AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:37 #1 Skrevet lørdag kl. 21:37 Det ble plutselig litt for mye skjerm for barna. Men nå har vi kuttet ned på det. Vi bestemte at det blir skjerm fra 17 til 19. Også i helgene. Men problemet er nå at barna står opp kl 7 i helgene også. Hvordan skal vi få tiden til å gå? De spillene vi har, har de spilt mange ganger og blitt lei. Er lei av å tegne, male, perle. Vi pleier å ta en gåtur også. Eller dra på lekeplass. Hva annet kan vi finne på? Hvordan få tiden til å gå? Anonymkode: a8a72...d25
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:43 #2 Skrevet lørdag kl. 21:43 Hvor gamle? Høres ut som de trenger å oppfordres til frilek Anonymkode: 81386...e23 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:01 #3 Skrevet lørdag kl. 22:01 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvor gamle? Høres ut som de trenger å oppfordres til frilek Anonymkode: 81386...e23 Glemte å skrive. 7 og 4🙂 Anonymkode: a8a72...d25
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:10 #4 Skrevet lørdag kl. 22:10 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Glemte å skrive. 7 og 4🙂 Anonymkode: a8a72...d25 Hva med å sette opp leke stasjoner? Feks, ommøblere et dukkehus og sette klart alt, lage en bondegård på gulvet med veier og traktorer, begynne å bygge togbane så de kan fortsette på, sette klar Lego og ha begynt å bygge noe etc. Det har alltid fungert her evt ta bort leker om de har mye fremme. Anonymkode: 81386...e23 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:19 #5 Skrevet lørdag kl. 22:19 4 og 7 bør klare å aktivisere seg selv uten tilrettelegging. Fri lek ute eller inne. Anonymkode: ed56e...031 14 5
kjærring Skrevet lørdag kl. 22:48 #6 Skrevet lørdag kl. 22:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ble plutselig litt for mye skjerm for barna. Men nå har vi kuttet ned på det. Vi bestemte at det blir skjerm fra 17 til 19. Også i helgene. Men problemet er nå at barna står opp kl 7 i helgene også. Hvordan skal vi få tiden til å gå? De spillene vi har, har de spilt mange ganger og blitt lei. Er lei av å tegne, male, perle. Vi pleier å ta en gåtur også. Eller dra på lekeplass. Hva annet kan vi finne på? Hvordan få tiden til å gå? Anonymkode: a8a72...d25 -Skogsbingo -Gjemsel -Playdates -Bygg togbane -Bygg fort -Skogstur -Fjæra -Lek turister i eget nøromeråde / by - Kjøper brukte brettspill på finn -Puslespill -Bake sammen -Lunsj , eller frokost i skogen -Sykkeltur / sparkesykkel Mulighetene er uendelige 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:55 #7 Skrevet lørdag kl. 22:55 Bøker. Jeg elsket å lese allerede i 7-årsalderen. Begynn nå, så får barnet glede av bøker resten av livet. Anonymkode: ad205...931 2 7
BELLA965 Skrevet lørdag kl. 22:58 #8 Skrevet lørdag kl. 22:58 (endret) Helt supert at du retter fokus mot mindre skjerm!!😊 Vet ikke hvordan dere bor, men utelek er veldig bra! Frilek, rollene osv Ellers er høytlesing bra, bygge lego (!), perling, fargelegge. Tilby masse bøker, gjerne fra biblioteket. Lær dem å koke kaffe (så koselig med kaffe på senga) Lag havrevaffel til frokost. Lag rebusløp, tegne. Lag smoothie ilag. Legg et teppe over bordet, Lag hytte. Lydbøker er supert Endret lørdag kl. 22:58 av BELLA965 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:09 #9 Skrevet lørdag kl. 23:09 Kan de ikke leke selv? Tror den største bjørnetjenesten foreldre gjør for barna i dag er å underholde dem hele tiden. De må jo lære å leke selv. Anonymkode: 8a45d...744 12 1 8
AnonymBruker Skrevet i går, 05:43 #10 Skrevet i går, 05:43 De må rett og slett lære seg å bli kreative og finne på leker selv. Da jeg vokste opp, hadde vi en brøkdel av lekene barn har nå, og eneste skjerm var en halvtime barne-TV 🙂. Sier ikke at alt var bedre før, altså. Men vi var kreative, og fant på ting. Denne evnen ligger latent i alle barn, de må bare få bruke den. Vi kjedet oss en sjelden gang, vi også, men det er bare sunt. Er det andre barn i nabolaget, og trygt å leke ute? Ta en prat med naboene, og spør om dere skal begynne å sende barna ut på samme tidspunkt for lek, f.eks 10 - 12. Her er litt av det vi gjorde som barn, kanskje utdatert nå 🙃 Syklet, lekte sykkelpoliti Kjørte på spark Slo ball Mørkegjemsel Boksen går Lekte fattig familie (i en vedsjå, eller i skogen) Lekte med biler Lekte med dukker Spilte bordtennis hos en som hadde det Sparket fotball Lekte masse ute i snøen, aking, kongen på snøhaugen, bygde igloer uten tak Spilte brettspill og kortspill Tegning/maling/plastelina Gikk på skøyter Pluss masse mer. Det morsomste var å være mange sammen ute. Vi hadde litt ulik alder, og de store tok hensyn til de små. Prøv å la barna deres sysselsette seg selv mer. Selvfølgelig innenfor trygge nok rammer, og ut fra alder. Når de skjønner at mor og far ikke finner på noe for dem, så begynner hjernen å jobbe. Si gjerne at nå skal du lese bok/vaske kjøkken el.l i to timer, så da må de ikke forstyrre om det ikke er noe viktig. Vis dem på klokken. Anonymkode: 35c50...4df 2 3
AnonymBruker Skrevet i går, 08:04 #11 Skrevet i går, 08:04 Jeg tror det å finne på noe å gjøre selv, er noe man kan trene seg opp til. Og det er naturlig at det tar litt tid om de er vant til å se på skjerm på den tiden. Mine barn er 5 og 7, og kanskje hjelper det at den yngste er et år eldre enn hos deg. Men vi har aldri brukt å se på skjerm om morgenen, og de finner på et eller annet selv, vi voksne tilrettelegger og ordner ikke noe. De er egentlig bedre på å få tiden til å gå enn jeg var på samme alder, jeg husker at jeg hang i beina til mamma og sa "det er så kjeeeeedelig". Ofte er det rolle-lek. I dag har de lekt siden 6.30, avbrutt av frokost sammen, og nå leker de igjen. Mens jeg sitter er og kikker på skjermen min da (har ikke gjort det lenge, altså, jeg lover). Og nå hører jeg på stemmene inne på rommet til den yngste at det holder på å gå skeis, så nå skal jeg begynne å pakke sekken og så skal vi ut på tur. Anonymkode: cc2ee...689 3
Ny Bruker Skrevet i går, 08:08 #12 Skrevet i går, 08:08 Frilek. Ikke organiser noe for dem. La dem oppdage kreativiteten sin hjemme eller ute i hagen. Mine på 6 og 4 år spiller fotball, får vennebesøk, lager bilbane/hus o.l. av alt de finner. Av og til sitter de og leser (dem minste gjennforteller mens han ser i boka og tror at han kan lese). Dine er så nære i alder at de kan danne selskap til hverandre. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:09 #13 Skrevet i går, 08:09 Jeg tror du bare må la dem kjede seg. Ikke underhold dem og lek med dem hele tiden, da tar du fra dem muligheten til å lære å underholde seg selv. Anonymkode: 64431...c42 7 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:46 #14 Skrevet i går, 08:46 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kan de ikke leke selv? Tror den største bjørnetjenesten foreldre gjør for barna i dag er å underholde dem hele tiden. De må jo lære å leke selv. Anonymkode: 8a45d...744 Vi underholder ikke, men jeg har en 4 åring som BARE henger på meg konstant. Og jeg blir fulstendig utslitt, selv om natten skal barnet ligge. oppå meg. Har prøvd med div leker men er lite interessert i annet en rollelek og det varer ikke lenge når det leker alene. Går visst er det også stort sett bare sutring og alt er feil. Blir gal. Anonymkode: 8fe66...91e
AnonymBruker Skrevet i går, 08:50 #15 Skrevet i går, 08:50 Leste et sted at det er umulig for hjernen å kjede seg i mer enn 20 minutter. La dem derfor finne ut av dette selv. Og det kan også svaret være når de maser om underholdning. Du har jo bare erstattet skjermene med deg selv høres det ut som. Det er heller ikke bra! Fantasilek er det aller viktigste barn kan gjøre for å utvikle hjernen! Anonymkode: 54934...de8 2 3
AnonymBruker Skrevet i går, 08:51 #16 Skrevet i går, 08:51 Du skal ikke gå ned på barnas nivå og leke. Det er de som skal strekke seg etter den voksne. Ta dem med på husvask, klesvask, matlaging og gressklipping. Anonymkode: 54934...de8 2 4
AnonymBruker Skrevet i går, 08:53 #17 Skrevet i går, 08:53 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skal ikke gå ned på barnas nivå og leke. Det er de som skal strekke seg etter den voksne. Ta dem med på husvask, klesvask, matlaging og gressklipping. Anonymkode: 54934...de8 Dette. De kan bli med og hjelpe deg med det du må gjøre (matlaging, klesvask, ryddig, vasking, whatever) eller så får de finne på noe selv. Sånn vokste vi opp iallfall. Fikk spille litt Nintendo om kveldene da. Anonymkode: bb245...7d9 3
AnonymBruker Skrevet i går, 08:58 #18 Skrevet i går, 08:58 Da trenger dem å lære å kjede seg litt. Det er en fin egenskap å kunne det Anonymkode: 930cb...1d9 4
AnonymBruker Skrevet i går, 08:59 #19 Skrevet i går, 08:59 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det ble plutselig litt for mye skjerm for barna. Men nå har vi kuttet ned på det. Vi bestemte at det blir skjerm fra 17 til 19. Også i helgene. Men problemet er nå at barna står opp kl 7 i helgene også. Hvordan skal vi få tiden til å gå? De spillene vi har, har de spilt mange ganger og blitt lei. Er lei av å tegne, male, perle. Vi pleier å ta en gåtur også. Eller dra på lekeplass. Hva annet kan vi finne på? Hvordan få tiden til å gå? Anonymkode: a8a72...d25 Lego! Hobbyting til å lage figurer og annet. Jeg har mye forskjellig ting og tang, mønstertape, snorer, piperensere, glanspapir, klistermerker, fargeark. Legger det på bordet, og så finner de selv på ting å lage underveis. Kort, figurer, brev, pynt. Anonymkode: d27ce...b4b 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:11 #20 Skrevet i går, 10:11 Mine er litt mindre da, men vi tar de med på husarbeid, alt mulig rart, og deretter leker vi litt. Plastelina, puslespill, perler, tegner. Herjer litt med å bygge båt med puter og pledd. Legger pledd over bordet og leker under bordet. Noen ganger legger vi frem biler og lar dem leke selv. Vi har mange leker som går på rundgang, vi tar dem bort i ukedagene og tar dem ut i helgene. Da blir alt veldig spennende Anonymkode: 2b386...c06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå