? De spillene vi har, har de spilt mange ganger og blitt lei. Er lei av å tegne, male, perle. Vi pleier å ta en gåtur også. Eller dra på lekeplass. Hva annet kan vi finne på? Hvordan få tiden til å gå? Anonymkode: a8a72...d25 Ut i natur . Spill. Lage mat i sammen. Få andre familier med å Finn på noe sammen☺️ Anonymkode: e1bfe...b65
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:33 #23 Skrevet søndag kl. 10:33 Møt andre familier eller ha besøk av barnas venner. Anonymkode: 11287...d3c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:35 #24 Skrevet søndag kl. 10:35 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Barna ser to timer TV hver eneste dag? Er ikke det litt voldsomt? Anonymkode: f7406...228 Åh, come on, les rommet. Anonymkode: 68938...85a 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:37 #25 Skrevet søndag kl. 10:37 Som i barndommen før internett, leke, lese bøker, være ute. Eller bare slappe av, barn trenger ikke være sysselsatt hvert våkne minutt. Anonymkode: 54f60...264 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:41 #26 Skrevet søndag kl. 10:41 Hvis eldstemann er sju år, er han/hun gammel nok til å begynne å lære å spille et instrument Gitar, piano, fiolin eller trompet, kunne noe av dette vært interessant for barna dine? Støtter ellers forslaget om å gi dem bøker. Det er aldri for tidlig å begynne å lese! Anonymkode: f031b...547
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:08 #27 Skrevet søndag kl. 11:08 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Åh, come on, les rommet. Anonymkode: 68938...85a Lese rommet? Å se TV to timer mandag til fredag er jo voldsomt, så hvis dette er å kutte ned, lurer jeg på hvor stort omfanget var tidligere 😳 To timer bør være maks for helgen med mindre det er sykdom eller stormen Amy ute, når det er snakk om så små barn. Anonymkode: f7406...228 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:10 #28 Skrevet søndag kl. 11:10 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lese rommet? Å se TV to timer mandag til fredag er jo voldsomt, så hvis dette er å kutte ned, lurer jeg på hvor stort omfanget var tidligere 😳 To timer bør være maks for helgen med mindre det er sykdom eller stormen Amy ute, når det er snakk om så små barn. Anonymkode: f7406...228 Hvis de går fra fem til to timer hver dag er det kjempeviktig og riktig. Å skulle mase på den siste timen HER, er bare flisespikkeri og nedlatende. De første tre timene er det viktigste i denne situasjonen. Kanskje klarer de den siste timen-halvannen om en måned. Men ikke mess om den nå. La de heller få til å kutte ned TIL to. Anonymkode: 68938...85a 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:19 #29 Skrevet søndag kl. 11:19 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Lese rommet? Å se TV to timer mandag til fredag er jo voldsomt, så hvis dette er å kutte ned, lurer jeg på hvor stort omfanget var tidligere 😳 To timer bør være maks for helgen med mindre det er sykdom eller stormen Amy ute, når det er snakk om så små barn. Anonymkode: f7406...228 Det er jo ingen som har sagt at de ser TV to timer hver dag, da, det er noe du fant på. Anonymkode: 98919...c5f
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:30 #30 Skrevet søndag kl. 11:30 Jeg ville og kuttet mer av skjermtiden i hverdagene. Om de nesten bare ser TV fra de kommer hjem fra barnehage og skole til de skal legge seg så får de jo ikke blitt med å lage middag eller øvd på å leke selv hjemme. Anonymkode: 11287...d3c 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:01 #31 Skrevet søndag kl. 12:01 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi underholder ikke, men jeg har en 4 åring som BARE henger på meg konstant. Og jeg blir fulstendig utslitt, selv om natten skal barnet ligge. oppå meg. Har prøvd med div leker men er lite interessert i annet en rollelek og det varer ikke lenge når det leker alene. Går visst er det også stort sett bare sutring og alt er feil. Blir gal. Anonymkode: 8fe66...91e Så får de bare sutre og kjede seg til de finner på noe. De lærer jo ellers at det er bare å sette seg ned og sutre, så kommer mamma og underholder dem. Anonymkode: 8a45d...744 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:02 #32 Skrevet søndag kl. 12:02 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvis de går fra fem til to timer hver dag er det kjempeviktig og riktig. Å skulle mase på den siste timen HER, er bare flisespikkeri og nedlatende. De første tre timene er det viktigste i denne situasjonen. Kanskje klarer de den siste timen-halvannen om en måned. Men ikke mess om den nå. La de heller få til å kutte ned TIL to. Anonymkode: 68938...85a Nei, å gå gradvis ned for barn er mye vanskeligere enn å bare kutte tvert. Når skjermbruken har blitt såpass omfattende for så små barn at to timer er et drastisk kutt, så må det større omveltninger til. Vi havnet i en dårlig situasjon der barnet vårt så for mye skjerm. Begynte å mase etter skjerm når den ikke var på, og generelt mye utagering. Vi kuttet skjermtid tvert i hverdagene, og så én barnefilmen sammen med barnet i helgen. Dette gav en markant endring, slik at skjermtid ikke er problem lenger. Nå ser barna kanskje en time fra mandag til fredag - men ikke alltid det engang - også blir det noen filmer i helgen + kanskje naturprogrammer eller annet rolig med mindre det er sykdom eller unntakstilstand. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er jo ingen som har sagt at de ser TV to timer hver dag, da, det er noe du fant på. Anonymkode: 98919...c5f De sa det jo selv…? Anonymkode: f7406...228 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:36 #33 Skrevet søndag kl. 12:36 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi underholder ikke, men jeg har en 4 åring som BARE henger på meg konstant. Og jeg blir fulstendig utslitt, selv om natten skal barnet ligge. oppå meg. Har prøvd med div leker men er lite interessert i annet en rollelek og det varer ikke lenge når det leker alene. Går visst er det også stort sett bare sutring og alt er feil. Blir gal. Anonymkode: 8fe66...91e Er dere 2 voksne? Vi leker en del med vår 3-åring etter barnehagen. Vår vil også helst leke rollelek og har ingen søsken. Og trenger kontakt med oss foreldre etter barnehagen. Så en av oss leker med barnet og en av oss gjør andre ting. Noen ganger går vi ut en tur, noen ganger leker vi inne. Iblant leker barnet selv også da men spesielt på kvelden kan det bli mye tøys og sutring fordi barnet er sliten. Vi har og forsøkt å gjøre tegning, byggeleker og slikt veldig tilgjengelig for barnet og forsøkt å sette igang med det så det ikke bare skal bli rollelek som er gøy. Så nå hender det barnet vil drive med det enten alene eller med oss. Dine kan vel leke litt med hverandre? Kanskje etter å ha fått litt oppmerksomhet av dere? Anonymkode: 11287...d3c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:19 #34 Skrevet søndag kl. 13:19 Vi lufter oss en gang om dagen. Dvs ut av døra og finner på noe. Gjerne rett etter frokost og et par timer. Så når vi kommer inn igjen tar de en lett lunsj og så må de finne på selv. Det tar fort litt tid å lande et sted, de krangler litt og herjer litt, men i løpet av en time pleier de å klare å finne på noe. Akkurat nå sitter en og leser mens de to andre bygger lego. Jeg driver med mine ting og involverer meg ikke i deres lek så lenge de ikke krangler så busta fyker. Barna mine er på barneskolen nå. Det var vanskeligere å få til god egenlek da de var i barnehagealder. Da ble de ofte hengene rundt beina mine. 😝 Anonymkode: e6531...da3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:23 #35 Skrevet søndag kl. 13:23 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det ble plutselig litt for mye skjerm for barna. Men nå har vi kuttet ned på det. Vi bestemte at det blir skjerm fra 17 til 19. Også i helgene. Men problemet er nå at barna står opp kl 7 i helgene også. Hvordan skal vi få tiden til å gå? De spillene vi har, har de spilt mange ganger og blitt lei. Er lei av å tegne, male, perle. Vi pleier å ta en gåtur også. Eller dra på lekeplass. Hva annet kan vi finne på? Hvordan få tiden til å gå? Anonymkode: a8a72...d25 Har barn på 7 og 5 som aktiviserer seg selv. De kan være ute å leke sammen, så leker de litt på rommet. Kan bruke hele kjøkkenet til tegnesaker. Leker gjemsel, rydder litt, krangler litt, leke hver for seg også sammen igjen. I blant går vi en tur, de har et yngre søsken og. Syns helgen går veldig fort med alt dette og måltider. Barnetv en time morgen og en film på fredag og lørdag kveld. Vanlig barnetv søndag kveld. Anonymkode: 38b47...c19
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:58 #36 Skrevet søndag kl. 13:58 Hiv de ut og la de kjede seg til de begynner å bruke fantasien og finner på noe. Livet trenger ikke være foreldrestyrt ang lek. Anonymkode: 21629...eb9
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:40 #37 Skrevet søndag kl. 14:40 Dere må ut! Enten på tur i naturen eller på f.eks svømmehall, museum, bibliotek osv. og mye frilek. Barna må øve på å leke seg selv. Evt aktivitet med barna inne, bake, hobbyprosjekt, tegning, husarbeid osv Anonymkode: a4bc1...6d2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:34 #38 Skrevet søndag kl. 18:34 Våre gutter er 9 og 5 nå, men har lekt selvstendig siden de var ganske små, i økende grad. Når de var på den alderen dine barn er nå var det Lego som var desidert mest populært. De kunne (og kan fortsatt) sitte i timesvis med Lego. Anonymkode: 504ba...ff9
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:19 #39 Skrevet søndag kl. 20:19 Leke? La de kjede seg så finner de på noe. Anonymkode: e3ad0...78a 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:01 #40 Skrevet mandag kl. 08:01 AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 23.37): Det ble plutselig litt for mye skjerm for barna. Men nå har vi kuttet ned på det. Vi bestemte at det blir skjerm fra 17 til 19. Også i helgene. Men problemet er nå at barna står opp kl 7 i helgene også. Hvordan skal vi få tiden til å gå? De spillene vi har, har de spilt mange ganger og blitt lei. Er lei av å tegne, male, perle. Vi pleier å ta en gåtur også. Eller dra på lekeplass. Hva annet kan vi finne på? Hvordan få tiden til å gå? Anonymkode: a8a72...d25 Få tiden til å gå...........???????????????????????????? Anonymkode: 1b589...06d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå